MuscleMeat

Aankoop race fiets

Bezoekers in dit topic

johnyjordaan

Colossal Veteran
10 jaar lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
15.371
Waardering
7.576
Lengte
1m64
Massa
74kg
Een vraag aan de mensen die ervaring hebben met wielrennen.

Ik had graag mn woon werk verkeer met de fiets ingekort.

Ik doe er nu 1u30 over enkel. Als ik geluk heb met de rode lichten en tegenwind.
Dagelijks dus 3 uur op de fiets.
Huidige fiets is een scott racefiets met recht stuur,alu kader en sora onderdelen. 11.5 kg. Zonder klikpedalen en geen aangepaste fietskledij.

Zou een betere lichtere fiets en deftige fietskledij een redelijk verschil kunnen maken in reistijd?
Of is het de investering niet waard.


Ik ben geen wielerfanaat en is dus enkel voor woon werk verkeer.

Fiets die ik op het oog heb is een canyon,alu kader volledig shimano 105 afgemonteerd. 8.4 kg in maat M mijn maat is xs zou dus nog een beetje lichter zijn.

Zou bewust voor alu kader kiezen ipv carbon kader.
 
Het gaat geen half uur schelen maar natuurlijk maakt een betere fiets/betere uitrusting verschil :) Ik denk nu wel dat de tijdswinst beperkt gaat zijn, reken zelf maar uit hoeveel je wint door 1,2,3, ... km/u sneller te rijden.
 
Het gaat geen half uur schelen maar natuurlijk maakt een betere fiets/betere uitrusting verschil :) Ik denk nu wel dat de tijdswinst beperkt gaat zijn, reken zelf maar uit hoeveel je wint door 1,2,3, ... km/u sneller te rijden.

Zou al blij zijn met 10 minuten smorgens en 10 savonds :)

Dat het geen mirakel gaat opleveren snap ik.

Maar mss dat minder gewicht,betere houding (op huidige fiets zit ik slecht) + deftige fietskledij (nu gewoon training en redelijk ruime regenbroek die lekker veel wind vangt) toch een te verantwoorden verschil opleverd :)
 
Jij was toch een Belg? Een racefiets? wtf. Een koersfiets zeg je dan :p
 
Jij was toch een Belg? Een racefiets? wtf. Een koersfiets zeg je dan :p

Ik was Belg. Is mn nationaliteit veranderd zonder dat ik het weet mss?

Anders weten de mensen van NL mss niet waarover ik bezig ben :D
 
Als je nu 30km moet rijden en je doet er anderhalf uur over rij je 20 km/u, wil je het tien minuten sneller rijden moet je 22,5 km/u rijden, kan misschien wel indien het een veel betere fiets is + goeie uitrusting. Koop anders een electrische ;)
 
Als je nu 30km moet rijden en je doet er anderhalf uur over rij je 20 km/u, wil je het tien minuten sneller rijden moet je 22,5 km/u rijden, kan misschien wel indien het een veel betere fiets is + goeie uitrusting. Koop anders een electrische ;)

Heb ik even gehad. Maar doet terwijl niet veel aan mn conditie.

Na 2 jaar motor en batterij stuk,en de tandwielen voor en achter. (1200 euro). ik doe 8000 a 10000 km per jaar.
Rijd nu terug 6 jaar met een fitness bike.

Mits wat training zou een gemiddelde snelheid van 20 km/u wel beter kunnen. Nu ik ga er wel niet extra voor trainen:)
 
Een honda camino! Met een Zeta cilinder, proma pijp en dellorto carburateur :D Tegen 100 over het fietspad. Whoohoo!
 
In Nederland verstaan we onder deftige kledij ''jasje dasje", maar ik neem aan dat je wieleroutfit bedoelt.
 
Mij hebben ze aangeraden ene te nemen met schijfremmen. Maakt het nog wat duurder.

Met gewone remmen moet ik om de 2 jaar 2 nieuwe velgen kopen.
 
In Nederland verstaan we onder deftige kledij ''jasje dasje", maar ik neem aan dat je wieleroutfit bedoelt.
:D met deftige fietskledij bedoel ik van die gay spandex toestanden :D
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Een vraag aan de mensen die ervaring hebben met wielrennen.

Ik had graag mn woon werk verkeer met de fiets ingekort.

Ik doe er nu 1u30 over enkel. Als ik geluk heb met de rode lichten en tegenwind.
Dagelijks dus 3 uur op de fiets.
Huidige fiets is een scott racefiets met recht stuur,alu kader en sora onderdelen. 11.5 kg. Zonder klikpedalen en geen aangepaste fietskledij.

Zou een betere lichtere fiets en deftige fietskledij een redelijk verschil kunnen maken in reistijd?
Of is het de investering niet waard.


Ik ben geen wielerfanaat en is dus enkel voor woon werk verkeer.

Fiets die ik op het oog heb is een canyon,alu kader volledig shimano 105 afgemonteerd. 8.4 kg in maat M mijn maat is xs zou dus nog een beetje lichter zijn.

Zou bewust voor alu kader kiezen ipv carbon kader.

Zelf doe ik al 50 jaar aan wielrennen, heb dus een paar ontwikkelingen langs zien komen op materiaalgebied. Die Canyon is een hele goede fiets (de MTB op mijn avatar is er ook een), maar je gaat waarschijnlijk niet heel veel sneller opschieten op vlak terrein, conditie is toch een factor die (daar) belangrijker is. Met een diepe zit (b.v. handen in de beugels) of een aerodynamische zit en klikpedalen zijn ook een paar minuten winst te halen. Goed gevormde wielerkleding helpt ook wel een beetje, maar zit vooral prettiger. En waterdichte fietskleding werkt tegenwoordig echt, er zijn zelfs waterdichte koersbroeken en beenstukken (zie Futurumshop).

De belangrijkste verbetering zijn de schijfremmen, veel beter in woonwerkverkeer dan velgremmen (vooral beter doseerbaar). Alu is een goede keuze, is wat robuuster dan carbon.
 
Zelf doe ik al 50 jaar aan wielrennen, heb dus een paar ontwikkelingen langs zien komen op materiaalgebied. Die Canyon is een hele goede fiets (de MTB op mijn avatar is er ook een), maar je gaat waarschijnlijk niet heel veel sneller opschieten op vlak terrein, conditie is toch een factor die (daar) belangrijker is. Met een diepe zit (b.v. handen in de beugels) of een aerodynamische zit en klikpedalen zijn ook een paar minuten winst te halen. Goed gevormde wielerkleding helpt ook wel een beetje, maar zit vooral prettiger. En waterdichte fietskleding werkt tegenwoordig echt, er zijn zelfs waterdichte koersbroeken en beenstukken (zie Futurumshop).

De belangrijkste verbetering zijn de schijfremmen, veel beter in woonwerkverkeer dan velgremmen (vooral beter doseerbaar). Alu is een goede keuze, is wat robuuster dan carbon.

Qua lopen is mn conditie goed en toch raak ik precies niet vooruit op de fiets. Kameraad kan mij niet volgen met lopen.

Maar op de fiets kan ik hem niet volgen. Hij koersfiets en ik fitness bike.

Volgens de verkoper zou ik om de 2 jaar de velgen moeten vervangen als ik met gewone remmen rijd.
Doe 8000 a 10000 km per jaar.

Weet je hoeveel km ik ongeveer uit tandwielen zou krijgen? Zou een shimano 105 groep zijn.
105 is volgens mij goed genoeg voor mij.
Mn keuze ging idd ook uit naar alu ivm met vallen e.d.

De kledij op mn fiets nu zit echt helemaal niet goed. Gewone trainingbroek en daar dan nog een soort zeilbroek over. Gewone dunne regenbroek houd mij niet lang genoeg droog.
Zelfde met de jas is een zeiljas. gewone regenjas voor op de fiets houd me ook geen 90 minuten droog.

Deze stelde de verkoper voor.

Endurace AL Disc 7.0 Schijfremmen Aluminium Bike | CANYON

Ik zou de 2xs kader moeten nemen.

Het model dat ik in gedachte had daarvan bestaat de kader enkel in xs en niet de goede maat en daarvan zou ik dus ook sneller de velgen van verslijten door de gewone remmen.
Wat denk je van het argument ivm schijfremmen om slijtage van de velgen tegen te gaan?

Endurace AL 7.0 Aluminium Racing Bike | CANYON

Heb jij je canyon ook moeten bestellen via internet? Geen problemen ondervonden?

Schrijf niet zo graag 1500 euro over zonder de fiets direct mee te krijgen.

En voor mij is 1000 euro een redelijk grote kost laat staan 1500.
Zonder dan de pedalen,verzendkosten,schoenen en kledij en ander materiaal.

Het is ook mn hobbie niet dus moet zo een aankoop voor mezelf kunnen verantwoorden :D
 
Laatst bewerkt:
Het is ook mn hobbie niet dus moet zo een aankoop voor mezelf kunnen verantwoorden :D

Het is zelfs meer dan je hobby want je zit er elke dag +- 3u op. Het is dus IMO sowieso verantwoord!

Ik vermoed dat je qua tijdswinst weinig zal merken, misschien 10-15 minuten per dag. Als je zoveel uurtjes per dag op de fiets doorbrengt, investeer je wel best in een model die zo vlot mogelijk rijdt. Just my 2 cent :)
 
Het is zelfs meer dan je hobby want je zit er elke dag +- 3u op. Het is dus IMO sowieso verantwoord!

Ik vermoed dat je qua tijdswinst weinig zal merken, misschien 10-15 minuten per dag. Als je zoveel uurtjes per dag op de fiets doorbrengt, investeer je wel best in een model die zo vlot mogelijk rijdt. Just my 2 cent :)

Mocht ik er smorgens 10 minuten mee winnen en savonds 10 ben ik al blij. En zou ik het kunnen verantwoorden tov mezelf :)

Met mijn slaapprobleem en korte dagen zou 20 per dag geweldig zijn.

10 per dag dan pas ik denk ik.

Mijn gemiddelde snelheid ligt echt niet hoog.

20 km/u dat zou toch wel een stuk beter kunnen veronderstel ik. Ik word soms voorbij gestoken door mensen op een stadfiets. Een schande eigenlijk :D

De fiets die ik nu heb daar zit ik ook niet goed op niet echt aangepast aan mijn lichaamsmaten. Mss dat ik daarom ook zo traag ben. + hij is wat zwaarder dan een goede koersfiets. 11.5 kg. nu het gewicht gaat hem op platte stukken niet zoveel uitmaken denk ik.
Maar als ik een betere houding zou hebben denk dat daar veel mee te behalen valt.
 
Back
Naar boven