MuscleMeat

30 dagen geen 'suiker' challenge

Bezoekers in dit topic

luthlorien

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
29 mei 2009
Berichten
37
Waardering
0
Beste boys and girls, Na het zien van een documentaire van een Belgische reporter over suikers en hoe verslavend dat werkt heb ik een 'new years resolution' gemaakt. Ik ben bezig 30 dagen geen geraffineerde suikers in te nemen. Erg te lettend op wat ik binnen krijg. Hieronder valt ook geen zoetstof of een ander aspartaam rijkelijk product. Natuurlijk suikers natuurlijk wel wat in fruit zit.

Confession: Ik ben erg verslaafd aan suiker, zoetekauw. Ik vind het heel erg moeilijk om iets te laten staan. Dit is voor mij een soort drugs en lijkt op de effecten van Coke want ik MOET het hebben. Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen want het klinkt nogal cruciaal In verschillende documentaires en internet verslagen zal ik komende dagen chagrijniger worden, ik zal zelfs hoofdpijn krijgen en gek van mijzelf worden. Maar na 30 dagen zal de verslaving weg of minder zijn waardoor zelfs je smaak een stuk beter word! Als je mee wilt doen met deze suiker Challenge let us know zodat we elkaar kunnen steunen door deze verslaving.

Hulp/tips:
Ik heb graag jullie hulp of ervaringen nodig. Want ik heb al een hoop producten die ik NIET mag hebben. Want ze gooien tegenwoordig overal suiker bij. Als je slinkse producten weet zoals Pickwick die suiker bij hun producten gooien hoor ik dat graag! Dan kan ik er bewust op letten. Verder als iemand ervaring heeft hoor ik dat ook graag!

Dagen

Dag 1.
Verandering in mijn hoofd is te merken. Het was een rustige zondag waar ik lekker begon met het lezen van The Lords of the Rings. Ik heb een heerlijke slag van 80 pagina's kunnen lezen. Echter merkte ik wel dat ik een beetje verward door het huis ging lopen omdat ik een soort van honger had. Wat ze spookpijn noemen had ik dat in mijn maag. Ik wilde al erg graag chocolade of een snoepje. Ik was verward door de huiskamer aan het lopen en heb ik toch twee volkoren beschuitjes zonder beleg opgegeten.

Dag 2.
En ik krijg nu al last van mijn brein die zegt dat ik suiker moet hebben. (al is het maar een koekje pepermuntje of iets). Ik ben maar panisch Thee aan het drinken zonder suiker stukken fruit tussendoor. en wachtend op de lunch. Tijdens de lunch een gerecht van een heerlijke salade en een bowl suikervrije niet te vreten yoghurt met heerlijke stukjes fruit erdoorheen. Dit was zeker een volwaardige lunch wat ik eigenlijk direct merkte aan mijn brein is dat ik het signaal kreeg van: "eet meer!" "eet meer!". Na het negeren van dit signaal door een rondje te gaan lopen met mijn collega's leek het signaal weg te zijn en dat ik mijzelf ook vol voelde. Na het werk lekker boodschappen doen! Dan weet je ook direct dat je arm bent want alles wat je wilt hebben is duurder. De logica ten verre als je er realistisch naar kijkt. Eten met suiker is gewoon 50 cent goedkoper of het scheelt erg in de portie. Als iemand nog goedkopere manieren weet van lekker eten, geen suiker en niet duur want dan hoor ik het graag. Dit is een financiële crisis in mijn portemonnee. Ik voelde me wel erg een doofus alsof ik als een of andere geleerde was die achterkanten van verpakkingen zat te lezen van producten. Eenmaal thuis aangekomen (woon nog bij mijn ouders) is er overal verleiding. Het vreemde was omdat mijn moeder heerlijke rijst had gemaakt. Dat ik onbewust kastjes ging open maken 'opzoek' naar eten. Snel realiseerde ik me dat er een pan rijst klaarstond. Na gegeten te hebben ben ik gaan Kettlebellen daar was ik heerlijk bezig en nog geen seconde ergens last van gehad. Zoals in de tips die ik had gekregen afleiding helpt! Het nadeel hieraan was wel eenmaal dat ik klaar was zei mijn lichaam wel. PAK RANJA PAK KOEKJES PAK IETS! Maar na dertig minuten was dat gevoel wel weg maar dat was wel even lastig.

