AndroidHealthClinic

Advies linear progression vs 5/3/1

Bezoekers in dit topic

PSYCH955

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
28
Waardering
40
Lengte
1m80
Massa
88kg
Eind februari ben ik begonnen met GreySkull LP (@ 80kg, 20% bf) tot oktober gingen alle lifts goed vooruit:

Squat 132.5x4
Deadlift 120x5
Bench Press 70x7
Overhead Press 50x6

@ 86kg, 20% bf

Maar toen begonnen mijn bench en overhead- press vooruitgang te stoppen. Ik heb verschillende resets gedaan maar bleef telkens steken bij mijn vorige max.

In november had ik beslist om Wendler's 5/3/1 (+ Boring But Big) eens te proberen. En met succes, alle lifts gaan weer vooruit.

Nu is mijn vraag, zit ik echt al aan mijn 'limiet' bij linear progression (LP)? Op verschillende fora lees ik dat sommigen met Madcow, Stronglifts of zelf Starting Strength veel verder kunnen gaan.

Is het misschien beter om te stoppen met 5/3/1 en een ander LP programma te volgen?
 
Zitten er niet een hoop techniek issues nog? Ik merk zelf dat wanneer ik me bij oefeningen op bepaalde dingen focus ook soms weer flink progressie maak. Ik kan me met deze stats eigenlijk niet voorstellen dat je al vastloopt op misschien je Squats na.
 
Bench en overhead gaan altijd langzamer omdat de squat en deadlift meer spieren gebruiken.
531 in een maandlijkse progressie en geen linear.

Je kan ook kijken naar de texas method is een wekelijkse progressie.
Linear progreasion is elke training verhogen.
 
Als je op een gegeven moment niet meer verder komt kunnen er een aantal redenen zijn:

  1. Je eet en/of rust niet genoeg. Als dit het geval is is de oplossing om simpelweg meer te eten en slapen voor een beter herstel.
  2. Je techniek is niet goed. Wel of geen goede techniek gebruiken kan echt een berg KG schelen. Jezelf filmen kan hierbij helpen.
  3. Je hebt je limiet bereikt en hebt meer volume (voor o.a. meer massa) nodig om nieuwe progressie te maken. Het wordt tijd om een intermediate programma te gaan volgen.
 
Als ik niet genoeg zo eten/rusten dan zouden mijn squat en DL waarschijnlijk ook achterblijven. Techniek is nog een issue bij de bench denk ik, momenteel experimenteer ik ook nogal wat met grip/arch.

Ik denk dat ik Stronglifts misschien een tijdje ga proberen.

If you’ve done the Squat, Bench and Deadlift before, with good technique, you can start with 50% of your five rep max.

Maar als ik nu 60kg ga squatten aan 5x5, ligt het volume wel erg laag (5x5x60=1500). Terwijl het volume van mijn laatste workout +- 5800 was :o
 
Als ik niet genoeg zo eten/rusten dan zouden mijn squat en DL waarschijnlijk ook achterblijven.
Vreemd genoeg zijn die er minder gevoelig voor dan presses. Als ik minder eet merk ik het het eerste aan alle presses.
 
Back
Naar boven