Fitness Seller

Advies aan een Noob die wil aankomen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
19 jan 2021
Berichten
18
Waardering
50
Lengte
1m82
Massa
70kg
Hoi allemaal,

Ten eerste: hieronder een heel verhaal. een beetje verleden, nu, waarom en waar ik tegen aanloop.
Ik hoop van harte dat een paar Pro's de tijd nemen om alles te lezen en te reageren!

Ten tweede: heel chill dit forum. ik ben alleen wel een nieuw Topic begonnen nadat ik de 'sticky' heb gelezen. ik weet dat dit vast ergens anders onder had gemoeten maar er staat zoveel op het forum dat ik er niet meer uit kwam waar het bij moest staan.

Dikgedrukt zijn de concrete vragen, maar lees please dan wel de context.

Nou, daar gaan we.

Ik ben een man van 32 jaar, ik weeg gemiddeld 64 kilo en ben 1 meter 82. mijn BMI schijnt goed te zijn, maar voor mijzelf wil er gewoon wat kilo's bij hebben.
Al mijn hele volwassen leven schommelt mijn gewicht tussen de 63 en 65 kilo. Soms krijg ik zelfs de vraag of ik wel genoeg eet of dat ik ziek ben. Ook ben ik namelijk gewoon erg bleek in mijn gezicht. die combi met dun zijn helpt niet echt mee. Al helemaal niet als ik slecht heb geslapen.

ik heb er (nu) wel echt schijt aan wat anderen van denken qua uiterlijk. Ik wil nu dan ook aankomen puur voor mijzelf. Ik heb (voor mij) fysiek intensief werk en naarmate ik ouder wordt merk ik dat steeds meer kwaaltjes krijg als rugklachten etc. Ik hoop door aan te komen en in de toekomst te starten met trainen dat mijn lichaam sterker wordt, gezonder en ik simpelweg mijn werk tot mijn pensioen vol kan houden.

Ik heb hier vaak gelezen dat dunne/magere mensen zichzelf vaak benoemen tot 'koning-van-het-alles-kunnen-eten-zonder-aan-te-komen' terwijl ze eigenlijk gewoon simpelweg te weinig aten. Eerlijk, ik viel ook gewoon onder. Het enige verschil tussen mij en dat stereotype is waarschijnlijk alleen dat ik geen moeite heb met eten. Ik weet het niet precies maar ik denk dat ik tussen de 2000 en 2300 kcal zat.
vervolgens op verschillende websites mijn caloriebehoefte berekend en daar een gemiddelde van genomen. ik kwam uit op 1600 kcal in ruststand en nogmaals 1600 kcal door werk. Ik zou dus 3200 calorieën per dag moeten eten om alleen al op gewicht te blijven.
Ohja voor ik het vergeet, ik rook 24 sigaretten per dag en drink regelmatig alcohol (1 of 2 biertjes op een avond, 4x avonden week). tja als we dan toch eerlijk zijn gooi ik dat er ook maar meteen in :D.

Ondertussen is dit de 8ste dag dat ik hoopvol en in enorme spanning, of het gaat helpen, het roer heb omgegooid qua voeding. (ik rook en drink nog steeds)
Ik heb voor mezelf bedacht (wel na een hoop info op te hebben gezocht) dat er 800 kcal per dag bij moeten als ik wil aankomen. Ik eet nu dus elke dag 4000kcal en vul ik elke dag alles netjes in op myfitnesspal app. De 4000 kcal zijn excl. groente (sla, tomaat etc.) en excl. alles met alcohol. dit omdat ik 1000 krop sla moet eten om aan kcal te komen :p en het al genoeg moeite kost voor mij om netjes de app bij te houden. Wel doe ik bijv. een hele avocado invullen als ik dat eet. Die tikken namelijk lekker aan.

Ik heb wel moeite om aan eiwitten te komen, omdat ik erg slecht ga op koemelk. Dus kwark, melk etc. eigenlijk, zuivel kan ik niet goed hebben.

Mijn eten bestaat voornamelijk uit: walnoten, 85% cacaorepen, coolbest, kokosblokjes, eieren, alpro soya ongezoet, tonijn, bruin brood, kipfilet, rozijnen, rijstwafels, rundergehakt, rijst, pasta's, biefstuk, honing, avocado, bananen, pindakaas en havermout. havermout is echt vies trouwens, maar het moet maar. Ik heb geen vast voedingsschema. Eerst even kijken wat ik fijn vindt. Dan zet ik dat allemaal in een schema.
Is bovenstaande een goede start voor mij vanuit het oogpunt beoordeeld met logica door een Pro?? :D

Sinds ik ben begonnen met 4000kcal per dag aantikken heb ik wel wat klachten ontwikkeld. Ik ben bijvoorbeeld, vooral in de avonden, er licht in mijn hoofd. Bijna alsof ik elk moment in slaap kan vallen. beetje dat slaap dronken. Ik voel lichte druk op en rondom mijn slaap, ik zweet heel snel, mijn conditie lijkt minder dus snel moe, en hartkloppingen uit het niets. Kan dit komen door het aanpassen van mijn voeding? en zo ja, wat moet ik ermee. Hoort dit erbij omdat ik het drastisch heb omgegooid? Moet ik gewoon even niet zeiken en doorbijten? ik eet/drink volgens mij namelijk bijvoorbeeld veel minder suiker. ik ben volledig gestopt met red bull Energy waar ik er 2 a 3 per dag van dronk.
Advies please over bovenstaande alinea.

Dan komen we aan bij mijn volgende struggle. Ik heb geen moeite met het eten. 4000 kcal gaat me zonder moeite af. 7500 red ik ook als ik het moet van mezelf om mijn doel te halen. Mijn struggle zit hem vooral in de tijd nemen, vooral als ik werk, om ook echt mijn eten klaar te maken. Het is niet alleen maar even je voeding aanpassen. Het is gewoon commitment aan een nieuwe lifestyle en daar heb ik vooral moeite meer.
Dan zit ik filmpjes te kijk naar wat gezonde koolhydraten zijn, en dan zeggen ze in het filmpje "ja dan doe je dit en maak je dit, doe je dat 10 minuten in de pan" etc. etc. Het enige wat ik dan denk is "ja, jou baan is thuis filmen hoe je een ei bakt. jij heb alle tijd om dat thuis te doen" ik werk gewoon 10 uur per dag + 2 uur reistijd en ben blij als ik mijn pauze uberhaubt kan houden. Ik heb nu wel besloten dat ik sowieso mijn pauzes ga houden voor min gezondheid, maar hoe ik me eten ga klaarmaken, eten en weer opruimen in een kwartiertje weet ik nog niet. Het is een natuurlijk een beetje een simpel voorbeeldje. Maar ik loop wel echt tegen de bredere gedachte van dit voorbeeld aan namelijk, hoe combineer ik een gezonde levensstijl, een werk levensstijl en een sociale levensstijl in 1 levensstijl? het kan er maar 1 zijn. ik heb 24 uur per dag. 9 uur slapen, 12 uur werken incl. reistijd en ik hou 3 uur over voor koken, boodschappen, contacten onderhouden etc. oh en ik volg ook nog een opleiding.
Serieus, hoe combineren jullie dat???

Ik ga op dit moment niet naar de sportschool. Gezien mijn gewicht i.c.m. lengte en het advies wat ik hier heb gelezen heeft dat nog geen zin. Eerst maar bulken. Kijk, ik praat nu al in vaktermen :p. De sportschool is voorlopig ook helemaal niet mijn doel, maar stel dat het over een jaar wel een doel wordt wil ik wel nu de juiste weg daarnaar toe bewandelen. Niet dat ik over een jaar al het vet er af train wat ik er nu aan eet. Dan had ik dat net zo goed niet kunnen doen toch? of zie ik dat verkeerd.
Hier niet echt een vraag. Meer bevestiging die ik zoek om te horen dat beginnen met bulken en daarna pas sporten de juiste volgorde is.

Ik heb mij vanochtend gewogen en woog 66,1kg. Ongeveer 1 kilo aangekomen in 1 week. Is dit normaal? de ene zegt namelijk dat 100 gram p.w. aankomen normaal is. De andere zegt 500 gram. Heel eerlijk, als het 100 gram per week is, ga ik er verder geen energie in steken. Dan kost het me een half jaar om 2 kilo aan te komen.. dan krijg ik 1 keer de griep en dan is al het werk van een half jaar hoogstwaarschijnlijk letterlijk door de pot gespoeld.
Ik ben me ervan bewust dat ik in het minste geval 1700 kcal per dag meer eet dan voorheen. (van 2300 naar 4000). Dit kan toch niet maar 100 gram per week opleveren?

Als je helemaal tot hier bent gekomen met lezen, enorm bedankt en ik hoop dat je dan ook nog even de tijd neemt om te reageren op mijn vragen.

thanks!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Schwarzeneggertje,

in eerste instantie wil ik gewoon van mijn schrale gewicht af. maar wel op een beetje een gezonde manier. op die manier wil ik met meer eten mijn uiterlijk en gezondheid verbeteren ja. het plan was om als ik wat meer weeg te beginnen met trainen. gelukkig heb ik al feedback gekregen dat ik beter nu al kan gaan beginnen omdat ik anders later er af ga trainen wat ik er nu aan eet XD.

"Hoe kan je nou denken dat je met meer eten iets gaat verbeteren aan je uiterlijk of gezondheid."

kan je deze zin wat meer toelichten? ik begrijp dat het train-gedeelte bij mij ontbreekt, maar is het dan niet zo dat ik met meer/anders eten iets ga verbeteren aan mijn uiterlijk en gezondheid?
Vet er af trainen is ook haast onmogelijk, daar is weer een caloriebeperkt dieet voor nodig. Alleen door te sporten en een heel klein beetje meer te eten, kan je geleidelijk spierweefsel opbouwen zonder dat er (veel) vet bijkomt.

Verstandiger eten is natuurlijk wel goed.
 
He man, tenzij je zwaar ondervoed bent, ga je alleen maar meer vet aanzetten met meer eten.
oei.. dan heb ik dat dus gewoon helemaal verkeerd. best dom van me, het was al een keer gezegd.. maar het drong niet door.
nu wel, Ik begrijp wat je bedoelt.
ik begin een aardig beeld te krijgen en krijg ook ineens een motivatie boost :D

thanks voor je duidelijke woorden!
 
oei.. dan heb ik dat dus gewoon helemaal verkeerd. best dom van me, het was al een keer gezegd.. maar het drong niet door.
nu wel, Ik begrijp wat je bedoelt.
ik begin een aardig beeld te krijgen en krijg ook ineens een motivatie boost :D

thanks voor je duidelijke woorden!
Waarom zou je vetcellen aanmaken door meer te gaan eten, ga trainen als een beest en eet gezond - eens je in de routine zit is het heel makkelijk allemaal vol te houden, ergens gelezen dat het 3 weken duurt ongeveer voor een mens een routine beetje gewoon is, dus die eerste 3 zulle wat moeilijk zijn derna gaat het vanzelf
 
Meer eten is niet perse vet aanzetten. Je eet nu kennelijk niet genoeg om aan te komen. Dus moet je meer eten maar niet doorslaan in alles wat los en vast zit eten. Gewoon rustig aan doorgaan en doorzetten en kijken of je gewoon gemiddeld gezien tussen 0,25-0,5 kg per week aankomt. Als het langzamer gaat zal je minder vet aanzetten relatief gezien. Heb je geen tijd om eten te maken kan je ook simpelweg als je 1 x avondeten maakt meteen voor 4 x maken. Kost je dan niet meer tijd. Gooi het in bakken en in de vriezer. Heb je iets voor noodgeval bij de hand. Als ik het avondeten maak kook ik tegelijk voor de volgende dag 3 maaltijden en eieren en zet ik alles klaar (rijst koken duurt immers 8 minuten en moet je kijken wat je in die tijd kan doen. Brood smeren en eieren koken en houdbare zooi in een tasje klaarzetten oid. Je moet leren efficient eten te maken en ook efficient te eten.

Als ik eieren bak voor mijn ontbijt (rond 6:00) dan kan ik ondertussen mijn tas inpakken met de zooi die ik ed avond ervoor heb gemaakt. Multitasken leren ;)
 
Meer eten is niet perse vet aanzetten. Je eet nu kennelijk niet genoeg om aan te komen. Dus moet je meer eten maar niet doorslaan in alles wat los en vast zit eten. Gewoon rustig aan doorgaan en doorzetten en kijken of je gewoon gemiddeld gezien tussen 0,25-0,5 kg per week aankomt. Als het langzamer gaat zal je minder vet aanzetten relatief gezien. Heb je geen tijd om eten te maken kan je ook simpelweg als je 1 x avondeten maakt meteen voor 4 x maken. Kost je dan niet meer tijd. Gooi het in bakken en in de vriezer. Heb je iets voor noodgeval bij de hand. Als ik het avondeten maak kook ik tegelijk voor de volgende dag 3 maaltijden en eieren en zet ik alles klaar (rijst koken duurt immers 8 minuten en moet je kijken wat je in die tijd kan doen. Brood smeren en eieren koken en houdbare zooi in een tasje klaarzetten oid. Je moet leren efficient eten te maken en ook efficient te eten.

Als ik eieren bak voor mijn ontbijt (rond 6:00) dan kan ik ondertussen mijn tas inpakken met de zooi die ik ed avond ervoor heb gemaakt. Multitasken leren ;)
haha ja inderdaad. multitasken is het geheim. Het gaat nu ook al makkelijker trouwens. Moet me alleen nog verdiepen in het trainen. overal waar ik kijk komen 'compound oefeningen' 2 of 3 keer per week terug. Daar nu naar kijken :D

maakt het eigenlijk nog veel uit hoe je die calorieën binnen krijgt?

Ik vind het persoonlijk makkelijker om 3x een grote maaltijd te eten in plaats 6x kleinere. De "adviezen" op internet zijn erg verschillend. Al neem ik die niet heel serieus aangezien ik niet weet in hoeverre zij deskundige uit eigen ervaring zijn in tegenstelling tot de mensen op dit forum.
Gisteren bestond mijn avond eten uit 2361 calorieën. Heerlijk zo een bord vol eten haha.
 
haha ja inderdaad. multitasken is het geheim. Het gaat nu ook al makkelijker trouwens. Moet me alleen nog verdiepen in het trainen. overal waar ik kijk komen 'compound oefeningen' 2 of 3 keer per week terug. Daar nu naar kijken :D
Wat is het probleem daarmee? Kan je ze niet doen? Dan zijn er altijd wel alternatieven maar met compounds pak je meerdere spiergroepen tegelijk aan.
maakt het eigenlijk nog veel uit hoe je die calorieën binnen krijgt?

Ik vind het persoonlijk makkelijker om 3x een grote maaltijd te eten in plaats 6x kleinere. De "adviezen" op internet zijn erg verschillend. Al neem ik die niet heel serieus aangezien ik niet weet in hoeverre zij deskundige uit eigen ervaring zijn in tegenstelling tot de mensen op dit forum.
Gisteren bestond mijn avond eten uit 2361 calorieën. Heerlijk zo een bord vol eten haha.
Het maakt niet uit hoeveel maaltijden je eet. Ik ben er zelf wel voorstander van te verdelen over een dag. Maar of je nu 3 of 6 maaltijden eet maakt geen ruk uit. Als je maar aan je kcal en macro's komt. Ik zou wel bij ontbijt, lunch en diner je eiwitten wat verdelen zodat je het wat meer over de dag heen krijgt. Koolhydraten rondom de training is vaak ook wel fijn. Maar het is allemaal ook persoonlijke voorkeur. Sommige mensen vinden het niet prettig vlak voor een training een grote maaltijd te eten maar juist erna. Anderen vinden met een volle maag naar bed gaan een ramp. Zelf heb ik persoonlijk voor het slapen gaan liever een volle maag omdat ik anderssnachts honger krijg.
Maar dat kan je zelf allemaal bepalen. Er zijn ook zat mensen die IF doen (intermittent fasting) en die hebben een "eating window" soms maar van 4 a 5 uur oid. Dan werk je alles in die tijd weg. Er zijn er hier ook die tot de lunch niets eten en alles erna. Dus kijk wat je bevalt.
 
Wat is het probleem daarmee? Kan je ze niet doen? Dan zijn er altijd wel alternatieven maar met compounds pak je meerdere spiergroepen tegelijk aan.

Het maakt niet uit hoeveel maaltijden je eet. Ik ben er zelf wel voorstander van te verdelen over een dag. Maar of je nu 3 of 6 maaltijden eet maakt geen ruk uit. Als je maar aan je kcal en macro's komt. Ik zou wel bij ontbijt, lunch en diner je eiwitten wat verdelen zodat je het wat meer over de dag heen krijgt. Koolhydraten rondom de training is vaak ook wel fijn. Maar het is allemaal ook persoonlijke voorkeur. Sommige mensen vinden het niet prettig vlak voor een training een grote maaltijd te eten maar juist erna. Anderen vinden met een volle maag naar bed gaan een ramp. Zelf heb ik persoonlijk voor het slapen gaan liever een volle maag omdat ik anderssnachts honger krijg.
Maar dat kan je zelf allemaal bepalen. Er zijn ook zat mensen die IF doen (intermittent fasting) en die hebben een "eating window" soms maar van 4 a 5 uur oid. Dan werk je alles in die tijd weg. Er zijn er hier ook die tot de lunch niets eten en alles erna. Dus kijk wat je bevalt.
nee niks mee! kan ze wel doen. maar ben een noob heh. moet eerst nog uitzoeken wat dat inhoudt en hoe ik in de juiste houding de oefeningen moet doen etc.

Top, dat is heel fijn om te weten. Ik vindt slapen met een volle maag heerlijk.

thanks again!
 
Veel filpjes kijken op internet en jezelf ook filmen en kijken en vergelijken. Je kan ook filpjes uploaden voor advies hier. Maar begin eerst met een wat lager gewicht met de oefeningen te proberen. Het is een kwestie van doen en opbouwen.

Welkom. :)
 
Hoi allemaal!
Even een update.
Alle adviezen ter harte genomen en er zijn ontwikkelingen :)
- mijlpaal van 70kg behaald!!. nog nooit zoveel gewogen in mijn leven (dus 7 kg aangekomen sinds november 2020!)
- alle lichamelijke klachten die ik in het origineel bericht beschreef zijn weg (dus waren toch afkickverschijnselen van de suiker)
- nog steeds gestopt met alle vormen energydrink (en havermout lol )
- goede balans gevonden tussen werk/prive/sociale leven. (inderdaad, was gewoon niet efficiënt met eten maken, nu veel meer aan gewend)
- eet nu 3800 calorieën gemiddeld per dag en dan kom ik dus langzaam aan.
- doe nu aan thuis-sporten 2 x in de week + 1 x per week buiten sporten. Ga dit nog wel opschroeven/veranderen naar intensievere trainingen

Iedereen die heeft gereageerd en mij advies heeft gegeven nogmaals bedankt!
Ik ben er nog niet, maar ik hou jullie op de hoogte
 
Goed om te lezen dat het zo goed gaat. Je hebt de smaak te pakken zo te zien (behalve die van de havermout dan). Ga zo door!
 
Hoi Schwarzeneggertje,

in eerste instantie wil ik gewoon van mijn schrale gewicht af. maar wel op een beetje een gezonde manier. op die manier wil ik met meer eten mijn uiterlijk en gezondheid verbeteren ja. het plan was om als ik wat meer weeg te beginnen met trainen. gelukkig heb ik al feedback gekregen dat ik beter nu al kan gaan beginnen omdat ik anders later er af ga trainen wat ik er nu aan eet XD.

"Hoe kan je nou denken dat je met meer eten iets gaat verbeteren aan je uiterlijk of gezondheid."

kan je deze zin wat meer toelichten? ik begrijp dat het train-gedeelte bij mij ontbreekt, maar is het dan niet zo dat ik met meer/anders eten iets ga verbeteren aan mijn uiterlijk en gezondheid?
Geen hoge verwachtingen hebben lijkt mij het beste want je woog ruim 15 kilo onder je lengte en zoals eerder gezegd spiermassa kweken gaat niet zo snel, je onderschat het mentale aspect vooral, opgeven omdat je de gewenste resultaten niet ziet (door een hoog verwachtingspatroon), een realistisch verwachtingspatroon is veel beter en ook beter haalbaar.
 
Back
Naar boven