MuscleMeat

Advies Testosteron (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mischadbs

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
6
Waardering
1
Lengte
1m84
Massa
82kg
Vetpercentage
12%
.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat je probleem tijdelijk verhelpen maar je testosteron zou nog lager kunnen zijn achteraf. Vraag aan je arts om je LH en FSH te laten meten. Misschien ben je beter geholpen met HCG of clomid om je testosteron te verhogen. Dan kan de arts ook zien wat de oorzaak is. Ofwel werken je ballen niet goed ofwel werkt je hypofyse niet goed genoeg. Ik denk dat het toch de moeite loont om te weten wat de oorzaak is omdat de aanpak kan verschillen.
 
Één ding is zeker: je hebt veel geld verspild aan supplementen.

Ik zou als je meer massa wil gewoon naar je voeding en training kijken.

Voor je lage testosteron gehalte kun je testosteron nemen maar wel een trt dosis, maar dan zou jij je hele leven moeten prikken. En aangezien jij niet echt problemen hebt, behalve dan dat je niet veel gaint, zou ik dat niet doen.

Ik denk dat dit gewoon aan je voeding en training ligt.
 
Op die foto zie je er best goed uit. Toch niet wat je zou verwachten van iemand met een lage testospiegel die elke dag een jointje rookt.
 
skydirk
Dat is dus ook waar ik bang voor ben, dat ik erna met een nog lager testosteron kom te zitten.
Wat is LH en FSH?

IronWarrior
Heb idd bakken met geld aan supps verspild al die jaren, maar zullen niet allemaal nutteloos geweest zijn.
Voeding en training zitten goed, ik train keihard 6 a 7 dagen per week.
Voeding is ook goed.
Zou idd testosteron via de huisarts kunnen krijgen maar wil dus niet de rest van mijn leven afhankelijk zijn van medicatie tenzij dat het het echt waard is.
En heb er buiten het trainen om wel last van.
Heb aantal depressies gehad en heb vaak last van sombere stemming en weinig energie.

skydirk
Thnx, train ook wel echt heel hard.
Elke dag weer.
Sportarts was ook wel verbaast om het feit dat ik toch bijna 25kg aan massa heb weten te gainen met een zo laag testosteron.
 
Laatst bewerkt:
Op die foto zie je er best goed uit. Toch niet wat je zou verwachten van iemand met een lage testospiegel die elke dag een jointje rookt.

Ik dacht exact hetzelfde, redelijk wat massa en laag BF.
 
Even wat gegoogled.

LH en FSH zijn de hormonen die de hypofyse afgeeft om de testosteron productie te stimuleren.

Zeg ik dit zo goed?
 
Had ook vergelijkbare waardes voor mijn 1e kuur, toch maar aan begonnen... Ik merk dat mijn lichaam veel langer nodig heeft om te herstellen na een kuur als andere kennissen. Weet niet of dit hier rechtstreeks aan gerelateerd is.
Half jaar off waren mijn waardes nog laag genoeg dat ze me op TRT wouden zetten, dit wou ik toch nog niet doen dus 2nd opinion gaan halen.
Nader onderzoek bij een prof bleek dat mijn testes en hypofyse wel gewoon goed werkte, maar dat de reden voor mijn laag testosteron te wijten was aan mijn lever die een bepaald eiwit weinig aanmaakte die zorgde voor de testosteron transport. Toenw aren we weer een half jaar verder en zat ik terug op de ondergrens.
Ondertussen voel ik me wel lekker en trainen gaat ook goed, dus ik laat het allemaal wat gerust.
Misschien wordt je wel iets wijzer van mijn ervaring. Ik wacht iig nog wat jaartjes voor ik TRT ga doen :)
 
Bedankt voor je reactie katsjoe.
Dit is goede info.

Zal eerst een een doorverwijzing aan de huisarts vragen naar de endocrinoloog.
En de oorzaak eens gaan zoeken, of dat in mijn testes, hypofyse zit of net als bij jou een andere oorzaak heeft..
 
Beste mede BB'ers.


