MuscleMeat

Advies gevraagd: klaar met afvallen, wat nu? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sparks79

Huge Freak
Lid geworden
19 mei 2019
Berichten
8.264
Waardering
10.522
Lengte
1m94
Massa
103kg
Vetpercentage
12%
Beste BB-ers,

Ik ben sinds 10 maanden ongeveer 30 kilo afgevallen. Ben altijd erg sportief geweest en groei makkelijk (ook qua spieren), maar ik werd nogal flink.... ondanks dat ik 2x per week ging zwemmen en regelmatig allerlei actieve dingen buiten deed. Ik ging net wat te weinig sporten en wat meer eten, zittend werk... je kent het verhaal, ben lang niet de enige. Inmiddels 100,3 kilo en 1,94 lang. Vetpercentage zit rond de 15-16; bovenste abs zijn goed zichtbaar, lijntje bij de onderste breekt langzaam door. Mensen vinden me inmiddels dun geworden en ik pas in een ruime maat L en een kleine XL. De schouders en armen + benen zijn de reden voor de XL. Ongeveer dezelfde maat kleding die ik droeg toen ik een goed getraind amateursporter was op mijn 23e. Het vet is niet geheel weg, er kan echt nog wel 5 kilo af als ik zou willen, vraag is wat verstandig is. Ik kan best nog een paar maanden door zo. Maar ben dus op zoek naar advies.

Ik heb een BMR van +- 2200 en eet +-2250-2300 op een rustige dag, met sporten compenseer ik en zit ik richting 2500-2700. Dat is dus aardig laag. Eiwitten tussen 150-200g/dag meestal tegen de 200g aan, zeker laatste tijd. Zeker laatste weken merk ik dat mijn lichaam meer voedsel nodig heeft, dus eet ik iets meer. Dus eerder 2500-2700. Mijn onderhoud echter zou rond de 3400 liggen.

Door newbie gains sta ik qua gewicht laatste weken stil, maar ik raak nog steeds wat vet kwijt. Mijn broeken worden ruimer, riem kan strakker bij gelijk gewicht. Het wordt bijna tijd om voor zover ik goed heb gelezen en begrepen een clean bulk te gaan doen. Ik ga nog een paar weken zo door en dan in stapjes het aantal kcal opvoeren omdat ik bang ben te veel spieren kwijt te raken. Dan kan ik eventueel komend voorjaar weer een cut doen om echt een wasbord te krijgen en richting +-12% BF te gaan (lager hoeft van mij niet). Of moet ik nog even volhouden en in de winter pas 'clean bulken?' en eerst BF% op orde krijgen?

Ik train 3x per week (wat cardio (20m-30m), hiit, full body) en daarnaast op de dagen daartussen minstens een half uur wandelen, regelmatig uurtje fietsen. Mijn apple watch geeft aan dat ik actief al maanden meer dan 800kcal gebruik elke dag.

Wat is jullie advies; moet ik nog even doorgaan met cutten? Hoe lang nog? Tot welk FP%? En langzaam Kcal opvoeren (bij gezond dieet, dus veel mager vlees, kwark, groenten, fruit, weinig suiker en fastfood) tot hoeveel? En qua trainen? Ik doe Milon-hiit als basis, merk dat ik flink verbeter, doe wat extra compound oefeningen erbij. Nu 3 sets van 12. Dus een beginnersschema. Ik ben wel benieuwd naar jullie advies.

Ik wil rustig opbouwen en heb geen haast. Wil wel graag de verstandigste route kiezen nu ik zo ver gekomen ben. Hoor graag wat mijn opties zijn en de voor- nadelen. ben benieuwd of jullie mij van advies willen voorzien.
 
Dit is iets wat wij niet kunnen bepalen voor jou. Ben je tevreden met je huidige vetpercentage?

Zo nee --> cutten
Zo ja --> een ander doel bepalen zoals bv bulken
 
Zelf zou ik toch lekker richting dat was bordje gaan en dan daarna lean bulken. Gaf mij in ieder geval meer motivatie omdat je het beter ziet groeien als je wat droger bent maar als je nu al wilt bulken kan natuurlijk ook alleen duurt het droog trainen wat langer.
 
Dit is iets wat wij niet kunnen bepalen voor jou. Ben je tevreden met je huidige vetpercentage?

Zo nee --> cutten
Zo ja --> een ander doel bepalen zoals bv bulken

Bedankt, uiteraard zal ik zelf de beslissing nemen. Vraag is wel of zoals ik het nu doe nog zal blijven werken, of dat ik beter eerst wat spieren kn opbouwen voor een volgende cut?

Uiteindelijk wil ik nog wat lager terechtkomen, tussen de 3-5 kilo vet kwijt. Maar geen spieren verliezen en liefst nog wat opbouwen.
 
Zelf zou ik toch lekker richting dat was bordje gaan en dan daarna lean bulken. Gaf mij in ieder geval meer motivatie omdat je het beter ziet groeien als je wat droger bent maar als je nu al wilt bulken kan natuurlijk ook alleen duurt het droog trainen wat langer.

Bedankt voor je reactie. Duidelijk.

Jij denkt dat straks lean bulken makkelijker gaat na deze cut, dan als ik andersom doe dus?
 
Bedankt voor je reactie. Duidelijk.

Jij denkt dat straks lean bulken makkelijker gaat na deze cut, dan als ik andersom doe dus?
Lean bulken gaat niet zozeer makkelijker, maar met een laag vetpercentage heb je gewoon wat meer speling wat betreft voeding. Mocht je dan een periode teveel eten is de schade beperkt.
Als je nu voor de spiegel staat en jezelf bekijkt, wat vind je dan op dit moment belangrijker? Droger of juist gespierder worden?
 
Lean bulken gaat niet zozeer makkelijker, maar met een laag vetpercentage heb je gewoon wat meer speling wat betreft voeding. Mocht je dan een periode teveel eten is de schade beperkt.
Als je nu voor de spiegel staat en jezelf bekijkt, wat vind je dan op dit moment belangrijker? Droger of juist gespierder worden?

Ik wil eerst nog wat droger, omdat ik nog niet zo lang train groei ik sowieso nog wel een beetje.

Denk dat ik nog even doorga mrt cutten, maar wel langzaam de kcals iets opvoer zodat ik nog een beetje kan profiteren van mijn newbie gains.
 
Nieuw weegmomentje, twee weken na de vorige. 98,1 kg, 14% fp. nog een kilo of 3/4 of 2-3%fp eraf en dan gaan we lean bulken. Ga me maar vast inlezen tijdens de vakantie... en zorgen dat ik in de vakantie geen vet opbouw.... Maar dat zal wel meevallen bij het bergen klauteren in de alpen.
 
Back
Naar boven