XXL Nutrition

99999ste vechtsport / BB -topic, maar dan anders

Bezoekers in dit topic

The Locust

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
12 mei 2005
Berichten
3.838
Waardering
44
Je ziet hier om de haverklap mensen die vragen of het mogelijk is om bodybuilding of PL te combineren met kickboksen, jiujitsu en wat weet ik nog allemaal. We kennen ondertussen het scala aan antwoorden en argumenten, het zijn altijd dezelfde die terugkeren.

Om de vraag eens anders te benaderen vroeg ik me daarom gewoon af : aan de mensen hier die een vechtsport beoefenen, wat zijn jullie prestaties op de grote compound-oefeningen ? (e.g. bench, squat, deadlift, military press, whatever)

Als mensen tegen mij zeggen dat ze vechtsport en kracht combineren, heb ik vaak de indruk dat ze ofwel keihard kickboksen maar daarbij liften als een mietje, ofwel keihard liften maar dan qua vechtsport zo'n step-aerobics klasje volgen. Maar er zijn evenveel uitzonderingen. Ik heb bv uit redelijk betrouwbare bron dat een Joop Kasteel bv boven de 270 squat.

Dus : vechtsportliefhebbers hier, welke gewichten hijsen jullie ? Ook prestaties van bekende vechters zijn welkom.

(Gelieve niet weer in de pro's en contra's te vervallen, ik ben gewoon benieuwd naar de feiten.)

Thx.
 
ik doe al sinds m'n 5de aan judo. krachtstats PL ken je wel denk k. kheb trouwens ook nog competitie xtreme inline skaten gedaan in een ver verleden :D
 
Doe sinds mijn 9e aan jiu-jitsu, en heb circa 2 jaar 'redelijk' gepowerlift. Lengte 1.80, gewicht toen 95kg.

BP: 102kg
FullSq: 122kg
DL: 182kg
 
Worstelen heb ik altijd wel interessant gevonden, de olympische discipline dan wel. iemand ervaring mee?
 
GoHeavyLifter zei:
ik doe al sinds m'n 5de aan judo. krachtstats PL ken je wel denk k. :D

Je krachtstats zijn inderdaad zeer goed. Hoe intensief beoefen je dat judo, hoe vaak per week ?
 
Heb wel het idee dat mijn lifts nadelige invloed ondervinden van veel bokstraining, echter komende tijd ga ik proberen toch weer richting PRs te liften kijken of deze stelling staande houdt.
 
The Locust zei:
Je krachtstats zijn inderdaad zeer goed. Hoe intensief beoefen je dat judo, hoe vaak per week ?

momenteel... niet meer. soms voor de fun, maar ik train de laatste tijd zo'n 5keer per week in de gym. m'n achterkant schouders zijn redelijk ****ed als ik veel judo terug erbij doe jammer genoeg... wil ik binnenkort wel terug verandering in brengen.
 
joop kasteel is idd een voorbeeld van een vechter die ook flink sterk is,
trouwens wat d8en jullie van mike nieuwenhuijzen, europees kampioen judoka, toen ik eens bij hem in het trainingshok trainde smeet die gast gewoon een stuk of 15 reps met 100kg bankdrukken dr uit.. damn... d8 dat zijn top wel boven de 150kg lag....

greetz
 
trouwens, ik weet niet of iemand hier Brecht Wallis kent? die vecht K1 nu dacht ik. heeft ergens iets gewonnen en is toen naar Las Vegas mogen gaan ook. die trainde ook altijd hard en zwaar.
Daan de Cooman is nog zo'n judoka die verslaafd is geworden aan het ijzer, die heeft z'n eigen gym ergens in westvlaanderen dacht ik
dan ken ik nog een kerel die heel z'n leven judo heeft gedaan, heeft nu z'n eigen gym ook. traint hardcore en oldskool. in zijn gym mag ik lekker veel magnesium gebruiken :D
en die heeft ondertussen al meer dan 70 BB'ing wedstrijden meegedaan, zit in het bestuur bij de WABBA.

ik heb ook es een kerel meegevraagd die judo bij me deed. eigenlijk wel een grappig verhaal. hij is een zwarte kerel die geadopteerd is. Hij deed ook nog Capoeira en wel lenig en sterk.
Verhaal is dat hij voor dat hij geadopteerd is karren moest vooruit trekken , een soort van slaaf dus (GPP lol). je moet je maar eens voorstellen hoe sterk je daar van word.

hij kwam dus mee trainen, bankdrukken. hij had nog nooit echt in een gym getraind. dus we bouwen langzaam op naar 100kg, hij laat het zakken tot z'n borst en vraagt dan even wat hij moet doen. ondertussen ligt die bar daar al 10sec ofzo en drukt hem dan zonder enige moeite omhoog. ik denk dat hij toen iets van een 60kg woog.

en zo kan ik nog wel even doorgaan. ik ken wel veel judoka's die ernaast ook echte powerbeesten zijn. :D
 
het is een oud zeer dat krachtsport (zeer zwaar dan) en vechtsport niet combineerbaar zijn. Het gekende "je verliest aan snelheid bij de punch". Nu zijn er toch wel wat voorbeelden die stilaan van beide overtuigd worden.
1. Bruce Lee was een echte ijzervreter. Zijn krachtstatistieken zouden ook bijzonder zijn geweest.
2. Veel MMA er (Bas Rutten te na gesproken) zijn ook verfente zware krachtsporters, zoals Frank Shamrock.
3. Recent las ik een artikel van een tegen de zestig aanleunde MMAer die volstrekt overtuigd was van een zwaar intensief krachtsportprogramma, en zei dat dit hem toeliet om nog te winnen van jonge snaken.
 
The Locust zei:
Je ziet hier om de haverklap mensen die vragen of het mogelijk is om bodybuilding of PL te combineren met kickboksen, jiujitsu en wat weet ik nog allemaal. We kennen ondertussen het scala aan antwoorden en argumenten, het zijn altijd dezelfde die terugkeren.

Om de vraag eens anders te benaderen vroeg ik me daarom gewoon af : aan de mensen hier die een vechtsport beoefenen, wat zijn jullie prestaties op de grote compound-oefeningen ? (e.g. bench, squat, deadlift, military press, whatever)

Als mensen tegen mij zeggen dat ze vechtsport en kracht combineren, heb ik vaak de indruk dat ze ofwel keihard kickboksen maar daarbij liften als een mietje, ofwel keihard liften maar dan qua vechtsport zo'n step-aerobics klasje volgen. Maar er zijn evenveel uitzonderingen. Ik heb bv uit redelijk betrouwbare bron dat een Joop Kasteel bv boven de 270 squat.

Dus : vechtsportliefhebbers hier, welke gewichten hijsen jullie ? Ook prestaties van bekende vechters zijn welkom.

(Gelieve niet weer in de pro's en contra's te vervallen, ik ben gewoon benieuwd naar de feiten.)

Thx.
Joop Kasteel heeft ooit 3 herhalingen met 240 kg gemaakt(squat) en zijn bank lag op 210 kg.Hij is inderdaad een fervent voorstander van krachttraining.Alleen dan wel functioneel naar,in zijn geval MMA,toe,dus wel squats maar met veel minder gewicht en explosiever uitgevoerd.Dat geldt ook voor andere oefeningen en ook trainde hij,zeker voor zijn laatste wedstrijd,veel in circuitvorm.Dat was bv.een combo van 6 oefeningen onafgebroken rammen,een uur lang.Een andere favo was deadlift/voorslaan,een oefening waar je conditie,coordinatie en explosieve kracht mee traint.De grootste fout die hij,zegt hij,heeft gemaakt om te lang al een BB er te trainen wat resulteerde in op het oog snel moe zijn maar wat gewoon "vol"zitten of pomp hebben betekende.Tot slot:Mike Nieuwenhuis is inderdaad een powerhouse,die clean 180 op de bank heeft gehaald.Joop was ook erg sterk maar lustte ook wel een decaatje!Groetjes..Astrid
 
mooi, ken je de Joop dan persoonlijk, het is altijd intressant van te leren hoe topatleten zoals hij traint, ze moeten ergens hun kampioenschap onderbouwd hebben
 
patkrachtser zei:
mooi, ken je de Joop dan persoonlijk, het is altijd intressant van te leren hoe topatleten zoals hij traint, ze moeten ergens hun kampioenschap onderbouwd hebben
Ik ken Joop erg goed.Toen ik het stukje hiervoor schreef zat hij hier op de bank dus ik vroeg erop los!Ik weet niet waar je in Belgie woont maar 18 maart geeft hij een 3 uur durend seminair in Belgie,je hoort van mij nog waar.Als je vragen hebt hoor ik het wel,ik geef ze wel door aan die ouwe.
 
GoHeavyLifter zei:
ik doe al sinds m'n 5de aan judo. krachtstats PL ken je wel denk k. kheb trouwens ook nog competitie xtreme inline skaten gedaan in een ver verleden :D

haha vet man ik heb inline street-skate wedstijden gedaan
..maare doe geen vechtsport dus ben off-topic:o
 
Ik heb zelf nu 4 pro mma partijen gedraaid.. er voor redelijk wat judo en grappling..

Ik doe zelf graag 4x4 op de deadlift, bench en clean and press, en deadlift... en wat losse oefeningen erbij..

6 weken voor de partij..*als het bekend is* doe ik plymotrische oefeningen tussen de setjes door.

Hoge reps begin ik niet aan, me cardio, spier conditie doe ik wel met andere training.. met lage reps heb je pure kracht, zonder hyperthrofie en ben je niet te lang bezig.. zeker met je boksen,. kickboksen worstelen etc samen is het nogal bij elkaar een aanslag op je lichaam

trainde in engeland met een hele goede powerlift coach, de man was zwaar in de 40 en 1 van engelands beste powerlifters...
 
geef maar door van dat seminar, het is altijd aangenaam de hand te schudden van zulke atleten, ik hoop dat het ook open staat voor bleus op het vlak van mma. mma vind ik een complete vechtsport, alleen vraag ik me af hoe je omgaat met de pijn en de letsels ?
 
Back
Naar boven