AndroidHealthClinic

5x5 StrongLifts

Bezoekers in dit topic

Juist, ik heb die filmpjes nu al 10 keer bekeken en telkens vergeet ik toch weer iets. Op de lats laten rusten was iets waar ik inderdaad moest op letten.
Wat bedoel je met beweging naar achteren is te groot? Dat ik de barbel te ver naar achteren steek? Of nog iets anders?
Het eerste deel van de beweging beweeg je nog van je heupen tot je hoofd in een rechte lijn (goed), daarna ga je nog je rug buigen (niet goed). Ook hoef je maar zover naar achteren dat je je zelf niet raakt en niet verder. Mogelijk compenseer je het verre naar achteren gaan door te ver naar voren te duiken.
Overigens, dat je bij het nog eens kijken van die filmpjes weer nieuwe dingen ziet dat overkomt iedereen en je kan toch niet alles in één keer zelf fixxen; dit betekent dat je goed bezig bent.
en schoeisel idd, ik zou ze online bestellen maar ik ben niet zeker welke maat ik nodig heb. En ze hebben ze niet zomaar in eender welke winkel, dus ik moet er eens tijd voor uittrekken.
Hoe kopen vrouwen bikini's online?
Voor de rest, met elke mening kan ik iets, zolang ze maar een beetje gefundeert zijn en ik eruit kan leren, die van jouw vallen daar ook zeker onder, net als de andere reacties die ik al gekregen heb.
Altijd voorzichtig zijn met grootdeels anonieme roepers op het internet, je weet nooit of ze daadwerkelijk verstand hebben van hetgeen ze zeggen of dat ze eigenlijk wel een antwoord geven op jouw vraag (maar misschien vind men dat je vraag niet goed is).
Aan de andere kant als er een eenstemmig geluid is om eens naar dit of dat te kijken, dan is dat wellicht geen slechte suggestie.
Ook is niet altijd duidelijk of je misschien een bepaalde beweging wel vanweg eoa mobiliteitsgebrek of compensatie voor iets maakt, dan kan de afwijking van "de norm" in jouw geval goed/de enige manier zijn.
Ofwel: blijf kritisch en blijf zelf nadenken en doe je cardio !:p
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht via zalando 4 paar te bestellen, en de niet passender terug te sturen. Maar aangezien ik nog geen klant ben kan ik niet achteraf factuur betalen en moet ik vooraf betalen. 450 euro vind ik al pittig om vooraf te betalen, heb net een huis gekocht en heb momenteel vrij zware kosten (tegels etc zijn vandaag geleverd).

Ik denk dat ik op veel vlakken wel mobiliteitsgebrek heb, ik was als zeer jonge snaak heel erg flexibel, in die mate zelfs dat ik heel veel dingen uit de kom kon leggen (vingers, duim, etc ...), kon spagaat (grote split), 2 benen in mijn nek leggen, sloeg mijn enkels zeer regelmatig om omdat mijn spieren daar te zwake en te flexibel waren... Maar dan ben ik stilletjesaan strammer beginnen worden tot ik eigenlijk totaal niet meer flexibel was. Kan met moeite mn neus nog aantikken nu, verrek heel makkelijk spieren nu omdat ze allemaal heel stram en gespannen staan.
 
Training van vandaag

Squat
2x5x20
1x5x40
1x3x55
5x5x70

Bench
2x5x20
1x3x30
5x5x45

Pendlay
1x5x40
5x5x55

Squat ging heel vlot, geen enkel probleem behalve mijn linkerknie die elke squat wilde krak zeggen. Geen pijnlijke krak maar wel irritant, zeker omdat ik dit de vorige keren niet had. Ging voor de rest eigenlijk een pak vlotter als de 67.5 en 65kg
Bench was voordien een eitje, vandaag voelde het minder vlot aan. Nog geen problemen om 5 reps te halen maar voelde minder makkelijk aan als de voorbije weken. Ook de 3de set een pijnlijke kramp in mn pols gekregen dat het niet bevorderde.
Pendlay voelt nu wel heel erg soepel en makkelijk aan

Heb ook van mn Bench en Pendlay eens een filmpje genomen. Feel free to comment:

Bench:
20170828_083043.mp4

Pendlay:
20170828_084112.mp4
 
BP ziet er netjes uit, als je je rug wat meer arched en je schouderbladen goed vast zet naar achter en onder kan je zonder problemen nog een tijdje verzwaren.

Row ziet er ook goed uit, op het feit na dat je je hoofd draait om naar de spiegel te kijken, gewoon je hoofd recht houden en na afloop op een filmpje je vorm controleren.
 
het hoofd draaien is omdat ik nog niet 100% confident ben dat mijn rug niet bol staat bij het begin. Heb de neiging om mijn rug te bollen van nature. Na 2 a 3 reps kijk ik dan naar onder omdat ik het dan meestal wel kan houden

Bij het benchen probeer ik mn schouderbladen echt wel samen te trekken, maar ik denk dat ik leg drive ga moeten gebruiken om echt gearched te geraken
 
Misschien is het niet heel goed te zien op de video, maar ik denk toch echt dat je je schouderbladen nog een stuk beter kunt fixeren, je zou kort voor je BP set een paar lichte band pull aparts kunnen doen om de spieren die voor de retractie van je schouderbladen zorgen te activeren.
 
vast dat het nog een stuk beter kan, maar ik probeer het wel te doen. Net filmpje eens bekeken en daar valt er inderdaad niet veel van te zien. De laatste keer dat ik mezelf ophef probeer ik de schouderbladen samen te trekken.
Ik zal je suggestie eens proberen
 
Allereerst super dat je filmpjes hebt gemaakt.

Bench:
Meer spanning zetten in de bovenrug. Knijp die schouderbladen tegen elkaar aan. Als je hier moeite mee hebt, kan je voor je set evt. wat batwing rows doen om de boel te activeren. Verder helpt het om de barbell zo hard mogelijk te squeezen en de mentale cue om de 'barbell uitelkaar te trekken' deed bij mij ook wonderen.

Row:
Gaat prima! Echter, probeer die nek neutraal te houden! Als je in staat bent om rustig een beetje op zij te kijken, dan train je simpelweg niet hard genoeg :P.
 
Basma

de row is inderdaad nog niet zwaar op dit moment, maar ik ben begonnen op 30kg met SL en bouw volgens het schema in de app op. Ik zal wel op het punt komen waar ik niet meer opzij kan kijken zeker ;). Momenteel zit ik nog maar op 55kg dus.

Op de vorige pagina staat trouwens mijn squat en OHP (en ook Deadlift maar die hoef je niet te bekijken want die zit helemaal fout, zal daarvan een nieuw filmpje proberen maken kortelings)
 
Basma

de row is inderdaad nog niet zwaar op dit moment, maar ik ben begonnen op 30kg met SL en bouw volgens het schema in de app op. Ik zal wel op het punt komen waar ik niet meer opzij kan kijken zeker ;). Momenteel zit ik nog maar op 55kg dus.

Op de vorige pagina staat trouwens mijn squat en OHP (en ook Deadlift maar die hoef je niet te bekijken want die zit helemaal fout, zal daarvan een nieuw filmpje proberen maken kortelings)

Dat is allemaal prima, maar vergeet niet dat iedere rep 100% goed moet zitten. Dit lijkt nergens op zo. (No offence ;) )

Ik heb nog even gekeken naar de filmpjes op vorige pagina.

DL
Dat zit inderdaad niet goed. Kijk de filmpjes van met name Candito zoals gepost op pag. 3. Borst de lucht in glutes aanspannen in ieder geval.

Squat
Again. Span die glutes aan! Buik vol lucht, de buikspieren en glutes vol spanning en dan pas beginnen aan de squat.

OHP
Dit gaat echt niet lekker. Gebruik je hele lichaam! Alles moet aangespannen zijn voordat die barbell de lucht in gaat. Nu hang je enorm in je rug.
Again, YT filmpjes kijken van de welbekende kanalen ;).
 
Training van vandaag:

Squat
2x5x20
1x5x40
1x3x60
5x5x72.5

OHP
2x5x20
1x5x30
5x5x45

Deadlift
1x5x60
1x5x80
1x5x90

Squat ging lekker, de eerste 3 sets zei er telkens weer iet krak bij het omhoogkomen. Niet in de knie zelf maar zo eerder net onder de knieholte. Wederom geen pijnlijke krak maar behoorlijk luid en voelde me niet echt comfortabel meer. Even geprobeerd wat te stretchen en de 4de en 5de set was dit weg. Proberen de bar rond je schouders te buigen helpt inderdaad om de rug op te spannen.

OHP ging echt een pak beter, ik had mn ellebogen totaal niet voor de bar waardoor ik inderdaad een vreemd bar path maakte en eindigde achter mijn hielen. Eenmaal ik mn ellebogen voor de bar hield en mijn triceps als het ware op mijn lats liet rusten, werd het bar path automatisch een beetje gecorrigeerd. Door dit te doen kan ik ook even rusten tussen de sets, waar ik voordien constante druk hield op mijn armen en ik dus de reps er zo snel mogelijk moest doorduwen om niet te failen. De 5de rep was telkens wel moeilijk dus de failure loert echt wel om de hoek nu bij OHP. Moet je voor veilig te zijn eigenlijk in de rack pressen als je gaat falen? Want het rack is eigenlijk iets te laag voor er comfortabel in te pressen. Of kan je een failure zo ook wel opvangen als je buiten het rack pressed?

Deadlift is echt een ramp... Ik wist nu waar ik moest op letten, maar de rug hollen bij het vastgrijpen van de barbell is anatomisch heel moeilijk voor mij precies. Bij het naar beneden laten zakken kan ik hem wel hollen zoals op de filmpjes, maar eenmaal ik bijna beneden ben kan ik hem niet geholt houde en ga ik over naar iets gebolde rug. Zeer vreemd ... kan dit aan de beginstance liggen? Moet ik stretchoefeningen doen?

Geen filmpjes deze keer, die zal ik nemen als ik mijn nieuwe lifting shoes heb ;)
 
Als je een strikte OHP doet kan er weinig fout gaan als je faalt, maar als het teveel op een push press gaat lijken heb je wel kans dat je de barbell niet niet meer kan controleren. Maar een OHP falen en dan "vertrouwen" op een cage lijkt me ook geen goed idee.

Wat je DL betreft, lukt een goede houding ook niet bij je opwarmsets? Je zou tijdelijk blockpulls kunnen doen. Wat je ook kan doen, zeker met een blockpull is een snatch grip gebruiken, hierdoor komt je bovenrug automatisch meer in de juiste houding, maar je moet er wel dieper voor zitten, vandaar een goede combi met blockpulls.
 
dient het rack niet om failure op te vangen? Ik bedoel ook niet van hem van boven je hoofd te laten vallen, maar als je er niet geraakt en je bent te vermoeid om hem tot op je lats te brengen? Weet niet of dat uberhaupt mogelijk is maar falen op de OHP boezemt me een klein beetje angst in.

Opwarmsets lukt goede houding ook niet, van zodra ik laag genoeg ben om de barbel beet te nemen, bolt mijn rug. Ik zal eens proberen op blote voeten volgende keer, of op mn liftingshoes als ik ze al heb.

Blockpulls is gewoon deadlift vanop een verhoging? Heb er ff op gegoogled, had er voordien nog niet van gehoord.
 
Die manier van falen van een OHP is altijd wel zelf op te vangen, zeker als je met dat gewicht een paar goede reps kan maken.

Blockpulls zijn deaflifts vanaf een verhoging, dat klopt. Als je geen blokken hebt kan je ook bumperplates gebruiken. Op blote voeten deadliften is ook een goede optie om de barbell relatief te verhogen.
 
Training van vandaag:

Squat
2x5x20
1x5x40
1x3x60
5x5x75

Bench
2x5x20
1x3x35
5x5x47.5

Pendlay
1x5x40
5x5x57.5

ging vlot. Wat een verschil die PR Lift schoenen. Geen last van knie of knieholte, minder krakjes, gewicht ging precies vlotter omhoog...
De pendlay voelde vlot aan, maar door die extra hoogte aan de hielen heb ik precies de neiging van tegen de knieen te botsen. Volgende x mss toch maar bare foot proberen?
 
Training van vandaag

Squat
2x5x20
1x5x40
1x3x60
5x5x77.5

OHP
2x5x20
1x3x35
5x5x47.5

Deadlift
1x5x60
1x5x80
1x5x95

Squat ging lekker, schoenen maken echt een enorm verschil, de hak is eigenlijk hoger als de gewichtjes waar ik op stond. Ga naar mijn gevoel iets dieper en geen pijntjes meer voorlopig in de knieholte

OHP heel moeizaam, vooral de 5e rep was telkens persen. Hoe mn form ervoor stond geen idee, had al mn concentratie nodig om het gewicht omhoog te krijgen. Zit echt wel dicht tegen falen aan nu. De 3min rust zorgen wel nog steeds voor een bijna volledige recovery tussen de sets.

Deadlift nog steeds een ramp, heb gedeadlift op blote voeten maar van zodra ik helemaal omlaag ben is de holle rug verdwenen. Zal volgende week eens op zoek gaan naar blokken in de gym, want zonder lijkt het niet te lukken.
 
Bij pendlay sta ik om die reden wat breder met mijn voeten uit elkaar. Dan zitten die knieën niet in de weg.

Bij deadlifts moet je rug niet hol zijn maar gewoon neutraal.
 
Mentat
Training van vandaag: 45min ochtendcardio, gemiddeld tempo fietsen :p
 
Back
Naar boven