AndroidHealthClinic

Advies gevraagd: veel vet verliezen met mma en toch zo veel mogelijk spieren behouden of kweken met weight lifting?

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
20 okt 2022
Berichten
20
Waardering
10
Lengte
1m87
Massa
110kg
Vetpercentage
31%
Hoe kan ik het beste mijn schema inplannen? Mma wordt 3x per week gegeven en de fitness zaal is 7 dagen per week open.

Momenteel weeg ik 110, 187cm lang, ongv 31% vet, 29 jaar.

Graag wil ik met mma zo veel mogelijk afvallen en met het fitnessen spieren behouden en als het mogelijk is natuurlijk kweken.

Wat kan ik het beste doen? 2x fitnessen alsof ik spieren aan het kweken ben met een full body workout per keer? En dan 2-3x mma? Of is dat te veel mma om erbij te doen?
 
Afvallen doe je met een energie tekort. Dat is voornamelijk voedi..ng. Cardio (mma) kan helpen een tekort te creëren. Maar dat werkt het best in combinatie met een degelijk voedingschema. Dus bijhouden wat je eet.
Cardio is wel goed om je conditie op peil te houden.
Spierbehoud die je met zwaar trainen volgens een consistent trainingsschema.

Pak 3x per week een bewezen fullbody zoals starting strenght of een 5x5 stronglift.
2x mma is zat voor conditie.
Maar kijk vooral ook naar je voeding.
 
En misschien moet je je doel, beter omschrijven. Wil je naar 10% en 20kg er af of is 10kg ook genoeg ?

Train je al lang, of ben je nog maar kort bezig?

Hoe train je nu, de afgelopen maanden ? Welke split, frequentie enzo. Wat eet je nu, macro s enzo?

Hoe is het herstel ? Hoeveel uur slaap je ?

Als je dit soort info toevoegt, kan er beter advies gegeven worden.
 
Afvallen doe je met een energie tekort. Dat is voornamelijk voedi..ng. Cardio (mma) kan helpen een tekort te creëren. Maar dat werkt het best in combinatie met een degelijk voedingschema. Dus bijhouden wat je eet.
Cardio is wel goed om je conditie op peil te houden.
Spierbehoud die je met zwaar trainen volgens een consistent trainingsschema.

Pak 3x per week een bewezen fullbody zoals starting strenght of een 5x5 stronglift.
2x mma is zat voor conditie.
Maar kijk vooral ook naar je voeding.
En misschien moet je je doel, beter omschrijven. Wil je naar 10% en 20kg er af of is 10kg ook genoeg ?

Train je al lang, of ben je nog maar kort bezig?

Hoe train je nu, de afgelopen maanden ? Welke split, frequentie enzo. Wat eet je nu, macro s enzo?

Hoe is het herstel ? Hoeveel uur slaap je ?

Als je dit soort info toevoegt, kan er beter advies gegeven worden.
Eerst beginnen met van 30% naar 20%. Weeg nu dus 110 met 31% vet. Het liefst wil ik zo snel mogelijk mn dikke buik wegwerken. Ik hoef niet persee in spieren aan te komen. Maar als ik hier en daar een kilo spier kan kweken tijdens dit proces doe ik dat graag.

Herstel is goed en slapen kan ik 7,5 uur. Ik zit in de IT en zit de hele dag.

Sinds 4 maanden fitness maar vandaag dus ook mma erbij gepakt. Ik zit te denken aan 2-3x mma en de rest full body workouts om spieren te behouden of kweken. Maar moet nog uitzoeken hoeveel.

Ik probeer ongeveer 500-750 kcal onder mn dagelijkse inname. Daarbij let ik nu op 40g vet, 190g proteine, de rest carbs.
 
Ik snap dat je t zo snel mogelijk wil. Maar hou t doenbaar. Wat is je totaal kcal nu?
40 gram vet is echt te weinig. Advies is veelal 0,8-1 gr per kg lichaamsgewicht.
Dus op 130 kg zou ik echt wel minimaal 80 gr vet nemen. Vergeet niet dat je vet nodig hebt voor je hormonen en vet stof wisseling.
Val je nu af? Hoeveel per week?

Post ook je voeding en training eens.
 
Graag wil ik met mma zo veel mogelijk afvallen en met het fitnessen spieren behouden en als het mogelijk is natuurlijk kweken.
Fout. Afvallen dmv krachttraining (zware compounds) plus eventueel wat cardio gaat heel snel. En als je beginner bent 'kweek' je ook nog wel wat massa ondertussen. Voorwaarde is dan wel dat je vrij strikt moet eten, trainen, slapen.
Mma zou ik dan voorlopig op een laag pitje erbij doen. Je kunt het zeker combineren, maar dat vraagt wel wat kennis/ervaring en planning. Zo zal elke serieuze vechtsporter ook aan kracht werken, dat gaat hand in hand.
 
Ik snap dat je t zo snel mogelijk wil. Maar hou t doenbaar. Wat is je totaal kcal nu?
40 gram vet is echt te weinig. Advies is veelal 0,8-1 gr per kg lichaamsgewicht.
Dus op 130 kg zou ik echt wel minimaal 80 gr vet nemen. Vergeet niet dat je vet nodig hebt voor je hormonen en vet stof wisseling.
Val je nu af? Hoeveel per week?

Post ook je voeding en training eens.
Is 3-4 kilo per maand haalbaar, ja toch?

Ah thanks voor de tip over het vet! Zal daar op gaan letten!

Zal even een lijst moeten maken dan kwa wat ik eet.
 
Fout. Afvallen dmv krachttraining (zware compounds) plus eventueel wat cardio gaat heel snel. En als je beginner bent 'kweek' je ook nog wel wat massa ondertussen. Voorwaarde is dan wel dat je vrij strikt moet eten, trainen, slapen.
Mma zou ik dan voorlopig op een laag pitje erbij doen. Je kunt het zeker combineren, maar dat vraagt wel wat kennis/ervaring en planning. Zo zal elke serieuze vechtsporter ook aan kracht werken, dat gaat hand in hand.
Waarom krachttraining in plaats van hypertrophy? Kracht kan zeker handig zijn bij mma, maar wil eerst mn spieren wat groter maken en focussen op de vorm om daarna over te stappen naar krachttraining. Of is het beter om krachttraining te doen ivm dat ik eerst 10% vet wil verliezen? De spieren zal ik toch nog niet goed zien onder het vet?
 
Waarom krachttraining in plaats van hypertrophy? Kracht kan zeker handig zijn bij mma, maar wil eerst mn spieren wat groter maken en focussen op de vorm om daarna over te stappen naar krachttraining. Of is het beter om krachttraining te doen ivm dat ik eerst 10% vet wil verliezen? De spieren zal ik toch nog niet goed zien onder het vet?
Je bent ongetraind, alles werkt en het is niet alsof krachttraining iets totaal anders is.

Wel is je eerste adaptatie niet hypertrophie, zo werkt je lichaam nu eenmaal.

Gewoon één of twee keer in de week MMA en twee of drie keer KT. Voor KT zou je aan GreySkull LP kunnen denken, doe ook het huiswerk.

Daarbij je voedsel en slaap op orde krijgen en ook overdag wat meer bewegen.

Als tip om je conditie te verbeteren zou ik ook werken aan je LISS cardio, cardio op een tempo dat je nog kan praten, rustig opbouwen naar een uur.

In het begin is een kilo per week nog wel haalbaar, maar dat zal na de eerste kilo's lastiger worden, dat is prima.

Succes!
 
Waarom krachttraining in plaats van hypertrophy? Kracht kan zeker handig zijn bij mma, maar wil eerst mn spieren wat groter maken en focussen op de vorm om daarna over te stappen naar krachttraining. Of is het beter om krachttraining te doen ivm dat ik eerst 10% vet wil verliezen? De spieren zal ik toch nog niet goed zien onder het vet?
Denk je dat je spieren niet groeien door op kracht te trainen? En als je eenmaal sterker bent kun je ook zwaarder op hypertrophy trainen zodat je resultaten beter zijn.
Voor mma zou ik liever sterk zijn zonder veel massa, daar word je juist traag van.
Als je serieus gaat trainen ga je best snel veranderingen aan je lichaam zien, na twee tot drie maanden zullen je kleren al 'raar' gaan zitten. Dat vet ben je zo kwijt;).
 
Je bent ongetraind, alles werkt en het is niet alsof krachttraining iets totaal anders is.

Wel is je eerste adaptatie niet hypertrophie, zo werkt je lichaam nu eenmaal.

Gewoon één of twee keer in de week MMA en twee of drie keer KT. Voor KT zou je aan GreySkull LP kunnen denken, doe ook het huiswerk.

Daarbij je voedsel en slaap op orde krijgen en ook overdag wat meer bewegen.

Als tip om je conditie te verbeteren zou ik ook werken aan je LISS cardio, cardio op een tempo dat je nog kan praten, rustig opbouwen naar een uur.

In het begin is een kilo per week nog wel haalbaar, maar dat zal na de eerste kilo's lastiger worden, dat is prima.

Succes!
Thanks voor de tips. Zal mijn huiswerk nu doen.

Wat bedoel je met eerste adaptatie? Ik fitness nu ongeveer 3-4 maanden en doe 2-3x per week hypertrophie (full body workouts).
 
Denk je dat je spieren niet groeien door op kracht te trainen? En als je eenmaal sterker bent kun je ook zwaarder op hypertrophy trainen zodat je resultaten beter zijn.
Voor mma zou ik liever sterk zijn zonder veel massa, daar word je juist traag van.
Als je serieus gaat trainen ga je best snel veranderingen aan je lichaam zien, na twee tot drie maanden zullen je kleren al 'raar' gaan zitten. Dat vet ben je zo kwijt;).
Ah i see. Dat wist ik niet :P.
 
