XXL Nutrition

42,5 jaar 106kg# wil wat gespierder worden

Bezoekers in dit topic

Gast 93332

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
17 aug 2011
Berichten
112
Waardering
6
Hallo,

Ik ben een m van 42,5 en weeg 106kg voor 184cm.
Ik wil wat gewicht verliezen en wat gespierder worden. Vooral het bovenlichaam heeft een transformatie nodig.
Na al veel gelezen te hebben ben ik het volgende van plan.
3* per week KT
2* per week cardio ( vooral fietsen )
De voeding heb ik al onder de knie.

Voor KT ga ik naar basic fit en ik had gedacht om te starten met 5x5.
Eerder dan starten met licht gewicht 5kg om blessures te vermijden.

Is dit een goed schema? Of een goed idee?
Moet ik daarnaast nog iets doen in de fitness om mijn doel te bereiken?
Ik kijk nogal dikwijls op google naar transformations of is dit fakenews en niet haalbaar?
 
Hallo,

Ik ben een m van 42,5 en weeg 106kg voor 184cm.
Ik wil wat gewicht verliezen en wat gespierder worden. Vooral het bovenlichaam heeft een transformatie nodig.
Na al veel gelezen te hebben ben ik het volgende van plan.
3* per week KT
2* per week cardio ( vooral fietsen )
De voeding heb ik al onder de knie.

Voor KT ga ik naar basic fit en ik had gedacht om te starten met 5x5.
Eerder dan starten met licht gewicht 5kg om blessures te vermijden.

Is dit een goed schema? Of een goed idee?
Moet ik daarnaast nog iets doen in de fitness om mijn doel te bereiken?
Ik kijk nogal dikwijls op google naar transformations of is dit fakenews en niet haalbaar?

Heel veel transformations zijn fake. En al zeker als ze commerciele doeleinden hebben.

Betere belichting en mooi kleurtje voor de na fotos,nog wat fotoshoppen e.d.

5x5 lijkt me wel goed om mee te beginnen.
 
Ik heb wel na 15 a 20 minuten al gedaan met die 5x5. Ik doe er dan nog 20 minuten cardio bij?
Is dit eigenlijk wel voldoende 20 minuten KT?
 
Ik heb wel na 15 a 20 minuten al gedaan met die 5x5. Ik doe er dan nog 20 minuten cardio bij?
Is dit eigenlijk wel voldoende 20 minuten KT?
dan rust je te weinig als je zo snel klaat bent
 
In het begin gaan je workouts snel ( 20min is wel heel snel, je moet wel minstens 1-2min rusten tussen sets zeker bij squats en deadlifts). Als het zwaarder wordt ga je langer beginnen rusten. Succes!
 
In het begin gaat het inderdaad snel omdat je zoveel rust niet nodig hebt en het gewoon makkelijk is. Waarom zou je 1-2 min MOETEN rusten? Na 30 seconden begin ik al aan het volgende setje als ik me daar klaar voor voel. Zolang je elke set met goeie vorm uitvoert heb je je werk gedaan.

Eventueel kan je hier zien voor nog wat extra's: https://stronglifts.com/5x5/#Assistance_Work Na een tijdje ga je meer rust nodig hebben en worden de trainingen wel langer.
 
In het begin gaat het inderdaad snel omdat je zoveel rust niet nodig hebt en het gewoon makkelijk is. Waarom zou je 1-2 min MOETEN rusten? Na 30 seconden begin ik al aan het volgende setje als ik me daar klaar voor voel. Zolang je elke set met goeie vorm uitvoert heb je je werk gedaan. .

Maw jij laat anaerobe training afhangen van aerobe herstel???
 
Maw jij laat anaerobe training afhangen van aerobe herstel???
Ik ken er absoluut niet zo veel van als jij, maar is een training dan minder effectief wanneer je erin slaagt alles met goede vorm uit te voeren maar met 45 seconden pauze tussen de sets ipv anderhalve minuut?
 
Maw jij laat anaerobe training afhangen van aerobe herstel???
Als je met super lichte gewichten traint, spreek je het anaerobe systeem ook minder aan.
 
Ik ken er absoluut niet zo veel van als jij, maar is een training dan minder effectief wanneer je erin slaagt alles met goede vorm uit te voeren maar met 45 seconden pauze tussen de sets ipv anderhalve minuut?

Meestal als je zo snel weer hersteld bent, train je te licht / kun je zwaardere gewichten aan.
 
