Henkje75
Novice
- Waardering
- 8
- Lengte
- 1m85
- Massa
- 89kg
Hallo,
Ik gebruik een push/legs/pull schema van de sportschool. Echter vind ik dat er op dit moment te veel tijd in gaat zitten, Met reizen, warm up, trainen, cardio, douchen ben ik al gauw 2,5 uur kwijt en op bepaalde dagen levert dat ook nogal gehaast op (ook tijdens de training). Nu vind ik aan de ene kant dat ze zo´n schema toch ergens voor gemaakt hebben, maar heb hier op het forum push/legs/pull schema´s gezien waar minder oefeningen, minder sets en minder reps worden gedaan.
Zoals julle zullen zien bestaan eigenlijk alle oefeningen uit 4 sets, varierend van 10 reps tot 25 reps.
Gezien andere schemas denk ik dat een aantal ook prima met 3 sets te doen zijn en ook de reps aan te passen varierend van 8 tot 15 reps bijvoorbeeld, afhankelijk van de oefening (en indien mogelijk ook het gewicht hierop aanpassen)
Verder zie ik als "leek" natuurlijk een hoop oefeningen die hetzelfde zijn (lijken) wat beweging betreft, maar elke oefening de spieren natuurlijk net weer een andere prikkeling geeft of bij de één je een bijvoorbeeld "bovenste" borstspier traint en bij de ander een "onderste" borstspier.
Dus zijn mijn vragen ;
1 : kan ik "zomaar" oefeningen, sets of reps weglaten?
2 : indien mogelijk, waar zouden jullie de aanpassingen doen in mijn schema?
(cardio wil ik voorlopig nog wel blijven doen aangezien ik in de tijd van afvallen zit en het lijkt dat het zwembandje er maar niet af wil. Mijn oefeningen probeer ik rustig en gecontroleerd te doen, push/pull explosief, even vasthouden en rustig terug)
In eerste instantie zou ik op jullie advies kijken naar het aanpassen van sets en reps.
Indien nodig en mogelijk zou ik oefeningen aangeduid met * er persoonlijk uitlaten. (En eventueel hier en daar nog één).
Mijn schema
dag 1 Borst, schouders triceps
Machine bench press 4 x 15
Leverage decline bench press 4 x 12
*Leverage bench press 4 x10
Butterfly 4 x 15
Machine shoulder (military) press 4x15
revers machine flyes 4x20
*machine lateral raise 4x15
triceps pushdown - rope attachment 4x15
machine triceps extencion 4x12
*seated triceps press dumbbell 4x10 each arm
dag 2 Legs, abs
machine squat 4x20
leg press 4x15
leg extensions 4x10
*hack squat 4x12
*standing leg curl 4x12 each leg
lying leg curl 4x15
seated leg curl 4x10
abs crunch 4x20
leg raises flat bench 4x15
dag 3 Rug, biceps, calfs
seated cable row 4x10
wide grip lat pulldown 4x15
Lying T-bar row 4x12
leverage iso row 4x10
*reverse pull down close grip 3x12
Close grip EZ bar curl 4x12
Machine preacher curls 4x10
*hammer curls dumbbells 4x12
seated calf raises 4x25
*standing calf raises 4x15
Ik heb dit schema in een app op de telefoon, tussen elke oefening 2 minuten rust (materiaal voorbereiden , etc) en tussen elke set 40 seconden rust (en gewicht aanpassen indien nodig).
Bij voorbaat dank voor jullie meningen en eventuele aanpassingen.
Ik gebruik een push/legs/pull schema van de sportschool. Echter vind ik dat er op dit moment te veel tijd in gaat zitten, Met reizen, warm up, trainen, cardio, douchen ben ik al gauw 2,5 uur kwijt en op bepaalde dagen levert dat ook nogal gehaast op (ook tijdens de training). Nu vind ik aan de ene kant dat ze zo´n schema toch ergens voor gemaakt hebben, maar heb hier op het forum push/legs/pull schema´s gezien waar minder oefeningen, minder sets en minder reps worden gedaan.
Zoals julle zullen zien bestaan eigenlijk alle oefeningen uit 4 sets, varierend van 10 reps tot 25 reps.
Gezien andere schemas denk ik dat een aantal ook prima met 3 sets te doen zijn en ook de reps aan te passen varierend van 8 tot 15 reps bijvoorbeeld, afhankelijk van de oefening (en indien mogelijk ook het gewicht hierop aanpassen)
Verder zie ik als "leek" natuurlijk een hoop oefeningen die hetzelfde zijn (lijken) wat beweging betreft, maar elke oefening de spieren natuurlijk net weer een andere prikkeling geeft of bij de één je een bijvoorbeeld "bovenste" borstspier traint en bij de ander een "onderste" borstspier.
Dus zijn mijn vragen ;
1 : kan ik "zomaar" oefeningen, sets of reps weglaten?
2 : indien mogelijk, waar zouden jullie de aanpassingen doen in mijn schema?
(cardio wil ik voorlopig nog wel blijven doen aangezien ik in de tijd van afvallen zit en het lijkt dat het zwembandje er maar niet af wil. Mijn oefeningen probeer ik rustig en gecontroleerd te doen, push/pull explosief, even vasthouden en rustig terug)
In eerste instantie zou ik op jullie advies kijken naar het aanpassen van sets en reps.
Indien nodig en mogelijk zou ik oefeningen aangeduid met * er persoonlijk uitlaten. (En eventueel hier en daar nog één).
Mijn schema
dag 1 Borst, schouders triceps
Machine bench press 4 x 15
Leverage decline bench press 4 x 12
*Leverage bench press 4 x10
Butterfly 4 x 15
Machine shoulder (military) press 4x15
revers machine flyes 4x20
*machine lateral raise 4x15
triceps pushdown - rope attachment 4x15
machine triceps extencion 4x12
*seated triceps press dumbbell 4x10 each arm
dag 2 Legs, abs
machine squat 4x20
leg press 4x15
leg extensions 4x10
*hack squat 4x12
*standing leg curl 4x12 each leg
lying leg curl 4x15
seated leg curl 4x10
abs crunch 4x20
leg raises flat bench 4x15
dag 3 Rug, biceps, calfs
seated cable row 4x10
wide grip lat pulldown 4x15
Lying T-bar row 4x12
leverage iso row 4x10
*reverse pull down close grip 3x12
Close grip EZ bar curl 4x12
Machine preacher curls 4x10
*hammer curls dumbbells 4x12
seated calf raises 4x25
*standing calf raises 4x15
Ik heb dit schema in een app op de telefoon, tussen elke oefening 2 minuten rust (materiaal voorbereiden , etc) en tussen elke set 40 seconden rust (en gewicht aanpassen indien nodig).
Bij voorbaat dank voor jullie meningen en eventuele aanpassingen.
Laatst bewerkt: