XXL Nutrition

aantal reps onderarm/rugoefeningen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

DarkLegion

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
276
Waardering
0
Hoe veel reps doe je met oefeningen voor je onderarm? ik doe em 4x 12.. Toch ook een spier waar je snel een blessure van krijgt..
En me leraar vertelde me dat je bepaalde rugoefeningen, bijvoorbeeld wanneer je op de grond zit en gewicht als het ware naar je toe trekt, deze beter in een hoger aantal reps kan doen(12-15) omdat je veel spieren tegelijk pakt..
Wat is jullie mening?
 
Onzin waarom zou je als je meer spieren belast meer reps doen. Gewoon onder de 12 herhalingen blijven.

Dan zou je met deadlift wel 20 reps kunnen maken....
 
Originally posted by Zwier
Dan zou je met deadlift wel 20 reps kunnen maken....
Jij liever dan ik, Zwier! :p

Met onderarmen doe ik trouwens ook wat meer reps, te weten 15, maar die train ik dan ook apart tegen RSI. Ook buik en kuiten kun je het beste met wat hogere reps trainen (kuiten overigens naast hoge reps ook met lage reps, zodat je de 2 verschillende spiervezelsoorten allebei pakt). Met andere spiergroepen incl. je rug zou ik gewoon tussen 6 en 10 gaan zitten.
 
Bij rug heb ik een heel uitgebreide reprange gaat van 1 tot 12 en zelfs 15 reps, afwisselen is nodig.
Onderarmen zal je merken dat je niet erg hoog kan gaan in gewicht maar wel vrij lang volhoud: dit komt door de andere vezeltypes die je in de onderarmen vindt. (Meer slow twitch typeI en minder fast twitch typeII)

[Abeelding niet meer beschikbaar]
 
Originally posted by admin
Bij rug heb ik een heel uitgebreide reprange gaat van 1 tot 12 en zelfs 15 reps, afwisselen is nodig.
Onderarmen zal je merken dat je niet erg hoog kan gaan in gewicht maar wel vrij lang volhoud: dit komt door de andere vezeltypes die je in de onderarmen vindt. (Meer slow twitch typeI en minder fast twitch typeII)

Dus buik, kuiten zijn ook slow types? Omdat je deze de gehele dag door gebruikt?
Wat bedoel je nou precies met die afwisseling voor je rug?
 
het is nooit volledig dit of volledig dat he, er zitten op bepaalde plaatsen iets meer % slow en op andere plaatsen meer fast.
kuiten en buik zijn spieren die lange uithouding hebben omdat ze veel gebruikt worden maar hebben ook fast twitch in zich voor korte , meer zware inspanningen.

Afwisseling voor je rug komt erop neer dat je al eens een week in de 1-6 rep range gaat en al eens in 10-15, verschillen in intenstiteit en volume.
Dit omdat je rug een zeer complex geheel is van verschillende spieren welke je alleen compleet kan belasten door een uitgebreide trainingsvariatie.
 
Originally posted by admin


Afwisseling voor je rug komt erop neer dat je al eens een week in de 1-6 rep range gaat en al eens in 10-15, verschillen in intenstiteit en volume.
Dit omdat je rug een zeer complex geheel is van verschillende spieren welke je alleen compleet kan belasten door een uitgebreide trainingsvariatie. [/B]

Dus om de week afwisselen? of per trainingsschema?
 
Maak bij je kuiten wel onderscheid tussen de gastrocnemius, die voornaamlijk fasttwich is, en de soleus die voornaamlijk slowtwich is

Gastrocnemius training dus zwaar weinig reps explosief, soleus training lichter en meer langzamere reps
 
MOet je je schouders ook afwisselen net als je rug ?
 
Je moet elke spier afwisselend trainen
 
Ik ben het met die afwisseling totaal niet eens. Als je eenmaal een schema gevonden hebt wat voor jou werkt...dan moet je daar niet meer vanaf wijken. Ja, misschien eens een keer een andere volgorde of hoek van een oefening. Maar verder niet. Ik heb al bijna 1,5 jr hetzelde schema nu...en ga nog steeds goed.
 
Met afwisseling bedoel ik bijv. dat je deadlift op lage reps doet, chins met hogere reps, rows met gemiddelde reps.
Je hoeft niet elke week een ander schema te doen, gewoon afwisselen in rep range af en toe.
 
De afwisseling ging over de rep-range. en hoewel de meest gangbare voor spiergroei tussen de 5 en 12 ligt is het voor maximale spiergroei van belang dat je ook lagere en hogere reps doet. Als je altijd indezelfde rep-range blijft zitten train je altijd hetzelfde vezeltype.



Om een schema te vinden wat voor jou werkt zal je eerst toch moeten experimenteren met diverse oefeningen en set/rep variatie's

Ik heb zelf ook 1 favo schema, maar doe toch met regelmaat iets anders tussendoor. De meesten zijn gewoon niet zo rechtlinig dat ze dag in dag uit, week in week uit enz hetzelfde kunnen doen zonder concentratie verlies.
Voor de meesten geld gewoon dat als ze langer als 4-6wkn op hetzelfde schema zitten de voorderingen stoppen, als is het alleeen maar door mentale verveling.

Voor de meer gevoorderden is het gewoon van belang om op gevoel te gaan trainen. Laat die vaste reps, sets enz los.
 
ok.. duidelijk.. Maar ik train altijd zwaar tot me max dus. Is het ook eens goed tussendoor een week of 6a8 te trainen niet tot me max?maar rustig een schemaatje van 10-10-10-10 te pakken?
Ander vraagje: wat is beter: 10-8-8/6-4 of 10-10-10-4/6 als ik bij beide ranges bij de laatste set hetzelfde gewicht haal? de 2de zorgt voor betere uitputting van je spier.. Volgens jullie dus beide- afwisselen, right? Wat dan als ik bijv. 2 biceps oefeningen doe achter elkaar .. is het dan het beste om je beide oefeningen aan dezelfde reprange te houden ?
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven