AndroidHealthClinic

"5x5", een klassieker met onbeperkte houdbaarheidsdatum

Bezoekers in dit topic

huggybear1968

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
9.395
Waardering
2.224
Lengte
1m85
Massa
150kg
“5x5” een klassieker met onbeperkte houdbaarheidsdatum.

Wie zich serieus bezig houdt met krachtsport zal beslist wel eens van de term “5x5” gehoord hebben. Zeker sinds in 2007 de Belg Mehdi Hadim (hij heeft Marokaanse roots, vandaar de arabische naam) deze methode op professionele wijze via zijn website StrongLifts.com onder de aandacht bracht. Maar “5x5” is niets iets wat pas sinds 10 jaar in de krachtsportwereld bekendheid geniet, deze methode bestaat inmiddels al bijna 100 jaar (!)

Omstreeks 1930 (!) beschreef Marc Berry, (nationaal kampioen gewichtheffen en later bondscoach van het Amerikaanse Olympische gewichthefteam) in zijn boek “Physical Training Simplified” deze methode alreeds. Alain Calvert (strongman begin vorige eeuw) beschreef in dezelfde periode deze methode in zijn magazine, “Strength” (America’s First Muscle Magazine 1914-1935). Maar er vond geen herdruk plaats van het boek van Marc Berry en ook het magazine “Strength” verdween en “5x5” daarmee eveneens in de vergetelheid. In de jaren 50 experimenteerde wel nog de Canadees Dough Hepburn (olympisch kampioen gewichtheffen, strongman en voormalig wereldrecordhouder bankdrukken) hier ook mee (5x1 + 5x5) en in 1960 schetste de Britse bodybuilder Reg Park (mentor van Arnold Schwarzenegger) het 5x5 systeem in zijn boek: “Strength and Bulk Training for Weightlifters and Bodybuilders”. Echte bekendheid kreeg het weer sinds Bill Star (mentor van Mark Rippetoe, gewichtheffer en gewichthef/football coach) deze methode met zijn boek: “The Strongest Shall Survive” in 1976 publiceerde. Inmiddels zijn er talloze varianten in omloop, waarvan waarschijnlijk de bekenste de versie van Mark Rippetoe (powerlifter, strenghtcoach en sportschoolhouder) is die in 2005 zijn variant hierop publiceerde via de bestseller “Starting Strength Basic Barbel Training. Ook andere bekende mannen uit de krachtsportwereld als Glenn Pendlay (gewichtheffer, bondscoach gewichtheffen en sportschoolhouder) en Andy Baker (powerlifter, strengthcoach en sportschoolhouder) hebben bijgedragen aan het uitdragen van (varianten van) deze trainingsmethode.



upload_2017-5-5_9-44-32.jpg






5x5BASIC
Bill Star was een no-nonsense man en een liefhebber van “keep it simple”. Hij koos bewust voor een eenvoudig systeem met populaire oefeningen zodat het ook bij velen in de smaak zou vallen. De originele versie bestond slechts uit 3 oefeningen. Hij koos voor de “Big 3”; Squat, Bench Press & Deadl….ehhh Powerclean (!) Deze drie werden gedaan op 3 dagen via een zogenaamd HLM systeem d.w.z. Heavy-, Light- & Medium Day. Op al deze 3 dagen doet men 5 reps met 5 werksets. Uit onderzoek was destijds gebleken dat een range van 4 tot 6 reps/sets het effectiefste was als het om krachttoename ging en 5x5 lag precies in het midden daarvan en was makkelijk te onthouden. De sets werden oorspronkelijk gedaan met stijgende gewichten (ramped sets). Tijdens de Heavy Day doe je 5 sets met 5 reps waarvan het laatste set op die dag zo zwaar als mogelijk (maar goed uitgevoerd) gedaan wordt (en geen rep mist), op de medium day doe je hetzelfde maar dan 10% lichter en op de light day doe je wederom hetzelfde maar dan 20% lichter dan op de heavy day. That’s all. De drie oefeningen waren (zoals te lezen was in zijn boek) geen wet van meden en perzen. Behalve dan de Squat (deze is immers onomstreden de beste oefening voor spierkracht in de benen). Bij de Press had hij (mede door zijn achtergrond als gewichtheffer) de voorkeur voor de Overhead Press i.p.v. de Bench Press. De OHP was destijd echter niet geheel onomstreden (in 1972 verdween de Press als 3e onderdeel op de Olympische Spelen bij het gewichtheffen omdat deze destijds als te belastend voor de rug werd ervaren en veel blessures veroorzaakte) en hij vond eigenlijk de incline bench press een soort van gulden middenweg tussen de OHP en de BP. Maar aangezien de meeste sportscholen destijds geen schuine bank hadden en de benchpress populairder was koos hij om praktische redenen voor de flat benchpress. Ook kon men i.p.v. de powerclean kiezen voor de deadlift of een (barbel)row. Alle varianten hebben overigens een overeenkomst: Tijdens iedere training wordt er dus gesquat en is er altijd sprake van een push en een pull oefening. Er wordt verder getraind met losse gewichten (barbells) of het eigen bodyweight (pull ups) en er is hoofdzakelijk sprake van compound oefeningen (samengestelde oefeningen waarbij meerdere spiergroepen moeten samenwerken).

Hieronder enkele voorbeelden van het origineel van Bill Starr en beginners schema’s van Mark Rippetoe en Stronglifts. Training A en B van Rippetoe en Stronlifts worden afwisselend 3x per week gedaan (week 1 ABA, week 2 BAB, week 3 ABA, week 4 BAB enz.) Er zijn uiteraard ook voor gevorderen programma’s ontwikkeld. Bekend voor gevorderen zijn b.v. TM (Texas Methode) en ook “ Madcow”. Ik wil besluiten met de woorden van Bill Starr: “Don’t try it – Get it!”




Bill Starr’s original “Big 3” Program


Monday – Heavy Day (100% Effort)

Powerclean – 5 sets of 5
Bench – 5 sets of 5
Squat – 5 sets of 5

Wednesday – Light Day (80% of Heavy Day)
Powerclean – 5 sets of 5
Benchpress – 5 sets of 5
Squat – 5 sets of 5

Friday – Medium (90% of Heavy Day)
Powerclean – 5 sets of 5
Benchpress – 5 sets of 5
Squat – 5 sets of 5



Starting Strength Novice Program from Mark Rippetoe

Training A
3×5 Squat
3×5 Bankdrukken
1×5 Deadlift

Training B
3×5 Squat
3×5 Press
5×3 Power Cleans



StrongLifts 5x5 for Beginners Program

Workout A
Squat 5x5
Bench Press 5x5
Barbell Row 5x5

Workout B
Squat 5x5 Overhead Press 5x5

Deadlift 1x5 (!)



Madcow Intermediate 5×5

Monday – Heavy Day
Squat – 5 sets of 5
Bench – 5 sets of 5
Barbell Row or Powerclean – 5 sets of 5
Weighted hyperextensions – 2 sets
Weighted sit-ups – 4 sets

Wednesday – Light Day
Squat – 4 sets of 5
Incline Bench or Standing Press – 4 sets of 5
Deadlift – 4 sets of 5
Sit-ups – 3 sets

Friday – Medium
Squat – 4 sets of 5, 1 triple, 1 set of 8
Bench – 4 sets of 5, 1 triple, 1 set of 8
Barbell Row or Powerclean – 4 sets of 5, 1 triple, 1 set of 8 for rows
Weighted Dips – 3 sets of 5-8
Triceps Extension and Biceps Curl – 3 sets of 8 each



Texas Method (TM)

Monday – Volume Day

  • Squat 5×5 at 90% of 5 rep max

  • Bench Press or OHP 5×5 at 90% of 5 rep max

  • Deadlift 1×5 at 90% of 5 rep max

    Wednesday – Light/Recovery Day
  • Squat 2×5 at 80% of Mondays weight

  • OHP (if you benched on Monday) 3×5 at a slightly lighter load than previous 5×5. Bench Press (if you OHP on Monday) 3×5 at 90% of previous 5×5 weight.

  • Chin Ups 3x bodyweight

  • Back Extensions or glute-ham raises 5×10



    Friday – Intensity Day
  • Squats warmup, then work up in singles or doubles to one single, new 5RM

  • Bench Press (if you bench pressed Monday) or overhead press (if OHP on Monday), warm-up, then work up in singles or doubles to one single, new 5RM

  • Power Cleans 5 x 3 reps or power snatch, 6 x 2 reps

    You want Friday’s weights higher than Monday’s, but not so much that form breaks down on the last reps. If it does, you picked a weight that is too heavy.
 
Laatst bewerkt:
en in 1960 schetste de Britse bodybuilder Reg Park (mentor van Arnold Schwarzenegger) het 5x5 systeem in zijn boek: “Strength and Bulk Training for Weightlifters and Bodybuilders”.

Moving right along to 5x5, it was allegedly popularized by Reg Park, a British badass who is purported to have utilized what I consider to be a paean ode to mediocrity into one of the most brutal physiques ever. Park's program was pretty fucking simple to follow... mostly because it's the barest essence of simplicity, but also because he broke it down into three phases. They look like this:

reg+park.jpg


Phase One
45-degree back extension 3x10
Back squat 5x5
Bench press 5x5
Deadlift 5x5
(Rest 3-5 minutes between the last 3 sets of each exercise)

Train three days per week for three months.

Phase Two for Bodybuilders*

45-degree back extension 3-4x10
Front squat 5x5
Back squat 5x5
Bench press 5x5
Standing barbell shoulder press 5x5
High pull 5x5
Deadlift 5x5
Standing barbell calf raise 5x25
(Rest 2 minutes between sets)

Train three days per week for three months.

* After the basic Phase One, Park had a different set of recommended exercises for aspiring Olympic weightlifters. It used a few different sets and reps, and included lunges and power cleans.

Phase Three for Bodybuilders

45-degree back extension 4x10
Front squat 5x5
Back squat 5x5
Standing barbell shoulder press 5x5
Bench press 5x5
Bent-over barbell row 5x5
Deadlift 5x3
Behind-the-neck press or one-arm dumbbell press 5x5
Barbell curl 5x5
Lying triceps extension 5x8
Standing barbell calf raise 5x25
(Rest 2 minutes between sets)

Train three days per week for three months.

According to this source, 5x5 includes two progressively heavier warm-up sets and three sets at the same weight.(Source)
reg.jpg


Clearly, once you get into the more advanced stages, this program appears to resemble something a person would use if they wanted to do more than fuck about in the gym for a half hour a couple of times a week. Reg Park ended up getting pretty fucking strong using this style of lifting, and definitely had a physique that was the ultimate definition of herculean... which is probably why he was cast as Hercules in a bunch of godawful Italian sword and sandal epics back in the day. Nowadays, however, you're more likely to see a bunch of pantywaist bullshit with 5x5, which pretty much ranges from low volume to housecleaning volume, and churn out some astonishingly average lifters and physiques. I'm talking about the innumerable permutations of this shit ranging from Stronglifts to Madcows that essentially amount to 3 exercises for 25 reps with the same weight, 3 times a week. They all have their individual variations in loading protocols (heavy, medium, light, for instance, as if you'd need a light day if you're only training 3 times a week) and their special little spin on it, but it amounts to not a whole hell of a lot of lifting the vast majority of the time. Additionally, those programs are by and large incredibly boring, as it's the same couple of exercises with the same fucking weights repeated over and over until you finally quit the gym out of boredom, and the fact that it's barely even part of your daily routine.

"Oh, but holy shit! So and so weak assed douche online said that Madcows was the best thing ever and then he tried to blow Wendler for creating 5/3/1 but threw out his neck doing so and said it was from overtraining because Rippetoe told him so while he was lubing up his asshole for a nice hard pounding!" Guess what? I don't give a fuck. Every fucking time I read a defense of one of these 5x5 programs, it begins and ends with a pack of bullshit about steroids and "natty" lifters and about how "natty" guys are flaming pussies who can't handle more than 30 seconds in the gym ever 24 hours or they'll spontaneously combust into sterile sperm and tiny limp penises, and that anyone who isn't transmogrified into mini phalluses is on every kind of performance enhancing drug ever invented, and some that never have. This, of course, is nothing but an excuse to cover up their own failings, of which there are almost certainly legion. As such, you should disregard them as the pseudo-scientific nonsense that they are and carry on living your life.

Want to know why I hate 5x5?

Because every time I've tried it, and I've tried many different permutations, my bench goes down. Not just down like when your zipper's partway down but no one can really tell unless you pop wood and it pushes the two sides apart and people can then see your neon-green banana hammock, replete with precum stains- I'm talking "I just followed what my Garmin told me to do and drove off the highest point of the Grand Canyon to my fiery but Darwin ordained death" down. Nevertheless, with all of the hype for those programs among the young whippersnappers these days, I decided to give that shit another try. After a month, and seeing my bench, I figured I'd hang in and maybe see a rebound. Want to know what I found? My bench dropped 20 lbs in two months. Yay for fucking me, right? So, I wondered, I know everyone's a little different, but this shit is ridiculous. How could my bench invariably drop on this program and Reg Park damn near grew a fucking cape and flew with it- I mean, how did he hit a 500 lb bench with this bullshit?

BECAUSE HE DIDN'T FUCKING DO IT.
rp.jpg

In Park's words: " I didn't have a favorite workout routine. I have done every routine and every exercise in the book, but like most advanced trainers, I have found what exercises and what routines give me the best results. What is good for one man isn't necessarily good for somebody else. My bodyweight fluctuated between 230 and 245 during those years." (Kiiha)

His personal bests, as a bodybuilder and occasional Olympic weightlifter, were:

- Behind the Neck Press - 300 Lbs. For one rep.
- Behind the Neck Press - 260 Lbs. For four reps.
- Behind the Neck Press - 240 Lbs. For eight reps.
- One Arm Dumbbell Press - 165 Lbs. For two reps.
- Front Squat - 405 for a single.
- Lying Triceps Extension - 300 Lbs. For three reps. This was done at Muscle Beach in 1957.
- Standing Dumbbell Press - Two 120 Lb. Dumbbells for five reps.
- Standing Dumbbell Press - Two 140 Lb. Dumbbells for one rep.
- Dumbbell Bench Press - Two 185 Lb. Dumbbells for five reps.
- Squat - 605 for two reps at Buster McShane and Ivan Dunbar's Gym in Belfast.
- Strict Barbell Curl - 200 Lbs. For one rep.
- Incline Dumbbell Press - Two 185 Lb. Dumbbells for five reps.

regpark14.jpg


Reg Park's Favorite Program

Deltoids and Upper Back
- Press Behind Neck 4-10 Sets, 5 Reps.
- Heavy Bent arm Lateral Raises 5-10 Sets, 10 Reps

Chest
- Bench Press 5-10 Sets, 2 Reps (That's Right 2 Reps!)

Thighs
- Squat 5 Sets, 5 Reps (of all exercises, this one was my favorite.)
- Hack Lift 5 Sets, 5 Reps

Biceps
- Barbell Curl 5 Sets, 5-8 Reps
- Incline Dumbbell Curls 5 Sets, 5-8 Reps

Triceps
- French Press - I did these standing and lying on the bench.

Calves
- Calf Machine 25 Reps, Many Sets.
- Donkey Calf Raises 25 Reps, Many Sets

Back
- High Pullups 5-8 Sets, 3 Reps.
- Power Clean 5-8 Sets, 3 Reps.
- Chins Behind Neck 5-8 Sets, 5-8 Reps (weights tied to waist.)

Waist and Trunk Area
- Leg Raises and Side Bends 100 or more Reps.
(Kiiha)

Coming soon to this muthafuckin' blog, you'll discover something useful I learned from my adventure in 5x5... and it has nothing whatsoever to do with doing 5 sets of 5 reps in a beige gym with beige people listening to bland music and then eating tasteless fucking food. ChAoS & PAIN: The Rule of Five, Part 1
 
Leuke aanvulling Sanca :)
Ik lees vaker dat 5x5 niet zou werken
...ik ben absoluut geen expert maar ooit begonnen met 5x5x120kg ben ik uiteindelijk uitgekomen op 3x5x175kg. Ik heb er wel de nodige jaren overgedaan. Maar ik durf te stellen dat heel veel huidige methoden "afgekeken" zijn van deze klassieker. Alleen dan in een nieuw jasje gestoken. Voorbeelden genoeg van bekende lifters die flink geld verdient hebben met publicaties of E books met "hun" methode.
 
Leuke aanvulling Sanca :)
Ik lees vaker dat 5x5 niet zou werken
...ik ben absoluut geen expert maar ooit begonnen met 5x5x120kg ben ik uiteindelijk uitgekomen op 3x5x175kg. Ik heb er wel de nodige jaren overgedaan. Maar ik durf te stellen dat heel veel huidige methoden "afgekeken" zijn van deze klassieker. Alleen dan in een nieuw jasje gestoken. Voorbeelden genoeg van bekende lifters die flink geld verdient hebben met publicaties of E books met "hun" methode.

5x5 heeft zeker zijn plaats maar het is niet de heilige graal zoals vaak geroepen wordt, imo.
Precies ! Daarom hou ik ook zo van de aparte kijk op het hele gebeuren door Jamie Lewis, de chaos and pain E-books zijn na 5-3-1 zowat de enigen die ik helemaal heb uitgelezen.
5-3-1 vond ik trouwens in de praktijk enorm tegen vallen maar dat is een ander verhaal ;)
 
5x5 heeft zeker zijn plaats maar het is niet de heilige graal zoals vaak geroepen wordt, imo.
Precies ! Daarom hou ik ook zo van de aparte kijk op het hele gebeuren door Jamie Lewis, de chaos and pain E-books zijn na 5-3-1 zowat de enigen die ik helemaal heb uitgelezen.
5-3-1 vond ik trouwens in de praktijk enorm tegen vallen maar dat is een ander verhaal ;)
Een mooie zin heb ik gelezen in jouw 1e comment waar je het boek van Reg Park citeerd. "What is good for one man isn't necesssarily good for somebody else". En daarmee is eigenlijk alles gezegd, toch? 5x5 is zeker niet zaligmakend maar zolang ik train(35 jaar) ben ik al op zoek naar de H.Graal maar gevonden heb ik hem nog niet..het blijft altijd experimenteren wat wel en niet werkt en heb ervaren dat 5x5 redelijk goed voor mij werkt MAAR wellicht is er een methode die nog beduidend beter voor me zou werken? Wat me opvalt is dat we altijd kijken naar lifters die beter dan ons zijn en we gaan ervanuit dat hun methoden wel goed moeten zijn. Maar wellicht zijn velen waar we naar opkijken genetische freaks die ook nog eens vol met aas zitten en onder de meest ideale omstandigheden kunnen trainen? Ze laten allen niet het achterste van hun tong zien, toch?
 
5-3-1 valt niet tegen, maar wel voor mensen met trainingsadhd zoals wij sanca... wij houden dat niet lang genoeg vol om het te laten slagen...
 
Uit onderzoek was destijds gebleken dat een range van 4 tot 6 reps/sets het effectiefste was als het om krachttoename ging en 5x5 lag precies in het midden daarvan en was makkelijk te onthouden.
Denk dat hem hier de kern zit. Onderzoek heeft niet aangetoond dat 5x5 het meest effectief is, grofweg kan je wel zeggen dat in het continuum van reps per set en totaal volume per oefening 5x5 ongeveer in het midden ligt. Dat is echter niet hetzelfde als optimaal zijn, eerder dat indien je maar de mogelijkheid hebt om 1 modaliteit te trainen, je beter ongeveer dat kan doen voor de beste resultaten. Echter: je bent niet beperkt tot 1 modaliteit, je kan (en volgens velen moet) juist een breed spectrum aan belastingen trainen. Periodisatie dus, om elke modaliteit maximaal te kunnen benutten.

De kern van het succes ligt dus volgens mij niet in het perfect gekozen set/rep scheme, maar het feit dat het zo simpel uit te leggen en te volgen is. Wat zeker ook heel waardevol is, en m.i. weleens veel belangrijker zou kunnen zijn voor de effectiviteit van een schema dan de parameters zelf.
 
Haha geniaal Sanca. De basis zit hem idd in de hoeveelheid reps totaal met bijbehorend zwaar gewicht. Dit is voor krachttoename ik de compounds absoluut effectief. Voor de meesten is na een beginnersfase drie x in de week drie oefeningen veel te weinig om het niveau van middelmatigheid te ontstijgen en is er naast deze basiscompounds net als Park deed nog een hoop meer volume nodig. De gemiddelde sportschool met functional training loopt idd over van de kneuzen die een uur doen over drie oefeningen en dan nog een uur mobility en gemiddeld 75kg wegen.
 
Back
Naar boven