XXL Nutrition

5x5 Stronglifts te laag gewicht/saai (newbie)

Bezoekers in dit topic

Vosco

Cool Novice
Lid geworden
10 aug 2015
Berichten
41
Waardering
4
Lengte
1m74
Massa
75kg
Vetpercentage
14%
Beste dbbers,

Ik wil met een 5x5 stronglifts beginnen maar toen ik mijn 5RM invoerde en daarna naar de excel berekeningen keek leek het gewicht nogal laag. Ik train zelf nu al 2 jaar zeer serieus maar blijkbaar niet genoeg want ik kwam er pas dit weekend achter wat warm-up sets en werk sets zijn (newbie). Wat ik vooral deed was veel herhalingen (10-12) en low volume met pauzes van 1 minuut er tussen ik heb hier heel wat massa mee aangezet maar ik wil nu kracht krijgen.

Mijn 5RM:
Squat:100
BP:90
MP:50
Deadlift:100
BOR:60

Dan krijg ik voor de eerste work-outs dit:
Squat 5x5: 50
BP 5x5:45
BOR 5x5:30
MP 5x5:25
DL 1x5:50

Ik vind deze gewichten zelf redelijk laag maar hiervoor heb je natuurlijk ook nog de warming up maarja daar ben je ook zo door heen als mijn werksets van die lage gewichten hebben. Ben zelf ook altijd zeer ongeduldig en perfectionistisch.

Als ik eenmaal ga beginnen ga ik een log maken ;p
 
Kan je niet gewoon een keer op een dag kijken wat je 1 rm is op sbd en dan daaruit verder werken ipv je 5 rm?
 
Ja, het lijkt laag, maar het betekent ook dat je waarschijnlijk de komende weken elke training het gewicht gaat verhogen. DL met 5kg per training verhogen tot 100kg, dan zit je binnen een maand op je huidige max. En squats verhoog je met 7,5kg p/w, dat kan ook snel gaan. Je zegt zelf dat je niet eerder 5x5 hebt gedaan, ik zou dit eerst proberen, het kan best wennen zijn.

Daarnaast kun je de eerste weken gebruiken om aan je techniek te werken.
 
Je kan zelf de gewichten aanpassen bij 5x5
dus als je denkt dat je meer kan, doe je gewoon meer
 
Je 5x5 is sowieso iets lager dan je 5rm, des te meer als je op het moment niet gewend bent zo te trainen.