XXL Nutrition

3500 kcal per dag, kan dit?

Bezoekers in dit topic

tghmember

Cool Novice
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
69
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
101kg
Vetpercentage
25%
Hallo allemaal

Heb aan de hand van de Harris Benedict formule mijn verbruik berekend.
Ben 19 jaar, 180CM, weeg zo'n 102kg met een vetpercentage van 25%.
Activiteitsfactor op 1,55 omdat ik wekelijks 4x naar de gym ga (kracht) en vaak ook 2 of meer keer cardio doe (lopen, crosstrainer, zwemmen), dit is wel willekeurig van week tot week.

Kom ik uit op 3500 calorieën. Dit lijkt me erg veel. Ik let momenteel niet echt op mijn eten, maar na enkele dagen te berekenen kom ik amper aan 3500 kcal, en ben niet echt afgevallen in weken.
Wil volop beginnen met afvallen vanaf nu, doel is 14-16% vet.

Kan het zijn dat 3500kcal foutief is?

bedankt
 
Bereken het eens op je VVM.
 
TDEE berekeningen zijn een richtlijn, geen absolute.
Als je niet afvalt kan het dus zomaar zijn dat jij bijvoorbeeld 10% lager uitvalt dan wat je berekende TDEE is.
Iedereen is anders, en berekeningen zijn te algemeen om accuraat te zijn.
 
Hoor ik het op mijn VVM te berekenen? Stond er nergens bij.
Op VVM berekend is het 3151kcal, iets waarschijnlijker lijkt mij.

Hier is een voorbeeld voedingsschema (van gisteren)
 

Bijlagen

3-8.pdf
94,1 KB · Weergaven: 438

Het blijft een berekening

Van je voedingsschema kan ik alleen maar zeggen... Waar is je vet?! 9% is wat laag...
Hoe heb je je kip gebakken?
Waarom zat er 0g vet in je zalmsalade?

Je zou ook 2 weken kunnen bijhouden wat je nu eet en op hoeveel kcal je gemiddeld uitkomt... Als je merkt dat je niet afvalt ga je iets minder eten...
En dan niet minder voor je gevoel, maar minder volgens de cijfers.. dus dat wordt al snel een strikt dieet en bijhouden wat je eet... Wat de meeste mensen niet trekken (including me)


Als ik je tips mag geven die voor mij werken:

- Ga niet te weinig vet eten, eet gezonde vetten en schrap je koolhydraten liever, vervangen met vezel en eiwitrijk eten.

- Kleine porties, vaak eten... geen hele pizza's (je maag raakt vanzelf gewend aan kleinere hoeveelheden waarna je niet eens meer grote porties wil)

- Elke keer na je krachttraining cardio 20-30 min je hartslag op +-60% van max hartslag. Geen lange sessies, conditie is niet je doel, ook geen sprintjes... Sommige mensen zweren bij HIIT, kan je ook proberen, dit werkte voor mij.

Succes :)
 
Is iets foutgelopen bji het converteren naar PDF blijkbaar, in Zalmsalade die ik gisteren at zat 40g vet per 100, dus mijn vet kwam zo uit op een 25%. 35 - 40 - 25 lijkt me een goede verhouding?

EDIT: Hier is de PDF, had blijkbaar eten toegevoegd waardoor de indexen fout waren.
 

Bijlagen

3-8.pdf
94,2 KB · Weergaven: 207

Okee, dat klinkt aannemelijker... Behalve dat je nu op 2000kcal uitkomt... met 4x in de week sporten en 2x cardio zou je wel af moeten vallen... tenzij je de rest van de dag helemaal niet beweegt :p

Wat eet je in het weekend?
Wat drink je erbij?
Ik denk dat die +-3100 wel aardig kloppen dus ergens vergeet je hier en daar nog een calorietje, of je hebt het nog niet genoeg tijd gegeven.

Nog 1 dingetje over je schema... er staat 200g pasta... Ik neem aan dat dat het gewicht is wanneer het gekookt is? De voedingswaarde van het pakje gaat over ongekookt, dat kan je beter in je schema neerzetten... Tenzij je echt 200g pasta kookt en opeet... dan is het gewoon een flinke bak :p
 
Ik denk dat je PDF echt niet goed werkt hoor. Als die juist zou zijn, dan eet je niks meer na de maaltijd van 17u30 waarbij je bijna 1000kcal binnenwerkt :p Upload gewoon je exell file, gaat toch makkelijker? Of maak er een screenshot van en upload die
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben pas net weer begonnen met mijn voeding. Heb de stickies opnieuw gelezen en neem wat kennis mee van een tijd geleden (toen ben ik van 114 naar 95kg gegaan en begonnen met trainen).

Ben zelf nog aan het spelen met mijn voedingsschema, die pdf was een voorbeeld van het aantal calorieën dat ik op een doorsnee dag opneem.
In het weekend probeer ik mij aan max. 1 cheatmeal te houden. Qua drinken steeds Spa bruis (of cola zero).
Op een gemiddelde dag ga ik na mijn werk (17u) naar de gym, neem na het trainen daar een whey shake en ga daarna thuis eten (warme maaltijd). Probeer dan na mijn avondmaal niets meer te eten.

Heb na research op internet gevonden dat 6x per dag eten je metabolisme niet verhoogt, dus dat 3x per dag eten theoretisch gezien voldoende is.
Ook opgezocht of Cola zero daadwerkelijk niet ongezond was voor je dieet, en blijkt dat cola zero degelijk geen kwaad kan.
Iemand bedenkingen over deze 2 punten?
 
Ja, over beide...

Ten eerste... Als je gezond wil leven, met een gezond gewicht etc. Dan hoort daar ook gezonde voeding bij... en in die zin vind ik cola in welke vorm dan ook daar niet bij passen. let wel: als dagelijks product. Alle bende die in cola zero zit daargelaten... Het is ongetwijfeld binnen je macro's te passen... maar het gaat wel tegen de gedachte in.
(maargoed, dat is persoonlijk)


Wat betreft het eten... Post die research even die je noemt even, ik begrijp het niet volledig en denk dat er net zoveel research is, die het tegendeel bewijst.

Als je van 19:00 tot 07:00 (12 uur lang!) niks eet en je propt je dan in die overige 12 uur vol met 3000kcal geloof ik zeker dat je lichaam anders reageert dan dat je dat iets meer probeert te spreiden.
Daarnaast is de kans veel groter dan je na 22:00 honger krijgt en toch niet iets neemt.

Je lichaam is ook geen geweldige accu, dwz... Je eten beinvloed je training vrij sterk. Als jij om 12:00 voor het laatst eet (ik tel melk en whey niet als maaltijd) en je staat om 17:00 (5 uur later) in de sportschool... Dan heb je niet de energie die je zou hebben als je 2 uur daarvoor had gegeten... sterker nog.. Als ik om 12:00 zou eten zou ik om 17:00 met slappe benen in de sportschool staan.

Mogelijk train je daardoor dus minder 'hard' dan dat je zou trainen als je minder ver van te voren een goede maaltijd had gehad.

Dus je moet doen wat je wil en wat werkt voor jou, maar ik raad je aan om toch eens een schema te maken van zo;'n 2500-2800kcal verdeeld over 5-6 tijdstippen

7:00 - 10:00 - 13:00 - 16:00 (17:00 trainen) 19:00 - 22:00
Dat zou voor jou prima uitkomen... Je kan hier genoeg schema's vinden over wat je het beste om welke tijd kan eten... 16:00 niet te veel voor het trainen, 22:00 langzame eiwitten voor het slapen etc.


Dussss, je initiële vraag is beantwoord... die 3500kcal waren fout ja. Je eetschema schort nog t een en ander aan en we gaan nu richting de vraag "kan ik afvallen als ik t zo en zo doe?" en het antwoord is altijd "ja"... Maar niemand gaat het je aanraden omdat eigenlijk niemand er groot mee is geworden ;)
 
Ik denk toch wel dat je behoefte een stuk hoger ligt, ikzelf ben 16, 1.86m, 80kg en heb een behoefte van ong. 3100 kcal per dag. Kwam ik met formule vvm mee uit en ook met anderen.
 
Ja, over beide...

Ten eerste... Als je gezond wil leven, met een gezond gewicht etc. Dan hoort daar ook gezonde voeding bij... en in die zin vind ik cola in welke vorm dan ook daar niet bij passen. let wel: als dagelijks product. Alle bende die in cola zero zit daargelaten... Het is ongetwijfeld binnen je macro's te passen... maar het gaat wel tegen de gedachte in.
(maargoed, dat is persoonlijk)


Wat betreft het eten... Post die research even die je noemt even, ik begrijp het niet volledig en denk dat er net zoveel research is, die het tegendeel bewijst.

Als je van 19:00 tot 07:00 (12 uur lang!) niks eet en je propt je dan in die overige 12 uur vol met 3000kcal geloof ik zeker dat je lichaam anders reageert dan dat je dat iets meer probeert te spreiden.
Daarnaast is de kans veel groter dan je na 22:00 honger krijgt en toch niet iets neemt.

Je lichaam is ook geen geweldige accu, dwz... Je eten beinvloed je training vrij sterk. Als jij om 12:00 voor het laatst eet (ik tel melk en whey niet als maaltijd) en je staat om 17:00 (5 uur later) in de sportschool... Dan heb je niet de energie die je zou hebben als je 2 uur daarvoor had gegeten... sterker nog.. Als ik om 12:00 zou eten zou ik om 17:00 met slappe benen in de sportschool staan.

Mogelijk train je daardoor dus minder 'hard' dan dat je zou trainen als je minder ver van te voren een goede maaltijd had gehad.

Dus je moet doen wat je wil en wat werkt voor jou, maar ik raad je aan om toch eens een schema te maken van zo;'n 2500-2800kcal verdeeld over 5-6 tijdstippen

7:00 - 10:00 - 13:00 - 16:00 (17:00 trainen) 19:00 - 22:00
Dat zou voor jou prima uitkomen... Je kan hier genoeg schema's vinden over wat je het beste om welke tijd kan eten... 16:00 niet te veel voor het trainen, 22:00 langzame eiwitten voor het slapen etc.


Dussss, je initiële vraag is beantwoord... die 3500kcal waren fout ja. Je eetschema schort nog t een en ander aan en we gaan nu richting de vraag "kan ik afvallen als ik t zo en zo doe?" en het antwoord is altijd "ja"... Maar niemand gaat het je aanraden omdat eigenlijk niemand er groot mee is geworden ;)

Bedankt voor je informatie. Toch nog over dat 6 x eten per dag, hier is een linkje:
http://www.intense-workout.com/small_meals.html
 
Bedankt voor je informatie. Toch nog over dat 6 x eten per dag, hier is een linkje:
http://www.intense-workout.com/small_meals.html

Tnx, altijd goed om de bron te hebben. Jammer dat deze schrijver geen bronnen van zn "Scientifically proven bullshit" neerzet, maar ik zal m voor het gemak geloven.

Of het iets met je metabolisme doet... i dunnow, maar er zitten wat mij betreft genoeg andere voordelen aan.

- Kleinere maaltijd, kleinere 'after dinner dip' of 'vol' gevoel
- minder kans op 'honger' of een energieloos gevoel
- Het kan lastig zijn om met gezond eten 3000kcal in 3 maaltijden binnen te krijgen.
- Als je wil bulken en langzaam je maaltijden en terugkerende honger wil vergroten is dit ritme ook aan te raden.

Dat zijn voor mij genoeg voordelen... Als je dat iig doordeweeks vol kunt houden ben je al lekker bezig.
Daarbij helpt het ook voor mij nog eens tegen eten weggooien... Ik maak altijd teveel, of ouders/vrienden hebben weer eens wat over... in een bakkie en mee naar mn werk.


Lift on!
 
Je hebt gelijk, er zitten voordelen aan verbonden, maar dit zijn praktische voordelen. In mijn geval laat mijn werk me moeilijk toe om zo vaak te eten op 1 dag. Ik kan wel nog 1 maaltijd 's avonds inplannen, maar daar blijft het bij vrees ik.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven