MuscleMeat

aantal vragen over training (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

nilsjei1234

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
3 nov 2002
Berichten
1.580
Waardering
0
goed .. heel aantal vragen..!

1 waaruit baseren mensen de rust tussen sets?

2 waaruit baseren mensen het aantal sets per spiergroep enz, dus of hit of high volume

3 waaruit baseren mensen de tijd dat ze trainen, dacht eerst minder als een uur i.v.m cortisol afgifte, maar blijkt dus anders te zijn..


Ik weet het het lijken domme vragen, maar ik heb hier nog nooit echt een duidelijk antwoord opgekregen.

Voor mijn gevoel werkt high volume ut best voor me..

maar ik wil gewoon alles weten en het hoe en waarom..
 
Originally posted by nilsjei1234
goed .. heel aantal vragen..!

1 waaruit baseren mensen de rust tussen sets?

2 waaruit baseren mensen het aantal sets per spiergroep enz, dus of hit of high volume

3 waaruit baseren mensen de tijd dat ze trainen, dacht eerst minder als een uur i.v.m cortisol afgifte, maar blijkt dus anders te zijn..


Ik weet het het lijken domme vragen, maar ik heb hier nog nooit echt een duidelijk antwoord opgekregen.

Voor mijn gevoel werkt high volume ut best voor me..

maar ik wil gewoon alles weten en het hoe en waarom..

1. Dat heeft te maken met de tijd dat een spier nodig heeft om voldoende te herstellen van een afgelopen set, creatine (ATP) waarden, zuurstof, bloedtoevoer relaxatie van de spier zijn essentieel om voldoende kracht te genereren voor de volgende set. Als je te kort rust zal je niet volledig hersteld zijn en dus minder energie/uithouden in de set die volgt.
Meestal gaat die rust van 1 (licht) tot 3 (zeer zwaar) minuten.

2. Over het algemeen gaat men voor krachttraining uit van een laag volume. Het is heel simpel, volume en intensiteit zijn elkaars tegenpolen; wie lang traint moet met lagere intensiteit trainen, wie aan hoge intensiteit traint moet automatisch met een lager volume werken.
Je verbruikt energie elke set die je doet, is die set zwaar dan verbuik je meer energie, is die licht minder. Is je workout lang dan verbruik je meer energie dan dat ie kort is.
Als je dus én lang én zwaar gaat trainen dan eis je teveel van je lichaam en zal je een training hebben die 1 jou veel te zwaar uitput (overtraint) en 2 geen intensiteit behoud wat groei minimaliseerd.

Nu, intensiteit heeft te maken met hoe dicht je gebruikte gewicht tegen je 1RM aanzit, stel je doet 8 reps dan moet die laatste zo zwaar zijn dat er geen rep meer bij kan.
Dat is in principe hetzzelfde als 1 X een maximaal gewicht dus 1RM, alleen om voldoende vezels te belaste moeten we 8 x de beweging doen, omdat 1x niet alle vezels, en dus niet alle groei potentieel benut.
Ook moet je rekening houden met de grootte van de spier, een kleine spier kan onmogelijk evenveel volume of intensiteit aan dan een grote, en zo zijn er nog tientallen factoren die meespelen. Het belangrijkste blijft echter wat ik eerst aanhaalde: je kan geen volume mengen met intensiteit, ze werken elkaar op alle vlak tegen, net zoals water en vuur.

3 Toch is het zo, na 45 minuten tot 1 uur begint je GH af te nemen en je cortisol toe te nemen, en wat doet cortisol? Eiwit en vet afbreken om je uitgeputte lichaam van energi te voorzien.
ga je dus lekker voort met trainen na een uur zal je 1 eiwit verliezen wat je spiervolume zal doen afnemen en herstel vertragen en 2 door de verminderde GH afgifte een extra catabole situatie creeëren, niet te vergeten je testosterone dat ook tijdelijk daalt na de training om later weer te stijgen.

Als je dit alles wil tegengaan, moet je 2 dingen doen: 1 stoppen met trainen, kost wat kost, ook al ben je niet klaar met alles. 2 zorgen dat je voldoende voeding tot je neemt om catabole processen zo snel moelijk te stoppen, immers door snelle koolhydraten zal insuline stijgen wat op zijn beurt een chemische reactie veroorzaakt die cortisol doet dalen. Op dat moment is vit C suppletie een extra die je cortisol help laag te houden.

Hopelijk iets duidelijker nu
 
iets wel maar nog niet helemaal :D
 
Welke vragen heb je dan nu nog? Iets specifieker zijn helpt weer om extra uitleg te krijgen :)
 
het aantal reps snap ik nog niet...


en dat volume ook niet..

dus het idee achter hit en achter high volume etc..
 
is 't dan niet handig om voor je training een vit. C pilletje te nemen, zodat je over de hele training vit. C hebt, waardoor je cortisol laag gehouden wordt?

ik train nu 1x fullbody in sportschool en 1x bovenlichaam thuis (af en toe die laatste niet) per week, en vind mezelf nog voldoende groeien.. :)
 
Originally posted by nilsjei1234
goed .. heel aantal vragen..!

1 waaruit baseren mensen de rust tussen sets?


Ligt aan wat waar je voor traint. Train je kracht dan moet je neuro-musculaire systeem herstellen en dat duurt 3-5 minuten.
Train je voor massa dan kun je varieren, maar minstens 30 sec. rust.
 
Originally posted by NewbieNeo
is 't dan niet handig om voor je training een vit. C pilletje te nemen, zodat je over de hele training vit. C hebt, waardoor je cortisol laag gehouden wordt?

ik train nu 1x fullbody in sportschool en 1x bovenlichaam thuis (af en toe die laatste niet) per week, en vind mezelf nog voldoende groeien.. :)
is idd een goed plan, doe het zelf ook. Houd er wel rekening mee dat er een voldoende dosis nodig is, 300-500 mg bijv.
 
Originally posted by admin

is idd een goed plan, doe het zelf ook. Houd er wel rekening mee dat er een voldoende dosis nodig is, 300-500 mg bijv.

TR of niet TR?
 
Originally posted by nilsjei1234
het aantal reps snap ik nog niet...


en dat volume ook niet..

dus het idee achter hit en achter high volume etc..

Het aantal reps is vooral afhankelijk van wat jij wilt bereiken. Vergeet ook het stukje individueel aspect niet. Ik bedoel...het aantal reps voor optimale groei (waar jij naar zoekt) is niet voor een ieder het zelfde.

High volume en HIT...tja, het zelfde verhaal eigenlijk. Het is net waar jij persoonlijk op reageerd. Veelal reageren de meeste niet zo goed op HIT heb ik wel door...
 
oke danku..

het is dus niet te verklaren, maar is persoonlijk als ik het zo hoor?
 
Originally posted by admin

niet...

wat bedoel je met tr ?

time released?

zijn er vitamine c time released :S?

nog nooit echt van gehoord
 
Originally posted by nilsjei1234


wat bedoel je met tr ?

time released?

zijn er vitamine c time released :S?

nog nooit echt van gehoord

ja,
die heb ik ook,
bij kruidvat gehaald.
 
Ik kan juist geen vitamine C met een redelijke dosering ZONDER T/R vinden :( Weet iemand waar die te koop zijn? (bijv. 500 mg)?
 
kruidvat.. of gewoon het losse poeder.. lekker makkelijk, theelepeltje van dat spul in je drank en klaar. te vinden bij http://www.nova-vitae.com/

Time Released klinkt heel mooi, maar daardoor wordt de vitamine C juist NIET afgegeven op de plek in de darmen waar het afgegeven moet worden om opgenomen te worden in het lichaam. De pil vervolgd dus gedeeltelijk intact de darm en zal dan ook alleen de darm voorzien van vitamine C. Als je darmproblemen hebt is dat wel ok.
Maar om gewoon voldoende vitamine C in je LICHAAM te krijgen moet je dus juist geen TR hebben.

/en nu weer on-topic. Anders moet deze thread verplaatst worden naar een ander forum.
 
Laatst bewerkt:
Dus onze uitleg heeft U overtuigt??? :D
 
ja, bodybuilding is heel apart :D

Er is niet overal een verklaring voor, maar je moet zelf erachter komen wat het beste werkt en bevalt..

maar hoezo 8 reps voro optimale groei?
 
Was enkel voorbeeld, je moet het echt geval per geval bekijken, bij mij persoonlijk zit ik tussen 5 en 10 waarbij 8 meest gebruikt word en ik groei er tot nu toe behoorlijk op.
neemt niet weg dat 1-5 en 10 -15 voor sommige doelen/personen/spiergroepen ook nuttig kan zijn.
 
Back
Naar boven