XXL Nutrition

Aanvullingen op mijn schema?

Bezoekers in dit topic

Florii

Novice
Lid geworden
17 sep 2021
Berichten
22
Waardering
14
Lengte
1m80
Massa
80kg
Hey Jongens en uiteraard ook dames,

Zal mezelf kort voorstellen. Ik heet flori ben 27 kom uit eindhoven en train al een tijd vanuit huis. Train nu sinds deze week weer in de gym omdat ik mijn training nu een stuk serieuzer wil nemen.

Ik heb een 3 daags split schema gemaakt gericht op spiermassa “althans dat is de bedoeling” ik ben echt een leek in het maken van schemas dus ik hoopte dat jullie er wellicht eens een blik op wilde werpen en wellicht wat pointers hadden.

Ik zat er zelf aan te denken om de sets van 3 naar 5 te verhogen dus alles 5x12reps.

Bedankt!
 

Bijlagen

  • 84153DB2-A614-4ABD-9EEE-30815F568082.jpeg
    84153DB2-A614-4ABD-9EEE-30815F568082.jpeg
    116 KB · Weergaven: 78
  • 46B1BFC6-424D-4D45-89F8-E9384481B82F.jpeg
    46B1BFC6-424D-4D45-89F8-E9384481B82F.jpeg
    130,9 KB · Weergaven: 76
  • 78FF25D1-10DF-4DEF-A7E7-0F96F4BF5AC7.jpeg
    78FF25D1-10DF-4DEF-A7E7-0F96F4BF5AC7.jpeg
    125 KB · Weergaven: 75
Zou pullups en dips eerder in de training doen dan curls en triceps.

Zou de reps wat op het type oefening afstellen, voor squats is 5x12 erg veel/zwaar maar voor leg extensions en curls begin je dan pas lekker op gang te komen en voor weer andere oefeningen is het erg licht/weinig.

Mis nog deadlifts of een variant daarvan. Verder niet gek hoor.
 
Waarom Squat je elke training? Niet per se verkeerd though.
 
Zou pullups en dips eerder in de training doen dan curls en triceps.

Zou de reps wat op het type oefening afstellen, voor squats is 5x12 erg veel/zwaar maar voor leg extensions en curls begin je dan pas lekker op gang te komen en voor weer andere oefeningen is het erg licht/weinig.

Mis nog deadlifts of een variant daarvan. Verder niet gek hoor.
Hey Chrisk Bedankt voor je reactie,

Pullups en dips voor curls en triceps is inderdaad een goed idee. Op die manier zijn mijn armen niet totaal kapot als ik ga beginnen aan de pullups en dips. Denk dat het inderdaad ook een goede manier is om de armen op te warmen voordat ik doorga naar een zwaardere isolatiebeweging.

De reps moet ik inderdaad nog wat aanpassen, wordt een beetje een trail en error geval dus proberen kijken wat lukt en op basis daarvan aanpassen. Heb jij misschien een idee kwa reps en sets wat een goede range is om voor te gaan?
 
Hey Chrisk Bedankt voor je reactie,

Pullups en dips voor curls en triceps is inderdaad een goed idee. Op die manier zijn mijn armen niet totaal kapot als ik ga beginnen aan de pullups en dips. Denk dat het inderdaad ook een goede manier is om de armen op te warmen voordat ik doorga naar een zwaardere isolatiebeweging.

De reps moet ik inderdaad nog wat aanpassen, wordt een beetje een trail en error geval dus proberen kijken wat lukt en op basis daarvan aanpassen. Heb jij misschien een idee kwa reps en sets wat een goede range is om voor te gaan?
Precies ja.

Ik zou gewoon de zwaarste compound lifts zoals squats een paar reps minder doen.

Upperbody compounds kunnen al wel wat makkelijker richting 10-12 reps maar is wat je wil en zelf vind dat gaat. Op machines is dat ook wat makkelijker dan zwaar gaan met losse barbell.

Isolatie kan voor nog meer tot 20 of zelfs 30 reps voor het allerlichtste zoals calves, leg extensions. Triceps en biceps vind ik goed geschikt voor zowel 12 als 20-30 reps, zou de ene variant wat zwaarder dan de andere kunnen doen.

Pushups dips en pullups hangen weer erg af van hoeveel je kunt, als je zeer hoge reps kan dan zijn die dat zeker waard maar als het erg zware oefeningen voor je zijn zul je wat minder moeten doen.
 
Is het misschien een idee dat je de ene dag squats doet en de andere dag deadlifts. Dus om en om. En misschien die vertical schouder machine wisselen met de overhead press. Dan cover je vrijwel alle compound lifts in je schema, zorgen ervoor dat je lichaam op alle fronten erg sterk word.

Mischien zelfs dag 1 : squat , dag 2 : overhead press of starten met bench press en dag 3 : deadlift. Denk dat die variatie je best kan helpen.

Vooral de deadlift is een oefening die ik toen ik begon toen de gyms weer open waren nog niet direct deed. Maar een oefening die mij erg veel oplevert ivm kracht , houding, het aanspreken van spieren die helpen bij de stabilisatie. Kan de oefening nu echt niet meer missen.
 
Heb je een specifieke reden om je training op deze manier te splitten? Die tijd die boven de dagen staat, wil je je daaraan houden? Ik denk namelijk niet dat dat gaat lukken.

Er is wel een aantal dingen die ik zelf zou aanpassen, maar m.i. heeft het geen zin om over kleine dingen te gaan discussiëren. Je geeft aan een leek te zijn in het maken van schema's. Mijn advies: doe het dan ook niet en kies voor een bestaand schema. Helemaal als je, zoals je zelf zegt, je training een stuk serieuzer wil aanpakken. Omdat je al gebruikt maakt van een app zou je eens kunnen kijken naar de GreySkull LP Weight Lifting app in de Play Store of App Store. Daar staat een goed kant-en-klaar schema in die je desnoods nog iets zou kunnen aanpassen. Ik vermoed dat je daar meer uit gaat halen dan je met dit schema zou doen.
 
Waarom Squat je elke training? Niet per se verkeerd though.
Hey BB,

Ik squat elke training voor een paar redenen, Ik vind het een heerlijke oefening om te doen en pak er gelijk grote spiergroepen mee. Daarnaast stimuleert het hormonen in het lichaam.

Ook vind ik het super belangrijk om maximaal billen en benen te trainen. Vind het zo lelijk als dit achterblijft.
 
Hey BB,

Ik squat elke training voor een paar redenen, Ik vind het een heerlijke oefening om te doen en pak er gelijk grote spiergroepen mee. Daarnaast stimuleert het hormonen in het lichaam.

Ook vind ik het super belangrijk om maximaal billen en benen te trainen. Vind het zo lelijk als dit achterblijft.
Als je elke dag kunt squaten dan ga je niet zwaar genoeg ✌️
 
Schema heeft snel bekeken teveel push, te weinig pull en teveel borst te weinig schouders. Volgorde oefeningen is ook opmerkelijk, over sets en reis is al het nodige gezegd hierboven.

Hoeveel dagen train je in de week?
 
3 naar 5 == meer tijd en best veel herhalingen 36 vs 60. Mijn ervaring is dat ik dan sneller last heb van die zeurende pijntjes. Waarom? Als je 60 herhalingen gaat doen, gaat dat vaak ten koste van je focus op de uitvoering. Beetje zoals die psycho crossfit shit die je ziet.

Als je elke dag kunt squaten dan ga je niet zwaar genoeg ✌️
Dit en 'meer' trainen is niet perse effectiever. Ik zou 1x in de week maximaal benen trainen in een 3x schema

teveel push, te weinig pull en teveel borst te weinig schouders.
Dit (Geen schouders toch?)
Daarnaast stimuleert het hormonen in het lichaam.
Welke hormonen? Dezelfde die je krijgt bij het trainen an sich en van andere spiergroepen? Denk dat de focus en de inzet tijdens de trainingen an sich van belang is.

Ook vind ik het super belangrijk om maximaal billen en benen te trainen. Vind het zo lelijk als dit achterblijft.
Is dit niet dezelfde logica als die gasten die maximaal hun buik trainen om van het zwembandje af te komen? IMO word het lelijk als je onderscheid gaat maken in spieren (schouders niet bijv.) en scheefgroei veroorzaakt.

Zodra je onderscheid gaat maken, gaat je focus en inzet ook scheefgroeien en dan sluipt er van alles in wat je niet wil. Als een ouder die een van de kinderen voortrekt :D
 
Als je het aan kan en geschikt gewicht gebruikt is het volume prima, meer werk levert in de regel ook gewoon meer op.

Niks mis met 3x squatten hoewel een keer ook best deadlifts mogen worden. Doe je natuurlijk niet alle 3 de keren precies hetzelfde.
 
Back
Naar boven