AndroidHealthClinic

Sticky AAS-boek: Bonds Androgene Anabole Steroïden (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hi Mark, dat klopt, van clomifeen weet ik zo snel ook geen studies waarbij daarnaar is gekeken. Wel zijn er van clomifeen meer studies bij mannen uitgevoerd, en ook op de enigszins langere termijn (>1 jaar). Bij die studies worden op een lage dosering geen belangrijke bijwerkingen gemeld. Hierbij moet ik wel melden dat er vaak niet uitgebreid bloedonderzoek is gedaan bij deze studies om te zoeken naar risicomarkers voor bepaalde ziektebeelden. Ook zijn deze studies te klein om zeldzamere bijwerkingen te detecteren, of bijwerkingen die een laag voorkomen hebben. Je hebt hele grote groepen patiënten nodig over een langere tijd om bijvoorbeeld iets zinnigs te kunnen zeggen of het het risico op overlijden vergroot (mortaliteit) of bijvoorbeeld het risico op het ontwikkelen van bepaalde kankers of trombo-emboliën, enz.

Op basis van het beschikbare materiaal wordt clomifeen dus wel als veilig beschouwd met bijvoorbeeld 25 mg per dag, maar zeker weten doen we het niet, en dit gaan we voorlopig ook niet weten. Wel merk ik dat er wat meer onderzoek naar gedaan wordt met grotere patiëntgroepen als alternatief voor testosteronvervangingstherapie. Doe het dus in goed overleg met je endocrinoloog. Je kunt namelijk op individueel niveau wel wat zaken in de gaten houden, zoals bepaalde risicomarkers in je bloedbeeld. (Clomifeen hiervoor gebruiken blijft trouwens off-label use).
Verhoogde psa waardes kunnen iig wel uitgesloten worden bij gebruik >1 jaar:
Characterising the safety of clomiphene citrate in male patients through prostate-specific antigen, haematocrit, and testosterone levels.
Chandrapal JC, et al. BJU Int. 2016.
Show full citation
Abstract
OBJECTIVE: To determine the safety profile of clomiphene citrate (CC) in men being treated for hypogonadism or infertility by measuring prostate-specific antigen (PSA), haematocrit (Hct), and testosterone levels.

PATIENTS AND METHODS: We identified patients presenting to our institution who were placed on CC, 50 mg every day or every other day, for male infertility and/or symptomatic hypoandrogenism between September 2013 and April 2016. Patients with documented exogenous testosterone, human chorionic gonadotrophin, or anastrozole use within 2 weeks of baseline evaluations were excluded. Our primary outcomes were the effects of CC on PSA, Hct, and total testosterone levels evaluated at the 3, 6, 9, or 12 months of follow-up. Outcomes were averaged within patients across visits and summarised by mean, median, range, standard deviation (SD) and the 95% confidence interval (CI) for the mean.

RESULTS: A total of 77 patients had recorded PSA, Hct, and/or testosterone values. The mean (SD, range) age and body mass index was 34 (6, 22-51) years and 31 (6, 22-52) kg/m(2) , respectively. The mean (SD) follow-up was 358 (29) days. Within this group, CC concentration was changed in 24 patients (31%) and was discontinued in 24 patients (31%). The median (range) duration of CC therapy before discontinuation was 127 (44-161) days. The use of CC significantly raised both mean total and bioavailable testosterone levels by 200 ng/dL and 126 ng/dL, respectively (P < 0.001). This increase in testosterone had significant clinical effects with improvements in Androgen Deficiency in Aging Male questionnaire scores (P < 0.01) but not Sexual Health Inventory for Men scores. CC had no effect on mean PSA (1 ng/dL, 95% CI 0.8-1.1) or Hct (49%, 95% CI 41-53) levels, which were within normal ranges.

CONCLUSIONS: As more men are placed on CC for infertility or hypogonadism, characterising the safety effect profile becomes important. Our study found that CC significantly increased testosterone levels without changing PSA or Hct values. Because the biochemical response to CC can vary, we suggest scheduling laboratory evaluation at regular intervals; however, ordering routine assessment of PSA and Hct may not be necessary.

© 2016 The Authors BJU International © 2016 BJU International Published by John Wiley & Sons Ltd.
PMID 27226135 [PubMed - indexed for MEDLIN
 
Jep. Ja sorry, dat rekenen ze hier nu eenmaal :roflol:

Nu free shipping de norm is geworden, vind ik het mentaal echt moeilijk om €12 verzendkosten te betalen. :o

Is er hier niemand die van zijn exemplaar af wilt?
 
Nu free shipping de norm is geworden, vind ik het mentaal echt moeilijk om €12 verzendkosten te betalen. :o

Is er hier niemand die van zijn exemplaar af wilt?
Ik wil gerust de prijs van het boek met 11,95 verhogen en je dan gratis verzendkosten bieden? :trollface:
 
upload_2018-12-10_14-33-31.png

Ik ben druk bezig met een nieuw AAS-boek, maar dan in het Engels. Het wordt géén vertaling van dit Nederlandstalige boek en het zal ook anders zijn in opzet. Wat minder biochemisch geneuzel, wat meer praktische zaken. Je kunt alvast je e-mailadres achterlaten op mijn website, dan krijg je als eerste een e-mail zodra het boek klaar is.

Je kunt je e-mailadres hier achterlaten: https://peterbond.nl/book-on-steroids/
 
Bloed uitslag binnen Galen kan je er naar kijken? Misschien heb je opmerkingen heb ook gevraagd voor een igf test maar die staat er niet op word 9 januari terug gebeld voor overleg uitslag zal het dan gelijk vragen.

3DF2BD1C-5B88-4770-A7D0-C1208E4D8666.jpeg
 
Dat soort dingen doe ik alleen voor cliënten. Zonder context zegt me dit ook weinig. Je testosteron is te hoog, maar ongetwijfeld zet je dat zelf.
 
Klopt helemaal, oke toch bedankt dacht toch even proberen:P
 
De Belgen kunnen vanaf heden ook met Bancontact afrekenen.
upload_2019-2-17_14-19-53.png
 
Bloed uitslag binnen Galen kan je er naar kijken? Misschien heb je opmerkingen heb ook gevraagd voor een igf test maar die staat er niet op word 9 januari terug gebeld voor overleg uitslag zal het dan gelijk vragen.

Bekijk bijlage 438887

Up dem vitamine D pilletjes
 
Back
Naar boven