XXL Nutrition

Ab-oefeningen nutteloos als je wil afvallen?

Bezoekers in dit topic

chuckberry04

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
27
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
82kg
Vetpercentage
9%
Hey,


Ik ken iemand die 10kg wil afvallen, veel minder eet(zeg maar crashdieet), maar terwijl ook één of andere "ab-challenge" aan het doen is.

Zijn die ab-oefeningen dan niet totaal nutteloos en zelfs contraproductief? Abs zijn toch gewoon een spiergroep en om die te ontwikkelen moet je toch net meer eten en over je onderhoud gaan?

Als je de groep die echt weet waar ze bezig zijn buiten beschouwing laat (de groep die dus weet hoe ze vet kunnen verliezen en spieren opbouwen tegelijkertijd), zorgt het trainen van je buikspieren met een serieus calorietekort er dan niet net voor dat je buikspieren zich gaan afbreken? Wat er dan toe leidt dat je lichaam minder verbruikt en je eigenlijk je eigen doelstelling dwarsboomt?

En langs de andere kant, als je enkel geïnteresseerd bent in zichtbare resultaten, dus niet het versterken van je core enzo, gaan grotere buikspieren er dan niet net voor zorgen dat je net dikker lijkt??

Dus, heeft het trainen van je buikspieren enig nut als je enkel geïnteresseerd bent in afvallen en zichtbare resultaten? Als het gaat over iemand die echt weet waar hij mee bezig is kan je zeggen van wel, die kweekt abs, verbruikt meer calorieën en cut zover totdat hij een sixpack heeft. Maar bekeken vanuit het oogpunt van iemand die er maar weinig vanaf weet en eigenlijk ook niet geïnteresseerd is in het hebben van een sixpack?

Thoughts?
 
Meteen mee stoppen! Je buik kan hierdoor zelfs doorscheuren!
 
hangt van je genen af: https://youtu.be/2J9C7rO5aUI

ik ga er even vanuit dat je zo'n mooi sixpack wilt met 6 blokjes liefst mooi naast elkaar etc
dat wordt naar't schijnt bepaald door pezen die over je rechte buikspieren lopen
bij sommigen zijn die blokjes van nature al goed zichtbaar bij laag vetpercentage, bij anderen wilt dat nogal eens tegenvallen

Wanneer je bij die laatste groep bent, dan kun je de rechte buikspier trainen om meer "bulky" blokjes te hebben die dan meer uitpuilen

een dikkere, uitpuilende buik heeft wss meer te maken met de inhoud van die buik en hoe goed je de onderliggende buikspier getraind hebt (met bvb. die vacuum oefening)
 
hangt van je genen af: http://youtu.be/2J9C7rO5aUI ik ga er even vanuit dat je zo'n mooi sixpack wilt met 6 blokjes liefst mooi naast elkaar etc dat wordt naar't schijnt bepaald door pezen die over je rechte buikspieren lopen bij sommigen zijn die blokjes van nature al goed zichtbaar bij laag vetpercentage, bij anderen wilt dat nogal eens tegenvallen Wanneer je bij die laatste groep bent, dan kun je de rechte buikspier trainen om meer "bulky" blokjes te hebben die dan meer uitpuilen een dikkere, uitpuilende buik heeft wss meer te maken met de inhoud van die buik en hoe goed je de onderliggende buikspier getraind hebt (met bvb. die vacuum oefening)


Het gaat niet over mezelf hoor. Ik ben zelf aan het bulken, dus dit is louter informatief. Ik heb gewoon het gevoel dat mensen die zwaar willen afvallen enorm hun tijd aan het verdoen zijn met hun abs te trainen. Maar omdat ik met betrekking tot dit onderwerp misschien te weinig kennis heb vraag ik het hier effe. Ik zie gewoon de voordelen er niet van in.
 
Hoe dan ook, als je wilt afvallen heb je meer aan oefeningen die zoveel mogelijk spieren tegelijk aanspreken:
DL, SQ, BP, MP, BOR, dips, chin ups, cleans. evt. 1 ding voor je buik (in deze oefeningen zit al genoeg core in principe)
voeg wat cardio toe
let op je eten (80%)

Ik ben sowieso totaal geen voorstander van je buik elke dag trainen wat wel het geval is met zo'n vreemde challange. je gaat hoe dan ook niet in 30 dagen een goeie buik krijgen, zelfs al was je al droog. Train je buik gewoon net als de rest van je lichaam 2-3x per week met rust er tussen.

30 dagen op rij is trouwens een zieke overkill, en trainen wanneer je herstel nodig hebt leidt tot achteruitgang. je verliest je moment van supercompensatie totaal.
 
Frontsquats, werken je hele midsectie en buikspieren goed.
 
sws lijkt het me niet nutteloos bij afvallen en aankomen. Een goeie core hebben is altijd handig. Zodat je andere oefeningen goed kan uitvoeren en voor je houding maar je buikspieren train je ook bij andere oefeningen. ,aar als je aankomt kunnen die buikspieren er voor zorgen dat je dikker lijkt. Maar als je afvalt niet
 
Een core-training kan geen kwaad. Het crashdieet daarentegen..
Daarnaast is het naar mijn mening is het verstandiger te focussen op de oefeningen waarbij je o.a. de buikspieren aanspreekt, zoals (front)squat en deadlift en niet zozeer pure buikspieroefeningen zoals crunches. Met eerdergenoemde oefeningen (squat, deadlift) verbrand je ook flink wat calorieën..
 
sws lijkt het me niet nutteloos bij afvallen en aankomen. Een goeie core hebben is altijd handig. Zodat je andere oefeningen goed kan uitvoeren en voor je houding maar je buikspieren train je ook bij andere oefeningen. ,aar als je aankomt kunnen die buikspieren er voor zorgen dat je dikker lijkt. Maar als je afvalt niet

Er is een groot verschil tussen je buikspieren en je core trainen. Je core trainen, is hetgeen je bij een fysio leert wanneer je rugproblemen hebt en dat zijn geen buikspieroefeningen zoals crunches en situp's. Integendeel, die oefeningen worden afgeraden. Buikspieren zijn maar een onderderdeel van je core. Bekkenbodemspieren en bepaalde spieren die je ruggengraat ondersteunen die moeten ook sterker worden. Enkel buikspieren trainen, zorgt voor een slechte core en slechte houding door disbalans tussen al je corespieren.
 
Back
Naar boven