Ben op mijn 24e begonnen met trainen omdat ik altijd een ondergewicht had en met eten alleen niet aankwam in gewicht.

Woog altijd rond de 60kg bij 1.84m.

Dit is genetisch aangelegd, iedereen in mijn famillie is erg slank en tenger gebouwd.

Het eerste jaar ben ik met hard trainen en veel supplementen op een 75kg bij 10% terecht gekomen.

Nu zijn we bijna 8 jaar verder, ben bijna 32.
En schommel nu al een aantal jaar rond de 80kg en 10% vet.

098455EF-12D3-4AC0-BBB0-BB7C46CF8B07_zps8wrt6rjy.jpg


Heb na al die jaren ervaring mijn training, voeding en slaap zo goed als perfect op orde.
Maar wat ik ook probeer, ik ben alleen aan het onderhouden en kom niet verder meer.

Ongeveer een jaar geleden ben ik naar de sportarts gegaan voor een bloed onderzoek om hiermee wellicht de oorzaak van mijn plateau vast te stellen.

6D9CAF15-F518-447B-B2A6-7A0A8B7CAE84_zpscvqvxr8i.jpg

2FCF7B41-E53E-4182-84B9-6DD9F229A4CC_zpsjgi6n5ox.jpg

6E1EC42D-ADE9-4B4A-86E9-548338092422_zpswblozkod.jpg


Dit was de uitslag, bijkomend advies was als volgt:

Hoog hematocriet
Laag testosteron
>Maca en tribulus nemen
Goed ijzerreserve maar onderhouden
>Ferograd 3x per week
Hoog vitamine B12
Magnesium OK
Normale levertesten
Goede cholesterol
Hoog vitamine D
Nierfunctie wat gedaald( normaal als je zoveel eiwit eet)

Hiermee kwam ik er dus achter dat ik een laag testosteron gehalte heb.
Dit komt ook overeen met mijn gebrek aan lichaamsbeharing, gebrek aan agressie en wellicht mijn gevoeligheid voor depressies.
Mijn libido daarentegen zijn geen problemen mee.

Het eerste waar ik zelf gelijk aan dacht was mijn cannabis gebruik.
Ik rook al vanaf mijn 15e vrijwel dagelijks cannabis.
Zeer minimaal, maar wel dagelijks gebruik.

Kwam op internet meerder onderzoeken tegen met betrekking tot testosteron en cannabis gebruik.
Uitkomsten hiervan liepen zeer uiteen.

In overleg met de sportarts besloten om 3 maanden geen cannabis meer te gebruiken en daarna opnieuw een bloedonderzoek af te nemen.

Het resultaat was als volgt:

6C5ADAA7-B772-43ED-BB2E-BCBC7281AA67_zpszfulx4ky.jpg

123FC14B-1E3B-42D6-AD2A-B277D18FEB65_zpssuwow9tb.jpg


Bijkomend advies:

Hoog hematocriet
Laag testosteron, nog lager
Witte bloedcellen wat gestegen
Goede cholesterol maar slechte verdeling
>Biomarinplus 1 per dag

Na 3 maanden zonder cannabis gebruik was mijn testosteron dus nog lager.
Mijn sportarts adviseerde me om een aantal testosteron verhogende supplementen te gebruiken.

Hierna 3 maanden lang de volgende supplementen dagelijks ingenomen:

-Tribulus
-Maca
-ZMA
-Meditropin

Tevens dagelijks broccoli en avocado gegeten.

Vervolgens wederom een bloedonderzoek laten doen met de volgende resultaten:

D20AF629-33EF-4C39-9D60-5BF64DB46649_zpsi6apodjq.jpg

175AF756-E70B-43D6-8708-FFBC0FAEACE9_zpsaedavab1.jpg


Bijkomend advies:

Hoog hematocriet
Vitamine B12 en foliumzuur te hoog
>Zeker niet meer bijnemen
Nierfunctie is gedaald
>Minder eiwitten en meer water drinken
Vermoeide spieren
>BCAA nemen
Testosteron is laag maar er is genoeg vrij testosteron aanwezig in het bloed
>Dus geen testosteronprobleem

Zoals ik al had verwacht, wederom vrijwel geen verschil.


