XXL Nutrition

Advies begin homegym (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

JBentura

Novice
Lid geworden
21 nov 2013
Berichten
13
Waardering
2
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
13%
Hey,

Al langer droom ik van een kleine home gym. Een plek waar ik ook op drukkere dagen of buiten openingstijden van de sportschool kan trainen. Hard je eigen muziek pompen en niet hoeven wachten op een apparaat is natuurlijk ook heerlijk.

Ik ga de zolder voor mijn nieuwe home gym gebruiken. Het is niet groot en heeft schuine daken, dus de mogelijkheden zijn helaas niet eindeloos, maar met het juiste materiaal zal ik ver genoeg komen. Mijn sportschool abo houd ik voorlopig aan voor variatie en zwaarder liften. Voordat ik tot aanschaf over ga wil ik wat advies inwinnen, vandaar dit topic. Mijn startbudget is ongeveer € 1000 om mee te beginnen met een uitloop van ongeveer € 500. Uitbreiden kan altijd nog.

De ruimte
3m diep
4.2m breed
2.5m hoog op middelste 1.15m breedte daarna schuin aflopend
ter illustratie, als ik rechtop sta met een halter van 180cm op mijn schouders heb ik nog genoeg ruimte links en rechts tot schuin dak. Halter van 220cm past helaas niet met squatten. Bench en deadlift zou wel met 220cm kunnen.

Bankje 200 - 300 €
Ik ben op zoek naar een stevig verstelbaar bankje. Het is mooi als hij ook decline verstelbaar is, maar dat is geen must. Ik had deze op het oog https://www.fitness-seller.nl/atx-multi-bench-mbx-520/, iemand ervaring mee of een betere suggestie? De ATX is helaas niet op voorraad, dus andere suggesties zijn zeer welkom.

Dumbbells 100 - 250 €
Voor de dumbbells heb ik me verdiept in de verschillende mogelijkheden. Voor de hand liggend lijkt het mij het beste om te starten met 2 korte olympische halters, omdat de gewichten onderling te gebruiken zijn met de lange halter en je dus eenvoudig zwaarder kan voor bijvoorbeeld dumbbell bench en rows. Zoiets https://www.helisports.nl/products/431326/Newton-Fitness-OB-20-Dumbbell-Bars.html. Een andere optie is een setje verstelbare dumbbells. Dit werkt sneller, je kunt er een preciezer gewicht mee kiezen, maar gaat vaak niet zo zwaar. Ook zijn ze nogal een stuk duurder (voor 50mm dumbbells+extra gewichten kom ik op 260€, een setje verstelbare dumbbells is al gauw 500+€). Wat raden jullie aan? In geval van de verstelbare, welke raad je aan?

Halter 100 -150 €
In verband met de beschikbare ruimte kies ik voor een halter van 180cm. Ik een van de volgende op het oog, ervaringen met Kroon of Pivot? Suggesties?

Schijven 280 - 500 €
Als ik voor dumbbell halters ga, ga ik voorlopig voor:
4x 1,25kg 20 €
4x 2,5kg 40 €
4x 5kg 80 €
4x 10kg 160 €
2x 20kg 160 €
De gewichten t/m 10 kg moeten sowieso kleiner zijn voor de handhalters en ik rubberen buitenkant voor de vloer. Maakt het merk hierin veel uit? Suggesties?
Als ik voor de verstelbare dumbbells ga ga ik alleen voor:
2x 5kg 40 €
2x 10kg 80 €
2x 20kg 160 €

Squat/bench rek 200 - 500 €
Deze vind ik het lastigste. Ik zoek een rek dat niet vast gemonteerd hoeft te worden. In de zomer verplaats ik de boel waarschijnlijk naar de tuin. Hij moet geschikt zijn om te squatten en te benchen.
Ik heb zoiets op het oog, mensen ervaringen mee?

Een half rack past in principe ook. Op 215cm hoogte is de ruimte ongeveer 170cm breed. Zoiets: https://www.fitness-seller.nl/atx-half-rack-hrx-620/. De stevigheid, het modulaire systeem en de pull-up bar hiervan spreekt me wel aan, maar ik kom waarschijnlijk alleen in de knoei met de 180cm halter.

Misschien een wat uitgebreide post, maar ik zoek dus echt gedegen advies. Ik sta open voor feedback over mijn ideeën bovenstaand. Ik hoor het graag, cheers.
 
De multibench die jij op het oog hebt heb ik ook en is een aanrader. Mooie, stevige bench en wat later kan je een leg lift option bijkopen. Aanrader hoor!

Verder moet je zelf een beetje de afweging maken wat je wil en wil je daarop zo lang wachten. Bij fitness seller staan een reeks prachtige producten, maar helaas amper voorradig. Dus wil je lang wachten op een mooi ATX product met de goeie service van fitness seller? Of ben je ook tevreden met een ander product en iets kortere levertijd?

Kijk ook eens in het topic show je homegym, veel mooie voorbeelden.
 
Bedankt voor de tip allebei. Met de huidige maatregelen voor sportclubs heb ik er toch wat meer haast mee, dus of ik echt op voorraad ga wachten voor het bankje weet ik nog niet. Het topic is inderdaad een fijne inspiratie.

Het artikel gaat gelukkig voldoende in detail, thanks voor het delen
 
Inmiddels ben ik voorzien van halters en gewichten. Ik heb enkel nog een bankje en squat stand nodig. Ik heb besloten dat ik toch wel graag voor de ATX ga. Degelijk spul als ik alle verhalen mag geloven. Het bankje van ATX heeft sterk mijn voorkeur omdat je inderdaad kunt uitbreiden voor beenoefeningen. Nog even geduld hebben dus!
 
Back
Naar boven