MuscleMeat

Advies gevraagd ivm krachttraining (17 jaar)

Bezoekers in dit topic

Rik01

Novice
Lid geworden
11 okt 2011
Berichten
8
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
69kg
Hallo,

Ik weet dat er al erg veel topics & sites bestaan over krachttraining ivm groei...
Ik heb al heel wat doorgelezen op 't internet, maar wat persoonlijk advies zou zeker welkom zijn.

Allereerst iets over mijzelf. Ik ben 17 jaar (januari wordt ik 18) en 1.76 meter.
Op 't einde van mijn 15e levensjaar (3 weken voordat ik 16 werd) was ik 1.73 meter.
Op dat moment deed ik al aan fitness met dumbbells tot max 6KG voor alle oefeningen.
Helaas wel sommige oefeningen met foute techniek besef ik nu pas :(

Ik was al na 1 maand gestopt omdat ik toen dacht dat fitness de groei zou belemmeren.
Nu ben ik 2,5 maand geleden weer begonnen met krachttraining thuis (set dumbbells).
Eerste 1,5 maand weinig kilo (4-6 kilo, 20-60 herhalingen) gepakt om de pezen aan te sterken.
Nu, 2,5 maand later, train ik met 6-11 kilo (afhankelijk van de spiergroep en oefening).
Ik pak 12-15 herhalingen. Ik gebruik voedingsschema's en whey perfection.

Ik wilde graag een gym pakken omdat dat veiliger is lijkt me.
Ik ben in een gym verzekerd van een goeie techniek omdat mijn neef daar werkt als begeleider en samen met me wilt gaan trainen :rolleyes: Uiteraard wil ik 6 dagen in de week gaan trainen, en alle spiergroepen aanpakken (met name rug / benen omdat ik die thuis helaas minder getraind heb door materiaal / gebrek aan juiste techniek). Toch ben ik bang dat ik mijn groei op welke manier dan ook belemmer. Ik ben erg klein voor mijn leeftijd en in meer dan 1 jaar tijd maar 3 centimeter gegroeid, en bang dat ik helemaal niet meer ga groeien als ik 6 dagen in de week aan krachttraining doe. Ik ben namelijk wel erg gemotiveerd en hou van fitnessen, maar misschien is het slimmer om nog te wachten tot ik uitgegroeid ben? Ik heb al veel topics gelezen en de meningen zijn erg verdeeld, maar wat persoonlijk advies is welkom.

Mijn vraag is: denken jullie dat het slim is voor mij om op mijn 17e, met mijn 1,76 meter, 6 dagen in de week aan krachttraining te gaan doen in een gym, of kan ik beter nog wachten totdat ik uitgegroeid ben?

Gr, Rik
 
Laatst bewerkt:
In mijn ogen kun je prima beginnen met trainen, echter lijkt me 6 dagen wat teveel van het goede. Ik zou gewoon lekker 3-4 dagen per week gaan trainen als beginner zijnde.

Hoe lang zijn je ouders? Als deze ook vrij klein zijn kan het wellicht genetisch zijn dat je niet heel lang zult worden. Echter kun je volgens mij nog wel een groeispurt krijgen, ik was ook altijd rond de 1.73 ofzo en toen groeide ik nog eens 20cm. Als je nu gewoon rustig begint met trainen zal het je groei echt niet gaan belemmeren. Zorg voor voldoende voeding en rust in ieder geval.
 
Goeie motivatie! Maar omdat je net begint zou ik rustig opstarten je spieren zullen moet ten wennen aan je nieuwe leefstijl. En dit dan opbouwen tot max 4 x per week.

RUST is zeker zo belangrijk als training! Zonder rust geen groei

Suc7
 
Goeie motivatie! Maar omdat je net begint zou ik rustig opstarten je spieren zullen moet ten wennen aan je nieuwe leefstijl. En dit dan opbouwen tot max 4 x per week.

RUST is zeker zo belangrijk als training! Zonder rust geen groei

Suc7

Dit.


Ik ben zelf ook op men 16e begonnen, in het begin wat rustig aan en zien dat je de bewegingen correct leert uitvoeren. Dan kan je langzaam opbouwen.