Nu sta ik er voor open om eventueel een kuur te gaan proberen.
Gezien mijn verhaal en bloedwaardes, wat zouden jullie mij adviseren?
Alle andere tips en vragen zijn uiteraard welkom.


Bij voorbaat dank!
Vervelend verhaal. Ik zou een onderzoek naar TRT zeker uitvoeren.. Permanent bijvullen dus doen al die ouwe lui in de VS ook is daar gwn medisch toegestaan. Maw er is vast veel data te vinden..
 
Had ook vergelijkbare waardes voor mijn 1e kuur, toch maar aan begonnen... Ik merk dat mijn lichaam veel langer nodig heeft om te herstellen na een kuur als andere kennissen. Weet niet of dit hier rechtstreeks aan gerelateerd is.
Half jaar off waren mijn waardes nog laag genoeg dat ze me op TRT wouden zetten, dit wou ik toch nog niet doen dus 2nd opinion gaan halen.
Nader onderzoek bij een prof bleek dat mijn testes en hypofyse wel gewoon goed werkte, maar dat de reden voor mijn laag testosteron te wijten was aan mijn lever die een bepaald eiwit weinig aanmaakte die zorgde voor de testosteron transport. Toenw aren we weer een half jaar verder en zat ik terug op de ondergrens.
Ondertussen voel ik me wel lekker en trainen gaat ook goed, dus ik laat het allemaal wat gerust.
Misschien wordt je wel iets wijzer van mijn ervaring. Ik wacht iig nog wat jaartjes voor ik TRT ga doen :)

Heeft deze beste vent jou wel uitstekend onderzocht. Zal OP vast en zeker wat aan hebben. Zo zie je maar hoe complex het kan zijn.
 
Hoog hematocriet
Je hebt helemaal geen hoog hematocriet, op geen enkel meetmoment.

Laag testosteron
>Maca en tribulus nemen
Ja je testosteron is laag, maar wtf. Welke serieuze arts adviseert nou maca en tribulus. Zit je bij een arts die een privekliniek houdt?

Goed ijzerreserve maar onderhouden
>Ferograd 3x per week
Wtf? Daar is totaal geen indicatie voor blijkt uit je bloedwaarden.

Hoog vitamine B12
Correct

Ja bijna al je andere bloedwaarden ook.

Normale levertesten
Goede cholesterol
Nee, je HDL-cholesterol is laag. Maar is vaker te zien bij mensen met laag vetpercentage / lage kcal-inname. Klopt dat?
Je triglyceriden zijn ook hoog, had je in de uren voor de bloedtest een vette maaltijd gegeten?

Hoog vitamine D
Is ok. Zou alleen niet doorsuppleren met dezelfde hoeveelheid als je dat deed.

Nierfunctie wat gedaald( normaal als je zoveel eiwit eet)
Je nierfunctie daalt niet door het eten van veel eiwit bij gezonde personen, alleen bij nierziekten kan het de nierfunctie mogelijk verder verslechteren. Bij gezonde personen zie je juist een stijging van de glomelulaire filtratiesnelheid. Dit is reden voor vervolgonderzoek.

Mijn sportarts adviseerde me om een aantal testosteron verhogende supplementen te gebruiken.

Hierna 3 maanden lang de volgende supplementen dagelijks ingenomen:

-Tribulus
-Maca
-ZMA
-Meditropin
Wtf ???

Ga alsjeblieft naar een andere arts.

Heel slordig trouwens, op je laatste bloedformulier staan de referentiewaarden voor vrouwen.

Edit:
Bedankt voor je reactie katsjoe.
Dit is goede info.

Zal eerst een een doorverwijzing aan de huisarts vragen naar de endocrinoloog.
En de oorzaak eens gaan zoeken, of dat in mijn testes, hypofyse zit of net als bij jou een andere oorzaak heeft..
Ah, je gaat al naar een andere arts.
 
