Fitness Seller

4 maanden gecrasht, wat nu?!

Bezoekers in dit topic

new20

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
8 mrt 2007
Berichten
30
Waardering
19
Beste BB-ers,

Na vele en vele jaren van zelf verwaarlozing besloot ik om begin dit jaar wederom eindelijk mijn leven te veranderen, af te vallen en gelukkiger te worden.

Helaas is het stukje afvallen niet op de meest efficiënte manier gegaan. Ik (man, 33 jaar, 1m78) woog begin dit jaar rond de 120kg, nu na ongeveer 4 maanden ben ik rond de 83kg d.m.v. een starvation/crash dieet…..

Afgelopen 4 maanden is het grotendeels elke dag uithongeren geweest vanaf het moment dat ik ‘s ochtends opstond om naar werk te gaan (in de energietechniek dus vrijwel dagelijks fysiek relatief zwaar werk) tot het moment dat ik thuis kwam waarna ik eigenlijk alleen één portie avondeten nam van gemiddeld ~400 kcals. Daarnaast deed ik behoorlijk veel (en alleen maar) cardio om nog meer af te vallen. Ik ben pas deze week weer begonnen met het gaan naar de gym en krachttraining.

Ik ben in de loop der jaren zo nu en dan wel naar sportscholen geweest maar kapte er na een x aantal maanden vaak weer mee en begon daarna weer alles wat los en vast zat te eten en kwam weer massaal aan. Plan is om nu de gym aan te houden en een lifestyle op te bouwen!

Alleen qua voeding weet ik eerlijk gezegd even niet hoe nu verder, plan was in eerste instantie om de crash-dieet voort te zetten en nog meer af te vallen maar nu zie ik daar (gelukkig!!) van af, wat ik eigenlijk en uiteraard al veel eerder had moeten doen, stom!👎🏽

BMR = ~1800

TDEE = ~2500

Huidig bf% ; gok ergens tussen de 25-30%

Vrijwel geen echte spiermassa want nooit echt op lange termijn getraind

Nog een laatste punt en hier heb ik heel veel verschillende verhalen over gehoord maar ik ben nu nogal bang dat mijn metabolisme wellicht naar de klote is? Zijn m’n BMR / TDEE (snap dat het om een indicatie gaat en iedereen is anders etc.) nog steeds redelijk accuraat ondanks het feit dat ik mijn lichaam/metabolisme drastisch heb lopen straffen de afgelopen maanden? Is het überhaupt verstandig om verder te gaan cutten (maar dan met een gezond verstand, een klein calorietekort :) en lekker hard gaan in de gym💪🏽 ?

Bij voorbaat dank 🙏
 
Als je elke dag fysiek werk doet en je dit nog gewoon kan doen is er niks mis met je energiehuishouding.

Gewoon 2500kcals gaan eten en dit ook heel goed bijhouden en dan kijken wat je lichaam doet. Na twee weken een beetje bijsturen om af te vallen of aan te komen.
 
Knappe prestatie om zoveel af te vallen in een paar maand hoor! Vanaf nu moet je niet meer op 'dieet', je gaat een gezonde levenstijl tegemoet. Eet inderdaad elke dag 2500 kcal, weeg je elke ochtend nuchter en bereken je weekgemiddelde gewicht. Gaat dat omhoog moet je minder kcal eten, gaat dat te hard omlaag (tussen 300 en 500 gram/week) doe je er iets meer kcal bij.
Op dit forum staat veel info, probeer daar wat mee te doen.
Succes!
 
Nog een laatste punt en hier heb ik heel veel verschillende verhalen over gehoord maar ik ben nu nogal bang dat mijn metabolisme wellicht naar de klote is? Zijn m’n BMR / TDEE (snap dat het om een indicatie gaat en iedereen is anders etc.) nog steeds redelijk accuraat ondanks het feit dat ik mijn lichaam/metabolisme drastisch heb lopen straffen de afgelopen maanden?
https://mennohenselmans.com/metabolic-damage-science/
TLDR: Nee.
"Human metabolism adapts, but even in extreme cases it does not suffer permanent damage. As such, metabolic damage can be considered a myth."
 
Dat kan makkelijk, het is namelijk 400kcal per dag aan eten en 37kg vet/112 dagen aan kcals.
Nee, die 37 kg is echt niet alleen maar vet.