Dag drie.
Opstaan ging welliswaar wat lastiger dan normaal. Ik ga natuurlijk twijfelen of dit komt door suiker of dat ik slecht geslapen heb. Maar ik heb geslapen als een roosje. Verder was het even weer lastig met middag eten ik leek niet voldaan te zijn en ik ging excuusjes voor mijzelf bedenken om het wel te pakken erg raar. Eenmaal thuis wel lekker boerenkool kunnen eten! Powerfood! Vervolgens om 9 uur toch paranoïde rond aan het lopen om toch nog iets te smikkelen te vinden. Ik heb de koelkast open gedaan zag daar een pak vla staan 'chocoladevla en caramelvla' ja toen werd ik schaak gezet. Dit was erg lastig toen ik toch het pak had gepakt om vervolgens het aantal gram suiker zag had ik het terug gelegd vervolgens melk gepakt Brinta nootjes banaan chiazaad en gedroogde besjes. Nadat ik dit had weggewerkt was het ook direct weg.

Dag 4.
Ik merk sochtends dat ik last heb van mijn nek en hoofdpijn heb. (misschien verkeerd geslapen) Tevens word ik ook weer last second wakker op mijn laatste wekker en eenmaal op het werk voel ik me wel fit met een hoofdpijn en nekpijn die niet weggaat. Mijn collega's raden me ook al aan om Fed up te gaan kijken dit ga ik wel vandaag of morgen even kijken want nu raak ik wel erg nieuwsgierig. Ik zal even kijken of ik dagen kan samenvoegen voor een wat meer gebonden verhaal.

Dag 5,6,7,8 In deze dagen zit het weekend ook inbegrepen. Na een weekend van veel druk heb ik gemerkt dat de behoefte naar suiker minder is. Het lijkt erop dat ik ook minder aan het eten ben. Voor de rest zit ik wel lekker in mijn vel en heb niet de behoefte om nu iets te pakken. Dit kan verschillen natuurlijk. In het weekend had ik erg veel zin in een vette hap en dit heb ik opgelost door zelf een pizza te maken met geselecteerde producten. Dit kan ik iedereen aanraden want het was erg lekker en vult veel!
 
Laatst bewerkt:
Als je zegt dat je een soort van verslaafd aan suikers bent, waarom zou je dan van dag 1 op dag 2 stoppen? Naar mijn mening werkt het afkicken van geen enkele verslaving van de een op de andere dag. Je zou ook gewoon beginnen met rustig afbouwen, tot je op een niveau zit dat je daadwerkelijk die 'challenge' 30 dagen zonder zou kunnen volhouden. De weg der geleidelijkheid werkt naar mijn mening een stuk beter dan van dag 1 op dag 2 je hele levensstijl omgooien.

Daarnaast is het enige wat echt helpt in mijn ervaring met zulk soort verslavingen is jezelf zo bezig houden dat je geen moment hebt om eigenlijk aan je verslaving te denken. Die verslavingen zijn het zwaarst als je niets te doen hebt, thuis zit, je verveelt, of je gedachten leeg zijn. Vul je dagschema met zoveel mogelijk verschillende zooi, misschien dat dat helpt.
 
