MuscleMeat

4e borstoefening toevoegen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Een wat voor oefening? Als je costal tot googled krijg je niks.
Voor borstvezels die aanhechten op je ribben. Aangezien je nu origo en insertie weet is de beweging wel te verzinnen right? Hij pakt nog geen oefeningen in dat beweegpatroon
 
Bedoelt ie misschien Coastal? als zijnde "kust" .... "Beach" ? :o
Dat was t enige wat ik kon bedenken... maar zal er vast naast zitten.. :engel:
Je zit er inderdaad naast. Google is your friend.
costal
/ˈkɒst(ə)l/
adjective
  1. relating to the ribs.
    • ANATOMY•ZOOLOGY
      relating to a costa
 
Voor borstvezels die aanhechten op je ribben. Aangezien je nu origo en insertie weet is de beweging wel te verzinnen right? Hij pakt nog geen oefeningen in dat beweegpatroon
Meh, hij pakt waarschijnlijk een heleboel kleinere bewegingspatronen niet. Ik denk ook dat geen van allen een significante impact zal hebben op het verbeteren van zijn stats/verhoudingen.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Voor borstvezels die aanhechten op je ribben.
Misschien een leuk detail voor een IFBB pro bodybuilder, niet voor iemand van 1.78m en 63 kg die wil groeien. Dan ben ik het eens met iedereen die 'stick to the basics' roept.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Misschien een leuk detail voor een IFBB pro bodybuilder, niet voor iemand van 1.78m en 63 kg die wil groeien.
Als hij perse een extra borstoefening wil toevoegen is dit de enige logische nieuwe oefening / in ieder geval beweegpatroon aangezien het de enige is die ontbreekt., small grip presses gaan voor zn chest niks extras doen.
 
Als hij perse een extra borstoefening wil toevoegen is dit de enige logische nieuwe oefening / in ieder geval beweegpatroon aangezien het de enige is die ontbreekt., small grip presses gaan voor zn chest niks extras doen.
Eens. Dat schreef ik ook al:
Als ik dan toch per se zou moeten kiezen dan zou ik de pull over doen, puur vanwege de variatie en het feit dat die andere oefening weinig toevoegt als je al incline dumbbell presses doet.
 
Als hij perse een extra borstoefening wil toevoegen is dit de enige logische nieuwe oefening / in ieder geval beweegpatroon aangezien het de enige is die ontbreekt., small grip presses gaan voor zn chest niks extras doen.
Dan is het dus eigenlijk gewoon toevoegen om het toevoegen. Maar zoals ik al zei: wat pullovers gaan er in dit geval ook niks toe doen, ander bewegingspatroon of niet.

Sowieso is er geen zinnig woord over te zeggen zonder dat we weten hoe TS nou precies traint.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Als je iets zou toevoegen dan iets voor lower pecs. Decline BP / Dips oid
 
Ik wil niet per se opscheppen maar ik doe per week 1 chestoefening, soms 2 (gebeurt zelden, eerste jaren dat ik trainde deed ik wel 2-3 oefeningen per week) en ik press toch nog steeds een maximum werksetje van +- 8*110kg.

Als ik dat lees dan is dat wel wat opschepperig maar ik wil gewoon even polsen waarom sommige hun chest training zo zwaar maken. Meer is niet altijd beter IMO.

Edit: enige verklaring die ik zou kunnen vinden is dat men vooral bezig is met de vorm van borstspieren en daarom zoveel oefeningen doet? Misschien heb ik gewoon super goede tietgenen :trollface:

Ik ken deze types. Als ik om 15.00 de gym binnenkom voor mijn full body dan zie je wel eens gasten die optisch aanwezig aan het bankdrukken zijn en daarna, vlak dumbell press doen, hup doorrrr naar de schuine bank voor 4 sets incline en daarna wat flyes op een vlak bankje en huppp door naar de pec deck waarna ze nog een incline machinetje erachteraan gooien als ik om 15.50 het hok weer uitloop. Wat ik dan niet zie is dat ze waarschijnlijk nog wat cable crossovers doen om alles af te toppen. Shaking my head.
 
Ik ken deze types. Als ik om 15.00 de gym binnenkom voor mijn full body dan zie je wel eens gasten die optisch aanwezig aan het bankdrukken zijn en daarna, vlak dumbell press doen, hup doorrrr naar de schuine bank voor 4 sets incline en daarna wat flyes op een vlak bankje en huppp door naar de pec deck waarna ze nog een incline machinetje erachteraan gooien als ik om 15.50 het hok weer uitloop. Wat ik dan niet zie is dat ze waarschijnlijk nog wat cable crossovers doen om alles af te toppen. Shaking my head.
Ik doe momenteel 2x chest tov de andere spiergroepen en elke training 5 oefeningen :trollface:
 
Ik ken deze types. Als ik om 15.00 de gym binnenkom voor mijn full body dan zie je wel eens gasten die optisch aanwezig aan het bankdrukken zijn en daarna, vlak dumbell press doen, hup doorrrr naar de schuine bank voor 4 sets incline en daarna wat flyes op een vlak bankje en huppp door naar de pec deck waarna ze nog een incline machinetje erachteraan gooien als ik om 15.50 het hok weer uitloop. Wat ik dan niet zie is dat ze waarschijnlijk nog wat cable crossovers doen om alles af te toppen. Shaking my head.

Ook wel een verschil of iemand gebruikt of niet..

Are you shaking your head while you .... a banana :kiss:
 
Maar ik heb nog geen onderbouwing gezien waarom je borst zou moeten beperken tot maar 1-2 heavy oefeningen, en waarom 3/4/5 dan per se teveel zou zijn? Stagneert dat je progressie? Gaan je spieren dan krimpen? Or..?
 
Bewijs dat 1-2 oefeningen voldoende kunnen zijn is er zat. Bewijs dat meer oefeningen beter is heb ik nooit gezien.

Het zit dan ook meer in de volume/intensiteit combinatie dan in de hoeveelheid oefeningen (1 oefening kan wat dat betreft genoeg zijn)
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Maar ik heb nog geen onderbouwing gezien waarom je borst zou moeten beperken tot maar 1-2 heavy oefeningen, en waarom 3/4/5 dan per se teveel zou zijn? Stagneert dat je progressie? Gaan je spieren dan krimpen? Or..?

Er is geen sprake van moeten beperken. Je mag zoveel oefeningen doen als je wilt.

De vraag zou alleen moeten zijn: Is dit ook daadwerkelijk nodig op optimaal resultaat te behalen of is het voor een groot deel verspilling van energie?
(energie die je beter zou kunnen gebruiken voor andere spiergroepen. of je herstel NA de training, want dat kost ook energie)

De definitie van optimaal in deze context is overigens dat je alle spiervezels van de pecs optimaal stimuleert, zodat hypertrofie maximaal is.

Kijkend naar de structuur en functies van de pectoralis major, is het maar een middelmatig grote en weinig complexe spier.
Horizontale adductie, flexie en rotatie van het opperarmbeen en dat is het wel zo'n beetje.
Daarnaast bestaat er een sternaal en claviculair deel, waar je -enigszins- de nadruk op kunt leggen.

Binnen dit kader is het gewoonweg niet nodig om meer dan 2 hooguit 3 goed gekozen oefeningen te doen.
Doe deze oefeningen dan -zoals 3XL ook al aan gaf- met voldoende intensiteit/volume en klaar ben je....
 
En ik bedoel dus eigenlijk dat ik niet begrijp waarom je een soort split wil doen met allerlei borst oefeningen terwijl je met deze stats gewoon moet kanen en 3x per week full body moet knallen...

Over het aantal borst oefeningen kan je het hebben, maar er is niks mis met een splitschema.
3 x per week fullbody is lang niet heilig, zeker niet als je ook 6x per week kan trainen. De trainingen met fullbody zijn mij net te lang en per spiergroep weer te kort. Nu ik lekker tijd zat heb, smeer ik de oefeningen liever uit over 6x per week en pak een klein beetje meer. Niks mis mee, veel lekkerder trainen als ik de tijd er voor heb.
 
Bewijs dat 1-2 oefeningen voldoende kunnen zijn is er zat. Bewijs dat meer oefeningen beter is heb ik nooit gezien.

Het zit dan ook meer in de volume/intensiteit combinatie dan in de hoeveelheid oefeningen (1 oefening kan wat dat betreft genoeg zijn)

Wat ik zelf wel ervaar is na 3 echte werksets (op 1 rep van falen) bij het bankdrukken de koek op is. Een 4e set zou te veel worden, of het gewicht of de reps moeten minder en ik denk daardoor nutteloos. Ga je vervolgens verder met een andere oefening, is het vreemde dat je als het ware opnieuw opgeladen bent om weer 2 á 3 goede werksets te maken. Dat komt neer op zo'n 5 á 6 goede werksets voor borst. Bij rug voel ik mij daarentegen niet compleet genoeg na dit aantal sets.
 
Back
Naar boven