MuscleMeat

48 uur of 72 uur rust... WAT is nu t beste? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Frenkpie

Massive Warrior
20 jaar lid
Lid geworden
17 nov 2002
Berichten
19.637
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
hoi... ik had een gesprek met een paar mensen bij fitness (waaronder 1 fitness instructeur)

en die beweerden dat 48 uur veel beter was voor iemand die al een tijdje aan het BB-en/kracht trainen was.. omdat dan me spieren meer zouden groeien.

is dit zo..

ow en nog iets. ik train dan mijn biceps en triceps tegelijk bij me borst. maar hun zeiden dat t beter was om biceps bij mijn trainingsdag te nemen waar ik alleen benen deed...

maar robin vertelde mij weer dat ik benen appart moest doen...

kan iemand mij helpen met deze verwarringen :) ik wil graag optimaal groeien (zonder AS :) )

b.v.d.
 
Zelf denk ik dat 48 veel te kort is en zelfs 72 uur twijfelachtig.De meeste hier trainen alles 1x per week dus de rusttijd zal nog veel langer zijn.

Triceps en biceps bij borst lijk me wat teveel. Wat is de rest van je schema? zeker benen apart en rug schouders??? als je dat ff post is het wat makkelijker.


Groeten bigboy25.
 
vindt het een gevaarlijke veralgemening.

mensen hebben een goede musculaire vooruitgang gemaakt met het HST systeem.

verder zijn er mensen die goed groeien met alles 2x per week, en weer anderen met 1x per week.


verder vind ik dat je spier redelijk 'snel' kan herstellen, maar dat je CZS veel meer tijd nodig heeft. dit heeft dan weer te maken met tot failure trainen en zo...

verder... benen en biceps? bwa, valt te zien. ben geen voorstander eerlijk gezegd. met benen heb je als snel een uur vol getraind
 
Ik denk dat je verschillende dingen uit elkaar moet houden. Rust is natuurlijk een van de belangrijkste elementen van de bodybuilding-sport en er zijn veel verschillende meningen over. Daarnaast maakt het nog verschil hoe lang je traint en zijn er gewoon persoonlijke verschillen.
Ik denk dat een training van een beginner(1-2 jaar) iets minder intensief is(of hoeft te zijn), waardoor hij iedere spier evt 2x per week kan trainen en makkelijker meerdere spieren per training kan trainen. En dan kom je automatisch op iets kortere rustperioden uit. En dan moet er in ieder geval 1 dag tussen dezelfde spiergroep zitten, maar kun je wel een traditioneel splitschema aan.
Als je gevorderd bent, moet je alles uit de kast halen om een spier nog tot groei aan te zetten. Dan moet je maar 1 tot max 2(kleine) spiergroepen per training gaan trainen en in zo'n training dus die spier echt pijn doen. Dan moet je die spier automatisch ook meer rust geven en kun, ook omdat je maar weinig spieren per training traint, iedere spier in principe maar 1x per week trainen. Daarnaast moet je nog een extra rustdag nemen als je een spier echt pijn gedaan hebt en je een dag later duidelijke spierpijn hebt. En hier komt die czs ook in beeld, die aangetast wordt bij een echte zware training.
Kortom: Ik denk dat die mensen op zich geen ongelijk hebben en jij ook niet, maar dat het net omgekeerd is. In het begin heb je geen 72 uur nodig, maar als je meer gevorderd bent vaker wel.
 
Het tegenoversgestelde is juist waar, hoe langer je traint des te mee rust heb je nodig.

Iemand met ervaring kan z'n lichaam veel intenser/harder/zwaarder/hoejehetookwiltnoemen aanpakken als een beginner. Daar staat dan tegenover dat je meer rust nodig heb.
Het is niet voor niets dat steeds meer mensen na een bepaalde periode overstappen op een 1x/week schema.

Wat HST aangaat, uit de meeste reactie's lees eigenlijk alleen maar vooruit in kracht en vetverlies. Niet vooruitgang qua spiergroei.
 
Laatst bewerkt:
czs?
HST?

wat is dat?

anyway.. die ene fitness instructeur zei dat ze hem op de cursus hadden verteld dat 48 uur beter was. want als je bv je borst en triceps maandag zou trainen en dan 48 uur later weer zou trainen. je meer zou gaan groeien omdat je spieren dan NET hersteld zijn en dat je dan iets brak oid (beschermlaag?) en dat je spieren dan meer zouden groeien :)

heel vaag allemaal. ik ben nu iig bezig met alles 2 x in de 3 weken te pakken met dit schema. moet zeggen dat t me goed bevalt:

Ma:
-Borst
-biceps
-triceps

di:
-kickboxen

woe:
- benen
- buik

do:
-rug
-schouders
-onderarmen

vrij:
-borst
-biceps
-triceps

en dan de week erop begin ik met benen op maandag en eindig ik met benen op vrijdag. en dan die week DAAROP pak ik de rug op maandag en eindig ik daarmee op vrijdag.
 
Dat 'iets' zal de fascia wel zijn (vlies om je spiervezels heen), en hoe zou je dat breken door na 48 uur weer te trainen? Breken zou ik sowieso niet doen, oprekken lijkt me beter ;) Gebeurt automatisch als je spieren groeien (maar dan is het dus meer gevolg dan oorzaak van je groei) en als je je spieren sterk oprekt als ze al opgepompt zijn, dus groter dan normaal. En om te groeien, moet je lichaam ook tijd hebben om meer spierweefsel aan te maken. Je hebt zoiets als herstel wat mogelijk in 48 uur al wel gelukt is. Maar daarna moet je nog gaan groeien/overcompenseren en daar krijg je dus niet de tijd voor. Dus wat dat voor cursus is geweest, moge Joost weten :rologen:
 
Laatst bewerkt:
dus jij zegt weer dat 72 uur echt beter is?
 
Ik zeg zelfs een week, als je echt tot het uiterste hebt getraind, dan. En genoeg slapen en goed (vr)eten, dan groei je! Ik heb nu, 48 uur na mijn benentraining, nog flink last van mijn dijen en kont, kan nooit dat daar na 72 uur al iets in gegroeid kan zijn.
 
yep zit wat in... heb ik ook vaak...

iig dat vreten zit wel goed :P ;)
 
Originally posted by Frenkpie
czs?
HST?

wat is dat?
HST = hypertrophy-specific training
CZS = centraal zenuw stelsel

Staat geloof ik ook in de verklarende woordenlijst in dit forum als je iets niet kent.
 
Trouwens persoonlijk merk ik ook hoe langer en betre je leer trainen, hoe mer rust je nodig hebt.
Bij mij is dat voor kleine groepen zo'n 3-5 dagen en voor grote groepen 5-8
 
ja weet je wat ook raar is... als ik dan bv mijn benen of borst of rug oid train.. dan voel ik 9 van de 10 keer echt spierpijn de dagen erna....

maar bij mijn schouders/biceps/triceps bijna nooit... doe ik iets verkeerd? train ik ze niet hard genoeg? moet ik ze meer uitputten?

of is dit normaal?
 
Zie je wel vaker..over het algemeen is de pijn bij armen en schouders enbij sommigen ook rug niet zo intens als bij de rest.
Op zich is dit normaal maar toch ben ik vrij zeker dat velen hun armenen schouders en/of rug gewoon niet hard of juist aanpakken waardoor die spier gewoon minder doet.
Denk maar aan isolatie oefeningen of de uitvoering van sommige oefeningen die toch bij velen fout is of op zijn minst gezegd niet 100%
 
rug heb ik meestal wel spierpijn...das geen probleem..

maar vooral me biceps... da lukt me niet echt om spierpijn te veroorzaken... terwijl ik toch echt heeel intens die spier train...

me triceps heb ik wat meer dan me biceps.. maar ook minder.. zouk miss mee variatie moeten zoeken?
 
Ikzeg niet dat jij verkeerd traint, dat hoeft ook niet. Spierpijn is geen directe indicatie van een goede training of voor groei in dit geval. Als je biceps goed groeien of mee gaan met de rest dan is er geen probleem.

Wat je wel eens kan doen is een shock training voor biceps/triceps, aantal supersets, forced reps, eventueel voor een weekje echt richten op je armen en daarna een weekje rust.
 
wat bedoel je daarmee? dat ik gewoon stuk of 4-5 set jes moet doen voor me biceps en triceps met veel gewicht?
 
Frenkpie, probeer eens concentration curls met een zwaar gewicht en dan als je het niet meer omhoog krijgt, helpen met je andere hand, en dan een langzame negatieve rep. Dat aan het einde van je bicepstraining. Ik doe dit nu sinds enkele weken, merk (naast meer spierpijn :O) dat ik er eindelijk weer sterker in word :) Niet té veel negatieve reps doen, want dan beschadig je je spieren te veel (schijnen ze niet zo goed meer glucose op te kunnen nemen, ergo langer herstel).
 
... concentration curls?

kep die naam welles vaker gezien.. wat is dat precies? ik ken die namen allemaal niet eik.. in mijn traningsschema beschrijf ik ze gewoon zo: da ding dat links achter in de hoek staat

dus heb je miss een kort gif plaatje wat t is? bvd :)

maar je zegt dus zwaar gewicht... tot ik t niet meer omhoog krijg. dan negatief trainen. maar hoeveel HH moet ik dan maken? 15?20?of 8-6?
 
HDEtLQA4BgoVDxMFGyRBjGtLwEeWn6Ca.gif


Alstu!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Naar boven