Als je zegt dat je een soort van verslaafd aan suikers bent, waarom zou je dan van dag 1 op dag 2 stoppen? Naar mijn mening werkt het afkicken van geen enkele verslaving van de een op de andere dag. Je zou ook gewoon beginnen met rustig afbouwen, tot je op een niveau zit dat je daadwerkelijk die 'challenge' 30 dagen zonder zou kunnen volhouden. De weg der geleidelijkheid werkt naar mijn mening een stuk beter dan van dag 1 op dag 2 je hele levensstijl omgooien.

Daarnaast is het enige wat echt helpt in mijn ervaring met zulk soort verslavingen is jezelf zo bezig houden dat je geen moment hebt om eigenlijk aan je verslaving te denken. Die verslavingen zijn het zwaarst als je niets te doen hebt, thuis zit, je verveelt, of je gedachten leeg zijn. Vul je dagschema met zoveel mogelijk verschillende zooi, misschien dat dat helpt.
Het eerste gedeelte ben ik het persoonlijk niet mee eens. Je gaat ook niet aan een supersmoker of minder cigarette roken om te stoppen. Dat moet je gewoon doen. Daarom heb ik het ook in een Challenge gewikkeld.

Moet ik wel zeggen dat het tweede wel fijn is om te lezen. Daar heb ik wat aan! Want inderdaad ik had niks te doen die dag. En dan ga ik panisch rondlopen. Bedankt!
 
In de theezakjes doet bijna ieder merk suiker toevoegen.
 
Het eerste gedeelte ben ik het persoonlijk niet mee eens. Je gaat ook niet aan een supersmoker of minder cigarette roken om te stoppen. Dat moet je gewoon doen. Daarom heb ik het ook in een Challenge gewikkeld. Moet ik wel zeggen dat het tweede wel fijn is om te lezen. Daar heb ik wat aan! Want inderdaad ik had niks te doen die dag. En dan ga ik panisch rondlopen. Bedankt!

Niet? Nooit gehoord van nicotine pleisters? Afbouwen van je nicotine inname totdat je lichaam er zo gewend aan is dat je definitief kunt stoppen en zonder nicotine verder gaat? Bijna geen enkele roker gaat van dag 1 op dag 2 van een pakje per dag naar 0 en houdt dat daadwerkelijk vol, dat is (los van geestelijk) gewoon fysiek veel te zwaar voor je lichaam, daar zijn meer dan voldoende onderzoeken van. Waarom denkje dat er zoveel producten als nicotine pleisters zijn om je van zo'n verslaving af te helpen? Het is nu net oud & nieuw geweest, zoveel nemen zichzelf voor te stoppen met roken van 31 december op 1 januari. Kijk een maand (of 2) verder, hoeveel houden het vol? Ik durf te beweren nog geen 10%.

Het is mijn mening tegenover die van jou, maar ik ben van mening dat geleidelijk afbouwen tot je op een punt zit waar je daadwerkelijk tegen je zelf kunt zeggen "En nu helemaal stoppen" een veel succesvollere manier is dan per direct van dag 1 op dag 2 van maximaal naar 0 te gaan (Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar het eten van suikers lijkt me daar niet een van).

Maar goed, we zijn allebei geen verslavingsdeskundigen, dus zowel jouw als mijn mening is hier geen wetenschap in, dus het zou zeker geen kwaad kunnen om wat (wetenschappelijke) bronnen raad te plegen met betrekking tot 'afkicken van verslavingen' o.i.d. Jezelf met zoveel mogelijk kennis inlezen kan nooit kwaad. Wie weet heb je zelf wel gelijk, maar wie weet is daadwerkelijk afbouwen tot een laag niveau en vervolgens definitief stoppen wel een veel succesvollere manier.

Feit dat zulke "challenges" immens populair zijn (bv op social media etc) is totaal geen indicatie dat dat ook de succesvolste manier is, het is slechts de populairste manier... Leuk om zo'n challenge met een menigte te doen en groepsgevoel te stimuleren waarbij je elkaar kunt steunen en het zo makkelijker vol is te houden waarschijnlijk, maar populariteit is geen garantie voor succes, zeker aangezien je nu die challenge (voor zover ik kan lezen) alleen moet volhouden. In ieder geval succes d'r mee!
 
