MuscleMeat

4 Box squat tips voor RAW lifters - Fortius Fitness

Bezoekers in dit topic

FortiusFitness

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
21 aug 2012
Berichten
1.172
Waardering
61
Ik heb het al gepost in het log van DieNase, maar ik denk dat er hier ook mensen zijn die er iets aan hebben.

[Link niet meer beschikbaar]
 
hoezo "omdat je minder gewicht kunt gebruiken dan bij een full squat" ?
 
Als je het goed doet dan ontspannen je bilspieren en heupen automatisch een beetje op de box. Je hebt een kleine pauze. Je gaat van een statische toestand naar een dynamische toestand daardoor zul je minder kunnen box squatten dan full squatten. Als het niet zo is dan is je techniek op je full squat of je box squat waarschijnlijk niet goed :)
 
of je minder gewicht kunt gebruiken zal ook afhankelijk zijn van de hoogte van je box. het verhaal over dat je beter herstelt van box squats heb ik ook mijn vraagtekens bij. is herstel zo direct gekoppeld aan gewicht? frequentie + volume lijken mij ook bepalende factoren.

voor raw squatters heb ik sowieso mijn bedenkingen bij box squats. niet dat het geen waardevolle bouwer zou zijn, maar als doelgerichte free squat verbeteraar zie ik er het nut niet echt van in. allemaal leuk en aardig dat focussen op naar achteren zitten, maar als je er niet los bij blijft squatten verziek je je hele groove. ik heb ook een keertje een half jaar alleen box squats gedaan, had een goeie 20kilo op mijn low box squat 1rm geplakt in die tijd. mijn deadlift start off was er hard van gestegen, maar mijn gevoel voor een vrije squat was volledig verdwenen. dan zie ik in het artikel 4 redenen staan waarom ik er dus geen gains door zou hebben gehad en ik kan je garanderen dat ik die dingetjes gewoon netjes deed. alles netjes sowieso Louie Simmons voorkauwde.... ik hield er alleen geen rekening mee dat Ome Louie niet echt veel heeft met raw lifters ;)

persoonlijk zou ik losse paused squats altijd verkiezen boven box squats als raw lifter. simpelweg omdat je dan exact hetzelfde bewegingspatroon kunt hanteren.
 
De reden dat ze zeggen dat je er sneller van herstelt is om dat het eccentrische anders is, de box stopt je.
 
of je minder gewicht kunt gebruiken zal ook afhankelijk zijn van de hoogte van je box. het verhaal over dat je beter herstelt van box squats heb ik ook mijn vraagtekens bij. is herstel zo direct gekoppeld aan gewicht? frequentie + volume lijken mij ook bepalende factoren.

voor raw squatters heb ik sowieso mijn bedenkingen bij box squats. niet dat het geen waardevolle bouwer zou zijn, maar als doelgerichte free squat verbeteraar zie ik er het nut niet echt van in. allemaal leuk en aardig dat focussen op naar achteren zitten, maar als je er niet los bij blijft squatten verziek je je hele groove. ik heb ook een keertje een half jaar alleen box squats gedaan, had een goeie 20kilo op mijn low box squat 1rm geplakt in die tijd. mijn deadlift start off was er hard van gestegen, maar mijn gevoel voor een vrije squat was volledig verdwenen. dan zie ik in het artikel 4 redenen staan waarom ik er dus geen gains door zou hebben gehad en ik kan je garanderen dat ik die dingetjes gewoon netjes deed. alles netjes sowieso Louie Simmons voorkauwde.... ik hield er alleen geen rekening mee dat Ome Louie niet echt veel heeft met raw lifters ;)

persoonlijk zou ik losse paused squats altijd verkiezen boven box squats als raw lifter. simpelweg omdat je dan exact hetzelfde bewegingspatroon kunt hanteren.

Als je box zo hoog is dat het een quarter squat wordt dan heb je gelijk! :D En voor het herstel geldt zeker dat het afhankelijk is van het gewicht. Want je frequentie en volume worden bepaald door je gewicht. Lichter gewicht betekent dat je meer volume kan draaien en/of frequenter kan trainen. Het heeft te maken met het herstel van je CNS.

Toen er alleen RAW gelift werd omdat ondersteunende pakken niet bestonden deden verschillende powerlifters de box squat. En die hebben wereld records behaald. Ook Louie Simmons lifte vroeger in de USAPF. En bijna alle Max Effort oefeningen worden bij WSB RAW gedaan. Ook verschillende typen box squats.

Jammer dat je geen overdracht merkte naar je full squat. Het is ook geen absolute must want er zijn genoeg atleten die sterk zijn zonder ooit een box squat gedaan te hebben. Dit artikel is bedoeld voor degene die wel box squats doen en wat tips kunnen gebruiken.

Ik vind het in iedergeval top dat je het artikel hebt gelezen :thumb:
 
persoonlijk zou ik losse paused squats altijd verkiezen boven box squats als raw lifter. simpelweg omdat je dan exact hetzelfde bewegingspatroon kunt hanteren.

Lijkt mij ook. De boxsquat misschien nog als assistance voor de DL, maar of dat nou de meest efficiënte oefening is...
 
...voor raw squatters heb ik sowieso mijn bedenkingen bij box squats. niet dat het geen waardevolle bouwer zou zijn, maar als doelgerichte free squat verbeteraar zie ik er het nut niet echt van in. allemaal leuk en aardig dat focussen op naar achteren zitten, maar als je er niet los bij blijft squatten verziek je je hele groove. ...

Net wat ik dacht. Na bijna een jaar enkel box squats ging mijn free squat voor geen meter.

Mijn 2c: voor full gear wide stance squatters: absoluut. Voor raw close stance squatters: goeie nevenoefening, maar niet meer dan dat.
 
Ik blijf toch echt goed gainen dankzij die boxsquat . Mijn gewone squat gaat ervan omhoog en dat vooral door het versterken van de heupen .
 
Zelf merkte ik bij de laatste meet dat ik totaal geen spanning onderin hield. Met box squatten ben ik dat nu zeker aan het verbeteren.

Ik vind ook niet dat je de full squat moet vervangen door de box squat! Je moet zeker blijven full squatten.

In het artikel staan tips zodat je box squat overdracht gaat hebben naar je full squat. Sterke hamstrings en heupen op de box squat hebben effect op je full squat. Los van of je techniek op beide oefeningen compleet anders is.

Daarnaast worden er ook andere voordelen van de box squat genoemd die de moeite zijn om de box squat ook te doen :)
 
Laatst bewerkt:
Sumo box is ideaal voor Sumo deadlift is mijn ervaring.
 
Back
Naar boven