AndroidHealthClinic

6 x per week overkill of niet? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

EPCfranky

Novice
Lid geworden
15 mrt 2011
Berichten
15
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
95kg
hallo,
ik heb het afgelopen jaar het volgende schema gebruikt:

Maandag: Borst tricep
dinsdag: rug bicep
woensdag: schouders benen
donderdag: borst tricep
vrijdag: rug bicep
zaterdag: schouders benen
zondag: rust

zat me dus laatst te verdiepen in andere schema's van o.a. bodybuilding.com. ik zie dat in die schema's vaak een 4 of 5 daagse split gebruikt word waarin je elke spiergroep 1 keer per week traint.
mijn vraag is wat dan beter is?
de spierpijn is na 2dagen nagenoeg altijd al weg en heb dan het gevoel dat ik die spiergroepen weer volop kan trainen. is het verstandig om toch nog meer rust houden, en dus volgens die 4day split schema's te trainen of kan ik gewoon elke spiergroep twee keer per week blijven trainen?

bedankt alvast
 
Waarom probeer je het niet gewoon een paar maanden. Iedereen is anders, misschien werkt het voor jou wel en voor iemand anders niet.
 
Waarom probeer je het niet gewoon een paar maanden. Iedereen is anders, misschien werkt het voor jou wel en voor iemand anders niet.

omdat ik toch als ik langer rust neem dan die twee dagen ik het gevoel heb dat ik te lang rust neem ofwel ik me spieren niet genoeg stimuleer
 
Heb zelf in een grijs verleden (jaren '80 vorige eeuw, was in die tijd behoorlijk populair systeem) veel succes gehad met een 3 dagen op een dag af split routine.

Iets in de trant van:
dag 1 borst/rug
dag 2 benen/buik
dag 3 schouders/armen
dag 4 rust
dag 5 herhaling dag 1.


Maw. na iedere 3 trainingsdagen 1 dag rust, standaard.
In dat stramien train je iedere spiergroep grondig iedere 4 dagen, Werkte naar mijn ervaring een stuk beter dan de huidige 3, 4 of vijfdaagse split waar iedere spiergroep maar 1x per week getraind wordt, maar ook beter dan de 2x 3 dagen en dan 1 dag rust zoals in jouw voorbeeld.

Nadeel is wel dat het niet in een vast week patroon past, maar dat is een keuze die je maakt of niet.
 
Wordt zo je schouder niet 6 dagen in de week belast? Ik kreeg namelijk slijmbeurs ontsteking in me schouder omdat ik te veel me schouder elke trainingbelastte. Nu train ik me schouders bijna niet meer afzonderlijk je gebruikt ze bijna met alles (borst en rug training). Af en toe doe ik nog wel eens een side rais op me benen dag maar dan aan het einde van me week.
 
denk dat ik dat meer eens ga proberen dan lijkt me ook wel beter dan houd je toch even rust nadat je iedere spiergroep gehad hebt in plaats van meteen door te gaan.
maakt het nog uit om te zeggen dat ik aan het bulken ben dit moment? of zou dat niet uit moeten maken qua trainingsschema?
 
Wordt zo je schouder niet 6 dagen in de week belast? Ik kreeg namelijk slijmbeurs ontsteking in me schouder omdat ik te veel me schouder elke trainingbelastte. Nu train ik me schouders bijna niet meer afzonderlijk je gebruikt ze bijna met alles (borst en rug training). Af en toe doe ik nog wel eens een side rais op me benen dag maar dan aan het einde van me week.

heb toch laatste jaar zo getraind en geen last van gehad, ligt bij iedereen anders denk ik
 
Ik doe net hetzelfde schema als jouw franky ,vroeger trainde ik maar 3a4dagen /week (werkte toen nog in bouw)
Nu werk ik als bewakingsagent dus al veel minder moe,en ik ga er hard op de 6dagen training.
 
we hebben persoonlijk dezelfde schema , alleen train ik momenteel weekenden niet ivm dieet.
omdat ik al gespierde schouders en benen heb, train ik die 1 keer per week en rest 2 keer. ik zou wel dezelfde spieren ene keer met apparaten doen en andere keer met dumbbells zodat je net andere kleine spieren pakt.
2de dag voel ik pas spierpijn en volgens onderstaande schema past het bij MIJ precies, dus zolang je vol kan houden zonder spieren zwaar te overbelasten ivm blessure (dat voel je zelf het best aan), ga zo door zou ik zeggen.



Maandag: Borst tricep
dinsdag: rug bicep
woensdag: schouders benen
donderdag: borst tricep
vrijdag: rug bicep
zaterdag: schouders benen
zondag: rust
 
Ik train op dezelfde manier

Maandag & donderdag: borst/triceps/zijkant schouders (voorkant pak ik al genoeg met borst)
Dinsdag & vrijdag: rug/biceps/achterkant schouders
Woensdag & zaterdag: benen

Gaat prima. Zorg wel dat je genoeg eet! En maximaal om de zes weken een deload week inlast.
 
comments niet gelezen,

6x per week trainen is geen overkill, maar met jouw indeling loop je hier wel tegen aan.
(4x per week triceps, 6x per week schouders)

rust is belangrijk voor groei
 
Heb zelf in een grijs verleden (jaren '80 vorige eeuw, was in die tijd behoorlijk populair systeem) veel succes gehad met een 3 dagen op een dag af split routine.

Iets in de trant van:
dag 1 borst/rug
dag 2 benen/buik
dag 3 schouders/armen
dag 4 rust
dag 5 herhaling dag 1.


Maw. na iedere 3 trainingsdagen 1 dag rust, standaard.
In dat stramien train je iedere spiergroep grondig iedere 4 dagen, Werkte naar mijn ervaring een stuk beter dan de huidige 3, 4 of vijfdaagse split waar iedere spiergroep maar 1x per week getraind wordt, maar ook beter dan de 2x 3 dagen en dan 1 dag rust zoals in jouw voorbeeld.

Nadeel is wel dat het niet in een vast week patroon past, maar dat is een keuze die je maakt of niet.

Ik vind dat je met bb het niet echt als een weekindeling moet zien maar gewoon om de hoeveel dagen een spier belast wordt. Heb dit ook een tijd gedaan en mijn CNS kon dit niet lang volhouden. Ik deed het toen 6-8 weken en dan voelde ik dat ik niet genoeg herstelde en dan weer over gegaan naar een 4 dagen split.

Zo'n schema kan perfect maar dan moet je wel na x aantal weken een deload doen of na een x aantal weken je spieren meer rust geven en dan kan je weer dat schema volgen, maar om het heel de tijd te blijven doen denk ik dat na lange tijd nefast zal zijn.
 
Ik vind dat je met bb het niet echt als een weekindeling moet zien maar gewoon om de hoeveel dagen een spier belast wordt. Heb dit ook een tijd gedaan en mijn CNS kon dit niet lang volhouden. Ik deed het toen 6-8 weken en dan voelde ik dat ik niet genoeg herstelde en dan weer over gegaan naar een 4 dagen split.

Zo'n schema kan perfect maar dan moet je wel na x aantal weken een deload doen of na een x aantal weken je spieren meer rust geven en dan kan je weer dat schema volgen, maar om het heel de tijd te blijven doen denk ik dat na lange tijd nefast zal zijn.


Welk schema je ook uitvoert, er zal altijd een vorm van training-stress management moeten zijn. Load/deload kunnen daarbij een nuttig onderdeel zijn zeker.

In essentie betekent dit alles, dat je de juiste afstemming Intensiteit, Volume en frequentie in relatie tot je herstellend vermogen zoekt.
Als je dit goed doet is er echt van alles mogelijk, veel meer dan men vaak wil (doen) geloven.

Aan de andere kant, dit is ook waar het meestal fout gaat en waardoor men overbelast kan raken.
Schema's met (te) veel trainingsdagen/hoge frequentie en dan ook nog heel veel oefeningen en werksets. Tot slot van rekening worden dan ook nog eens alle sets tot falen gedaan.....
Als je op die manier voortdurend op alle trainings-parameters volgas gaat, is dat inderdaad nefast ja.
 
Maandag: Borst tricep
dinsdag: rug bicep
woensdag: schouders benen
donderdag/rust
vrijdag: borst tricep
zaterdag: rug bicep
zondag: schouders benen
Zo train ik nu ook al zo,n 8 maanden meestal wel met nog 1 dag rust ertussen ligt eraan hoe ik me voel, En ik ben flink vooruit gegaan,De meeste zeggen dat het teveel is maarja ik train eenmaal graag En mijn vet% is nog wat te hoog 22% Komt goed :)
 
Bij deze toch ook wel even vragen of mijn schema goed lijkt?

Ik werk op een basis van 2 weken. Na 6 weken los ik een weekje rust in (doe ik mijn zelfde oefeningen maar dan ga ik gewoon echt totaal niet zwaar qua gewicht, bijna de helft van mijn normale gewicht) Zou dit niet zorgen voor overbelasting? Schouders train ik niet echt zwaar gewoon 2-3 kleine basisoefeningen vind ik persoonlijk genoeg omdat ik voel dat ik al goed schouders train bij mijn andere spiergroepen. Ik heb wel nooit last van spierpijn ook niet na een zware trainingsdag. Ik eet goed en ik slaap minstens 8u/dag. Graag comments! Ook negatieve aub, ik ben hier om te leren

Week1
dag 1 armen
dag 2 borst
dag 3 rug en schouders
dag 4 benen
dag 5 armen
dag 6 borst
dag 7 rust
Week2
dag 1 rug en schouders
dag 2 benen
dag 3 armen
dag 4 borst
dag 5 rug en schouders
dag 6 benen
dag 7 rust
 
Back
Naar boven