Fitness Seller

Advies gevraagd, TRT

Bezoekers in dit topic

Matthijsv97

Novice
Lid geworden
2 feb 2013
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
78kg
Hallo allemaal, ik kamp al een tijdje met vermoeidheid en laag libido klachten en ben hier toch maar eens voor naar de huisarts geweest.
Train nu meer dan 4 jaar, kracht training maar voor namelijk kickboksen en slaap altijd voldoende ook drink ik vrijwel niet en ben 25 jaar oud.
Toen ik daar vertelde wat mijn vermoedens waren, laag testosteron, werd ik bijna uitgelachen en het zou allemaal wel goed zijn want testosteron zorgt er alleen voor dat je een erectie kunt krijgen en daar heb ik dan geen moeite mee.
Ik heb bloed laten prikken en mijn waarden waren als volgt op 16-08-'22;

TSH

3.0
0.55 - 4.8
Vrij T417
11 - 21
Testosteron11
10 - 30

De huisarts zei binnen referentie waarde dus we doen er verder niks mee, op eigen verzoek toch doorverwezen naar een uroloog.
Hier heb ik opnieuw bloed geprikt en de eerste keer was het 's middags, waarop Test waarde 10 terug kwam en de uroloog mij verzekerde dat het 's ochtends veel hoger zou zijn dus moest nogmaals bloed prikken.
Ook de uroloog was er van overtuigd dat mijn klachten niet voortkomen uit laag test gehalte. Bloedwaarden zijn als volgt terug gekomen (1 meting 's middags ander 's ochtends, zit ongeveer 2 weken tussen deze metingen);

TSH3.7
3.7
0.55 - 4.8
Vrij T411 - 21
Testosteron10
10
10 - 30
Vrij Testosteron241
227
174 - 729
SHBG23
26
10.0 - 57.0
L.H.3.0
2.8
1.5 - 9.3
FSH0.77
0.65
1.4 - 18
Prolactine0.060
0.16
0.05 - 0.38
PSA0.51
0.51
0 - 3

Ik heb hier inhoudelijk weinig verstand van en ben nu doorverwezen naar een endo en de uroloog had het over een behandeling met clomifeen.
Echter heb ik wat rond gelezen en naar mijn inzien is de enige juiste oplossing TRT, dus mijn vraag is zou een behandeling met clomifeen werken ? of is hier TRT de juiste optie.

Alvast bedankt voor jullie advies.

MVG
 
Het beste advies wat we hier kunnen geven is even afwachten wat de endocrinoloog adviseert aan je
 
LH en FSH zijn niet heel hoog.
Het boosten van de productie van die twee zal waarschijnlijk zowel testosteron als vruchtbaarheid verbeteren.

Als de klachten verdwijnen door het gebruik van clomifeen dan zou dat een hele goede optie kunnen zijn in jouw geval.

Je zit net in grijs gebied dus je mag in Nederland al heel blij zijn als ze iets doen voor je. TRT kan altijd nog.
 
Je lage FSH lijkt op Hypofyse aandoening. Als je HA zegt dat testosteron alleen voor een stijve is, kun je beter een andere HA zoeken.
 
Clomifeen zou in jouw geval zeker kunnen helpen. In jouw geval zou dat de eerste optie moeten zijn om je testosteronwaardes te verhogen.
 
Back
Naar boven