XXL Nutrition

5x5 HELP (Plateau doorbreken?) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Quactus

Novice
Lid geworden
12 jun 2019
Berichten
11
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
75kg
Vetpercentage
17%
Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum, excuses als dit topic verkeerd is geplaatst. Ik ben 18 jaar oud train ongeveer 1.5 jaar waarbij ik altijd heb gefocused op high reps met een split workout, dus 4x10. Sinds kort (afgelopen maand) heb ik besloten om mij meer te richten op kracht. Dus de compound oefeningen (squat/deadlift/benchpress) pak ik nu 5x5 waarbij ik de rest van mijn workout 4x10 aanhoudt. Hierdoor krijg ik beetje profijten van beiden hihi.

Wat ik heb begrepen bij 5x5 is dat ik na elke succesvolle oefening de training erna 1.25 moet toevoegen. Dit heb ik gedaan en tot op heden heb ik de volgende progressie geboekt:

Squat: 97.5 kilo
Benchpress: 77.5 kilo
Deadlift 137.5 kilo

Dit is vast dramatisch maar ben er zelf wel echt trots op. Mijn squat en deadlift heb ik blijven kunnen increasen maar ik heb nu 2x gefaald op mijn benchpress voor de 77.5 kilo voor 5x5. Ik heb nooit echt begrepen wat ik moet doen als het me niet lukt om 5x5 volledig uit te voeren. Zo lees ik na 3x 10% omlaag, iemand anders zegt nee neem gewoon 2.5 tot 5 kilo weg en werk zo opnieuw door, iemand anders zegt weer neem het gewicht dat je 5x5 kan en probeer het 5x6 daarna 5x7 en probeer het dan. Wat is nou de juiste manier? Hoelang kan ik 5x5 aanhouden voor ik moet overstappen naar bijvoorbeeld 3x5?

Alvast bedankt! Sorry voor de lange tekst lol.
 
Op 18 jaar mag je zeker trots zijn op je gewichten! Wat betreft je vraag. bij een lineair 5x5 progressie schema is het naar mijn weten gebruikelijk als je een keer de set niet haalt, 5kg eraf en dan weer vanuit daar verder bouwen. Dus je kan dat proberen als je wil.

Echter heb ik wel een opmerking op je schema. Een soort gelijk schema wat jij voert, werkt prima in het begin, maar veel mensen stagneren er snel op. Persoonlijk zou ik zeggen dat je het beste je schema wat anders op kan bouwen. Gezien je huidige schema ga ik ervan uit dat je zowel sterker wil worden, als meer massa wil krijgen. Termen die hier relevant voor zijn, zijn bijvoorbeeld "powerbuilding" en voor het maken van je schema, zou ik wat meer onderzoek doen naar "periodization". In het begin zijn dit een beetje vage concepten omdat veel mensen hier andere ideeen over hebben. Wat je ook kan doen is een coach nemen die al meer ervaring hiermee heeft en je hiermee verder kan helpen.

Succes!
 
+1 hier mag je zeker best trots op zijn hoor. Je gebruikte gewichten zijn echt niet min bij een goede uitvoering. Ik persoonlijk zou wat omlaag gaan met de benchpress en vandaar volgens je schema terug opbouwen. Kijken of dit lukt en anders mss kcals uppen of zoals Alexv schrijft kijken voor een ander schema.
 
Bedankt heren!

Wat stellen jullie voor als schema? Wat is slimmer en handiger? Wanneer en hoelang zou ik periodization kunnen toepassen? Zijn er bestaande protocollen omdat ik zelf niet wil lopen klooien met sets en reps.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt heren!

Wat stellen jullie voor als schema? Wat is slimmer en handiger? Wanneer en hoelang zou ik periodization kunnen toepassen? Zijn er bestaande protocollen omdat ik zelf niet wil lopen klooien met sets en reps.

Persoonlijk zou ik zeggen, zoek een coach of een sportschool met goede begeleiding. Mocht je toch echt zelf verder willen, hier zijn een aantal punten. Als eerst is periodization een term die beschijft hoe je schema in elkaar zit op de langere termijn. Dus praktisch gezien doe je altijd periodization, echter kan deze van heel slecht tot heel goed zijn. Een goed start punt is deze goed door te lezen, en de links hiervan goed door te lezen: https://renaissanceperiodization.com/hypertrophy-training-guide-central-hub/

Verder heb ik niet echt een standaard schema voor je kunnen vinden, echter kan je in deze link wellicht iets leuks uitkiezen: https://liftvault.com/programs/powerbuilding/
 
Back
Naar boven