En al was het dat wel, dan is zoiets niet te doen op eigen kracht. Al heb je nog zoveel wilskracht en discipline, je hebt dan brainfogs en flink gebrek aan energie.
 
Nee, die 37 kg is echt niet alleen maar vet.

En al was het dat wel, dan is zoiets niet te doen op eigen kracht. Al heb je nog zoveel wilskracht en discipline, je hebt dan brainfogs en flink gebrek aan energie.
Nee hoor, juist als je echt extreem laag gaat zitten en alleen maar vet verbrand op een dag ga je je lekker voelen, beetje zoals Keto werkt.
Groot voordeel is dat je door zo weinig te eten ook geen honger meer hebt na een paar dagen, zolang je vetreserves nog goed gevuld zijn.
Je moet alleen wel op tijd stoppen voordat je vet op is, anders begint je lichaam aan je spieren en dat wil je niet. Doordat TS fysiek zwaar werk deed heeft hij het meeste van zijn spiermassa gewoon behouden.

 
Nee hoor, juist als je echt extreem laag gaat zitten en alleen maar vet verbrand op een dag ga je je lekker voelen, beetje zoals Keto werkt.
Groot voordeel is dat je door zo weinig te eten ook geen honger meer hebt na een paar dagen, zolang je vetreserves nog goed gevuld zijn.
Je moet alleen wel op tijd stoppen voordat je vet op is, anders begint je lichaam aan je spieren en dat wil je niet. Doordat TS fysiek zwaar werk deed heeft hij het meeste van zijn spiermassa gewoon behouden.

Geloof je ook in de tandenfee?
 
Volgens die gast is keto de oplossing voor alles. Haarverlies, schimmelnagels, lintworm, en suiker is puur kwaad.

Die gast weet het zo te overdrijven dat hij in de categorie van 'lichtvoeding' en dat soort gekkigheid past.

Een groot deel van het succes van keto en if is te danken aan dat mensen op die manier gewoon minder eten dan voorheen.
 
Beste BB-ers,

Na vele en vele jaren van zelf verwaarlozing besloot ik om begin dit jaar wederom eindelijk mijn leven te veranderen, af te vallen en gelukkiger te worden.

Helaas is het stukje afvallen niet op de meest efficiënte manier gegaan. Ik (man, 33 jaar, 1m78) woog begin dit jaar rond de 120kg, nu na ongeveer 4 maanden ben ik rond de 83kg d.m.v. een starvation/crash dieet…..

Afgelopen 4 maanden is het grotendeels elke dag uithongeren geweest vanaf het moment dat ik ‘s ochtends opstond om naar werk te gaan (in de energietechniek dus vrijwel dagelijks fysiek relatief zwaar werk) tot het moment dat ik thuis kwam waarna ik eigenlijk alleen één portie avondeten nam van gemiddeld ~400 kcals. Daarnaast deed ik behoorlijk veel (en alleen maar) cardio om nog meer af te vallen. Ik ben pas deze week weer begonnen met het gaan naar de gym en krachttraining.

Ik ben in de loop der jaren zo nu en dan wel naar sportscholen geweest maar kapte er na een x aantal maanden vaak weer mee en begon daarna weer alles wat los en vast zat te eten en kwam weer massaal aan. Plan is om nu de gym aan te houden en een lifestyle op te bouwen!

Alleen qua voeding weet ik eerlijk gezegd even niet hoe nu verder, plan was in eerste instantie om de crash-dieet voort te zetten en nog meer af te vallen maar nu zie ik daar (gelukkig!!) van af, wat ik eigenlijk en uiteraard al veel eerder had moeten doen, stom!👎🏽

BMR = ~1800

TDEE = ~2500

Huidig bf% ; gok ergens tussen de 25-30%

Vrijwel geen echte spiermassa want nooit echt op lange termijn getraind

Nog een laatste punt en hier heb ik heel veel verschillende verhalen over gehoord maar ik ben nu nogal bang dat mijn metabolisme wellicht naar de klote is? Zijn m’n BMR / TDEE (snap dat het om een indicatie gaat en iedereen is anders etc.) nog steeds redelijk accuraat ondanks het feit dat ik mijn lichaam/metabolisme drastisch heb lopen straffen de afgelopen maanden? Is het überhaupt verstandig om verder te gaan cutten (maar dan met een gezond verstand, een klein calorietekort :) en lekker hard gaan in de gym💪🏽 ?