Thanks voor de tips. Zal mijn huiswerk nu doen.
Met dat huiswerk doelde ik op GS LP, dat is 6 dagen in de week chin ups en push ups.
Wat bedoel je met eerste adaptatie? Ik fitness nu ongeveer 3-4 maanden en doe 2-3x per week hypertrophie (full body workouts).
Ongeacht hoe je traint, als je begint zijn het allereerst vooral neurofysiologische systemen (correcte term?) die zich aanpassen, daarna pas de spieren zelf.

Hypertrophie is niet volledig gescheiden van krachttoename. Wil je je trainingschema eens posten, ik ben wel benieuwd?
 
Laatst bewerkt:
Is 3-4 kilo per maand haalbaar, ja toch?

Ah thanks voor de tip over het vet! Zal daar op gaan letten!

Zal even een lijst moeten maken dan kwa wat ik eet.
Je traint nog maar 3 a 4 mnd. Dan zou ik daar mee doorgaan. Daarnaast wandelen, wandelen bevordert het herstel.
Of je er nog mma naast kunt doen, dat moet je ervaren. Maar omdat je overtraining of ondereten niet gaat herkennen, je kunt niet terug vallen op eerdere ervaringen, zou ik dat rustig opbouwen.

De rest is voeding op orde zien te krijgen.
Hoelang heb je er over gedaan om het overgewicht te krijgen?
Neem voor het afvallen de helft van die tijd.
 
Ongeacht hoe je traint, als je begint zijn het allereerst vooral neurofysiologische systemen (correcte term?) die zich aanpassen, daarna pas de spieren zelf.
Hoelang duurt dat ongeveer? Ik heb nu 3 maanden hypertrophy getraind 2-3x per week full body. Maarja heb 31% vet dus zie vrij weinig nog. Wel in boven lichaam, chest, schouders, vleugels, maar heb een lichaam waar het vet enorm in de buik en bovenbenen gaat zitten >.<!
 
Laatst bewerkt:
Je traint nog maar 3 a 4 mnd. Dan zou ik daar mee doorgaan. Daarnaast wandelen, wandelen bevordert het herstel.
Of je er nog mma naast kunt doen, dat moet je ervaren. Maar omdat je overtraining of ondereten niet gaat herkennen, je kunt niet terug vallen op eerdere ervaringen, zou ik dat rustig opbouwen.

De rest is voeding op orde zien te krijgen.
Hoelang heb je er over gedaan om het overgewicht te krijgen?
Neem voor het afvallen de helft van die tijd.
Ah overgewicht in ongeveer 5 jaar. Wou eigenlijk van 31% vet naar 20% in 6-8 maanden en van 20% naar 13-15% in 8-36 maanden.
Voeding let ik nu veel meer op.

Wil graag mma doen in plaats van wandelen enzo.
15 jaar geleden trainde ik van alles, kickboksen, kung fu, karate, krav maga. Mis dat trainen heel erg :P.
 
Laatst bewerkt:
Afvallen doe je met een energie tekort. Dat is voornamelijk voedi..ng. Cardio (mma) kan helpen een tekort te creëren. Maar dat werkt het best in combinatie met een degelijk voedingschema. Dus bijhouden wat je eet.
Cardio is wel goed om je conditie op peil te houden.
Spierbehoud die je met zwaar trainen volgens een consistent trainingsschema.

Pak 3x per week een bewezen fullbody zoals starting strenght of een 5x5 stronglift.
2x mma is zat voor conditie.
Maar kijk vooral ook naar je voeding.
Eigenlijk precies het advies waar ik naar zocht. Alleen wil ik toch ook een klein beetje spieren kweken, hoef ze niet op te blazen, maar dat ze er wel duidelijk merkbaar zijn. Waarom niet hypertrophy combineren met 2x per week mma? Als mijn streefgewicht uiteindelijk 85-90kg met 13-15% vet is?
 
15 jaar geleden was je 2 :dunno:
 
15 jaar geleden was je 2 :dunno:
Haha, ben 29, was toen 14.
Begon toen ook met fitnessen, had een mooie sixpack, chest en schouders op 16 jarige leeftijd. En ook veel aan verschillende vechtsporten gedaan TOEN....
 
Hoelang duurt dat ongeveer? Ik heb nu 3 maanden hypertrophy getraind 2-3x per week full body. Maarja heb 31% vet dus zie vrij weinig nog.
Geen idee, je zou ook niet moeten willen dst het heel snel gaat: dan wordt je vooral groter en zitten die spieren verstopt onder een dikke speklaag.

Gewoon lekker trainen, neem een schema als GS LP of het UB/LB schema uit de stickies, beetje MMA erbij, beetje LISS cardio erbij, letten op je eten en zorgen dat je stukje bij beetje blijft afvallen.

Tip: meet ook op zijn minst je taille, dat je dat los vannje gewicht kan tracken.
 
Back
Naar boven