Fitness Seller

Achteruit bij nieuw schema in begin?

Bezoekers in dit topic

jake9822

Novice
Lid geworden
19 jul 2016
Hallo allemaal. Ik train ongeveer 1 jaar consequent, daarvoor een aantal jaar minder consequent
Ik heb een tijd een schema per week gevolgd:
Dag 1 borst triceps
Dag 2 benen rug
Dag 3 schouders biceps
Dag Rust
Dag 5 borst Triceps
Dag 6 benen rug
Dag 7 schouders biceps

Omdat ik voor mijn gevoel niet zo veel progressie meer had, had ik besloten om het om te veranderen naar push-pull-Lets schema en hoger in reps gaan zitten

Dit doe ik nu 3 weken. Maar ik merk dat ik minder sterk wordt met deadlift, bench en squatten. Terwijl ik aan het bulken ben en dus veel eet.

Mijn vraag. Kan dit in het begin? Moet ik het schema blijven volgen of weer omgooien

Hallo allemaal. Ik train ongeveer 1 jaar consequent, daarvoor een aantal jaar minder consequent
Ik heb een tijd een schema per week gevolgd:
Dag 1 borst triceps
Dag 2 benen rug
Dag 3 schouders biceps
Dag Rust
Dag 5 borst Triceps
Dag 6 benen rug
Dag 7 schouders biceps

Omdat ik voor mijn gevoel niet zo veel progressie meer had, had ik besloten om het om te veranderen naar push-pull-Lets schema en hoger in reps gaan zitten

Dit doe ik nu 3 weken. Maar ik merk dat ik minder sterk wordt met deadlift, bench en squatten. Terwijl ik aan het bulken ben en dus veel eet.

Mijn vraag. Kan dit in het begin? Moet ik het schema blijven volgen of weer omgooien
Is normaal, gewoon lineaire progressie aanhouden dan ben je zo weer op oude niveau...and beyond

1. Je doet toch ook meer reps, hoe meet je het verval in kracht?

2. Is je doel kracht of massa?

1. Je doet toch ook meer reps, hoe meet je het verval in kracht?

2. Is je doel kracht of massa?
Klopt na 3-4 weken heb ik 1 rep Max geprobeerd… ben ik in achteruit gegaan . Ik had verwacht dat ik ook sterker was geworden.
Doel is nu massa
8-12 reps het beste dan?

Klopt na 3-4 weken heb ik 1 rep Max geprobeerd… ben ik in achteruit gegaan . Ik had verwacht dat ik ook sterker was geworden.
Doel is nu massa
8-12 reps het beste dan?
Maak je progressie in de nieuwe repranges, dan is het goed.

Als je doel massa is dan is het niet zo belangrijk hoe sterk je bent.

Mogelijk is je lichaam vermoeid doordat het nu meer volume te verwerken krijgt en/of moet het daaraan werken.

Voor het vergroten of behouden van je maximaalkracht is het nodig dat je regelmatig op een vrij hoge intensiteit traint. Als dit (een beetje belangrijk) voor je is kan je overwegen om na 2 cycli op meer herhalingen een keer een cyclus op minder herhalingen te doen op de main oefeningen (en eventueel naar een nieuwe max toe te werken).

Ik zou me zeker niet blindstaren op een tijdspanne van 3 weken mbt kracht.

En zoals hierboven gezegd lineaire progressie toepassen, maar nog belangrijker als je vastloopt weer een aantal weken terug starten.

Je kan massa en kracht ook combineren. Die gaan toch hand in hand. Compounds kunnen simplistisch op kracht op 5 reps en rest wat hoger in reps klaar.

Jouw vorig schema leek me overkill. 6 van de 7 dagen en op 1 zelfde dag rug/benen. Je had even goed 3 van de 7 kunnen trainen en alsnog progressie kunnen blijven maken. Natuurlijk weet ik verder niets van intensiteit en het volume dat je draaide.

Laatst bewerkt:
Doel is nu massa
8-12 reps het beste dan?
meer reps en zelfde gewicht ?

voorbeeld:
5x100kg bankdrukken en nu wil je 12x

Traint @jake9822 niet nog steeds 6 van de 7 dagen, dat hij bv PPLrPPL en door doet?

Ja kan goed zijn. Vandaar dat ik het zo ook even aangeef. Intensiteit en volume in vraag. Als je dan lichtere dagen hebt ben ik wel akkoord met 6 van de 7, mazr niet mijn voorkeur.

Wat mij vaak verontrust en zie dit toevallig meer in mijn omgeving. Mensen met minder ervaring die constant tegen het plafond van hun kunnen aanzitten. Dus elke week datzelfde proberen. Zonder ervanuit te gaan dat dit bij @jake9822 is

Was vroeger zelf zo en zie dit zelfde gedrag steeds weer bij stiefbroer, vrienden en collega's. Is iets menseigen geloof ik.

Ja kan goed zijn. Vandaar dat ik het zo ook even aangeef. Intensiteit en volume in vraag. Als je dan lichtere dagen hebt ben ik wel akkoord met 6 van de 7, mazr niet mijn voorkeur.

Wat mij vaak verontrust en zie dit toevallig meer in mijn omgeving. Mensen met minder ervaring die constant tegen het plafond van hun kunnen aanzitten. Dus elke week datzelfde proberen. Zonder ervanuit te gaan dat dit bij @jake9822 is
Veel mensen trappen toch in: meer = beter en/of als ze minder progressie maken dan is de enige oplossing er een schepje bovenop te doen.

Veel mensen trappen toch in: meer = beter en/of als ze minder progressie maken dan is de enige oplossing er een schepje bovenop te doen.

Hoe jij het zegt is het mooi beknopt.

meer reps en zelfde gewicht ?

voorbeeld:
5x100kg bankdrukken en nu wil je 12x
Nee ik heb met wat minder gewicht meer reps gedaan
Bijv benchen deed ik eerst 5 x 105 voor 4 sets
Nu doe ik 12 x 80, 10 x 90 8 x 95 5x 100
Kon Max 120 1 rep
Nu maar 110

Ik zou me zeker niet blindstaren op een tijdspanne van 3 weken mbt kracht.

En zoals hierboven gezegd lineaire progressie toepassen, maar nog belangrijker als je vastloopt weer een aantal weken terug starten.

Je kan massa en kracht ook combineren. Die gaan toch hand in hand. Compounds kunnen simplistisch op kracht op 5 reps en rest wat hoger in reps klaar.

Jouw vorig schema leek me overkill. 6 van de 7 dagen en op 1 zelfde dag rug/benen. Je had even goed 3 van de 7 kunnen trainen en alsnog progressie kunnen blijven maken. Natuurlijk weet ik verder niets van intensiteit en het volume dat je draaide.
Klopt benen zijn ook te weinig getraind, daarom probeer ik nu wat anders. Maar iedere spiergroep 2x per week trainen kan toch wel? Doe 7-8 oefening per trainingsdaf

Klopt benen zijn ook te weinig getraind, daarom probeer ik nu wat anders. Maar iedere spiergroep 2x per week trainen kan toch wel? Doe 7-8 oefening per trainingsdaf
Dat hangt ervan af....

dit is mijn schema
DAG 1: PUSH

OefeningSetsHerhalingen
Bench Press412-10-8-6
Incline Dumbbell Press48-8-8-8
Cable Flyes412-12-12
Viking Press412-10-8-6
Cable Front Raise312-12-12
One Arm Tricep Extension310-10-10
Tricep Pushdown310-10-10
DAG 2: PULL

OefeningSetsHerhalingen
Pull Ups4Zo vaak mogelijk
Barbell Row310-10-10
Lat Pulldown (wide grip)312-12-12
Seated Row410-10-10-10
Cable Curl312-12-12
Face Pull310-10-10
Barbell Curl310-10-10
Hammer Curl312-12-12
DAG 3: LEGS

OefeningSetsHerhalingen
Squat412-10-8-6
Stiff Leg Deadlift310-10-10
Standing Calf Raise315-15-15
Leg Extension412-10-8-6
Nordic Curl312-12-12
Hyperextension310-10-1

Dag 4:Push

OefeningSetsHerhalingen
Incline Bench Press412-10-8-6:
Machine flyes310-10-10
Machine Chest Press312-12-12
Viking press412-10-8-6
Dumbbell Front Raise312-12-12
Close Grip Bench Press310-10-10
Skullcrusher310-10-10
Cable Tricep Extension312-12-12
DAG 5: PULL

OefeningSetsHerhalingen
Pull ups4Zo vaak mogelijk
Dumbbell Row310-10-10
Lat Pulldown (small grip)312-12-12
T-Bar Row410-10-10-10
Reverse Fly312-12-12
Barbell curl 310-10-10
Cable Curl312-12-1
DAG 6: LEGS

OefeningSetsHerhalingen
Deadlift412-10-8-6
Leg Press310-10-10
Seated Calf Raise320-20-20
Leg Curl412-12-12-12
Hip Thrust312-12-1

Nee ik heb met wat minder gewicht meer reps gedaan
Bijv benchen deed ik eerst 5 x 105 voor 4 sets
Nu doe ik 12 x 80, 10 x 90 8 x 95 5x 100
Kon Max 120 1 rep
Nu maar 110
In hoeverre kosten die sets moeite en maak je jezelf niet gewoon moe?

Hoe kom je aan het schema, repranges en de gewichten?

Schema een algemeen push pull schema gezocht en de oefeningen aangepast naar de oefeningen waar ik me het beste bij voel gewicht schrijf ik op en probeer ieder week iets zwaarder te doen

Die kosten wel moeite en ik heb ook afgelopen weken ineens veel spierpijn gehad

Die kosten wel moeite en ik heb ook afgelopen weken ineens veel spierpijn gehad
Spierpijn zegt niets over progressie, hoogstens dat jouw lichaam een bepaalde impuls niet gewend is.

Enige waar ik nog aan denk is dat je zeker laag genoeg begint. Kwestie van genoeg kwaliteitsreps mee te pakken en zo sterker te worden ook. Heeft weinig meerwaarde om bijv 4 weken op te bouwen en al vast te lopen.

Verder die 12,10,8,6 voor bench
Ik zie dat je de 100kg x 5 hebt gedaan wat sterk is zeker na voorgaande sets. Met de bedoeling voor 6? Zo ja? In mijn ogen als dit het begin is van een schema ben je al vastgelopen. Aangezien progressie al lang is uitgebleven zou ik lager starten.

Je kan overal 15kg aftrekken en zo herbeginnen bijv. En elke set 2.5kg verhogen. 6 weken lijkt me in tijd al weinig. Zelf hanteer ik nu 8 tot 10 weken. Voordeel hiervan is 1. Lichaam krijgt voldoende rust in de 1ste weken en 2. Motivatie en weer klaar om zwaar te gaan na x aantal weken 3. Telkens zwaar blijven gaan kan gepaard gaan met kwaaltjes

Back
Naar boven