Fitness Seller

6e maaltijd en slapen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dwarff

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
15 jan 2011
Berichten
2.050
Waardering
113
Lengte
1m98
Massa
86kg
Weet niet helemaal zeker of het hier hoort maar het betreft toch een stukje voeding.

Ik eet elke avond een bak kwark voor het slapen gaan als in mijn 6e maaltijd en eiwitjes voor de nacht.

Echter word ik elke nacht wel een keer wakker om te moeten plassen. Ik kan mij laatste nacht 1x doorhalen niet eens meer herinneren.
En ik lees en hoor overal hoe belangrijk (Diepe REM( slaap is. Ik richt op ongeveer 7 uur. (7,5 vanaf moment dat ik lig maar ik slaap nooit direct)
Niet heel kort maar ook niet gek lang. Ik moet zeggen dat sinds ik op regelmatige tijden slaap en die 7/7,5 uur haal niet perse moe ben en wel uitgerust wakker wordt. Ondanks het onderbreek moment.

Ik vroeg mij af hoe anderen dit hebben met een maaltijd zo vlak voor het slapen gaan.

Mijn 5e maaltijd het avondeten is ook best laat.. om 19:00 dus vroeger mijn kwark eten heb ik op zich niet zo trek in. Maar misschien eens proberen? Al zit het dan korter op mijn avondeten.

Mijn eetmomenten zijn:
07:00
10:00
13:00
16:00
19:00
22:00
22:30 uiterlijk in bed liggen.
 
Een slaapcyclus is 90-120 min. Meestal slaap je dus met meer cyclussen. In de link meer.
Dus tussendoor wakker worden is normaal.
Plassen is echter wel rete irritant. Maar als je goed uitgeslapen wakker wordt is t op zich niet erg


Kwark voor t slapen hebben veel mensen last van dat ze moeten plassen. Neem casseine shake dan is t veelal minder.
Je kan ook wat anders nemen. Paar gekookte eitjes, zelfgemaakte tonijnsalade etc.
Er zijn ook genoeg die een stuk zalm of kip/vlees nemen.
Pakje kipfilet vleeswaren (met augurk) kan ook prima. Je moet kijken wat voor jou werkt.

Maar nogmaals... zolang t plassen je uitgerustheid niet beïnvloed hoeft dat geen kwaad te kunnen.
 
Mijn 5e maaltijd het avondeten is ook best laat.. om 19:00 dus vroeger mijn kwark eten heb ik op zich niet zo trek in. Maar misschien eens proberen? Al zit het dan korter op mijn avondeten.

Mijn eetmomenten zijn:
07:00
10:00
13:00
16:00
19:00
22:00
22:30 uiterlijk in bed liggen.
Hoeveel en wanneer drink je op een dag? Dat heeft natuurlijk ook veel invloed. Wellicht kun je daarmee wat spelen.

Wat mogelijke opties:
  • Je maaltijd van 19h wat meer eiwit laten bevatten (bijvoorbeeld wat meer kipfilet), zodat je om 22h een halve bak kwark kan eten en toch je eiwitinname haalt
  • Je avondeten een uurtje opschuiven naar 20h, zorgen dat deze veel eiwit bevat, en dan tot 22h niks eten en gaan slapen (de eiwitten uit die maaltijd heb je dan gedurende een groot deel van de nacht profijt van)
  • Minder maaltijden zodat je je kwark eerder kan eten. 6 maaltijden per dag is helemaal niet nodig voor maximale spiereiwitsynthese (bron)
  • Zoals marina1975 al zei, andere eiwitbronnen zoals vlees of vis, of caseine
Maar dan nog is het de vraag of je aan één stuk door gaat slapen. Voor mij maakt het geen reet uit wat ik doe, ik moet altijd wel een keer pissen. Ook als ik om 15h uur stop met drinken en alleen maar 'droge' maaltijden eet tot het slapen.

En last but not least. Je geeft aan uitgerust en fit wakkerr te worden. Niks om je druk over te maken dus
Een keertje eruit om te plassen hoeft helemaal niet erg te zijn. Wakker worden doen we allemaal tijdens de slaap. Niemand slaapt aan één stuk door, alleen sommige 'wakker momenten' zijn zo kort dat je ze niet herinnert. Mensen die claimen aan één stuk door te slapen letten dus gewoon niet goed op, en vergeten hun wakker momentjes. Jij herinnert ze omdat je gaat pissen en dus een bewuste actie onderneemt. :D
 
Voor mij maakt het geen reet uit wat ik doe, ik moet altijd wel een keer pissen. Ook als ik om 15h uur stop met drinken en alleen maar 'droge' maaltijden eet tot het slapen.
Overdag meer drinken wil nog wel eens helpen. Zeker als je urine een kleurtje heeft
 
Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst aan één stuk heb doorgeslapen zonder wakker te worden om te pissen. Ik denk dat dat al een paar jaar geleden was, lol.

Als je in een nacht van 7-9 uur geen enkele keer moet pissen, drink je overdag imo te weinig en loop je dus gedehydreerd rond.

Spiermassa bestaat ook grotendeels uit water, hè.

Mijn advies is daarom om meer water te drinken gedurende de dag en ‘s nachts gewoon opstaan om te pissen.
 
geen zuivel voor het slapen dan zal je ook minder plassen.
Casein zoals eerder is aangegeven, ei, kip, vlees of vis.
 
Dank voor de reacties.

Wakker worden is dus minder gek dan ik dacht.

Ik ben toevallig vorige week begonnen met meer water drinken overdag. Ipv. alleen maar als je dorst hebt.
 
Wakker worden is dus minder gek dan ik dacht.
Dit was voor mij ook een openbaring!

Dan dacht dat ik heel slecht geslapen had omdat ik me wakker worden kon herinneren.
Ik had dan wel slecht geslapen, maar dat had er niets mee te maken: wist ik veel dat de meeste mensen er 's nachts uit moeten.
 
Sinds ik veel meer water ben gaan drinken (en meer ben gaan eten😅) moet ik er ook vaak ‘s nachts een keer uit om naar het toilet te gaan, ik zou mezelf weleens willen zien zitten trouwens want ik zit er dan echt in een zombie modus met dichtgeknepen ogen haha
 
Vaak word je na je remslaap nog even wakker, maar is het te kort om te kunnen herinneren. Slaapcyclus duurt geloof ik anderhalf uur
Dat heb ik laatst ook gelezen. Daarom probeer ik aan 7,5 uur slaap te komen. 5x zo'n cyclus en dan ook op een heel cyclus uitkomend wanneer m'n wekker gaat. In plaats van halverwege cyclus 5. Of 4 in het verleden.. te korte nachtrust.

En heb gelezen dat als je 1 nacht er niet aan komt er echt heel veel nachten van voldoende slaap tegenover moeten staan ter compensatie. Het is niet slechts 1 of 2x "inhalen"/compenseren.
 
Dat heb ik laatst ook gelezen. Daarom probeer ik aan 7,5 uur slaap te komen. 5x zo'n cyclus en dan ook op een heel cyclus uitkomend wanneer m'n wekker gaat. In plaats van halverwege cyclus 5. Of 4 in het verleden.. te korte nachtrust.

En heb gelezen dat als je 1 nacht er niet aan komt er echt heel veel nachten van voldoende slaap tegenover moeten staan ter compensatie. Het is niet slechts 1 of 2x "inhalen"/compenseren.
Nobel streven, maar weet niet in hoeverre je dat precies kan timen, de cycli zijn niet allemaal even lang namelijk, ze worden steeds korter in de loop van de nacht van 120 minuten naar 90 minuten.

Wel is het zo dat je, bijvoorbeeld bij (power)naps en dutjes liever niet in de verkeerde cyclus eruit getrokken wordt.

Als 7,5 uur voor jou werkt, dan werkt het,
 
Dat heb ik laatst ook gelezen. Daarom probeer ik aan 7,5 uur slaap te komen. 5x zo'n cyclus en dan ook op een heel cyclus uitkomend wanneer m'n wekker gaat. In plaats van halverwege cyclus 5. Of 4 in het verleden.. te korte nachtrust.

En heb gelezen dat als je 1 nacht er niet aan komt er echt heel veel nachten van voldoende slaap tegenover moeten staan ter compensatie. Het is niet slechts 1 of 2x "inhalen"/compenseren.
Dat is per persoon verschillend of dat 4-5-6 diepe slaap momenten zijn, 1e diepe slaap moment is wel de belangrijkste want dat is je REM slaap en daar rust je mentaal van uit. Ze komen in golven van diepe slaap/lichte slaap en diepe slaap duurt ongeveer 20 minuten. De een is dus na 4 momenten al uitgerust en kan prima met 6 uur slaap al uitgerust zijn en de ander ligt 9 uur in bed.

Dat je het met 1 nacht kan upfucken klopt.

Mentat die cycli is Carcadian Rythm en zijn wel even lang, maar over de tijd (ouder worden) worden ze wel steeds korter en ik kan het niet meer precies verklaren, maar daardoor worden oudere mensen ook steeds vroeger wakker en slapen ze lichter. Klein verschil dus, maar ook dezelfde conclusie: ga dit niet proberen te tracken want je word er nagenoeg niks wijzer van.

Powernaps niet langer dan 90 min maar ikzelf vind 20 min beter, want langer en je hebt de kans dat je echt slaapt en dan word je altijd gebroken wakker.
2-3 uur voor slapen gaan niet meer eten bevorderd je slaap
Geen caffeine 10-12 uur voor slapen gaan zorgt dat je diepe slaap dieper is
Kwark ga je van pissen 's nachts (dat was al een aantal keer gezegd, maar n=1 ervaring hier om dat te onderstrepen)

Huberman podcast als je het verder nog interessant vind en hij vernoemt alle studies waar het uit komt mocht je het nog willen verifieren. Daarmee ook gelijk mijn source van deze weetjes.
 
Vraag is wordt je wakker omdat je naar de wc moet of moet je naar de wc omdat je wakker geworden ben.

Als het het laatste is moet je kijken naar andere factoren die er voor zorgen dat je wakker wordt.

Even mezelf als vb ik slaap licht en heb een buurman die continudiensten werkt waarbij hij periodiek rond 5 uur de deur uit gaat en ik wakker wordt.

Enz.
 
Maar dan nog is het de vraag of je aan één stuk door gaat slapen. Voor mij maakt het geen reet uit wat ik doe, ik moet altijd wel een keer pissen. Ook als ik om 15h uur stop met drinken en alleen maar 'droge' maaltijden eet tot het slapen.
Ja hier nog een :roflol:
 
Dat heb ik laatst ook gelezen. Daarom probeer ik aan 7,5 uur slaap te komen. 5x zo'n cyclus en dan ook op een heel cyclus uitkomend wanneer m'n wekker gaat. In plaats van halverwege cyclus 5. Of 4 in het verleden.. te korte nachtrust.

En heb gelezen dat als je 1 nacht er niet aan komt er echt heel veel nachten van voldoende slaap tegenover moeten staan ter compensatie. Het is niet slechts 1 of 2x "inhalen"/compenseren.
Die laatste zin ben ik ook wel vaker tegen gekomen, maar eerlijk gezegd heb ik dat nooit echt begrepen. Toen ik mijn slaap nog trackte zag ik dat als ik één slechte nacht had, ik de nacht daarop juist een hoger percentage remslaap en diepe slaap had.

Kan je na een onderbreking gewoon weer verder slapen? Zo ja, dan maakt het toch niets uit?
 
Vraag is wordt je wakker omdat je naar de wc moet of moet je naar de wc omdat je wakker geworden ben.

Als het het laatste is moet je kijken naar andere factoren die er voor zorgen dat je wakker wordt.

Even mezelf als vb ik slaap licht en heb een buurman die continudiensten werkt waarbij hij periodiek rond 5 uur de deur uit gaat en ik wakker wordt.

Enz.
Ja nee toch echt het eerste.

Ik heb wel eens getracht te blijven liggen en weer proberen te slapen. Want vaak is het nog maar 3 uur tot de wekker. Soms 2 of minder zelfs..

Maar dan kan ik niet meer slapen en is volle blaas toch echt irritant/afleidend.
 
Ja nee toch echt het eerste.

Ik heb wel eens getracht te blijven liggen en weer proberen te slapen. Want vaak is het nog maar 3 uur tot de wekker. Soms 2 of minder zelfs..

Maar dan kan ik niet meer slapen en is volle blaas toch echt irritant/afleidend.
In een stukje wat ik las stond dat je tussen de slaapcycli wakker wordt en het lichaam dan controleert of er iets aan de hand is. Als er niets aan de hand is slaap je weer in en merk je het niet eens. Een volle blaas is één van die dingen waarvan je lichaam denkt dat er wel iets aan de hand is, gezien jet alternatief is dat maar beter ook.

Dan wordt je niet wakker van iets anders of van die volle blaas, hoogstens blijf je wakker door die volle blaas. Dat is normaal en is niet noodzakelijk een slechte of verloren nacht.

Eigenlijk is het vrij optimaal als je alleen maar wakker wordt of blijft van die blaas.
 
Laatst bewerkt:
In een stukje wat ik las stond dat je tussen de slaapcycli wakker wordt en het lichaam dan controleert of er iets aan de hand is. Als wr niets aan de hand is slaap je weer in en .erk je het niet eens. Een volle blaas is één van die dingen waarvan je lichaam denkt dat er wel iets aan de hand is, gezien jet alternatief is dat maar beter ook.

Dan wordt je niet wakker van iets anders of van die volle blaas, hoogstens blijf je wakker door die volle blaas. Dat is normaal en is niet noodzakelijk een slechte of verloren nacht.

Eigenlijk is het vrij optimaal als je alleen maar wakker wordt van die blaas.
Nou nee..ik word niet bewust wakker ofzo. En ik controleer niks. Ik verwacht dat het tussen de cycli is omdat je dan het lichtst slaapt toch.
 
Back
Naar boven