XXL Nutrition

aantal voedingen per dag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

theo

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
8 apr 2003
Berichten
5
Waardering
0
1 1/2 jaar geleden ben ik begonnen met krachttraining. Al snel kwam ik erachter dat ik mijn voedingspatroon drastisch moest aanpassen (zowel het soort voeding als de hoeveelheid).
Inmiddels is mijn vetpercentage enorm afgenomen tot 9.1% (gaat nog steeds 1% per maand af) en mijn vetvrije massa neemt ongeveer 1 kilo per maand toe.
Ik vraag me echter af of de wijze waarop ik mijn eten eet wel verstandig is.
Ik eet momenteel namelijk de hele dag door. Bij wijze van spreken neem ik elk uur wel een boterham (met kipfilet of rookvlees ofzo) of iets anders.
Kan ik hier mee doorgaan of is het beter om meer per keer te eten en het aantal keer te beperken tot 6 keer per dag?
Overigens is het zo dat ik geen "slechte" dingen eet en rekening houdt met de percentages (koolh.,eiwitten en vetten)
 
Damn je nog maar 9 maanden en paar dagen te leven!
 
Originally posted by Elmar
Damn je nog maar 9 maanden en paar dagen te leven!

KAPPEN NU!!! een maat van me deed dat ook en die heeft nu een tuintje op zn buik:D

nee ff serieus, ik en bijna iedreen raad 5,6 of 7 maaltijden per dag aan. zodoende wordt je inname goed verbruikt en minder kans om opgeslagen te worden als vet. Wat jij doet is een goed beginpunt om je maag te laten wennen aan meer eten om je vervolgens te focussen op 6 maltijden.

Wat ik wel weet is dat Jay Cutler om het uur een maaltijd van zo'n 200 kalorien naar binnen werkte. Dit was wel uiteraard in zn cutperiode . zodoende werkt je metabolisme nog sneller en verbrand je dus nog meer.

maar wat ik dan niet snap is waarom hij de enige is die t op deze manier deed en t nergens ord aanbevolen. zullen toch wel de nodige nadelen aankleven. ben benieuwd
 
Laatst bewerkt:
je tanden staan continue bloot aan zuuraanvallen maybe?
 
Originally posted by dandyman


KAPPEN NU!!! een maat van me deed dat ook en die heeft nu een tuintje op zn buik:D

nee ff serieus, ik en bijna iedreen raad 5,6 of 7 maaltijden per dag aan. zodoende wordt je inname goed verbruikt en minder kans om opgeslagen te worden als vet. Wat jij doet is een goed beginpunt om je maag te laten wennen aan meer eten om je vervolgens te focussen op 6 maltijden.

Wat ik wel weet is dat Jay Cutler om het uur een maaltijd van zo'n 200 kalorien naar binnen werkte. Dit was wel uiteraard in zn cutperiode . zodoende werkt je metabolisme nog sneller en verbrand je dus nog meer.

maar wat ik dan niet snap is waarom hij de enige is die t op deze manier deed en t nergens ord aanbevolen. zullen toch wel de nodige nadelen aankleven. ben benieuwd
Omdat het nooit is bewezen dat je stofwisseling hierdoor hoger wordt. Elke maaltijd verhoogd je stofwisseling, maar dit betekent niet dat meer kleinere maaltijden je stofwisseling meer verhogen. Een grotere maaltijd betekent een grotere verhoging van de stofwisseling dan een kleine maaltijd.
Ik heb voornamelijk onderzoeken gezien die aangeven dat er geen verschil is tussen veel kleine of een paar grote maaltijden. Dus daarom kun je beter kiezen wat jou het beste ligt.
 
O nee? Grote maaltijden worden vaak aan het eind van de dag ingenomen.. dat is dramatisch slecht omdat het dan niet verbrand kan worden.
Eet je 's ochtends slecht dan gaat je stofwisseling op een heel laag tempo werken. Eens in de paar uur 'kolen op het vuur' gooien werkt toch echt het beste..
Andersom kan minder kwaad.

Grote probleem met grote maaltijden is dat het de maag zo oprekt zodat je de neiging hebt altijd veel te eten.
De taak voor mensen die willen afvallen is om vaak veel maaltijden te eten en op een gegeven moment kan je maag een grote maaltijd echt niet meer verwerken. Deze aanpassing gaat echter naar beide kanten (groter/kleiner) vrij snel!
ErEf heeft nog ergens een tip staan over hoe je je eetlust kunt verbeteren als je wilt bulken.. zag het een paar dagen geleden. Komt neer op beginnen met elk uur een beetje eten, dan elke 2 uur wat meer en vervolgens elke 3 uur weer wat meer.
Als je wilt lijnen en gewend bent maar eens in de 6 uur te eten werk je blijkbaar het beste andersom toe naar elke 3 of 2 uur eten en dan steeds iets minder...

Espi, sprekend uit eigen ervaring. In 1997 viel ik heel veel af tijdens een fietstocht door Australië, zelfs elk half uur eten hielp niet: niet tegen de honger, niet tegen een gevoel van slapte.. had er ook mee te maken dat ik nauwelijks eiwitten at (tja, was nog oliedomme vegetariër)
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Esperantisto
O nee? Grote maaltijden worden vaak aan het eind van de dag ingenomen.. dat is dramatisch slecht omdat het dan niet verbrand kan worden.
Eet je 's ochtends slecht dan gaat je stofwisseling op een heel laag tempo werken. Eens in de paar uur 'kolen op het vuur' gooien werkt toch echt het beste..
Andersom kan minder kwaad.

Het ging om het verschil tussen om het uur of bijvoorbeeld om de 3 uur eten.
 
En nog iets, kan iemand bewijzen dat 8 maaltijden beter is dan bijv. 4 maaltijden? Ik heb het dus over onderzoeken. Vaak praten mensen elkaar na, terwijl er geen echt bewijs voor is. Natuurlijk heeft het eten van meerdere maaltijden vele voordelen, maar niet m.b.t. de stofwisseling. Daarom moet je ook kiezen wat jou het beste ligt. Een van de studies die aangeven dat er weinig verschil is. Zo heb ik er nog wel een paar meer:


Int J Obes Relat Metab Disord 1993 Jan;17(1):31-6

Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism.

Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR.

Department of Human Biology, University of Limburg, Maastricht, The
Netherlands.

A study was conducted to investigate the effect of feeding frequency on the rate and composition of weight loss and 24 h energy metabolism in moderately obese women on a 1000 kcal/day diet. During four consecutive weeks fourteen female adults (age 20-58 years, BMI 25.4- 34.9 kg/m2) restricted their food intake to 1000 kcal/day. Seven subjects consumed the diet in two meals daily (gorging pattern), the others consumed the diet in three to five meals (nibbling pattern). Body mass and body composition, obtained by deuterium dilution, were measured at the start of the experiment and after two and four weeks
of dieting. Sleeping metabolic rate (SMR) was measured at the same time intervals using a respiration chamber. At the end of the experiment 24 h energy expenditure (24 h EE) and diet-induced thermogenesis (DIT) were assessed by a 36 h stay in the respiration chamber. There was no significant effect of the feeding frequency on the rate of weight loss, fat mass loss or fat-free mass loss. Furthermore, fat mass and fat-free mass contributed equally to weight loss in subjects on both gorging and nibbling diet. Feeding frequency had no significant effect on SMR after two or four weeks of dieting. The decrease in SMR after four weeks was significantly greater in subjects on the nibbling diet. 24 h EE and DIT were not significantly different between the two feeding regimens.
 
Originally posted by Esperantisto
ErEf heeft nog ergens een tip staan over hoe je je eetlust kunt verbeteren als je wilt bulken.. zag het een paar dagen geleden. Komt neer op beginnen met elk uur een beetje eten, dan elke 2 uur wat meer en vervolgens elke 3 uur weer wat meer.

honor to the admin.. het is een sticky in dit forum.
 
Originally posted by burn
En nog iets, kan iemand bewijzen dat 8 maaltijden beter is dan bijv. 4 maaltijden? Ik heb het dus over onderzoeken. Vaak praten mensen elkaar na, terwijl er geen echt bewijs voor is. Natuurlijk heeft het eten van meerdere maaltijden vele voordelen, maar niet m.b.t. de stofwisseling. Daarom moet je ook kiezen wat jou het beste ligt. Een van de studies die aangeven dat er weinig verschil is. Zo heb ik er nog wel een paar meer:


Int J Obes Relat Metab Disord 1993 Jan;17(1):31-6

Frequency of feeding, weight reduction and energy metabolism.

Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR.

Department of Human Biology, University of Limburg, Maastricht, The
Netherlands.

A study was conducted to investigate the effect of feeding frequency on the rate and composition of weight loss and 24 h energy metabolism in moderately obese women on a 1000 kcal/day diet. During four consecutive weeks fourteen female adults (age 20-58 years, BMI 25.4- 34.9 kg/m2) restricted their food intake to 1000 kcal/day. Seven subjects consumed the diet in two meals daily (gorging pattern), the others consumed the diet in three to five meals (nibbling pattern). Body mass and body composition, obtained by deuterium dilution, were measured at the start of the experiment and after two and four weeks
of dieting. Sleeping metabolic rate (SMR) was measured at the same time intervals using a respiration chamber. At the end of the experiment 24 h energy expenditure (24 h EE) and diet-induced thermogenesis (DIT) were assessed by a 36 h stay in the respiration chamber. There was no significant effect of the feeding frequency on the rate of weight loss, fat mass loss or fat-free mass loss. Furthermore, fat mass and fat-free mass contributed equally to weight loss in subjects on both gorging and nibbling diet. Feeding frequency had no significant effect on SMR after two or four weeks of dieting. The decrease in SMR after four weeks was significantly greater in subjects on the nibbling diet. 24 h EE and DIT were not significantly different between the two feeding regimens.
Vind je 1000 kcal nog wel noemenswaardig? Dat is niet representatief voor een goed dieet! Met dat kleine beetje kan je 1. nauwelijks meerdere maaltijden eten die enig effect hebben. 2. als je dat in 3 maaltijden verdeelt zijn zelfs die maaltijden zo zielig klein dat het weinig effect kan hebben. 1000 kcal dieeten ( en dat moet jij ook weten) resulteren zo goed als altijd in het jojo effect spierverlies en uiteindelijk trager metabolisme.
 
Originally posted by ErEf

Vind je 1000 kcal nog wel noemenswaardig? Dat is niet representatief voor een goed dieet! Met dat kleine beetje kan je 1. nauwelijks meerdere maaltijden eten die enig effect hebben. 2. als je dat in 3 maaltijden verdeelt zijn zelfs die maaltijden zo zielig klein dat het weinig effect kan hebben. 1000 kcal dieeten ( en dat moet jij ook weten) resulteren zo goed als altijd in het jojo effect spierverlies en uiteindelijk trager metabolisme.

Ik denk niet dat het uitmaakt hoeveel kcal. je neemt. De stofwisseling zou toch moeten verhogen bij meerdere maaltijden? Dat er een jojo effect optreedt doet toch niet terzake? Dat is een heel ander onderwerp.
Maar ok hier nog een studie en een review.

Thomsen C, Christiansen C, Rasmussen OW, Hermansen K.

Department of Endocrinology and Metabolism, Aarhus Amtssygehus, Aarhus University Hospital, Denmark. claus.thomsen@image.dk

AIMS: To compare the effects of 2 weeks on different meal frequencies on glucose metabolism, lipid levels and 24-hour blood pressure in non-insulin-dependent diabetic subjects. METHODS: Ten non-insulin-dependent diabetic outpatients from Aarhus City participated in a crossover study design. None were treated with insulin. The patients were randomly allocated to two isoenergetic diets either taken as three or eight meals per day for 2 weeks each. At the end of each period, the diurnal blood pressure and the responses to a test meal were measured. Furthermore, a hyperinsulinemic, euglycemic clamp was placed. RESULTS: Both the insulin sensitivity and 24-hour ambulatory blood pressure were similar as were the responses of glucose, insulin and free fatty acids to a carbohydrate-rich test meal at the end of the two diet periods. The HDL-cholesterol level was lowest in response to the 8-meal diet (p = 0.02). CONCLUSION: Increasing meal frequencies in a 2-week treatment period with weight-maintaining diets on an outpatient basis subdued the HDL-cholesterol levels but apparently had no impact on glucose metabolism or diurnal blood pressure in NIDDM subjects. These results give no indications of long-term beneficial effects of increasing the meal frequency in NIDDM patients.



