AndroidHealthClinic

5x5 of 3x8

Bezoekers in dit topic

Philo Reedijk

Novice
Lid geworden
8 jul 2018
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
54kg
Is voor een beginner een programma als 5x5 op compound oefeningen beter of 3x8?
Ik lees veel over het feit dat 3x8 beter zou zijn voor spiermassa terwijl 5x5 meer gericht is op kracht.
Wat raden jullie aan?
 
Is voor een beginner een programma als 5x5 op compound oefeningen beter of 3x8?
Ik lees veel over het feit dat 3x8 beter zou zijn voor spiermassa terwijl 5x5 meer gericht is op kracht.
Wat raden jullie aan?
5x5 raad ik persoonlijk aan voor compounds omdat enkele goed gekende beginner schema’s dit hanteren en ik hier zelf veel progressie mee heb gemaakt.
3x8 kan natuurlijk ook als je dat liever doet, ik weet niet of het uiteindelijk echt heel veel verschil maakt.
 
En op 5x5 kan je dat waarschijnlijk langer succesvol toepassen.
Wel als je dezelfde progressie toepast. Afhankelijk van het materiaal dat je tot je beschikking hebt en of je alle sets op hetzelfde gewicht doet, kun je 3x8 ook lang volhouden.

Ander voordeel van 5x5 is dat je meer aan je techniek kan werken.
 
Is voor een beginner een programma als 5x5 op compound oefeningen beter of 3x8?
Ik lees veel over het feit dat 3x8 beter zou zijn voor spiermassa terwijl 5x5 meer gericht is op kracht.
Wat raden jullie aan?

Gemiddeld genomen is '5x5' de betere optie.

- Sets van 5 reps zijn voor een beginner voldoende om spiergroei goed te stimuleren, helemaal als je 5 sets doet per compound.

- Kracht en groei gaan de beginnersfase hand in hand en sets van 5 kun je met flink wat gewicht maken op de duur, zodat je ook snel sterker wordt.

- Om neuromotorisch efficienter te worden in de bewegingen (leerproces) zijn 5 sets van 5 ook meer aan te raden dan 3 sets van 8.

- Bij 5 reps is het doorgaans makkelijker om technisch goede bewegingen te blijven maken dan bij 8, waar toch eerder slordigheid er in sluipt.
 
Zou met 3x8 beginnen, als beginner gain je altijd en heb je zodra je voor het eerst echt vast begint te lopen met 5x5 meteen het volgende schema om weer verder op door te gaan.
Begin je met 5x5, wordt het lastiger iets anders te gaan doen zodra je vast loopt.
 
Mening zijn verdeeld, het een is niet beter dan het ander.

Mijn advies;
Start met grote oefeningen (squat, deadlift, press etc) met setjes van 5. Het gevaar met zulke oefeningen op hogere reps is dat je techniek gecompenseerd wordt. Vooral onder wat zwaardere load (gewichten) kan het zijn dat bij bijvoorbeeld de deadlift je hamstrings de eerste 5 sets alles goed bij kunnen houden, maar ga je setjes van 10 doen kan het zijn dat je rug gaat compenseren omdat je hamstrings moe gaan worden. Bicep curls kun je lekker op hogere reps doen, daar treed compensatie misschien wel op, maar dat is makkelijk te fixen.
 
Back
Naar boven