Het stopt in elk geval je groei niet ;)
 
Vader: 1.82 meter. Moeder: 1.81 meter. Broer (19 jaar): 1.97 meter.
Ikzelf (17 jaar) ben 1.76 meter.

6x in de week trainen gaat 'm dus niet worden. Rustig opbouwen met 3-4x in de week.
Weinig kilo / veel REPS pakken om pezen aan te sterken en de bewegingen goed leren uitvoeren.
Zo kunnen m'n spieren wennen en fitness stopt m'n groei niet.
Thanks voor de reacties! :cool:
 
Wanneer hebben je broer en vader ongeveer hun groeispurt gehad? Als ze deze hun groeispurt al op jonge leeftijd gehad hebben, is het waarschijnlijk dat je die van u al gehad hebt, ookal ben je niet groot geworden. Veel succes met je trainingsplannen alleszindss :)
 
je lift nieteens zoveel dus 6x in de week. ik zeg yolo
 
Heb vandaag m'n fitness abbo gekocht en gelijk de eerste keer getraind.
Wereld van verschil met thuis trainen.
Nu nog een mooi 3x i.d week schema maken...
Thanks voor alle hulp / reacties.
 
Kijk eens naar Stronglifts en Rippetoe Starting Strength. Ideaal voor beginners en 3/week
 
ik begon op men 15e :) ben nu 11maanden bezig, heb wat last van men gewrichten etc, maar dat komt voornamelijk van men vorige hobby :D

ik train nu 5x/week,
1. borst
2. rug
3. schouders/buik
4. benen
5. bic/tric
6. + 7. rust (eventueel een dagje cardio met vriendin :D)

ben ongeveer even groot, en ben er tevreden mee, 1m75 is niet klein, ook niet groot, heb dat liever als lang te zijn :)
 
jij bent een Vlaming... die zijn gemiddeld een stuk kleiner dan Nederlanders (ik ben nu niet aan het bashen... dat is echt)
ik ben trouwens ook een Vlaming, maar woon in Nederland en heb regelmatig familiefeesten en zo waar dat heel duidelijk te zien is
 
ach ik ben ook 1m76 maar ben wel al 19 jaar. Geloof me het is een lengte waar je spierdefinitie mooi tot uiting komt :) Als je te groot bent is het ook niet altijd alles..
 
Ik train nu 3x in de week:
Vr: borst / biceps
Za: rug / triceps
Zo: schouders / benen.

Dagen kloppen niet helemaal altijd omdat mijn neef die in een sportschool werkt me begeleid. Ik fitness dus de komende 2 weken wanneer het hem uitkomt aangezien ik samen met hem train. Heeft een ontzettend voordeel en ben d'r erg blij mee, want nu weet ik welke oefeningen / met welke techniek ik alles moet uitvoeren. Zonder hem zou ik waarschijnlijk heel wat blessures oplopen in de komende weken/maanden.

Omdat ik een beginner ben hoef ik nog niet te letten op zaken als hypertrofie e.d.
Ik heb na elke training spierpijn die 2-4 dagen aanhoud, en om m'n spieren niet over te belasten vind ik 3 dagen in de week trainen met 2 spiergroepen / dag voorlopig voldoende.

Ik wil c.a 2 maanden op deze manier trainen. Als ik in de zomervakantie na 3 weken VS terugkom in NL, zal ik 5-7 dagen in de week gaan trainen met een split schema 2 spiergroepen / dag.

Trainen gaat voorlopig erg goed, en ik hoop in 2 maanden niet alleen een perfecte techniek te hebben, maar ook 't gewicht heel wat omhoog te hebben gegooid. Ideale lengte is voor mij c.a 1.84 meter, hoop zeker nog te groeien. Jammer dat ik met bulken nu wel een goal weight heb, maar geen goal lengte kan instellen :cool:

Gr, Rik
 
Laatst bewerkt:
Na 3 weken al veel vooruitgang gemerkt.
Ik heb wel ff zitten denken over het eten...
Ik fitness 3x id week en op de dagen dat ik fitness heb ik een voedingsschema.
Komt ongeveer hierop neer, klopt niet precies:

07:30
6 volkoren sneetjes brood
beleg 4x kipfilet
beleg 2x pindakaas
glas water
(dag nadat ik heb getraind ook 1x whey shake)

11:00
Sultana (pakje van drie)
Chocomelk (klein pakje)

13:00
2 volkoren sneetjes brood
beleg 2x kaas

17:30
150 gram zilvervliesrijst of volkoren macaroni
(rijst met gebakken uitjes en macaroni met kaas)
Vlees of vis als 't over is van gisteravond, anders niks erbij...

18:30
c.a 120 gram pasta, rijst of aardappelen
1 stuk vlees / vis
groente

20:00
30 gram brinta + 300 ml melk
helft van grote bak magere franse kwark + limonadesiroop (anders niet te vreten)
banaan / mandarijnen
Pinda's (meestal 3 handjes macadami mix noten van een marktkraam)

22:00
Terug van het trainen 1 whey perfection shake + 350 ml melk

Ik zit in mijn bulk periode... Fitness nu c.a 3 weken in een gym en weeg 69 kilo.

Mijn vraag is: ik fitness maar 3x in de week, ik volg het voedingsschema nu op de dag dat ik ga trainen en de dag nadat ik ben gaan trainen. Maar omdat ik op vrijdag, zaterdag, zondag train (en volg maandag dus ook nog 't voedingsschema) vraag ik me af hoe ik moet eten op de andere dagen van de week... Aangezien ik dan niet train lijkt 't me dat ik niet evenveel moet eten...

Kan d'r met wat zoeken ook achter komen maar als iemand toevallig weet wat het goedkoopste is qua vlees / vis met de meeste eiwitten zou 't fijn zijn. Werk niet en ben afhankelijk van m'n zakgeld en heb dus niet ontzettend veel geld, en vlees / vis is redelijk duur maar zou 't wel graag dagelijks in de middag willen nemen...

Rik
 
Nog geen reactie gehad maar ben eigenlijk wel benieuwd wat voor voedingsschema mensen gebruiken op dagen dat ze niet trainen... Als je niet traint hoef je natuurlijk ook minder binnen te krijgen, maar moet je dan alsnog letten op genoeg eiwitten binnenkrijgen?

Gr, Rik
Ps: inmiddels alweer 73 kilo haha
 
Motivatie is er zeker en vast en dat is top! Zou het mogelijk zijn om je ekv waardes mee te geven? Want ik zie toch wel al wat vet% (weet niet qua verhouding maar op het eerste oog dus). 350ml melk en chocomelk, ik zou je melk dan toch switchen met een pot kwark.

Om je vraag te beantwoorden is kippenwit (albert heijn) een aanrader: [EKV]23 0 1,5 ==> 111 kcal op 100gr. Bekijk wel goed welke je neemt want sommige hebben andere ekv waardes.

Je moet dan je behoefte berekenen met je normale activiteit waarde (wat je in het dagelijks leven doet, zonder sporten).
 
Thanks voor je reactie,

Heb vandaag alles bijgehouden wat ik heb gegeten en in fitnesspal gezet:
http://www.myfitnesspal.com/food/diary/Misterrik?date=2013-06-25

Eindresultaat hiervan was dit:
Totals 3,649 452 105 207 1,040 74
Your Daily Goal 3,000 375 83 188 2,500 50
Remaining -649 -77 -22 -19 1,460 -24
Calories Carbs Fat Protein Sodium Sugar

Ik zit dus vooral te hoog met calorieën & vet... En ik heb m'n brinta geen eens gegegeten vandaag... Ik ga even uitzoeken hoe ik dat moet gaan veranderen. Ik weet eerlijk gezegd niet wat EKV waardes zijn, maar heb je wat aan de link voor die gegevens? De dextro die je in de link ziet kan normaal weggelaten worden maar doordat ik midden in een tentameweek zit moet de energie toch ergens vandaan komen.

Ga straks weer de gym opzoeken voor een dinsdag tripple B (borst, biceps, buik) work-out... Merk (naast alle andere spiergroepen) veel vooruitgang bij deze spiergroepen, ga vanavond proberen voor chest op een apparaat te max'en met 12 herhalingen (113,5 kg).
 
Laatst bewerkt:
E (eiwitten) K (koolhydraten) V (vetten)
 
Back
Naar boven