XXL Nutrition

aanpassen schema na nieuwe pr gevorderden

Bezoekers in dit topic

Onslow

Gelsenkirchen
Elite Member
Challenge Winner
5x Challenge Winner
+15 jaar member
Lid geworden
16 mrt 2005
Je volgt een schema, gaat steeds zwaarder en zwaarder. Pijntjes overal maar je gaat door, eindelijk heb je een nieuwe pr. Wat doen jullie hier na, gewoon zwaar door gaan of helemaal opnieuw starten met een schema welke weer een stuk lichter begint?

Deze vraag voor gevorderden die net als ik eens in de zoveel maanden hun pr aanscherpen, soms zelfs langer.

JohnMB

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
29 aug 2013
Lengte
1m86
Massa
98kg
Vetpercentage
13%
Je volgt een schema, gaat steeds zwaarder en zwaarder. Pijntjes overal maar je gaat door, eindelijk heb je een nieuwe pr. Wat doen jullie hier na, gewoon zwaar door gaan of helemaal opnieuw starten met een schema welke weer een stuk lichter begint?

Deze vraag voor gevorderden die net als ik eens in de zoveel maanden hun pr aanscherpen, soms zelfs langer.
Neem aan dat je dus een programma volgt met lineaire progressie?
Anders zou je na een test dag / realisatie week toch deloaden of je volume block starten, dus minder intensiteit?

OP
Onslow

Onslow

Gelsenkirchen
Elite Member
Challenge Winner
5x Challenge Winner
+15 jaar member
Lid geworden
16 mrt 2005
Neem aan dat je dus een programma volgt met lineaire progressie?
Anders zou je na een test dag / realisatie week toch deloaden of je volume block starten, dus minder intensiteit?

Ik kwam van een blessure dus ben licht begonnen. doel was elke training 5 reps halen met een bepaald gewicht, daarna gewicht verhogen, tot ik er weer 5 reps mee haalde. dit ging gewoon weken goed. Daarna dit gedaan maar nog iets zwaarder, sets van 3 reps. Dit bleef ook goed gaan en nu laatste 2 weken 1 rep sets gedaan tot ik nu mijn pr heb gepakt.

Nu is het voor mijn gevoel even op en vraag me af wat ik eens kan doen. ik heb al lang in deze zware zone getraind, zeer hoge intensiteit en zeer laag volume. Niet echt in blokken dus.

Wat doen de meeste mensen nu? Win ik er iets mee door nu meer volume te gaan draaien op bijv. 85% van mijn 1rm als nieuwe prikkel?

meaantje

Colossal Veteran
Lid geworden
19 feb 2014
Lengte
1m83
Massa
64kg
hoe wil je nu gaan trainen?

Ik zou nu een week deloaden en verder gaan met een ander schema

Bosco55555

Massive Warrior
Lid geworden
18 dec 2012
Lengte
1m71
Massa
78kg
Vetpercentage
12%
Ligt aan je doelstelling
Wanneer je al mnd vijfjes of minder pakt
Kan n 5dgn rust geen kwaad...ff relax man
Daarna weer verder met je favoriete programma op 80% 1RM

Bosshogg

Huge Freak
+10 jaar member
Lid geworden
17 okt 2009
Lengte
1m80
Massa
100kg
Vetpercentage
15%
Deload week nemen en dan weer opnieuw beginnen met je schema maar dan de gewichten/percentages aan de hand van je nieuwe 1rm

turboknaller

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
21 okt 2006
Lengte
1m80
Massa
105kg
Vetpercentage
15%
Deload week nemen zo als de meeste mensen hier boven zeggen.
Niet zwaarder gaan dan 60% van je nieuwe 1 rm en doe rustig aan met de assist oefeningen.

Dan weer rustig opbouwen, blijf in de 5 rep range let op je techniek.
Zorg er voor dat de assist oefeningen gebaseerd zijn op je zwakken punten. Waar op je gevalt hebt.

Maar het ligt aan je doelstellingen,
Je kan ook je lichaam laten schrikken en je spieren groter laten worden door 2 a 3 weken op hypertrofie trainen.
En daar na weer rustig opbouwen met techniek en kracht en dan uit eindelijk naar de 3 - 1 rep sets.

JohnMB

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
29 aug 2013
Lengte
1m86
Massa
98kg
Vetpercentage
13%
Deload week nemen zo als de meeste mensen hier boven zeggen.
Niet zwaarder gaan dan 60% van je nieuwe 1 rm en doe rustig aan met de assist oefeningen.

Dan weer rustig opbouwen, blijf in de 5 rep range let op je techniek.
Zorg er voor dat de assist oefeningen gebaseerd zijn op je zwakken punten. Waar op je gevalt hebt.

Maar het ligt aan je doelstellingen,
Je kan ook je lichaam laten scen je spieren groter laten worden door 2 a 3 weken op hypertrofie trainen.
En daar na weer rustig opbhrikken ouwen met techniek en kracht en dan uit eindelijk naar de 3 - 1 rep sets.
Je lichaam schrikt niet maar geeft een respond op de stress die jij toe dient.

Grotere spier zal uiteindelijk meer gewicht kunnen verplaatsen nadien de neurologishe adaptatie / motorunits daarop zijn aangescherpt.
Ga lekker paar maandjes volume pakken in de 8-12 rep zone en hou je MRV in de gaten (maximal recoverable volume)
Daarna ga je naar hogere intensiteits zone en pak je wat pr's met je extra behaalde massa.

tymboo

Colossal Veteran
Elite Member
Challenge Winner
+15 jaar member
Lid geworden
12 jun 2007
Lengte
1m87
Massa
120kg
85% van je nieuwe 1rm is al vrij zwaar voor volume werk. Zou gewoon een reset doen en werken met high/medium/low intensity/volume dagen oid. Rustig beginnen op 65-70% van je 1rm zodat je weer een tijd kunt bouwen.

ijzer

Ecto
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
22 apr 2006
Lengte
1m76
Massa
160kg
Vetpercentage
> 50%