XXL Nutrition

5x5 Stronglifts te laag gewicht/saai (newbie)

Bezoekers in dit topic

Vosco

Cool Novice
Lid geworden
10 aug 2015
Berichten
41
Waardering
4
Lengte
1m74
Massa
75kg
Vetpercentage
14%
Beste dbbers,

Ik wil met een 5x5 stronglifts beginnen maar toen ik mijn 5RM invoerde en daarna naar de excel berekeningen keek leek het gewicht nogal laag. Ik train zelf nu al 2 jaar zeer serieus maar blijkbaar niet genoeg want ik kwam er pas dit weekend achter wat warm-up sets en werk sets zijn (newbie). Wat ik vooral deed was veel herhalingen (10-12) en low volume met pauzes van 1 minuut er tussen ik heb hier heel wat massa mee aangezet maar ik wil nu kracht krijgen.

Mijn 5RM:
Squat:100
BP:90
MP:50
Deadlift:100
BOR:60

Dan krijg ik voor de eerste work-outs dit:
Squat 5x5: 50
BP 5x5:45
BOR 5x5:30
MP 5x5:25
DL 1x5:50

Ik vind deze gewichten zelf redelijk laag maar hiervoor heb je natuurlijk ook nog de warming up maarja daar ben je ook zo door heen als mijn werksets van die lage gewichten hebben. Ben zelf ook altijd zeer ongeduldig en perfectionistisch.

Als ik eenmaal ga beginnen ga ik een log maken ;p
 
Kan je niet gewoon een keer op een dag kijken wat je 1 rm is op sbd en dan daaruit verder werken ipv je 5 rm?
 
Ja, het lijkt laag, maar het betekent ook dat je waarschijnlijk de komende weken elke training het gewicht gaat verhogen. DL met 5kg per training verhogen tot 100kg, dan zit je binnen een maand op je huidige max. En squats verhoog je met 7,5kg p/w, dat kan ook snel gaan. Je zegt zelf dat je niet eerder 5x5 hebt gedaan, ik zou dit eerst proberen, het kan best wennen zijn.

Daarnaast kun je de eerste weken gebruiken om aan je techniek te werken.
 
Je kan zelf de gewichten aanpassen bij 5x5
dus als je denkt dat je meer kan, doe je gewoon meer
 
Je 5x5 is sowieso iets lager dan je 5rm, des te meer als je op het moment niet gewend bent zo te trainen.

50% geeft wat ruimte om te verhogen. Elke stap die je kunt nemen of zelfs een paar keer herhalen geeft weer wat nieuwe stimulans en groei.

Zonder dat ben je weer heel snel je max aan het testen. Dan loop je meteen weer vast op datzelfde 5rm want er is nog weinig tot niks veranderd.
 
Zelf deed ik ook paused bench/squat bij 5x5, maakt het meteen een stuk zwaarder.
 
Je 5x5 is sowieso iets lager dan je 5rm, des te meer als je op het moment niet gewend bent zo te trainen.

50% geeft wat ruimte om te verhogen. Elke stap die je kunt nemen of zelfs een paar keer herhalen geeft weer wat nieuwe stimulans en groei.

Zonder dat ben je weer heel snel je max aan het testen. Dan loop je meteen weer vast op datzelfde 5rm want er is nog weinig tot niks veranderd.
Je 5x5 is sowieso iets lager dan je 5rm, des te meer als je op het moment niet gewend bent zo te trainen.

50% geeft wat ruimte om te verhogen. Elke stap die je kunt nemen of zelfs een paar keer herhalen geeft weer wat nieuwe stimulans en groei.

Zonder dat ben je weer heel snel je max aan het testen. Dan loop je meteen weer vast op datzelfde 5rm want er is nog weinig tot niks veranderd.

Oke ga dan denk maar lekker 5x5 stronglifts doen. Eigenlijk wil ik mijn chest ook groter hebben maar het is denk ik niet zo slim om MP te vervangen door inc. BP.

Hoop dat mijn trainingen niet te saai worden sinds ik er van hou om naar de sportschool te gaan.
 
Oke ga dan denk maar lekker 5x5 stronglifts doen. Eigenlijk wil ik mijn chest ook groter hebben maar het is denk ik niet zo slim om MP te vervangen door inc. BP.

Hoop dat mijn trainingen niet te saai worden sinds ik er van hou om naar de sportschool te gaan.

