XXL Nutrition

Advies m.b.t. voedingsschema

Bezoekers in dit topic

aukevb

Novice
Lid geworden
24 feb 2011
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
80kg
Beste mede-sporters,

Na mijn studententijd begon ik in september 2015 met sporten.
Op dat moment woog ik 86 kg en had ik een studentenbuikje.
Door middel van een actievere levensstijl, wat cardio en een split-schema (3x per week) woog ik eind november 2015, ongeveer 80 kg.

In december ben ik begonnen met het ICF-5x5 schema.
Dit doe ik 3 x per week (A-B-A of B-A-B) en per training ben ik hier 2 à 2,5 uur mee bezig.
Hiernaast cardio ik sinds februari 2 x per week intensiever (per keer 30 minuten).

Stats gewichten (5 x 5):
Bench press = 72,5kg
Squaten = 75 kg
Bent-Over-Row = 72,5 kg

Stats lichaam:
Leeftijd: 22
Lengte: 185 cm
Gewicht: ~80 kg
Vetpercentage: ~ 12,0% (volgens weegschaal in sportschool), ik heb nog geen huidplooimeter!

Sinds 3 maanden blijft de weegschaal rond de 80 kg hangen.
Ik weet niet of ik nou afval en/of sterker wordt.
In de spiegel zie ik er steeds gespierder uit, maar ik merk dat ik met de Bench press langzame progressie maak (2,5 kg in de laatste 4 weken).
Vandaar dat ik mij af vroeg of mijn voeding wel goed is en of jullie nog suggesties hebben?
Aangezien ik niet tijdens het avondeten in mijn eentje eet, kan ik dit niet zelf beslissen.
Wel eten we in de avond altijd divers en relatief gezond (bijv. erwtensoep, chili con carne en quiche lorraine).

Mijn caloriebehoefte heb ik via de Harris-Benedict-methode berekent.
Ik vind het moeilijk om aan deze hoeveelheid calorieën te komen!

Mijn doelen:

- maart en april: beginnen met een cleanbulk.
- in mei: cutten naar een vetpercentage van ~10% voor de zomer.
- lange termijn: conditie opbouwen om in oktober 2016 een halve marathon te rennen (ik ren nu 10 km in een uur).

Hieronder staan mijn train- en voedingsschema.
Ik sta open voor alle op- en aanmerkingen!

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • ICF 5 x 5.xlsx
    19,3 KB · Weergaven: 103
Laatst bewerkt:
je eet nog geen 2300 kcal terwijl je onderhoud 3000 kcal is... daarbij maar140 gram eiwitten en nog geen 50 gram vetten.
Je eet bar weinig voor iemand met jouw stat die 3 keer 2-2,5 uur sport en cardio doet... daarbij veel te weinig vetten en erg weinig eiwitten.
Je bent aan het cutten en vraagt je af waarom je niet sterker wordt? Lijkt me nogal logisch.. als je cut lever je vaak ook wat kracht in.
Zeker als je zo weinig eiwitten eet ook. Juist in de cut heb je wat meer eiwitten nodig.

Hoe dan ook je eiwitten wat hoger pakken. 2-2,5 gr per kg lichaamsgewicht
vetten ca 1 gram per kg lichaamsgewicht. Vetten heb je nodig voor je hormonen (en dus ook voor je testosteron) en je vetstofwisseling.
Het lijkt me een zware dag als je op 2 boterhammetjes moet overleven. :o
 
Bedankt voor je feedback!

Uiteraard kan ik door mijn wisselende avondeten niet (goed) inschatten hoeveel eiwitten en vetten ik daaruit haal. Ik heb nu als schatting (door op internet te zoeken): 10 gram vet, 80 gram Kh en 40 gram eiwit.

Ik heb mijn lunch verhoogt van 2 naar 4 boterhammen.
Hiernaast ben ik van 250 gram naar 500 gram Griekse yoghurt gegaan.
Voor de extra vetten en calorieën doe ik 3 el lijnzaadolie door mijn ontbijt.

Mijn caloriebehoefte, als ik de hele dag niks zou doen, is: 1990 kcal.

 
Laatst bewerkt:
Het is handiger een keuze te maken, sterker worden of cutten. Een schema met lineaire progressie is niet ideaal om mee te cutten. Je gaat niet het maximale eruit halen en als je echt in het rood zit dan is dit niet ideaal qua herstel om te cutten. Dus of je pompt nu door en gaat fatsoenlijk eten, of je gaat fatsoenlijk cutten en past je schema en het volume aan. Nu zit je een beetje tussen wal en schip.
 
Het is handiger een keuze te maken, sterker worden of cutten. Een schema met lineaire progressie is niet ideaal om mee te cutten. Je gaat niet het maximale eruit halen en als je echt in het rood zit dan is dit niet ideaal qua herstel om te cutten. Dus of je pompt nu door en gaat fatsoenlijk eten, of je gaat fatsoenlijk cutten en past je schema en het volume aan. Nu zit je een beetje tussen wal en schip.

Je hebt gelijk; ik moet inderdaad een duidelijke keuze maken.
Ik heb de 'cutting-version' toegevoegd aan mijn schema, met 3 x 5 voor de compound-oefeningen en 2 x 8 voor de accessoire-oefeningen.

Ik ga denk ik nu 2 maanden fatsoenlijk eten (clean bulken) en dan vanaf begin mei begin met cutten.
Hoeveel calorieën zal ik boven mijn onderhoud van 3002 calorieën gaan zitten om het maximale te halen uit mijn trainingen, zonder overdreven veel vet aan te zetten?
Moet ik de verhoudingen qua calorieën uit eiwitten, koolhydraten en vetten hetzelfde laten bij het cleanbulken?
 
Laatst bewerkt:
Begin gewoon op 3000 en laat je resultaten bepalen of je omhoog gaat. Stijgt je gewicht niet langzaam dan verhoog je. Zou verhogen met vooral kh en daarnaast wat vetten. Eiwitten kun je op 160-170 gr laten staan, meer is overbodig.
 
Wat vinden jullie ervan als ik onderstaand schema uit ga proberen om clean te bulken?

Hiermee krijg ik ongeveer 3314.70 kcal binnen (iets afhankelijk van avondeten).
De K/E/V-verhouding is hierbij: 46.52/32.67/20.81

Hierbij krijg ik meer dan genoeg eiwitten en vetten binnen.
Tevens heb ik mijn beginpost wat aangepast.
 

Bijlagen

  • ICF 5 x 5.xlsx
    19,3 KB · Weergaven: 111
Laatst bewerkt:
Eet je die crackers voor het slapen gaan?
 
Back
Naar boven