Niet? Nooit gehoord van nicotine pleisters? Afbouwen van je nicotine inname totdat je lichaam er zo gewend aan is dat je definitief kunt stoppen en zonder nicotine verder gaat? Bijna geen enkele roker gaat van dag 1 op dag 2 van een pakje per dag naar 0 en houdt dat daadwerkelijk vol, dat is (los van geestelijk) gewoon fysiek veel te zwaar voor je lichaam, daar zijn meer dan voldoende onderzoeken van. Waarom denkje dat er zoveel producten als nicotine pleisters zijn om je van zo'n verslaving af te helpen? Het is nu net oud & nieuw geweest, zoveel nemen zichzelf voor te stoppen met roken van 31 december op 1 januari. Kijk een maand (of 2) verder, hoeveel houden het vol? Ik durf te beweren nog geen 10%.

Het is mijn mening tegenover die van jou, maar ik ben van mening dat geleidelijk afbouwen tot je op een punt zit waar je daadwerkelijk tegen je zelf kunt zeggen "En nu helemaal stoppen" een veel succesvollere manier is dan per direct van dag 1 op dag 2 van maximaal naar 0 te gaan (Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar het eten van suikers lijkt me daar niet een van).

Ik heb juist het idee dat nicotine pleisters en kauwgom er voor zorgen dat je aan de nicotine verslaafd blijft, alleen op een alternatieve manier. Zelfde met zoet, als je zoetjes ipv suiker gebruikt, of zoetstoffen, dan blijf je van de zoete smaak houden (verslaafd vind ik bij suiker/zoet een beetje overtrokken).

Goede voornemens gaan vooral mis omdat mensen er niet 100% achter staan. Als je echt wilt stoppen, dan doe je dat als je er klaar voor bent. Ook kan het zijn dat je doelen onrealistisch zijn. Stoppen met roken is nog redelijk concreet, maar afvallen bijvoorbeeld is geen aktie op zich. Dan moet je dat concreter maken door te zeggen ik ga 1x per week sporten, of ik eet minder calorieen dan ik verbruik. Duidelijke meetbare en haalbare doelen.
 
Je hebt suiker aan het vermijden, maar eet wel fruit? Of lees ik het nou fout.. :o
 
Je hebt suiker aan het vermijden, maar eet wel fruit? Of lees ik het nou fout.. :o

Ik denk dat hij geraffineerde suikers bedoeld. Anders kun je namelijk vrijwel niets meer eten :p
 
Alle Dinge sind Gift, und nichts ist ohne Gift; allein die dosis machts, da* ein Ding kein Gift sei.
 
  • Like
Waarderingen: LM
ik wil hier wel aan meedoen maar mag je dan muesli eten?
 
Beter even deze video checken voordat je gaat proberen suiker helemaal uit je dieet te halen (wat je waarschijnlijk niet gaat lukken aangezien het overal in zit) op basis van een waarschijnlijk matig tv programma.

BioLayne Video Log 32 - Understanding What 'Toxic' Really Means
http://www.youtube.com/watch?v=ZSJBLyI6nnY

of hier losjes geciteerd de belangrijkste uitspraak
I challenge anyone out there to find me a study showing that higher levels of sugar in a diet that contains sufficient fibre and relatively high protein causes any kinds of metabolic disturbances or side effects. I have not seen anything to show that to this day.
 
Ik heb de reportage ook gezien.

Muggeziften over 1 gram suiker in gekookte ham, maar fruit eten mag dan weer wel zonder problemen...

Die reportage was één grote grap gewoon.

---------- Toegevoegd om 18:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:06 ----------

Ik denk dat hij geraffineerde suikers bedoeld. Anders kun je namelijk vrijwel niets meer eten :p

Je lichaam herkent het verschil niet hoor.
 
