Fitness Seller

Advies gevraagd: Wel of niet extra shake rond training: 'Beloning' voor goed onderbouwd antwoord (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Navyator

Cool Novice
Lid geworden
26 okt 2011
Berichten
45
Waardering
1
Beste mensen,

Ik kamp met een vraag over voeding rond de workout. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Graag goede onderbouwing, daarvoor ben ik bereid op je karma icoontje te drukken.

Pre workout meal (uur tot anderhalf uur tevoren):
- 150g Havermout + 30g Whey + 1x Banaan
Post workout meal (Ruim uur na de training):
- 150g Aardappels + 200g Koolvis + 30ml Olijfolie

Nu begrijp ik dat het belangrijk is om rond de Workout voldoende eiwit in het lichaam te hebben voor lichte preventie van spierschade, maar vooral voor optimaal profijt van spierhersel/spieropbouw.

Nu dan mijn vraag:
Is het nodig dat ik binnen een uur pre- en postworkout een additionele/extra Whey + Caseine combinatie shake nuttig of zou dit geen verschil maken?
 
Laatst bewerkt:
heb ergens gelezen dat als je puur een whey shake neemt met geen suikers of iets erin een uur voor het trainen zelfs het vet verlies bevorderd
 
Niks is nodig maar je kan theoretisch gaan tobben over anabolic windows en proteine synthesese modellen of je kan gewoon vlak voor je training een whey+creatine shake achterover gooien en meteen merken dat je er energie van krijgt om goed te trainen. Dan is je vraag of het uitmaakt meteen beantwoord. Daar zal het ook van afhangen he, jou specifieke situatie. Als jij verder geen proteine krijgt zal het helpen, als je al elk uur 100 gram proteine eet zal het geen toegevoegde waarde meer hebben, wat een of ander onderzoek ook zegt.

En niks belet je om meerdere keren per dag een shake te drinken dus waarom zou je je afvragen wanneer het beste moment is, 1-2 vaste momenten kiezen beperkt je alleen maar om niet gewoon de hele dag te benutten vind ik.

En waarom zou je het houden bij een uur tot half uur vantevoren en ruim een uur erna? Drink een grote shake en begin met trainen. Of drink de helft ervoor, begin, en de helft zodra je klaar bent.
 
Laatst bewerkt:
Bodybuilder heeft mij geadviseerd om 2uur voor het trainen je carbs te eten + een vaste eiwit bron (zoals elke meal grotendeels). 20-30min van te voren 20gr whey zodat je spiermassa beschermd blijft (zoals hierboven beschreven je proteine synthese) en je gebruik maakt van de spierbeschermende (en dus ook anti catabole) kwaliteiten van de aminozuren.

Direct na je training uiteraard je snelle suikers voor je insuline respons + 40-50gr whey om het herstel te boosten.

Uur later je PW meal omdat dan je insuline spiegels het hoogst zijn.
 
Zuikers voor insuline response? Insuline spiked enorm door proteine, en al helemaal door whey. En je hebt geen insuline spike nodig om je spieren voedingstoffen te laten opnemen, dat het daar voor is is echt verouderde kennis.

De training zelf is precies wanneer je die proteine het hardst nodig hebt.
 
ik doe altijd shakeje uurtje voor de training en na de training me maaltijd... zodat ik genoeg eiwit heb voor en me carbs daarna weer beetje kan aanvullen... goed of fout? achja iedereen doet het anders...
 
Zuikers voor insuline response? Insuline spiked enorm door proteine, en al helemaal door whey. En je hebt geen insuline spike nodig om je spieren voedingstoffen te laten opnemen, dat het daar voor is is echt verouderde kennis.

De training zelf is precies wanneer je die proteine het hardst nodig hebt.

Ok man je hebt gelijk. Ronnie Coleman zei dit tegen mij op de fibo, maar jij weet vast beter ;)
 
Bodybuilder heeft mij geadviseerd om 2uur voor het trainen je carbs te eten + een vaste eiwit bron (zoals elke meal grotendeels). 20-30min van te voren 20gr whey zodat je spiermassa beschermd blijft (zoals hierboven beschreven je proteine synthese) en je gebruik maakt van de spierbeschermende (en dus ook anti catabole) kwaliteiten van de aminozuren.

Direct na je training uiteraard je snelle suikers voor je insuline respons + 40-50gr whey om het herstel te boosten.

Uur later je PW meal omdat dan je insuline spiegels het hoogst zijn.

Dit is het beste antwoord ;)
 
Zuikers voor insuline response? Insuline spiked enorm door proteine, en al helemaal door whey. En je hebt geen insuline spike nodig om je spieren voedingstoffen te laten opnemen, dat het daar voor is is echt verouderde kennis.

De training zelf is precies wanneer je die proteine het hardst nodig hebt.

Bron betreft dat proteine? Het geeft een kleine respons, als jij dat onder enorm verstaat anders niet.

Insuline heb je nodig om KH op te nemen, of heeft mijn diabetes het fout?
Of je doelt op insuline piek en niet insuline in ze algemeen.

Voor de rest geef ik je totaal gelijk dat insuline piek al totaal achterhaald is en meer nadelen dan voordelen met zich meebrengt.
 
Insulin: An Undeserved Bad Reputation - http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=319

Daar heb ik het meeste vandaan waar ik het over had, en wat ik uberhaupt weet over insuline, en ik bedoelde inderdaad insuline piek niet dat insuline uberhaupt niet nodig is. :)

Behandelt hier en daar geloof ik ook wat interessante dingen over diabetes.

Uiteraard zijn er veel oude en nieuwe studies over te vinden met een korte google scholar search, ik ben alleen niet zo'n ster in goede vs slechte studies uitzoeken dus ik hou mijn kritische blik meer op de analyses van anderen en dit is de beste informatie die ik er over tegengekomen ben.
 
Laatst bewerkt:
Nice, danku!

Ik zie het ja, zal morgen nog even goed doorlezen.
Enkel wat daar staat komt niet echt overeen bij mij, als ik maaltijden eten met voornamelijk eiwit en slechts carbs spuit ik slechts hoeveelheden voor dat kleine beetje carbs en niet extra voor die enorme hoeveelheid eiwitten. In mijn bloedsuikers zie je dat terug en die zijn voor en na de maaltijd gewoon goed.

Theoretisch zou ik dan kunnen zeggen die extra insuline levert mij alleen maar een hypo op dus dat heb ik niet nodig. Alleen mis ik dan het feit dat insuline niet alleen voor het regelen van de bloedsuiker wordt gebruikt. Maar ook voor andere zaken zoals spiergroei. Ik zal er in het vervolgens op letten als ik weinig carbs neem en veel eiwit alleen in de bulk komt dat niet voor. In de cut wel, alleen toen waren mijn insuline doseringen zo laag dat 1 of 2 meer een hypo kan beteken en hiermee dus niet mee ga spelen.
 
Laatst bewerkt:
Nice, danku!

Ik zie het ja, zal morgen nog even goed doorlezen.
Enkel wat daar staat komt niet echt overeen bij mij, als ik maaltijden eten met voornamelijk eiwit en slechts carbs spuit ik slechts hoeveelheden voor dat kleine beetje carbs en niet extra voor die enorme hoeveelheid eiwitten. In mijn bloedsuikers zie je dat terug en die zijn voor en na de maaltijd gewoon goed.

Theoretisch zou ik dan kunnen zeggen die extra insuline levert mij alleen maar een hypo op dus dat heb ik niet nodig. Alleen mis ik dan het feit dat insuline niet alleen voor het regelen van de bloedsuiker wordt gebruikt. Maar ook voor andere zaken zoals spiergroei. Ik zal er in het vervolgens op letten als ik weinig carbs neem en veel eiwit alleen in de bulk komt dat niet voor. In de cut wel, alleen toen waren mijn insuline doseringen zo laag dat 1 of 2 meer een hypo kan beteken en hiermee dus niet mee ga spelen.
Ik ben benieuwd wat je ervan vind als je alle 5 de delen goed gelezen hebt.
 
Opzich wel eens met de punten.
Enkel het punt van eiwitten stimuleren ook de alvleesklier, ik merk dat niet.

Ik denk dat ik het zo moet zien. (Kort door de bocht)
KH - stimuleert insuline het meest, verhoogt ook bloedsuiker
Eiwit - stimuleert insuline meer dan gedacht, verhoogt bloedsuiker nauwelijks.
Oftewel bij de insuline van een eiwit maaltijd word de insuline deels gebruikt om het bloedsuiker op peil te houden, maar overgrote deel voor andere doeleinden.

Ik had dit vanmiddag:

Vanmiddag was ik aan het werk. (Werk = verkopen, dus niet zwaar)
16u bloedsuiker was 4.4 eigenlijk perfect.
Ik nam 4 kleine eetlepels suiker + 2 scoops whey (56gram) + water.
Ik spoot totaal geen insuline.
18u nam ik nog eens 4 kleine eetlepels suiker.
19u was mijn bloedsuiker 4.4.

Hieruit kan ik concluderen dat ik geen insuline nodig heb op dat moment om mijn bloedsuiker onder controle te krijgen. Maar mag ik dan ook zeggen dat ik insuline mis op andere vlakken en zo dus voordelen van insuline mis?

Ik denk niet, omdat ik de volgende zaken buiten kijk laat.
Die normale mensen niet hebben.
- 14u nog 1 eenheid had gespoten, dat is bijna te verwaarlozen.
- Elke avond spuit ik 28 eenheden lantus dat 24u werkt.
- In de ochtend spuit ik 23 eenheden novorapid voor slechts 2 boterhammen. Dit is absurd uit proportie en sta ik nog steeds van te kijken. Als ik exact dezelfde maaltijd eet in de middag hoef ik maar 6 eenheden te spuiten ipv 23.

Ik spoot die 23 eenheden om 11.30 en novorapid werkt 6u lang dus tot en met 17.30 Denk daarom dat ik suiker nodig had om mijn bloedsuiker op peil te houden en dus ook geen insuline nodig voor dosis eiwitten, boven op het feit eiwitten minder insuline nodig hebben om bloedsuiker onder controle te krijgen.

Ik merk niks van die insuline behoefte van eiwitten omdat mijn spuit momenten elkaar overlappen en lantus genoeg is om dat geringe hoeveelheid insuline te leveren aan de eiwitten. Bij KH is dit een ander verhaal en is de behoefte groter.

Betreft de ochtend, vind ik nog steeds enorm raar.
Ik neem 2 boterhammen + half liter melk + 2 scoops whey
Hiervoor spuit ik 23 eenheden.
Neem ik exact dezelfde maaltijd in de middag spuit ik slechts 5 eenheden. Dat zijn er 18 minder! Geen idee hoe dat kwam, doktor zegt dat het niet kwaad kan maar ik vind het op ze zachts gezegd enorm raar.

Laatste commentaar op het artikel. Ik ben het wel volledig met ze eens, alleen wat ze buiten kijk laten is het fluctueren van bloedsuikers en dat wil ik iig vermijden. Dit heeft alleen maar nadelen met zich mee.
- Slecht voor de organen/lichaam/voeten/handen/ogen.
- Stimuleert acne
- Het beïnvloedt je gevoelens.
 
Back
Naar boven