MuscleMeat

aankomen bij ondergewicht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

meisje22

Novice
Lid geworden
2 mei 2019
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m73
Massa
48kg
Hallo iedereen,

ik ben 22 jaar oud
grootte: 173 cm
gewicht: 48kg (smorgends op nuchtere maag)

Ik woog vroeger 78 kilo en ben afgelopen jaren afgevallen en hier wat in blijven hangen. Onlangs is bij mij echt de ernst van de zaak binnengekomen. Na maanden ontkenning etc, was dit echt wel een heavy gegeven. Anyways, ik heb al een afspraak bij een therapeute om het psychische aan te pakken en daarnaast ben ik onder begeleiding van een trainer in een fitness (voordien trainde ik kracht thuis).
naast het ondergewicht bezit ik toch een serieuze kracht, afgaande op wat coach mij zegt en zijn ervaringen, dus dat zit wel goed. Hij zegt dan ook dat mijn voeding als basics wel goed zit, maar alleen meer moet zijn. Ikzelf ben van opleiding zowiezo wel thuis en die sector (daardoor dat ik ook perfect wist waaraan en waaraf). Toch is het aankomen mij moeilijk. Ik heb al op verschillende sites berekent hoeveel ik nodig heb op een dag maar kom overal iets anders uit, met soms echt een verschil van 1000 kcal.
Daarnaast vraag ik mij af of in het geval van ondergewicht ik niet zowiezo standaard 2500kcal minstens per dag zou moeten eten, puur naar herstel algemeen toe en dan de combi met training?
Aangezien ik wel nog spiermassa en kracht bezit is er dan toch minder nodig voor herstel of mag ik echt hoog gaan in calorieën.
Ik verdeel momenteel alles al over 6 eetmomenten en dat lukt me, dus daar zit het probleem niet. Ben afgelopen week beginnen opbouwen tot 2300 per dag ongeveer en ook serieus wat meer koolhydraten (complexe) en goede vetten gaan eten in vergelijking met voordien.

Mijn vraag is dus voornamelijk hoe bereken je een behoefte voor iemand met ondergewicht? Is dit gelijk aan bulking, maar dan de dirty versie of hoe pak ik het het beste aan?

Om echt een heel globaal idee te geven wat ik zoal eet qua voeding:
ochtend: fifty fifty havermout brinta + whey + fruit + noten en zaden + toast
post workout: shake + appel + babybell
middag: volkoren brood + groente + gezond vet (noten of avocado) + kipfilet of ham
namiddag: vaak eiwitreep fulfil of barebell + smoothie met havermout en fruit
avond: patat/pasta/rijst + steak of kip of zalm ofzo + groente + iets van vet (pestosaus of olijven of noten)
voor bed: cottage cheese + brinta + beetje fruit + chiazaad en noten + volkoren cracker
Hopelijk genoeg info om een beeld te krijgen en me hier wat bij te helpen!

alvast hartelijk dank, alles lukt beter met meer dan alleen :)
 
Hoi,

Ik zou me niet te druk maken om wat een (of 6) berekening zegt over jouw onderhoud. Er spelen zoveel factoren dat het toch nooit exact uitkomt, een leuke indicatie is het soms wel.

Ga voor een x-aantal kcal per dag, houd dat 2/3 weken vast en kijk dan wat je gewicht heeft gedaan. Kom je niet veel aan (of val je zelfs af) verhoog je, als je wel op een goed tempo (of zelfs iets te snel) aankomt kan je het voorlopig zo houden. Ik zou zelf mikken op ~0,5kg per week.

Uiteraard zit je nu op een punt dat wat vet aankomen echt niet erg en zelfs gezond is, maar te snel een hoop vet gainen word je ook niet blij van. Als dat leidt tot weer een periode van extreem dieeten ben je natuurlijk weer terug bij af. In ieder geval goed dat je wat hulp/ondersteuning zoekt wat dat betreft.

Succes!
 
Ik zou ook niet kijken naar die calculators op internet. Volgens die calculator heb ik 3500 kcal nodig maar mijn ervaring leert dat ik een pak minder nodig heb.
Gewoon blijven eten en kijken of je bijkomt, kom je bij dan heb je de spot gevonden.
Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook niet kijken naar die calculators op internet. Volgens die calculator heb ik 3500 kcal nodig maar mijn ervaring leert dat ik een pak minder nodig heb.
Gewoon blijven eten en kijken of je bijkomt, kom je bij dan heb je de spot gevonden.
Veel succes overigens ik woog 10 kilo meer toen ik begon met bb’en en ik zag er graatmager uit. Dan moet jij er vast uitzien als een uitgehongerde Ethiopiër. Waaw

Nu met 80kg 15% op 1.77 zie jij er vast uit zoals Arnold, Waaw
 
Op 48 kilo zou ik als ik jou was alles eten wat je tegenkomt totdat je rond de 55-58 kilo weegt en dan pas langzaam gaan denken aan een voedingsschema .. 48 is een redelijk gevaarlijk ondergewicht..
 
Back
Naar boven