In het begin zal het eventjes saai zijn, omdat het gewicht wat makkelijker gaat, maar hoe langer je het doet, hoe zwaarder het wordt en (vind ik dan) ook leuker.
Volhouden dus :thumbs:
 
Oke ga dan denk maar lekker 5x5 stronglifts doen. Eigenlijk wil ik mijn chest ook groter hebben maar het is denk ik niet zo slim om MP te vervangen door inc. BP.

Hoop dat mijn trainingen niet te saai worden sinds ik er van hou om naar de sportschool te gaan.
Zou het nu lekker doen zoals voorgeschreven, en als je een cycle meegemaakt hebt kun je eens kijken naar andere 5x5 variaties. Van Bill Starr 5x5 (waar stronglifts grotendeels op gebaseerd is) zijn wat templates met BP, MP, Incline afwisselend over 3 dagen en hij schreef nog wel eens over voorkeur voor incline tegenover flat bench (vooral voor atleten).
 
Nee

Nee

Nee

Dit is juist de essentie dat je iedere training met 2.5kg of op dl 5 kg verhoogt

Ik bedoelde ook meer hoger beginnen. Niet elke keer meer doen als je denkt dat het kan.
Als je denkt dat je kan beginnen met 60kg BP ipv 50kg, waarom zou je dit dan niet doen?
En dan daarna elke keer de 2,5 of 5kg extra..
 
Het is inderdaad de bedoeling om laag te beginnen, maar als jij al 2 jaar traint en je form is in orde, dan zou ik gewoon bij je eerste trainingssessie opwerken naar een gewicht dat jij makkelijk kan (RPE 8 of zo) en gewoon vanaf daar beginnen. Zie zelf het nut niet in van een maand verspillen.
 
Het is inderdaad de bedoeling om laag te beginnen, maar als jij al 2 jaar traint en je form is in orde, dan zou ik gewoon bij je eerste trainingssessie opwerken naar een gewicht dat jij makkelijk kan (RPE 8 of zo) en gewoon vanaf daar beginnen. Zie zelf het nut niet in van een maand verspillen.

Het nut is o.a. om te wennen aan 3x per week squaten. Dat staat ook op de site. Je wordt ook echt wel sterker als je niet max. traint, dus geen verspilling.
 
Sterke Bp met jou stats
 
Je kan prima iets hoger beginnen.
Op 50kilo beginnen voor 5x5 reps als je gewend bent 80+kilo op 4x10-12 reps te doen is een aardige tijd niet effectief trainen.

De lagere start gewichten is voor beginners om goed en veilig te wennen aan trainen met gewichten en TS is geen beginner. TS is zelfs al gewend aan trainen met hogere intensiteit en volume.
Startingstrength vind ik zelf ook helemaal geen optie voor TS. Er zijn betere methodes voor de iets meer gevorderden.
 
Je kan prima iets hoger beginnen.
Op 50kilo beginnen voor 5x5 reps als je gewend bent 80+kilo op 4x10-12 reps te doen is een aardige tijd niet effectief trainen.

De lagere start gewichten is voor beginners om goed en veilig te wennen aan trainen met gewichten en TS is geen beginner. TS is zelfs al gewend aan trainen met hogere intensiteit en volume.
Startingstrength vind ik zelf ook helemaal geen optie voor TS. Er zijn betere methodes voor de iets meer gevorderden.

Bedoel je stronglifts ipv starting strength? Daar gaat het nl. over. Met zijn stats kan hij nog heel wat progressie boeken met stronglifts 5x5.
 
Bedoel je stronglifts ipv starting strength? Daar gaat het nl. over. Met zijn stats kan hij nog heel wat progressie boeken met stronglifts 5x5.

één pot nat, beiden een paar compounds op 5x5.
Die progressie zal wel meevallen dacht ik zo.

Ging mij er om dat TS niet als beginner moet gaan beginnen als die dat totaal niet meer is.
En gelet op topic titel te licht/saai ... gaat 'm niet worden denk ik.
 
één pot nat, beiden een paar compounds op 5x5.
Die progressie zal wel meevallen dacht ik zo.

Ging mij er om dat TS niet als beginner moet gaan beginnen als die dat totaal niet meer is.
En gelet op topic titel te licht/saai ... gaat 'm niet worden denk ik.

Ga het eerst aankijken de komende week form kan altijd verbetert worden met licht gewicht.
 
Back
Naar boven