Beste boys and girls,

Na het zien van een documentaire van een Belgische reporter over suikers en hoe verslavend dat werkt heb ik een 'new years resolution' gemaakt.

Ik ben bezig 30 dagen geen geraffineerde suikers in te nemen. Erg te lettend op wat ik binnen krijg. Hieronder valt ook geen zoetstof of een ander aspartaam rijkelijk product. Natuurlijk suikers natuurlijk wel wat in fruit zit.

Confession:
Ik ben erg verslaafd aan suiker, zoetekauw. Ik vind het heel erg moeilijk om iets te laten staan. Dit is voor mij een soort drugs en lijkt op de effecten van Coke want ik MOET het hebben. Ik hoop dat iemand dit kan bevestigen want het klinkt nogal cruciaal



In verschillende documentaires en internet verslagen zal ik komende dagen chagrijniger worden, ik zal zelfs hoofdpijn krijgen en gek van mijzelf worden. Maar na 30 dagen zal de verslaving weg of minder zijn waardoor zelfs je smaak een stuk beter word!

Als je mee wilt doen met deze suiker Challenge let us know zodat we elkaar kunnen steunen door deze verslaving.

Hulp/tips:
Ik heb graag jullie hulp of ervaringen nodig. Want ik heb al een hoop producten die ik NIET mag hebben. Want ze gooien tegenwoordig overal suiker bij. Als je slinkse producten weet zoals Pickwick die suiker bij hun producten gooien hoor ik dat graag! Dan kan ik er bewust op letten. Verder als iemand ervaring heeft hoor ik dat ook graag!

Dagen
De eerste dag. Verandering in mijn hoofd is te merken. Het was een rustige zondag waar ik lekker begon met het lezen van The Lords of the Rings. Ik heb een heerlijke slag van 80 pagina's kunnen lezen. Echter merkte ik wel dat ik een beetje verward door het huis ging lopen omdat ik een soort van honger had. Wat ze spookpijn noemen had ik dat in mijn maag. Ik wilde al erg graag chocolade of een snoepje. Ik was verward door de huiskamer aan het lopen en heb ik toch twee volkoren bischuitjes zonder beleg opgegeten.

Dit is de tweede dag. En ik krijg nu al last van mijn brein die zegt dat ik suiker moet hebben. (al is het maar een koekje pepermuntje of iets). Ik ben maar panisch Thee aan het drinken zonder suiker stukken fruit tussendoor. en wachtend op de lunch.

Het gedeelte van de suiker verslaving herken ik helemaal. Als ik een blokje chocolade, gebak, snoepje, of iets dergelijks neem draaien de rateltjes in mijn hoofd door. Ik wil meteen meer, nee wil alles :o

Voor mij is er maar een manier en dat is gewoon geen suikers nemen. Zolang ik geen suikers eet gaat het helemaal goed. Om de zoveel tijd gun ik mezelf een zak m&m's ofzo en deze gaat dan direct in een holle kies.

Voor mij is het voordeel dat ik totaal geen behoefte heb aan suikers. En de keren dat ik een zak m&m leeg eet, geniet ik van de eerste tot en met de laatste.

Hoe ik het doe? nergens suikers aan toe voegen. In thee en gerechten doe ik soms stevia. Dit is voor mij een prima alternatief, geen suiker kick of behoefte aan meer. Daarnaast kook ik zonder pakjes en zakjes, dus "weet" ik wat er in mijn eten zit. En koop ik pure producten, bijvoorbeeld geen Calvé pindakaas, maar pindapasta van 100% pinda's. In de begin periode zeker niets in huis halen waar suikers in zitten, je maakt het jezelf anders wel heel erg moeilijk ;)

Ik ben van de een op de andere dag gestopt met suikers. Ik had er overigens maar twee dagen last van ofzo en daarna niet meer. Ik merk bijvoorbeeld na de kerstdagen en oud&nieuw (waarbij ik alles eet wat er maar los en vast zit) dat ik gewoon weer twee...drie dagen last heb van mijn maag en hoofdpijn. Maar daarna is alles weer normaal.
 
Niet? Nooit gehoord van nicotine pleisters? Afbouwen van je nicotine inname totdat je lichaam er zo gewend aan is dat je definitief kunt stoppen en zonder nicotine verder gaat? Bijna geen enkele roker gaat van dag 1 op dag 2 van een pakje per dag naar 0 en houdt dat daadwerkelijk vol, dat is (los van geestelijk) gewoon fysiek veel te zwaar voor je lichaam, daar zijn meer dan voldoende onderzoeken van. Waarom denkje dat er zoveel producten als nicotine pleisters zijn om je van zo'n verslaving af te helpen? Het is nu net oud & nieuw geweest, zoveel nemen zichzelf voor te stoppen met roken van 31 december op 1 januari. Kijk een maand (of 2) verder, hoeveel houden het vol? Ik durf te beweren nog geen 10%.
Ik ben 't verder niet per se oneens of eens met je punt, maar dat met die nicotinekauwgom/pleisters/etc is gewoon puur om rokers nog een soort houvast te geven. De daadwerkelijke lichamelijke verslaving is na een paar dagen volledig voorbij, het is juist de geestelijke verslaving die 't moeilijk maakt om langdurig te stoppen. Iedereen die langer dan een week is gestopt is weer begonnen vanwege de geestelijke verslaving, daar heeft een lichamelijke afhankelijkheid niks meer mee te maken.

Sowieso, iedereen die een stopdatum in zijn of haar hoofd heeft wil per definitie eigenlijk niet stoppen naar mijn mening. Als je overtuigd bent dan stop je op dát moment.
 
Best interessant, ik volg.

Veel succes!
 
Ik word altijd erg vermoeid wanneer ik 4/5 dagen echt weinig suikers heb gehad.....succes met deze challenge ...!!
 
Ken je de docu Fed up? zoek hier eens na en kijk er na. Echt een aanrader op dit gebied. Als je Fed up gezien kijk je naar bepaalde producten toch wel heel anders dan nu.
 
ik wil hier wel aan meedoen maar mag je dan muesli eten?
Je kan zo instappen! Erg leuk zelfs! Ik ben ook erg benieuwt hoe jij je voelt. Let op alle geraffineerde suikers. Muessli heb ik echt naar gezocht maar je moet goed de verpakkingen lezen want in sommige muessli pakken flikkeren ze zo een halve koe aan suiker. Je zult zien hoeveel de voedselindustrie je eigenlijk voor de gek houdt. En hoe erg je eigen emotie tegen gaat spelen. *ben pas bij de derde dag nu ik merk mijn emotie al

@allen - ik vond het zelf erg dat suiker zoveel invloed heeft op mij ('de behoefte naar'). En ja ik ben inderdaad van mening als je wilt stoppen dat je dat ook gewoon moet doen. Om het als een kleine 'blog' te houden zet ik het op 30 dagen. Zo kan ik de meeste emoties bijhouden en hopelijk zal het een groot verschil maken. Met dit kan ik zelf ook terugkijken wat voor effect het heeft op mijn lichaam en hoeveel dagen met gekwel er blijven.

'
Na de dertig dagen stop ik met 90% a 95% van alle geraffineerde suikers(waarom in het nieuwe jaar? ik kwam half december met het idee en met kerst ben ik geen pietzeur met eten) . Ik zal niet te moeilijk gaan doen over inderdaad dat plakje ham waar suiker bij zit. Maar met een klein schuin oog kijkend naar deze producten is niet erg. Immers stoppen ze hier overal suiker bij. Maar dit is voor de toekomst nogmaals.
'
 
Change your mind: 30 dagen geen snoep e.d.. Is denk ik wat makkelijker ;)
 
Back
Naar boven