J Nutr 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70

Meal frequency and energy balance.

Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM.

Several epidemiological studies have observed an inverse relationship
between people's habitual frequency of eating and body weight,
leading to the suggestion that a 'nibbling' meal pattern may help in
the avoidance of obesity. A review of all pertinent studies shows
that, although many fail to find any significant relationship, the
relationship is consistently inverse in those that do observe a
relationship. However, this finding is highly vulnerable to the
probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns
as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which
undoubtedly invalidates some of the studies. We conclude that the
epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly
represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic
explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns
failed to reveal significant benefits in respect of energy
expenditure. Although some short-term studies suggest that the
thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is
divided into multiple small meals, other studies refute this, and
most are neutral. More importantly, studies using whole-body
calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy
expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally,
with the exception of a single study, there is no evidence that
weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency.
We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of
body weight are likely to be mediated through effects on the food
intake side of the energy balance equation
 
Omdat de eerste studie niet direct de verschillen in gewicht laat zien hier nog een studie:


Int J Obes Relat Metab Disord 1995 Jan;19(1):11-6

Food intake and energy expenditure in obese female bingers and non-
bingers.

Alger S, Seagle H, Ravussin E.

Clinical Diabetes and Nutrition Section, National Institute of
Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, National Institutes of Health, Phoenix, Arizona 85016, USA.

Since compulsive eating occurs in approximately 30% of obese females and is associated with earlier relapse following weight loss, we compared daily energy intake, dietary composition and energy expenditure among obese binge eaters and obese non-bingers. Nine obese bingers (33 +/- 4 yrs, 95 +/- 6 kg, 39 +/- 1% fat) and nine obese non-bingers (47 +/- 3 yrs, 93 +/- 5 kg, 40 +/- 1% fat) were admitted for 12 days to a metabolic unit. Binge eaters were defined as scoring > 25 on the binge eating scale (BES). During the initial 8 days, subjects ate ad libitum from two computerized vending machines offering a variety of foods and beverages. A weight maintenance diet was then provided for the next 4 days. Twenty-four hour energy expenditure (24EE) and respiratory quotient (24Q) were measured on the last day of both feeding periods in a respiratory chamber. Obese bingers showed a wider range of energy intake compared to non-
bingers, but the mean daily energy intake was similar between the two groups (2587 +/- 454 vs 2386 +/- 201 kcal/d) during 8 days of ad libitum intake. 24EE was not different between bingers and non- bingers after 8 days of ad libitum intake (2298 +/- 147 vs 2109 +/-97 kcal/d, P = 0.3) or 4 days of weight maintenance diet, even more so after adjustment for differences in fat-free mass, fat mass and age. Resting metabolic rate, sleeping metabolic rate, and macronutrient intake and oxidation were also similar between groups.
 
1000 kcal dieeten ( en dat moet jij ook weten) resulteren zo goed als altijd in het jojo effect spierverlies en uiteindelijk trager metabolisme.
Precies. Dacht ik ook toen ik het las.. het stomme is dat bijna ALLE onderzoeken waarin men mensen laat lijnen, uitgaan van zulke extreem lage energie-innames..
En volgens mij zijn het toch echt niet allemaal kantoorklerken die de hele dag op hun achterste zitten en niet aan sport doen!

Espi
 
Originally posted by Esperantisto
1000 kcal dieeten ( en dat moet jij ook weten) resulteren zo goed als altijd in het jojo effect spierverlies en uiteindelijk trager metabolisme.
Precies. Dacht ik ook toen ik het las.. het stomme is dat bijna ALLE onderzoeken waarin men mensen laat lijnen, uitgaan van zulke extreem lage energie-innames..
En volgens mij zijn het toch echt niet allemaal kantoorklerken die de hele dag op hun achterste zitten en niet aan sport doen!