Het testosteronniveau wordt volgens mij altijd veel te belangrijk voorgesteld in de bb-/krachtwereld. Het is een fysiologische component die je maximale potentie bepaalt, maar echt niet de enige. Met alle verantwoorde middelen die tot je beschikking staan om je test te verhogen - en veel zijn dat er niet denk ik, behalve als je overgewicht hebt - ga je amper iets aan je resultaten veranderen.

Lekker van je test afblijven dus, tenzij je er in het dagelijks leven echt last van hebt.
 
Vervelend verhaal. Ik zou een onderzoek naar TRT zeker uitvoeren.. Permanent bijvullen dus doen al die ouwe lui in de VS ook is daar gwn medisch toegestaan. Maw er is vast veel data te vinden..

Wil eerst uitzoeken wat nu de oorzaak precies is.


Je hebt helemaal geen hoog hematocriet, op geen enkel meetmoment.


Ja je testosteron is laag, maar wtf. Welke serieuze arts adviseert nou maca en tribulus. Zit je bij een arts die een privekliniek houdt?

Is een huisartsenpraktijk in België, deze arts komt uit de wielren wereld.


Wtf? Daar is totaal geen indicatie voor blijkt uit je bloedwaarden.


Correct


Ja bijna al je andere bloedwaarden ook.


Nee, je HDL-cholesterol is laag. Maar is vaker te zien bij mensen met laag vetpercentage / lage kcal-inname. Klopt dat?

Ja wat je zegt klopt, zit altijd laag in vetpercentage en kcal-inname is over algemeen laag.


Je triglyceriden zijn ook hoog, had je in de uren voor de bloedtest een vette maaltijd gegeten?

Weet niet exact meer, maar volgens mij wel ja.


Is ok. Zou alleen niet doorsuppleren met dezelfde hoeveelheid als je dat deed.

Ok gaan we doen, thnx!


Je nierfunctie daalt niet door het eten van veel eiwit bij gezonde personen, alleen bij nierziekten kan het de nierfunctie mogelijk verder verslechteren. Bij gezonde personen zie je juist een stijging van de glomelulaire filtratiesnelheid. Dit is reden voor vervolgonderzoek.

Ok zal het aankaarten bij mijn eigen huisarts.


Wtf ???

Ga alsjeblieft naar een andere arts.

Heel slordig trouwens, op je laatste bloedformulier staan de referentiewaarden voor vrouwen.

Dat is idd wel heel slecht allemaal..


Edit:

Ah, je gaat al naar een andere arts.


Maca al gebruikt, doet niks.


Het testosteronniveau wordt volgens mij altijd veel te belangrijk voorgesteld in de bb-/krachtwereld. Het is een fysiologische component die je maximale potentie bepaalt, maar echt niet de enige. Met alle verantwoorde middelen die tot je beschikking staan om je test te verhogen - en veel zijn dat er niet denk ik, behalve als je overgewicht hebt - ga je amper iets aan je resultaten veranderen.

Lekker van je test afblijven dus, tenzij je er in het dagelijks leven echt last van hebt.

Ik denk dus dat een aantal problemen die ik heb wel samenhangen met mijn lage test.
 
^ lage kcal-inname en vetpercentage gaan meestal ook gepaard met een laag testosteron. Vrijwel iedere naturel atleet op het podium is ook hypogonadaal op dat moment.
 
^ lage kcal-inname en vetpercentage gaan meestal ook gepaard met een laag testosteron. Vrijwel iedere naturel atleet op het podium is ook hypogonadaal op dat moment.
Laag vp laag test wanneer dan onder de 10%?
 
Meer eten wat heeft dat je gebracht kwa massa?
 
Beste mede BB'ers.




Dit is genetisch aangelegd, iedereen in mijn famillie is erg slank en tenger gebouwd.

Het eerste jaar ben ik met hard trainen en veel supplementen op een 75kg bij 10% terecht gekomen.

Nu zijn we bijna 8 jaar verder, ben bijna 32.
En schommel nu al een aantal jaar rond de 80kg en 10% vet.

098455EF-12D3-4AC0-BBB0-BB7C46CF8B07_zps8wrt6rjy.jpg


Heb na al die jaren ervaring mijn training, voeding en slaap zo goed als perfect op orde.
Maar wat ik ook probeer, ik ben alleen aan het onderhouden en kom niet verder meer.

Ongeveer een jaar geleden ben ik naar de sportarts gegaan voor een bloed onderzoek om hiermee wellicht de oorzaak van mijn plateau vast te stellen.

6D9CAF15-F518-447B-B2A6-7A0A8B7CAE84_zpscvqvxr8i.jpg

2FCF7B41-E53E-4182-84B9-6DD9F229A4CC_zpsjgi6n5ox.jpg

6E1EC42D-ADE9-4B4A-86E9-548338092422_zpswblozkod.jpg


Dit was de uitslag, bijkomend advies was als volgt:

Hoog hematocriet
Laag testosteron
>Maca en tribulus nemen
Goed ijzerreserve maar onderhouden
>Ferograd 3x per week
Hoog vitamine B12
Magnesium OK
Normale levertesten
Goede cholesterol
Hoog vitamine D
Nierfunctie wat gedaald( normaal als je zoveel eiwit eet)

Hiermee kwam ik er dus achter dat ik een laag testosteron gehalte heb.
Dit komt ook overeen met mijn gebrek aan lichaamsbeharing, gebrek aan agressie en wellicht mijn gevoeligheid voor depressies.
Mijn libido daarentegen zijn geen problemen mee.

Het eerste waar ik zelf gelijk aan dacht was mijn cannabis gebruik.
Ik rook al vanaf mijn 15e vrijwel dagelijks cannabis.
Zeer minimaal, maar wel dagelijks gebruik.

Kwam op internet meerder onderzoeken tegen met betrekking tot testosteron en cannabis gebruik.
Uitkomsten hiervan liepen zeer uiteen.

In overleg met de sportarts besloten om 3 maanden geen cannabis meer te gebruiken en daarna opnieuw een bloedonderzoek af te nemen.

Het resultaat was als volgt:

6C5ADAA7-B772-43ED-BB2E-BCBC7281AA67_zpszfulx4ky.jpg

123FC14B-1E3B-42D6-AD2A-B277D18FEB65_zpssuwow9tb.jpg


Bijkomend advies:

Hoog hematocriet
Laag testosteron, nog lager
Witte bloedcellen wat gestegen
Goede cholesterol maar slechte verdeling
>Biomarinplus 1 per dag

Na 3 maanden zonder cannabis gebruik was mijn testosteron dus nog lager.
Mijn sportarts adviseerde me om een aantal testosteron verhogende supplementen te gebruiken.

Hierna 3 maanden lang de volgende supplementen dagelijks ingenomen:

-Tribulus
-Maca
-ZMA
-Meditropin

Tevens dagelijks broccoli en avocado gegeten.

Vervolgens wederom een bloedonderzoek laten doen met de volgende resultaten:

D20AF629-33EF-4C39-9D60-5BF64DB46649_zpsi6apodjq.jpg

175AF756-E70B-43D6-8708-FFBC0FAEACE9_zpsaedavab1.jpg


Bijkomend advies:

Hoog hematocriet
Vitamine B12 en foliumzuur te hoog
>Zeker niet meer bijnemen
Nierfunctie is gedaald
>Minder eiwitten en meer water drinken
Vermoeide spieren
>BCAA nemen
Testosteron is laag maar er is genoeg vrij testosteron aanwezig in het bloed
>Dus geen testosteronprobleem

Zoals ik al had verwacht, wederom vrijwel geen verschil.


Nu sta ik er voor open om eventueel een kuur te gaan proberen.
Gezien mijn verhaal en bloedwaardes, wat zouden jullie mij adviseren?
Alle andere tips en vragen zijn uiteraard welkom.


Bij voorbaat dank!

Dan eten ze in je familie gewoon niet te veel.
 
Back
Naar boven