Fitness Seller

3x15 reps voor massa: onzin of een kern van waarheid? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

PAW

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
2 jul 2008
Berichten
326
Waardering
15
Lengte
1m82
Massa
84kg
Ik had gisteren een discussie in de sportschool:
Een maatje van me kreeg een schema aangemeten van een werknemer van de sportschool. Het doel van het schema was massa kweken.
Tot mijn grote verbazing werd hem verteld dat hij 3x15 herhalingen moet gaan trainen om hypertrophy te veroorzaken.
Ik ben eigenlijk altijd in de veronderstelling geweest dat dit bereikt wordt door 6 tot 12 reps te doen, en ook googlen leidt al snel tot deze bandbreedte en niet 15 reps.
Die werknemer bleef echter volhouden aan de 15 reps voor hypertrophy; dit heeft hij immers geleerd op school en van zijn werkgever.
Nu is mijn vraag: Is dit gewoon onzin of kan er ook bij 15 reps hypertrophy bereikt worden?
 
niet naar die instructeur luisteren, gewoon 4 tot 10 herhalingen doen. maximaal 12 voor een isolatie oefening.
 
Niet naar MedullaOblongat luisteren.. gewoon alle reps doen van 1-20.
 
naar niemand luisteren.. leer van je eigen lichaam en zoek wat best voor jezelf werkt.
 
Optimale spiergroei vindt plaats bij 6-12 herhalingen. De overgrote deel van atleten en wetenschappers is hier mee eens.
 
Niet blind staren op cijfertjes.
 
Het grootste verschil zal hem zitten in hoe hard jij tekeer gaat in de gym en hoeveel je vreet. Niet die paar reps meer of minder.
 
Onzin imo - tuurlijk vind er ook hypertrophy bij 15 herhaling maar die zal niet optimaal zijn. Die nozem die blijft volhouden dat dit het beste is heeft er duidelijk geen verstand van.

Tussen de 6-12 is zeker beter!
 
"Geloof niets, probeer alles" (3XL) :D

Het enige juiste antwoord!!

Je leert je lichaam vanzelf kennen. Ik wissel veel af. Low reps met high reps.
 
Heeft die instructeur dat ook uit ervaring ondervonden of is het zo'n ventje dat alle toestellen van buiten kent maar er nog nooit heeft opgezeten, laat staan dat ie ooit een halter heeft aangeraakt?
 
Heeft die instructeur dat ook uit ervaring ondervonden of is het zo'n ventje dat alle toestellen van buiten kent maar er nog nooit heeft opgezeten, laat staan dat ie ooit een halter heeft aangeraakt?

Het is een relatief jong ventje, nog niet heel lang van school. En qua ervaring: tja... vast wel, maar niet direct zichtbaar in ieder geval.
 
3 * 15 reps met een zwaar genoeg gewicht zal heus wel spiermassa geven. Of het ook beter kan ... wellicht wel.

Maar 3 * 15 reps squat met je 10RM lijkt me wel een aardige (3 * 15 met je 15 RM lijkt me al heel wat)

Anyways, die fitness knurften hebben dat 3*15 schijnbaar ergens in hun boekje staan, want dat is het enige wat ik ooit iemand heb horen zeggen. Ik heb nog nooit een fitness knurft horen praten over GVT, singles, doubles, triples, partials, negatives, assisted work, bands, speedwerk, 5x5 etc en zelfs niet over 20-reppers.. het enige wat er ooit uit hun mond komt is 3*15 (uitzonderingen zullen er uiteraard zijn alleen lopen ze er bij ons in ieder geval niet)
 
vraag het aan iemand iedereen die er op die gym flink uit ziet ze zullen je zeggen dan 15reps te veel is tussen de 8 en de 12 is voor mij oppompen en tot de 6 is meer kracht en boven de 12 word het meer duursport dus als je te dik bent kan het goed zijn.
Maar zoals hier al gezegt word kijk hoe jou lichaam reageert!
En als je net begonnen bent kan het verstandig zijn om meer herhalingen te doen om je lichaam te laten wennen.(maar niet te lang 3 maanden ofzo)
 
Nu is mijn vraag: Is dit gewoon onzin of kan er ook bij 15 reps hypertrophy bereikt worden?
Er kan zelf hypertrofie bereikt worden met 100reps

hangt af van jou lichaam, van hoe hard jij traint, hoe goed jij eet,...
 
Verschilt ook nog eens heel erg per spiergroep. Bij Doggcrapp word voor de benen altijd een zwaar setje van 4 tot 8 reps aangeraden, en daarna een widowmaker van minstens 20 reps. Verder word ook aangeraden om eens in de zoveel tijd een 50-repper leg press te doen. Benen (en met name quads en kuiten) schijnen over het algemeen erg goed te reageren op high rep. (De spierpijn de volgende dag is minder overigens, maar dat terzijde)
 
De basis van hypertrophy zal best wel tussen de 6 - 12 reps liggen. Maar je hebt natuurlijk altijd overlap ,zowel naar boven als naar beneden. Ik zit met mijn schema's tussen de 1 en 30 reps. Gewoon alles proberen en kijken wat voor jou werkt.
 
bij mij werkt het 12-14 reps dan heb ik een goeie pomp en de dag erna heb ik spierpijn en voeld het opgeblazen, deze reps doe ik voor triceps/biceps en benen, borst/rug en schouders doe ik weer 8-10 reps en ik doe zelfs ver boven de 200 reps maar dat is weer een andere oefening en spiergroep

gewoon luisteren naar je eigen lichaam
 
Back
Naar boven