Espi

Genoeg onderzoeken die uitgaan van een hoger aantal kcal.
 
Although some short-term studies suggest that the
thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is
divided into multiple small meals, other studies refute this, and
most are neutral. More importantly, studies using whole-body
Resting metabolic rate, sleeping metabolic rate, and macronutrient intake and oxidation were also similar between groups.



da's wel duidelijk in die onderzoeken. goede info. dus om je verbranding hoef je het niet te doen. Er zit alleen een praktische kant aan:
ik vind het in beide gevallen (cutten of bulken)makkelijker kleinere maaltijden te eten. 1. het stilt me honger vaker 2. om niet al te grote maaltijden in 1 keer te hoeven eten.
 
Originally posted by ErEf


da's wel duidelijk in die onderzoeken. goede info. dus om je verbranding hoef je het niet te doen. Er zit alleen een praktische kant aan:
ik vind het in beide gevallen (cutten of bulken)makkelijker kleinere maaltijden te eten. 1. het stilt me honger vaker 2. om niet al te grote maaltijden in 1 keer te hoeven eten.

Inderdaad, vind ik ook.
 
En als we nou eens een andere factor erbij nemen. Zou de opname van voedingsstoffen in meerdere kleine maaltijden niet beter zijn dan in minder, maar grote maaltijden. Plus het feit dat je spiegels stabieler blijven bij meerdere kleine maaltijden. Praktisch gezien ook nog, cut je met 6 maaltijden en je gaat over op bulken is het enkel de hoeveelheid aanpassen, de eetmomenten ben je al aan gewend, want je kan mij niet vertellen dat iemand 6000 cals uit 3 maaltijden haalt. dus dan moet die punt 1 van 3 naar 6-7 maaltijden gaan en ook nog een meer eten..
 
Originally posted by soulreaver
En als we nou eens een andere factor erbij nemen. Zou de opname van voedingsstoffen in meerdere kleine maaltijden niet beter zijn dan in minder, maar grote maaltijden. Plus het feit dat je spiegels stabieler blijven bij meerdere kleine maaltijden. Praktisch gezien ook nog, cut je met 6 maaltijden en je gaat over op bulken is het enkel de hoeveelheid aanpassen, de eetmomenten ben je al aan gewend, want je kan mij niet vertellen dat iemand 6000 cals uit 3 maaltijden haalt. dus dan moet die punt 1 van 3 naar 6-7 maaltijden gaan en ook nog een meer eten..

Ik zie geen reden waarom de opname beter zou zijn. De opname van voedingsstoffen is altijd goed.

Stabielere spiegels waarschijnlijk wel ja. Maar dan ligt het er ook aan hoeveel maaltijden je eet. Het verschil tussen bijv. 5 en 8 maaltijden zal te verwaarlozen zijn.

Praktisch gezien vind ik 5 / 6 maaltijden ook beter ja.
Genoeg voordelen inderdaad om gewoon meerdere maaltijden te eten. Alleen een versnelde stofwisseling hoort daar niet bij, terwijl dit wel vaak geclaimed wordt.
 
werkt andersom precies t zelfde. ga je van bulken naar cutten is het ook een kwestie van de hoeveelheid verminderen.
zodoende hou je ook beter t overzicht in datgene wat je minder moet eten. Om dan in 3 maltijden je calorieinname drastisch te verminderen zal alleen maar averechts werken.
 
Originally posted by burn


Ik zie geen reden waarom de opname beter zou zijn. De opname van voedingsstoffen is altijd goed.

Stabielere spiegels waarschijnlijk wel ja. Maar dan ligt het er ook aan hoeveel maaltijden je eet. Het verschil tussen bijv. 5 en 8 maaltijden zal te verwaarlozen zijn.

Praktisch gezien vind ik 5 / 6 maaltijden ook beter ja.
Genoeg voordelen inderdaad om gewoon meerdere maaltijden te eten. Alleen een versnelde stofwisseling hoort daar niet bij, terwijl dit wel vaak geclaimed wordt.

Zou de opname van 6 x 40 gr. eiwit niet beter zijn dan 1x 240 gr.??
 
Back
Naar boven