MuscleMeat

Accent verleggen dmv eerdere training (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

boogie

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
10 jan 2003
Berichten
7.249
Waardering
6
Ik was wat aan het filosoferen over het aanpakken van achterliggende spiergroepen, die veel belast worden samen met andere spiergroepen.
Bijvoorbeeld bovenkant borst, onderkant buikspieren maar ook hams en onderarmen.

Stel; ik train op maandag borst flat en decline, ik merk (ook al zegt dat dan niet alles) de dagen er op aan de hand van spierpijn dat met name het middenste en onderste gedeelte van de borst belast zijn door de training. Zou je dan bijv. op woensdag je bovenkant borst extra goed kunnen trainen (belasten) mbv incline oefeningen, omdat het middelste en onderste gedeelte van de borst veel minder in staat is dat gewicht omhoog te helpen?

En zo ook bijv. met crunches (die ik voornamelijk voel in mn bovenste abs), en dan 1 of 2 dagen erna leg raises of hoe die oefening ook heet.

Verstand gebiedt mij te zeggen dat dit wel niet zo zou zijn, maar toch ben ik nieuwsgierig :)
 
Weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp maar:
Ik zou de spier zoveel mogelijk in z'n geheel aanpakken, en oefeningen waarbij de spiergroep mede wordt belast zo ver mogelijk uit elkaar doen binnen een week. Als je het idee hebt dat bijvoorbeeld je bovenkant borst niet meekomt kan je natuurlijk altijd wat extra incline werk doen, maar wel op dezelfde dag als het even kan.

PS: normaal zie ik je volgens mij bijna nooit buiten chat&conversatie en nu start je in een keer 3 topics! Gezellig hoor!
 
ja ik keer weer terug naar mn roots! Gezellie!

Mijn idee was dus juist niet op dezelfde dag omdat je door mijn bovengenoemde methode de (in dit geval) onderkant/midden van de borst extra uitschakelt door ze er een dag of 2 ervoor al te belasten.
 
boogie zei:
ja ik keer weer terug naar mn roots! Gezellie!

Mijn idee was dus juist niet op dezelfde dag omdat je door mijn bovengenoemde methode de (in dit geval) onderkant/midden van de borst extra uitschakelt door ze er een dag of 2 ervoor al te belasten.

Ow ok, op die fiets. Het effect daarvan is moeilijk te voorspellen aangezien het ook juist nog een extra stimulans kan zijn van je onderkant borst. Die is na twee dagen genoeg hersteld om weer veel kracht mee te kunnen zetten, dus ik denk niet dat je die uitschakelt.

De enige manier om een gedeelte van je borst min of meer uit te schakelen is imo door hem de eerste helft van je training keihard aan te pakken en dan te beginnen met het andere gedeelte.

Maar je weet nooit, je kan het proberen.

Ik doe trouwens wel zoiets met chinnen. Voor dat ik een setje chin ups doe doe ik een biceps oefening, zodat die laatstgenoemde spier je latissimus dorsi niet teveel kan assisteren bij het chinnen.
 
Zelda zei:
De enige manier om een gedeelte van je borst min of meer uit te schakelen is imo door hem de eerste helft van je training keihard aan te pakken en dan te beginnen met het andere gedeelte.

In theorie komt dat volgens mij op hetzelfde neer als datgene hij wil zeggen, alleen gespreid over verschillende trainingen (kan je mij nog volgen?).

Ik denk dat het meest optimaal is inderdaad gewoon sleutelen aan de indeling van je spiergroepen gezien over je aantal dagen per week, dus zelf uitvissen is de boodschap denk ik.
 
ja idd, wat Zelda doet bij het chinnen is hetzelfde, alleen dan op de dag zelf.
Ik zal er eens mee gaan experimenteren de komende weken/maanden en laat het wel ff weten.

Mits 3xl mij niet met een stukje keiharde wetenschap om de oren gaat slaan
 
Had er ook eens een stukje over in de Flex gelezen. Een pro, ik ken zijn naam niet meer, deed iets gelijkaardigs voor zijn borst. Eerst de onderkant van de borst vermoeien en pas op het einde bovenkant borst, omdat de bovenkant dan meer werk moest leveren aangezien de onderkant al getraind was. Hij noemde het, als ik mij niet vergis, omgekeerde pre-exhaustion.
 
Back
Naar boven