MuscleMeat

AC Gewricht

Bezoekers in dit topic

GThomas

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
316
Waardering
473
Lengte
1m86
Massa
93kg
Vetpercentage
14%
Beste leden,

sinds iets meer dan een weekje heb ik best last van mijn AC Joint, trainen gaat wel maar vooral met chest schouder dagen merk ik nu wel irritatie. Oorzaak zal wel komen van het verhuizen en zware trainen gezien ik nu op mijn max zat van mijn schema. Was van plan een weekje te deloaden en rustig aan te doen met klussen en dan weer verder te gaan. Maar heb geen idee wat met deze blessures handigheid is. Ik geloof sowiso niet in het stoppen met trainen, dit heeft me nog nooit ergens bovenop geholpen.

ben dus benieuwd naar de mening van anderen, en vooral ervaringen en wat men heeft gedaan om van een ac joint blessure af te komen. Heel erg bedankt!
 
Gewoon 2 weken relatieve rust (≠ stoppen) : submaximaal trainen - pijn kan best niet boven de 4/10 (subjectieve schaal) komen tijdens het trainen. En de pijn/last zou ook verdwenen moeten zijn binnen de 24-48u na het trainen. Indien de pijn/last niet verdwenen is na 24u, best even re-assessment en toch nét iets meer rusten. Probeer het desnoods in een notitie op je gsm bij te houden

Best BB-press, DB-press (alle press-oefeningen) even weerhouden. Lateral raises, prone-y's, ... bewegen doorheen de ROM (pendelen) kunnen wel weer en zullen de bevloeiing bevorderen.

Stelselmatig zal je merken dat het beter & beter gaat.

Waarom 2/3 weken relatieve rust? Analogie: als je een snee in je arm hebt ga je ook de korst er niet altijd vanaf moeten trekken, dan is die normaal ook binnen 2 a 3 weken hersteld. Alle weefels in het lichaam werken ± volgens dezelfde fasen van weefselherstel. Dit is ook de reden waarom een fysio/kine/arts tijdens de eerste 3W bijna niets kan doen bij a-specifieke en acute klachten.
phases-of-wound-healing.jpg
 
Rotator cuff trainen. Maar dat deed je denk ik al. Heeft mij veel geholpen. En nu trainen op geleide van pijn. Dus niet zwaar pressen.
 
Gewoon 2 weken relatieve rust (≠ stoppen) : submaximaal trainen - pijn kan best niet boven de 4/10 (subjectieve schaal) komen tijdens het trainen. En de pijn/last zou ook verdwenen moeten zijn binnen de 24-48u na het trainen. Indien de pijn/last niet verdwenen is na 24u, best even re-assessment en toch nét iets meer rusten. Probeer het desnoods in een notitie op je gsm bij te houden

Best BB-press, DB-press (alle press-oefeningen) even weerhouden. Lateral raises, prone-y's, ... bewegen doorheen de ROM (pendelen) kunnen wel weer en zullen de bevloeiing bevorderen.

Stelselmatig zal je merken dat het beter & beter gaat.

Waarom 2/3 weken relatieve rust? Analogie: als je een snee in je arm hebt ga je ook de korst er niet altijd vanaf moeten trekken, dan is die normaal ook binnen 2 a 3 weken hersteld. Alle weefels in het lichaam werken ± volgens dezelfde fasen van weefselherstel. Dit is ook de reden waarom een fysio/kine/arts tijdens de eerste 3W bijna niets kan doen bij a-specifieke en acute klachten.
Bekijk bijlage 511837
Tevens even je db-press en bb press checken op de retractie van de schouderbladen tijdens de gehele beweging. Zodra de schouders naar voren komen en de borst invalt komt er dusdanig veel druk op het ac gewricht dat hierdoor klachten kunnen ontstaan zoals osteolyse (komt vrij regelmatig voor bij krachtsporters). Door het gewricht niet zwaar te belasten herstelt dit weer in principe.
 
Back
Naar boven