XXL Nutrition

Aantal Calorien vs Verhoudingen

Bezoekers in dit topic

ddvink

Novice
Lid geworden
27 jul 2021
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
100kg
Vetpercentage
25%
Geachte,

Ik ben 100kg. Ik ga uit van 2g eiwit per kilo lichaamsgewicht. Dat houdt in dat ik 200g eiwitten moet verkrijgen.
Als ik een verhouding aan houdt van 30-50-20, komt dat op ongeveer het volgende:
200g eiwit (30%)
350g carbs (50%)
130g vet (20%)

Stel ik weet een dieet te realiseren die me dit biedt, is dan het aantal calorieen nog belangrijk, en ja/nee, waarom (niet)?

Bij voorbaat dank,
Dennis de Vink
 
Wat wil je?
Bulken, cutten ??

Bereken je onderhoud en bij bulken ga je er 500 kcal boven zitten en bij cutten 500 kcal eronder.
2 gr eiwit per kg bw
Ca. 1 gr vet per kg bw
Rest koolhydraten.

Je doel bepaald het aantal kcal.
 
Nooit uitgaan van verhoudingen. Altijd uitgaan van een kcal doel. Over het algemeen kun je de eiwitten (2-2,5 gr/kg lichaamsgewicht) en vetten (1 gr/kg lichaamsgewicht) prima vastzetten en de rest vul je aan met koolhydraten.
 
Je spreekt hier over wat aangeraden is, of een minimum dat je binnen moeten krijgen. In theorie zou dit je onderhoud kunnen zijn, echter in praktijk is ook je activiteit nog belangrijk en zeggen die cijfers dus niets.
Je kan die cijfertjes wel als maatstaf nemen en erna nog corrigeren afhankelijk wat je doel is.
 
is dan het aantal calorieen nog belangrijk, en ja/nee, waarom (niet)?
Het aantal calorieën bepaalt of je gaat aankomen of afvallen, dus ja, dat is voor vrijwel iedereen op een bodybuilding forum best wel relevant ja. ;)

Eerst je doel formuleren, dan het aantal calorieën bepalen wat daarbij hoort en daarna de macro's invullen, waarbij je minimumwaarden hanteert voor vetten en eiwitten en de rest aanvult met koolhydraten. Werken met verhoudingen is achterhaald, wat hierboven ook al is benoemd.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso allen bedankt voor de tips!
Ik wil in eerste instantie meer spiermassa opbouwen (dus bulken).

Hoe kan ik dan het best de hoeveelheid calorieen bepalen om mee te beginnen?
p.s. Ik heb een vrij rustige baan (kantoorbaan), dus daar zal ik niet al te veel verbranden.

Tips uiteraard welkom. Mochten jullie meer gegevens willen hebben, laat me dat even weten. Bij voorbaat dank!

Groetjes,
Dennis
 
Dat kun je het best doen door het gebruik van een formule zoals harris-benedict of katch-mcArdle (laatste indien bodyfat bekend is).

Activiteitsniveau in die formules worden bepaald door aantal trainingen per week+activiteit op werk/overdag.

Ik zou vervolgens beginnen op die hoeveelheid kcal en een week (of twee) aankijken wat je gewicht doet.

Edit: andere methode indien je het aantal kcal dat je nu eet al weet: stapsgewijs verhogen of verlagen vanaf dat punt.
 
Lees hier ook even mee.
In de excel kan je boven genoemde formules terugvinden en tevens een format om een voeding schema op te zetten.
Pak de excel uit post 2!
 
Welkom op het forum!

Hoogachtend,

Kameel.
 
Back
Naar boven