AndroidHealthClinic

6 daags trainingschema

Bezoekers in dit topic

bram92

Cool Novice
Waardering
43
Lengte
1m75
Massa
80kg
Vetpercentage
26%
goedenmiddag iedereen
Ondanks dat ik progressie zie in de spiegel en op de weegschaal zie andere topic van mij

https://forum.bodybuilding.nl/topics/mijn-9-maanden-progressie.439110/

Ik ben nu 9 maanden bezig
voordat ik begon woog ik 77kg op 1.75 nu weeg ik 87kg
Ik ben 31 jaar oud
werk als service monteur cv ketels
en train 6 dagen in de week maandag tot zaterdag
Borst/triceps/buik
Rug/biceps/zijkant buik
Benen/schouders/buik
en dan repeat

Nu was ik vandaag met een kennis wezen trainen en die vertelde mij toen ik ging dippen dat ik beter direct weighted dips kon doen en dan gelijk bij 20kg beginnen inplaats eerst tot faillure lichaamsgewicht gaan wat ik normaal doe
16a17x lichaamsgewicht
12x + 10kg
10x + 20kg
8x + 25kg
6x+ 30kg
ditzelfde doe ik altijd bij pull ups alleen dan met andere gewichten

verder vond hij dat ik teveel sets doe ik doe per oeffening 4 sets 12 10 8 6 nu lijkt het voor mij wel te werken maar hij denkt dat ik niet genoeg kan herstellen als ik zoveel sets doe dit zou betekenen dat ik teveel train... nu zou ik dat wel echt kut vinden want ben het liefst gewoon lekker 6 dagen aan het knallen voor 1.5 uur soms wat langer buik word ook echt getraind 4 sets met gewicht niet even afgeraffeld

nu zal ik even mijn schema neerzetten ik weet sommigen oefeningen niet precies kwa naam maar denk dat er wel begrepen word hoe ik het beschrijf

en de vraag is dus eigenlijk moet ik bijvoorbeeld die 12x 70kg bankdrukken skippen en direct gaan voor 10x 90 of zelfs 8x 100 en proberen meerdere sets van die te doen en zelfde geld voor de rest van de oefeningen bijvoorbeeld pull ups direct beginnen met weighted 15kg en niet eerst 16x op lichaamsgewicht doen want die kennis van mij zegd dat zijn de werkingssets

chest triceps
BANKDRUKKEN
12x70
10x 90
8x 100
6x 110

INCLINE DUMBELL PRESS
12x 34
10x 38
8x 40
6x 42

KABEL FLY MET BANKJE VANAF ONDER
12x 11.3
10x 13.5
8x 15.8
6x. 18

KABEL CHEST FLY STAAND VAN BOVEN NAAR BENEDEN
12x11.3
10x 13.5.
8x 15.8.
6x 18

WEIGHTED DIPS
16x zonder
12x 10KG
10x 20KG
8x25KG
6x 30KG

ENKEL DUMBELL SKULLCRUSHER
12x24
10x26
8x28
6x30

TRICEPS KABEL SOORT DRIEHOEK STANG...
12x. 33.8
10x 36
8x 38.3
6x 40

En soms worden de laatste 2 triceps oeffeningen afgewisseld door met rechte stang of touw of enkele arm met alleen het bolletje zegmaar..

RUG BICEPS

PULL UPS weighted
lichaamsgewicht 16x
10x 10kg
8x15kg
6x20kg
4x 25kg op een goede dag

SEATED CABLE ROW CLOSE GRIP (DRIEHOEK)
12x66kg
10x 73
8x 79
6x 86

PULL DOWN
12x 66
10x 73
8x 79
6x86

PULL DOWN CLOSE GRIP (DRIEHOEK)
12x 59
10x 66
8x 73
6x 79

RUG APPERAAT BREED GRIP SEATED
12x 52
10x 59
8x 66
6x 73

HAMMER CURLS
12X 12KG
10X 14KG
8X 16KG
6X 18KG

INCLINE SEATED DUMBELL CURL

12x. 12kg
10x 14kg
8x. 16kg
6x 16 of 18 kg LIGT AAN DE ENERGIE

CURL STANG 30KG
15X
EN DAN 3 SETJES TOT FAILLURE

BENEN/SCHOUDERS

Squats
12x 60kg
10x 70kg
8x 80kg
6x.100kg
6x 100kg

LEGPRESS (SCHIJVEN IN KG )
12X120KG
10X160KG
88x180KG
6x 200kg

LEGEXTENSION (MOET IK NOG NOTEREN )
12X50
10X
8X
6X

LEG EXTENSION ANDERSOM.. OOK NOG NOTEREN
12X
10X
8X
6X

KUITEN APPERAAT
4 SETS

DUMBELL SHOULDER PRESS
12X 24KG
10X 26KG
8X 28KG
6X 30KG

DUMBELL FRONT RAISE
12x 10kg
10x 12kg
8x 14kg
6x 16kg

DUMBELL LATERAL RAISE
12x12kg
10x14kg
8x16kg
6x 18 of 16kg

DUMBELL LATERAL RAISE KABEL (GEWICHT NOG NOTEREN)
4 SETS

TOUW ACHTERKANT SCHOUDERS (GEWICHT NOG NOTEREN )
4 SETS

EN dit zal dan om de 3 dagen op repeat gaan ik ga nog omhoog kwa gewicht of kwa reps dus voor mij lijkt het goed te gaan zoals het nu gaat en voor me mind en zodat ik iets te doen heb in de avond uren is dit een fijne bezigheid dus ik hoop dat ik gewoon zo door kan gaan op dit tempo met misschien een paar kleine aanpassingen

doel is trouwens bodybuilding gespierder worden ...

verder deed ik de laatste maand deadlift erbij na squats maar ik deed dat eerst nooit en het voelde goed tot 120kg gegaan na paar weken tot ik een paar dagen later veel pijn had tussen me rib dokter en fysio zeggen tussen ribspier gescheurd of erg verrekt dus deadlift skip ik tot dat volledig genezen is heb nu al 2.5 week pijn

erg groot en lang verhaal hoop dat het een beetje duidelijk is

Groetjes bram

Laatst bewerkt:
Je hebt maar 1 rustdag.

Heb je ook deload weken?

Of ben je altijd aan het knallen tot failure?

Je hebt maar 1 rustdag.

Heb je ook deload weken?

Of ben je altijd aan het knallen tot failure?
klopt 1 rustdag op zondag..

nou niet specifiek nee inprincipe bench ik altijd tot faillure hoe dan ook zelfde geld voor pull ups en dips
dumbel incline wil ik nog wel eens iets lichter gaan omdat ik er geen energie meer voor heb na bankdrukken
ik heb ook een tijd lang eerst incline db gedaan en daarna bench

dus ja inprincipe knal ik gewoon elke dag tot uiterste geen zwakke shit doen denk niet dat ik dat kan 😅 dan kan ik net zo goed niet gaan

erg groot en lang verhaal hoop dat het een beetje duidelijk is

Groetjes bram
Nogal Bram, nogal :)

Maar dit is volgens mij je echte, concrete vraag..
en de vraag is dus eigenlijk moet ik bijvoorbeeld die 12x 70kg bankdrukken skippen en direct gaan voor 10x 90 of zelfs 8x 100 en proberen meerdere sets van die te doen en zelfde geld voor de rest van de oefeningen bijvoorbeeld pull ups direct beginnen met weighted 15kg en niet eerst 16x op lichaamsgewicht doen want die kennis van mij zegd dat zijn de werkingssets

Het antwoord hierop, is dat dit afhankelijk is van welke sets als opwarmsets en welke als werksets zijn te beschouwen.

Voor de duidelijkheid:
- Opwarmsets doe om je spieren (en zenuwstelsel) optimaal voor te bereiden op werksets.
- Werksets zijn -met name- die sets, waarvan geacht wordt dat ze het trainings-effect bewerkstelligen waar je op uit bent.

Bij het type set-rep protocol 15/12/10/8/6 bijvoorbeeld, worden de eerste 2 sets meestal als opwarm-set gedaan en de laatste 3 zijn bedoeld als werksets.

Het is daarom niet handig om opwarm-sets zo maar weg te laten en meteen voluit de werksets uit te voeren.
Niet alleen omdat de werksets beter gaan na opwarm-sets, maar ook omdat je meer risico loopt op blessures.

Maar dit verhaal kent altijd 2 kanten en daarmee ook uitzonderingen, waardoor je het anders dient af te stemmen:

1. De opwarmsets zijn ZO lang qua aantallen reps, dat je toch al voortijdig te veel ophoping van vermoeidheidsstoffen krijgt.
Dit kan een negatieve invloed op de werksets hebben.
D.w.z. je hebt eigenlijk al te veel energie verbruikt, voordat je aan het "echte" werk kon beginnen.
In dat geval is het misschien beter kortere opwarm-sets te doen.
Ik doe graag als warmup een "low-rep descending pyramid" (dus meer sets met weinig reps)
Bijvoorbeeld 8/6/4/2/1 en dan 1 a 2 werksets van 8-12 met een zo zwaar mogelijk gewicht.
Dat zou er dan zo uit kunnen zien: 8x50, 6x60, 4x70, 2x80, 1x90, 10x100, 8x110

2. De eerste werksets zijn ZO licht dat het eigenlijk opwarm-sets zijn.
Of dat bij jou ook zo is hangt er vanaf hoe zwaar die 10x90kg daadwerkelijk is voor je.
Als jij gewoon koud zonder enige moeite 10x90kg drukt, dan kun je stellen dat 90kg gewoon een opwarmgewicht is.
Dan hoef je ook niet eerst die 12x70kg te doen, maar begint de eerste opwarmset gewoon bij 12x90kg en daarna 10x100kg enz.

Samengevat:
- De kunst is om genoeg opwarm-sets te doen met gewichten die optimaal voorbereiden op de werksets.
Niet te veel, maar ook niet te weinig.
- Opwarm-sets mogen daarom ook weer niet te veel en/of te zwaar zijn, want dat hindert de werksets.
M.a.w. dit alles is allemaal een kwestie van (steeds opnieuw) afstemmen wat opwarm en wat werksets zijn.

N.B.
Uiteraard is het verschil tussen opwarmsets en werksets niet zo zwart/wit als dat het nu misschien lijkt.
Er is altijd een overlap en overgangsgebied en het is aan jou om dat de te doseren en balanseren.

Laatst bewerkt:

Het antwoord hierop, is dat dit afhankelijk is van welke sets als opwarmsets en welke als werksets zijn te beschouwen.

Voor de duidelijkheid:
- Opwarmsets doe om je spieren (en zenuwstelsel) optimaal voor te bereiden op werksets.
- Werksets zijn -met name- die sets, waarvan geacht wordt dat ze het trainings-effect bewerkstelligen waar je op uit bent.

Bij het type set-rep protocol 15/12/10/8/6 bijvoorbeeld, worden de eerste 2 sets meestal als opwarm-set gedaan en de laatste 3 zijn bedoeld als werksets.

Het is daarom niet handig om opwarm-sets zo maar weg te laten en meteen voluit de werksets uit te voeren.
Niet alleen omdat de werksets beter gaan na opwarm-sets, maar ook omdat je meer risico loopt op blessures.

Maar dit verhaal kent altijd 2 kanten en daarmee ook uitzonderingen, waardoor je het anders dient af te stemmen:

1. De opwarmsets zijn ZO lang qua aantallen reps, dat je toch te veel ophoping van vermoeidheidsstoffen krijgt.
D.w.z. je hebt eigenlijk al te veel energie verbruikt, voordat je aan het "echte" werk kon beginnen.
Ik doe graag als warmup een "low-rep descending pyramid" (dus meer sets met weinig reps)
Bijvoorbeeld 8/6/4/2/1 en dan 1 a 2 werksets van 8-12 met een zo zwaar mogelijk gewicht.

Of dat bij jou ook zo is hangt er vanaf hoe zwaar die 10x90kg daadwerkelijk is voor je.
Als jij gewoon koud zonder enige moeite 10x90kg drukt, dan kun je stellen dat 90kg gewoon een opwarmgewicht is.
Dan hoef je ook niet eerst die 12x70kg te doen, maar begint de eerste opwarmset gewoon bij 12x90kg en daarna 10x100kg enz.

Samengevat:
- De kunst is om genoeg opwarm-sets te doen met gewichten die optimaal voorbereiden op de werksets.
- Opwarm-sets mogen daarom ook weer niet te veel en/of te zwaar zijn, want dat hindert de werksets.
M.a.w. dit alles is allemaal een kwestie van (steeds opnieuw) afstemmen wat opwarm en wat werksets zijn.

N.B.
Uiteraard is het verschil tussen opwarmsets en werksets niet zo zwart/wit als dat het nu misschien lijkt.
Er is altijd een overlap en overgangsgebied en het is aan jou om dat de te doseren en balanseren.
Heerlijk als het zo perfect uiteen gezet wordt.
Echt een top uitleg. Erg leerzaam en helder!

Voor de duidelijkheid:

1. De opwarmsets zijn ZO lang qua aantallen reps, dat je toch al voortijdig te veel ophoping van vermoeidheidsstoffen krijgt.

Samengevat:

N.B.
goedendag harpep

wat een super uitleg hier kan ik wat mee klinkt ook erg logisch hoe jij het uitlegd

ik moet dus goed gaan kijken hoe makkelijk iets nou eigenlijk gaat en dan bepalen of dit nou een warm up was of dat dit 1 van mijn 4 werksets is

vraag me dan wel af als je 1 oeffening borst gedaan hebt warm je dan ook weer op voor bijvoorbeeld incline dumbells of zou je dan beter direct 10x40 pakken inplaats eerst 12x34
omdat je dan niet al gesloopt bent van de 12x34 en 10x38 zou dat dan wel moeten lukken
of is dat een verkeerde gedachte

en nogmaals heel erg bedankt voor jouw bericht zo groot en vol info heeft tijd gekost om te schrijven word gewaardeerd

vraag me dan wel af als je 1 oeffening borst gedaan hebt warm je dan ook weer op voor bijvoorbeeld incline dumbells of zou je dan beter direct 10x40 pakken inplaats eerst 12x34
omdat je dan niet al gesloopt bent van de 12x34 en 10x38 zou dat dan wel moeten lukken
of is dat een verkeerde gedachte

Dat is niet persé nodig als:
- Je bij opvolgende oefeningen exact dezelfde spiergroep(en) traint
- Een oefening doet die qua bewegingspatroon sterk op de vorige lijkt

Bijvoorbeeld:
Als je net 5 sets bench press hebt gedaan, dan kun je meestal zonder problemen verder gaan met de werksets van een incline press of incline DB press.
Je pakt opnieuw de pecs, triceps en front delts in een zelfde soort "push" beweging, alleen de hoek t.o.v. het lichaam is een beetje anders.

Voorbeeld waarbij deze regel meestal niet op gaat:
Je hebt net 4 zware sets deadlifts gedaan en gaat daarna door met squats.

- Bij deadlifts gebruik je toch wel andere spiergroepen dan bij squats
- Of in ieder geval gebruik je ze op een andere manier in een ander bewegingspatroon.

In dit voorbeeld zou ik dan wel even eerst een licht setje squats doen en daarna pas met de werksets beginnen.
Het verschil is hier dat je natuurlijk al helemaal warm bent, dus je hoeft niet weer helemaal opnieuw een berg opwarmsets de toen.
Het gaat er om dat je "even in de nieuwe beweging moet komen". Ik heb dit wel eens horen benoemen als "feeler-sets".

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven