AndroidHealthClinic

30 jaar, total T is 450

Bezoekers in dit topic

johnnie

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
11 apr 2005
Berichten
24
Waardering
0
Hi!

Vandaag ben ik bij de dokter geweest om de resultaten van mijn test op te halen. Daar kwam uit dat mijn totale testosteron 450 is. Dit viel volgens mijn dokter binnen de referentiewaardes, maar voor iemand van 30 is dit toch te laag? Ik heb op het internet diverse tabellen (bron) gevonden die mij allemaal weten te vertellen dat het gemiddelde voor iemand van 30 rond de 600 a 650 hoort te liggen, met een SD van pakweg 150. 450 zou dan nog net binnen een standaarddeviatie vallen, maar daar heb ik ook niet veel aan. Gezien mijn dieet en training zou ik eerder verwachten dat ik in de hoge regionen zou vallen.

Ik heb de volgende symptomen:

  • 50/50 spier/vet verlies tijdens een langzame (-20%/0) en zeer cleane cut
  • Relatief laag libido
  • Licht vrouwelijke vetverdeling (bij 15% heb i kal redelijk abs, maar mijn benen komen niet)
  • Weinig energie, slecht slapen
  • Trage gains op het gebied van kracht (na bijna 2 jaar squat ik nog geen 100kg bijvoorbeeld)
  • Trage gains op het gebied van droge massa (bulken = vooral vet worden)
  • Lichte gyno (puffy nipz) al sinds mijn 13e

Mijn dieet is dik in orde en ik train zoals het hoort. Ik doe netjes al mijn compounds (deadlift, squat, bench) en pak ze graag zo zwaar ik kan.

Wat vinden jullie van dit getal? Ik zit eraan te denken de tabel met gegevens nog eens mee te nemen naar de dokter en er verder over te praten. Ik kijk er niet echt naar uit om van die smerige gel te moeten smeren ofzo, maar als dat me verder helpt, zal ik wel moeten lijkt me.
 
Wanneer is het gemeten? 's ochtends zal je een hogere waarde meten dan later op de dag bijv. Maar dokters vinden ongeveer alles normaal, heb je niet zoveel aan. 450 is meer een level voor een 70/80-jarige. Veel te laag om je lekker in je vel te voelen, dan zou je eerder naar de 550-600 moeten.

Leef je verder gezond? Gezonde voeding, genoeg vetten (juiste ratio), niet roken, geen stress enz. Levensstijl kan een grote impact hebben, recent onderzoek toonde aan dat testosteron daalt door ongezonder worden, niet door het ouder worden zelf.

Als het echt genetisch is: er zijn dokters die hier specifiek mee bezig zijn, maar let op want ze kunnen belachelijke bedragen vragen voor een 'behandeling'. Ik zou gewoon zoeken naar een andere dokter die jou wil helpen met TRT. Verder kan je beter gaan voor wekelijkse of tweewekelijkse injecties dan een gel.
 
Hi Big T,

De meting is om 10:30 gedaan, dus halverwege de ochtend. Mijn levensstijl is goed tot zeer goed:

- Ik sta drie a vier keer per week in de gym
- Ik pak mijn compounds (deadlift, bench, squat) zo zwaar ik kan
- Ik supplementeer met zink (1 tab/dag), vitamine D (3000IU per dag) en visolie (4g per dag)
- Ik neem een multi
- Ik eet 'schoon' (veel mager vlees)
- Ik eet vier eieren per dag (cholestrol als 'bouwsteen' voor T)
- Ik drink in het weekend een biertje. Af en toe een teveel, maar dit is sporadisch.
- Ik kook in olijfolie en maak af en toe een gerecht met kokosmelk voor de vetten (en smaak, jam)
- Ik eet ~50g nootjes per dag
- Ik rook niet en heb nooit gerookt
-
- Ik heb regelmatig coïtus (libido is niet om over naar huis te schrijven, maar 'hij' doet het verder prima)

Ik doe er op dat sporadische biertje (moet kunnen, zit in de bulk) na echt alles aan om te presteren. Gezien mijn levensstijl zou ik mogen verwachten dat ik juist in de hogere regionen van mijn leeftijdscategorie (~800-900) zou vallen! Ik heb het gevoel dat mijn levensstijl de enige reden is dat ik niet ergens in de 300 bungel om eerlijk te zijn.

Het enige wat ik erbij moet zeggen, is dat ik finasteirde gebruik om haarverlies tegen te gaan. Bovenstaande problemen (including gyno) had ik echter al voor ik hieraan ben begonnen. Ook is finasteride een DHT-blokker die geen invloed heeft op je total T (je T zou zelfs OMHOOG moeten gaan omdat het niet meer wordt omgezet in DHT).
 
Laatst bewerkt:
Iemand met ervaring met dit soort waardes? 450 is weliswaar laag, maar bij lange na niet zo laag als sommige verhalen die ik hier lees.
 
Ik ben terug gegaan naar de dokter met wat studies die ik heb gevonden. Hij was er niet van overtuigd dat die studies betrouwbaar zijn en vond mijn levels niet schokkend en begon met een heel verhaal over referentie waardes en hoe de resultaten per lab verschillen enz.

Hij voegde er wel aan toe dat voor sommigen de natuurlijke productie niet voldoende is (ongevoelige receptoren) en dat dat gezien mijn symptomen weleens het geval kan zijn. Hij heeft me daarom bij wijze van proberen een enkele sustanon 250mg injectie voorgeschreven om te kijken of ik me er beter op voel de komende weken. Over een maandje terugkomen en laten weten hoe ik me voel. Ik ga eerst twee weken op vakantie, maar daarna gaan we het eens proberen.
 
Sorry maar 450 test is NIET laag! Ik vind de waarden op die tabel in die url wel erg hoog.
Je kunt natuurlijk al jouw klachten doorschuiven op een te laag test.

Wil je serieus hinder ondervinden moet je test wel dik onder de referentie waarde liggen.
Daarbij moet je meerdere zaken laten meten, zoals fsh en lh, oestrogeen etc. Als jouw arts dat allemaal niet weet, laat je dan doorverwijzen naar een endocrinoloog.

Vind dat hij wel erg snel test voorschrijft. Hou er rekening mee dat als je eenmaal op trt gaat, je je hele leven moet blijven prikken.

Slecht slapen kan een oorzaak zijn van laag test. maar kan ook een veroorzaker zijn van al jouw klachten!

Slecht slapen = minder libido, meer vetopslag, futloos, etc.
 
Hi KaLe,

Bedankt voor je reactie.

Wat ik heb gelezen, is dat voor relatief jonge mannen een test van 500 een soort van 'cutoff point' is voor het je niet optimaal voelen. Waarom vind je de waardes in die studie hoog? Welk referentiekader gebruik je daarvoor?

Mijn LH is overigens ook gemeten en zat op 2.0, wat behoorlijk laag is volgens mij. Ik heb het gevoel dat clomid een uitkomst zou kunnen zijn (geeft LH en daarmee test een schop onder de kont), maar daar gelooft mijn dokter niet echt in. Wellicht dat een E2 reading wat meer kan vertellen?
 
Hoe is 't verder afgelopen?,
 
Hi Big T,



Het enige wat ik erbij moet zeggen, is dat ik finasteirde gebruik om haarverlies tegen te gaan. Bovenstaande problemen (including gyno) had ik echter al voor ik hieraan ben begonnen. Ook is finasteride een DHT-blokker die geen invloed heeft op je total T (je T zou zelfs OMHOOG moeten gaan omdat het niet meer wordt omgezet in DHT).

Denk dat je het zelf al weet en daarom misschien in een ontkenningsfase zit..

Die verhaaltjes kennen we ondertussen wel dat dht totaal nutteloos is want je lichaam zit totaal
Vol met hormonen die je niet nodig hebt en dat t hoger moet worden is naar mijn idee een ander
Fabeltje als t zo veel hoger is waarom krijgt 5% van de mannen hem amper meer omhoog of wordt
Plotselimge Borstvorming bij de bijwerkingen vermeld.

Heb je het ook tegen de dokter verteld btw ? Want finankan je tegenwoordig voor bijna niks kopen
Online en wordt niet tot amper vergoed in nederland. Als de beste man het niet weet stuurt hij blind door een doolhof.

Lage t is volgens mij typische fina bijwerking. Heb zelf tijdje duta geslikt en ook amper gains in die tijd was ook een stuk meer lethargisch en geirriteerd als dat ik normaal ben.. Haar zag er goed uitmaar voelde me verder gewoon shit..

Later overgestapt op minox en daar kreeg ik wasbeer ogen van dus toen ook maar weggegooid echt een goed middel voor haaruitval moet nog steeds uitgevomdem worden jammer genoeg..
 
Back
Naar boven