Bij voorbaat dank 🙏
Hoppa, netjes hoor! Aan inzet en wilskracht geen tekort, dat gaat goed komen!
Vanaf nu lekker gaan trainen en progressive overload toepassen (zolang je nog cut kan dat met een kleine verhoging vh werkgewicht, of een repje meer elke training). Qua voeding zoals al aangegeven, start op ca 2500kcal en pas dat aan ahv je gemiddelde weekgewicht. Ga voor 0,3-0,5kg gewichtsafname per week. Eet genoeg eiwitten (ca 2gr per kg lichaamsgewicht) en voldoende goede vetten (ca 0,8-1gr per kg). Rest kun je aanvullen met carbs (mag ook meer eiwit, net wat je wil). Als je je futloos begint te voelen kun je een refeed overwegen, voor een paar dagen tot zelfs een of twee weken.
Heb je al een trainingsschema? iig alvast veel succes!
 
Volgens die gast is keto de oplossing voor alles. Haarverlies, schimmelnagels, lintworm, en suiker is puur kwaad.

Die gast weet het zo te overdrijven dat hij in de categorie van 'lichtvoeding' en dat soort gekkigheid past.

Een groot deel van het succes van keto en if is te danken aan dat mensen op die manier gewoon minder eten dan voorheen.
Oké, dus TS zegt iets waarvan jij vind dat dat niet kan. Ik leg uit waarom het wel kan. Jij zegt dat dat niet zo werkt.
Fijn discussiëren, misschien eens wat meer in verdiepen voordat je een conclusie trekt, want keto doet best wel wat met je energiehuishouding en hormonen. En juist daardoor heb je na een paar dagen geen honger meer, het doet lang volhouden, helder denken en goed functioneren.

Ook mijn berekening geeft aan dat het totaal aantal kcal wat TS per dag verbrand heeft aardig klopt.

Als ts 1000 per dag had gegeten was hij niet zoveel afgevallen.

Maar dit geloof jij natuurlijk ook niet en je komt ook niet met een verklaring hoe TS het dan wel heeft gedaan.
 
Oké, dus TS zegt iets waarvan jij vind dat dat niet kan. Ik leg uit waarom het wel kan. Jij zegt dat dat niet zo werkt.
Fijn discussiëren, misschien eens wat meer in verdiepen voordat je een conclusie trekt, want keto doet best wel wat met je energiehuishouding en hormonen. En juist daardoor heb je na een paar dagen geen honger meer, het doet lang volhouden, helder denken en goed functioneren.

Ook mijn berekening geeft aan dat het totaal aantal kcal wat TS per dag verbrand heeft aardig klopt.

Als ts 1000 per dag had gegeten was hij niet zoveel afgevallen.

Maar dit geloof jij natuurlijk ook niet en je komt ook niet met een verklaring hoe TS het dan wel heeft gedaan.
Je weet dat keto niet zozeer om 't aantal kcal gaat maar hoofdzakelijk om 't gebrek aan carbs? Of iig, zo was 't voorheen altijd.

Durf ook wel te betwijfelen of TS idd standaard strict 400 kcal elke dag heeft gegeten naast z'n fysieke baan.

Desalniettemin goed resultaat al natuurlijk.
 
Je weet dat keto niet zozeer om 't aantal kcal gaat maar hoofdzakelijk om 't gebrek aan carbs? Of iig, zo was 't voorheen altijd.

Durf ook wel te betwijfelen of TS idd standaard strict 400 kcal elke dag heeft gegeten naast z'n fysieke baan.

Desalniettemin goed resultaat al natuurlijk.
Ja, dat weet ik en als ts een avondmaal neemt van 400kcal zit hij waarschijnlijk wel onder de 50 gram koolhydraten.
 
Oké, dus TS zegt iets waarvan jij vind dat dat niet kan. Ik leg uit waarom het wel kan. Jij zegt dat dat niet zo werkt.
Fijn discussiëren, misschien eens wat meer in verdiepen voordat je een conclusie trekt, want keto doet best wel wat met je energiehuishouding en hormonen. En juist daardoor heb je na een paar dagen geen honger meer, het doet lang volhouden, helder denken en goed functioneren.