Ik ken er absoluut niet zo veel van als jij, maar is een training dan minder effectief wanneer je erin slaagt alles met goede vorm uit te voeren maar met 45 seconden pauze tussen de sets ipv anderhalve minuut?

Volgens mij gaat de training dan te licht zijn als je na 45 sec al aan de volgende kan beginnen. Toch zeker bij squats en deads e.d.

Hangt ervan af wat je doelen zijn. Wil je wat in vorm blijven zal dat ook wel werken. Wil je echt progressie maken in het liften en spiermassa dan mss niet.
 
Meestal als je zo snel weer hersteld bent, train je te licht / kun je zwaardere gewichten aan.

Volgens mij gaat de training dan te licht zijn als je na 45 sec al aan de volgende kan beginnen. Toch zeker bij squats en deads e.d.

Hangt ervan af wat je doelen zijn. Wil je wat in vorm blijven zal dat ook wel werken. Wil je echt progressie maken in het liften en spiermassa dan mss niet.
Het ging hier toch over stronglifts? Dan begin je toch bewust laag om snel te stijgen? Ik kom terug uit een blessure en inderdaad die eerste trainingen waren licht, vandaar dat ik ze met weinig pauze kon doen. Maar hier wordt gezegd dat je langere pauzes MOET nemen en daar reageerde ik op :)
 
Het ging hier toch over stronglifts? Dan begin je toch bewust laag om snel te stijgen? Ik kom terug uit een blessure en inderdaad die eerste trainingen waren licht, vandaar dat ik ze met weinig pauze kon doen. Maar hier wordt gezegd dat je langere pauzes MOET nemen en daar reageerde ik op :)

Niks moet :)
 
Stond hierboven wel, dus daar reageerde ik op dat dat idd niet MOET en dan kwam de opmerking van 3XL waarna ik vroeg of het volgens hem dan beter is langer te rusten en in welk opzicht dat beter is en zo zijn we rond :p
Maar ik heb het wel degelijk over stronglifts waarbij je (te) laag begint omdat de gewichten snel stijgen
 
Rust is wat je er zelf van maakt. Soms is dat 1 minuut en soms 2 a 3. Wanneer je je sets goed kunt doen is er niks aan de hand. Is toch niet zo moeilijk te bevatten allemaal?
 
Als je met super lichte gewichten traint, spreek je het anaerobe systeem ook minder aan.


Je bedoeld zoals met hardlopen.

Zodra het gewicht dusdanig wordt dat FG (Fast Glycolytic) /FOG (Fast Oxidative Glycolytic) spiervezels erbij betrokken worden ben je bezig in het anaerobe systeem. Eerste 5-10sec verbruik je je ATP voorraad en het duurt ca 1.5minuut voor deze weer rond de 75% zijn aangevuld. Korter rusten betekend dus dat je minder kan presteren wat betreft FG vezels.
 
Ik ken er absoluut niet zo veel van als jij, maar is een training dan minder effectief wanneer je erin slaagt alles met goede vorm uit te voeren maar met 45 seconden pauze tussen de sets ipv anderhalve minuut?


Dat hangt er van af wat het doel van die reps met goede vorm is.. Ik kan met zeer goede vorm 5reps met mijn 15RM maken maar of ik daar ook wat aan heb?
Elk beginnersschema is er op gericht je lichaam geleidelijk aan een bepaald proces te laten wennen maar dan moet er wel iets te wennen zijn wat betreft volume en/of intensiteit
 
Rust is wat je er zelf van maakt. Soms is dat 1 minuut en soms 2 a 3. Wanneer je je sets goed kunt doen is er niks aan de hand. Is toch niet zo moeilijk te bevatten allemaal?


Ook hier weer, wat is goed en is goed optimaal?? Goed hangt van je doel af, wanneer je bv een densiteitprogramma draait met de bedoeling steeds meer werk in een bepaalde tijd te proppen is rust verkorten een prima tool, maar voor programma's die als doel hebben 1Rm te verhogen zou ik zeker eerder voor te lang als te kort gaan.
 
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb wel de indruk dat ik bij Stronglifts mij niet echt vermoei.
Daarom doe ik erna nog 20 min HIIT op de crosstrainer. Cardio blihbl ook essentieel wanneer men obees is.
Maar wat op de rustdagen...
Mag trainen met lichte gewichten op de toestellen of enkel cardio ( licht of zwaar )?
Graag jullie advies.
 
Back
Naar boven