Ik ben van plan volgende week (dan zijn wederhelft en oudste zoon niet thuis) ook een soort suikervrije week te houden. Ja, tegenwoordig wordt overal veel te veel suiker aan toegevoegd, en nee, ik ga geen etiketten lezen die week. Ik vermijd gewoon dat waar met mijn gezond verstand veel suiker in zit. Fruit hoort daar ook bij (nu ja, het scheelt wel dat ik fruitallergie heb en het nooit eet allicht, behalve gekookt eventueel want dan kan ik het eten). Het doel is dat je went aan een minder zoete smaak (en dat je insulinepeil stabieler is dan is mooi meegenomen).
Ik ben ervan overtuigd dat suiker vermijden op zich niet helpt om af te vallen als je dan vervangt door evenveel kcal van iets anders. Wel zorgt het vermijden van suiker (en vervangen door iets anders) ervoor dat men minder honger zou hebben (ik beken op dat vlak ook een slecht voorbeeld te zijn, ik krijg ofwel honger tijdens het eten van eender wat, ofwel ongeacht wat ik gegeten heb de gierhonger vooraleer ik eet, maar altijd in de voormiddag / middag en nooit op normale ontbijt- of avondmaaluren).
Als je suiker wilt vermijden, dan vermijd je trouwens ook best honing etc. Ook al is het natuurlijk, het is en blijft suiker.
Zoetstof heeft trouwens een dubbele slechte werking op je lijf en is dus nog erger: je lichaam denkt dat er suiker komt en maakt insuline, die suiker komt niet en dus krijg je zin in zoet/eten ("hypo") en je eet dus meer dan je anders gegeten zou hebben. Een tijdje na de zoetstof hebben de bacteriën in je darmen erop ingewerkt en daardoor verhoogt je bloedsuiker (jaja, van zoetstof), waardoor je lichaam weer een insulinepiek maakt om al die bloedsuiker weer netjes naar je spier- euh... vetcellen af te voeren.