Ook mijn berekening geeft aan dat het totaal aantal kcal wat TS per dag verbrand heeft aardig klopt.

Als ts 1000 per dag had gegeten was hij niet zoveel afgevallen.

Maar dit geloof jij natuurlijk ook niet en je komt ook niet met een verklaring hoe TS het dan wel heeft gedaan.
Er staat nergens dat hij 4 maanden op 400kcal leefde. Het lijkt zo, daarom vraag ik om verduidelijking. Dat is geen oordeel, integendeel. Het simpelweg iets wat mij nogal relevant lijkt voor zijn vraag.


Begrijpend lezen blijft lastig hier. Ik duik de gym in.
 
Je weet dat keto niet zozeer om 't aantal kcal gaat maar hoofdzakelijk om 't gebrek aan carbs? Of iig, zo was 't voorheen altijd.

Durf ook wel te betwijfelen of TS idd standaard strict 400 kcal elke dag heeft gegeten naast z'n fysieke baan.

Desalniettemin goed resultaat al natuurlijk.
Dat hele keto is Steelpan zijn eigen aanname. Aan de berichtengeschiedenis te zien, struggelt ts al iets langer met zijn gewicht (ofwel, heeft meer aan lange termijn oplossingen)
 
Er staat alleen een portie van 400 kcal avondeten.

En als je de berekening ziet klopt het ook wel ongeveer qua verbranding.
Als hij meer had gegeten was ie niet zoveel afgevallen.

Ik haalde keto aan omdat het daarmee wel mogelijk is om normaal te functioneren op zeer laag kcal inname als er nog genoeg vet aan het lichaam zit.

En om even uit te leggen waarom ik soms 1 of 2 weken keto doe is vanwege de gewrichtspijnen waar ik al meer dan 10 jaar last van heb.
Het dieet zelf is voor mij niet lange tijd vol te houden, carbs zijn veel te lekker.
 
Laatst bewerkt:
Fijn om al jullie reacties te lezen op mijn post, doet mij erg goed 😀 ik zal vanavond op zoveel mogelijk proberen te antwoorden en nog wat details te geven over de afgelopen maanden 👍🏽
 
Fijn om al jullie reacties te lezen op mijn post, doet mij erg goed 😀 ik zal vanavond op zoveel mogelijk proberen te antwoorden en nog wat details te geven over de afgelopen maanden 👍🏽
Prima, ... waar heb jij met met je handje ingezetenen?
 
Dus wat kreeg je nu binnen per dag? Je kan niet 16 weken op 400kcal hebben geleefd.
Ik heb helaas vanaf het begin niet alle kcals/macro's genoteerd maar zocht wel vaak de voedingswaarden op en denk dat over het algemeen de avondmaaltijden tussen de 400-600 kcals waren gedurende de afgelopen maanden, soms zelfs lager (bijv. alleen romain sla blaadjes + halve tonijn in blik + 1 ei + een halve avocado). Hierbij wat voorbeelden van maaltijden:

95% van de tijd alleen 1 bord/kom per avondmaaltijd;
- Bovenstaand 'tonijn' bootjes
- Halve blok tofu/halve tempeh + wat groente (overigens een leuk weetje, kom net af van een ongeveer 7 jaar durend vegan lifestyle :P eet nu inmiddels weer de hele foodchain sinds rond dezelfde tijd als dat ik met dit alles begon haha
- Soepgerechten zoals linzensoep
- Basic rijst/kip/veggie gerecht (probeer de afgelopen maanden tevens vaker low-carb te eten dus door bijv. de gewone rijst te vervangen door bloemkoolrijst of pastaslierten door courgettepasta)
- simpel egg scramble, 2 eieren + wat kipfilet en veggies
- zalm/garnalen met groente
- kikkererwten curry
- krieltjes met wat vlees en groente

Wellicht dat dit een beetje een idee geeft^^moet hierbij ook wel zeggen dat ik in deze maanden totaal niet aan zaken als krachttraining dacht, enige wat in mijn hoofd zat was afvallen, afvallen en afvallen en snel ook! Het is eigenlijk sinds een aantal weken nu dat ik mij weer ben gaan verdiepen in BB/goed eten/etc.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven