AndroidHealthClinic

Advies nodig! Afvallen en voeding (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

michell0w

Novice
Lid geworden
26 mrt 2015
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m60
Massa
55kg
Vetpercentage
23%
Dag DBB leden!

Ik ben nieuw hier, en heb jullie advies nodig. Zoals jullie in mijn stats kunnen zien, ben ik 24 jaar, 160cm, 55kg en een bf van 23%. Ik train 2x per week KT, en loop zelf 3x per week hard 5km per keer.
Met als doel: 1. vetpercentage verlagen. 2. in spiermassa aankomen

Aan de hand van de Katch-McArdle formule, zijn de volgende dingen uitgekomen.
BMR = 1277
Dagelijkse caloriebehoefte = 1979

In de afgelopen anderhalve maand met behulp van een personal trainer (ze is ook een voedingsdeskundige) van een bf van 26% naar nu 23% gegaan. Gewicht bleef hetzelfde, bf zakte en ik groeide in spiermassa.

De eerste anderhalve maand was pittig (deprimerend) qua voedingsschema, ik mocht 1200kcal. Na het trainen (zowel KT als hardlopen) mocht ik een whey shake en 100g fruit.

Voedingsschema was als volgt:
Ontbijt: Wheyshake, schep oats en 100g fruit
Tussendoor: 2 rijstwafels met 50g mager beleg
Lunch: veel rauwkost, 100g kip, en 1 el naturel dressing
Tussendoor: 2 rijstwafels met 50g mager beleg
Diner: 75g gekookte rijst (30g ongekookt), 200g groente, 150g kip
Tussendoor: 250g 0% Optimel kwark 126 kh / 135 eiwit / 12 vet 43% 47% 10%

Ik heb het volgehouden met heel veel moeite, tot 2 weken terug.
Ik ben met mijn PT rond de tafel gaan zitten, en ik mocht op KT dagen 1500kcal, op hardloop dagen 1350kcal en op rustdagen 1200kcal.

Dit was een verademing, ik ben toen 3x in de week gaan hardlopen, zodat ik mijn extra eetmoment kon inlassen. Ik heb namelijk om de 2/2,5 echt honger (rammelende maag etc.). Dit ging in mijn optiek dus erg goed, geen last meer van intense honger en kon het veel meer loslaten, zat echt in een flow.

De veranderingen in mijn eetschema waren als volgt:
250g magere kwark met 35g muesli ipv wheyshake in de ochtend
Een extra tussendoortje, 2 rijstwafels met 50g mager beleg.
Van 200g naar 300g groente bij het diner
Ook mocht ik snackgroente eten (tomaat, wortel, komkommer etc.) als ik het nodig had.

Nu heb ik gisteren weer op de weegschaal gestaan, en is mijn bf ineens met 0,5% gestegen!!
Hoe kan dit?? Mijn PT is op vakantie, dus werd gewogen door iemand die geen verstand heeft van voeding.

Ik heb mijn PT wel even kort geraadpleegd, en ze zei dat ik maar weer streng terug moest gaan naar 1200kcal. Alleen zie ik hier echt tegen op. Ik lees veel gemengde dingen over 1200kcal op een dag namelijk.

Hoe accuraat is zo'n weegschaal? Hoe kan ik ineens 0,5% gestegen zijn? Eet ik te weinig? Maar veel mensen lijken het ook makkelijk af te gaan. Wat vinden jullie?
 
Wat ik er van weet is dat zo'n weegschaal totaal niet betrouwbaar is.
Vp altijd laten meten door professional met tang.

Er zitten hier genoeg mensen op het forum die je kunnen adviseren.
In elk geval: weegschaal, don't trust it !
 
Die weegschalen zijn inderdaad echt gruwelijk onnauwkeurig wat betreft het meten van vetpercentage.

Daarbij komt dat zelfs bij een redelijk nauwkeurige manier van vetpercentagemeting een stijging van 0.5% nog steeds wel erg klein is, dat kan net zo goed grotendeels een meetfout zijn.

Ik zou eerder focussen op hoe je lichaamsgewicht veranderd/hoeveel vooruitgang je boekt in je krachttraining. Blijft je gewicht hetzelfde en word je steeds sterker/val je af? Dan zit je waarschijnlijk goed.
 
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe een PT je op slechts een 1200 kcal dieet zet. Ik weet nog dat ik zo weinig at, ik was echt niet te genieten en je hormoonhuishouding kapt er ook mee na een tijd. Als je dagelijkse kcal behoefte 1979 is, zou je ook eerst eens op 1700 kunnen proberen. 130 gram eiwit, 55 gram vet en 162 gram koolhydraten zodat je wanneer je niet meer verder afvalt, wat lager kunt gaan.
Ook zou je je in kunnen lezen over reverse dieting, hierbij voeg je wekelijks een bepaald aantal kcal toe om je metabolisme te 'verhogen'. Je kijkt dan tot welk aantal kcal je op gewicht blijft (dus niet aankomt) en vanaf daar kun je dan gaan cutten. Het voordeel daarvan is dat je tijdens je reverse dieting periode spiermassa op kunt bouwen en wanneer je gaat cutten, je meer kunt eten om af te vallen.
 
Je vet% meten via een weegschaal is indd zeer onbetrouwbaar.

Heb je ook cheat dagen of cheatmeals? Dat zou vetverlies on de weg kunnen staan (mocht je indd gestegen zijn).

Of 1200 te weinig is ligt echt van veel factoren af.
Ben je erg klein, beweeg je weinig, ben je vrouw, heb je een dieetverleden?
23% vet is niet veel voor een *normale* vrouw dus een reversed diet is dan zeker een optie.

Als je aan het einde 3000 kcal kunt eten zonder aan te komen dan kun je afvallen op 2500 kcal (bij wijze van spreken). Dan is er veeeeell meer ruimte om omlaag te gaan bij stil stand. maar goed, dit is de keuze van jou pt.

Persoonlijk zou ik de cardio vervangen voor zware kt sessies (verbrand je veel meer mee + dat spieren vorm geven). Daarbij veel blijven bewegen (niet teveel stil zitten:)).
 
Ik zou persoonlijk een andere PT zoeken, je mag verwachten dat hij/zij weet dat die weegschalen niet kloppen dus ik zou me afvragen wat hij/zij nog meer niet weet.
 
Back
Naar boven