MuscleMeat

Advies nodig over Anavar (of andere)

Bezoekers in dit topic

RookieUser

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
85kg
Vetpercentage
25%
Ik ben nu 16 maanden actief bezig in de gym (ik besef dat dit nog vrij kort is) en het voelt misschien te vroeg om al met iets anders aan de slag te gaan. Toch train ik 4 à 5 keer per week en ga ik elke training tot het uiterste. Helaas blijven mijn resultaten minimaal: mijn vetpercentage is nog steeds behoorlijk hoog, ik zit vast qua gewicht en heb het gevoel geen vooruitgang meer te boeken. Een paar maanden geleden heb ik mijn testosteron laten meten; die kwam uit op 16 nmol/L, wat volgens mij aan de lage kant van gemiddeld ligt (ik ben een man van 25 jaar).

Ik overweeg nu om iets van "anabolen" te gebruiken. Mijn doel is niet om super gespierd te worden of eruit te zien als een bodybuilder, maar gewoon een gezonder en beter "gemiddeld" uiterlijk te bereiken. Ik dacht aan Anavar omdat het bekend staat om relatief lage risico's op bijwerkingen. Is dit iets dat ik veilig zou kunnen gebruiken met een minimaal risico op negatieve effecten? In hoeverre zou dit bijdragen aan het verlies van vetpercentage en de opbouw van spiermassa? Hoe lang kan ik hiermee doorgaan, en wat gebeurt er met de effecten zodra ik stop? Ik ben benieuwd naar de mening en ervaringen van anderen hierover.

Je testosteron is prima.
Je traint.
Maar hoe zit t met je voedingsschema? Is dat 100% op orde? Weet je wat je elke dag binnenkrijgt in kcal en macros?

Je kan je inlezen en info krijgen. Maar ik zou niet "spelen" met je hormonen nog en eerst alles echt op orde krijgen.

Niets is zonder risico. En zeker niet op zo hoog vet%. Je gaat hier geen extra voordeel uit halen wat je niet kan halen uit optimale voeding en training.

Er is heel veel info hier voor jou om verder te komen dan nu een kuurtje doen.

We voorzien je graag van advies. Maar wel gedegen advies.

Dus deel je voedingsschema en training eens. 🙂

• Like
  • Bicep
Waarderingen: K82, molenaar d en Muxster
Met je huidige stats (1m87, 85kg & 25%) heb je een FFMI van 17.8, wat wil zeggen minder spiermassa dan de gemiddelde mens.
Perfect normaal als je nog maar 16 maanden aan het training bent EN dus ook het ultieme bewijs dat er nog gigantisch veel te rapen valt.

Zoals @marina1975 hierboven aangeeft: hoe zit het momenteel met je voeding? Hoe zit het met je recuperatie (slaap)?
Anabolen dienen niet om wat vetmassa te verliezen. Dat doet je namelijk met je dieet. Als dat niet goed zit, en je gooit er nog wat chemie bij, dat is vragen om problemen.

Ik zou eens polsen bij een goede coach, er zitten er een aantal op dit forum, bijvoorbeeld @wovano of @Maximum Effort
Zij kunnen je helpen met je training- en voedingsschema helemaal op orde te krijgen zodat je je doelen gaat bereiken.

Je testosteron is trouwens helemaal prima, het is aan de gemiddelde range, maar dat zal ook wat te maken hebben met je hogere vetpercentage en je voeding (+ supplementatie) die niet op punt staat.

Mijn advies is dus om weg te blijven van anabolen tot je voldoende ervaring hebt met zowel training, voeding, supplementatie & recuperatie.
En je FFMI (dat is je fat free mass index) moet minstens 21-22 zijn.

• Like
  • Heart
Waarderingen: molenaar d en Maximum Effort
Ik ben nu 16 maanden actief bezig in de gym (ik besef dat dit nog vrij kort is) en het voelt misschien te vroeg om al met iets anders aan de slag te gaan. Toch train ik 4 à 5 keer per week en ga ik elke training tot het uiterste. Helaas blijven mijn resultaten minimaal: mijn vetpercentage is nog steeds behoorlijk hoog, ik zit vast qua gewicht en heb het gevoel geen vooruitgang meer te boeken. Een paar maanden geleden heb ik mijn testosteron laten meten; die kwam uit op 16 nmol/L, wat volgens mij aan de lage kant van gemiddeld ligt (ik ben een man van 25 jaar).

Ik overweeg nu om iets van "anabolen" te gebruiken. Mijn doel is niet om super gespierd te worden of eruit te zien als een bodybuilder, maar gewoon een gezonder en beter "gemiddeld" uiterlijk te bereiken. Ik dacht aan Anavar omdat het bekend staat om relatief lage risico's op bijwerkingen. Is dit iets dat ik veilig zou kunnen gebruiken met een minimaal risico op negatieve effecten? In hoeverre zou dit bijdragen aan het verlies van vetpercentage en de opbouw van spiermassa? Hoe lang kan ik hiermee doorgaan, en wat gebeurt er met de effecten zodra ik stop? Ik ben benieuwd naar de mening en ervaringen van anderen hierover.
Hoi, als je doelstelling niet is om supergespierd te worden zou ik sowieso weg blijven van anabolen. Zeker omdat je doelstelling dan gewoon natuurlijk haalbaar is en het niet nodig is om met je gezondheid te gaan spelen.

Al is anavar vrij mild het legt nog steeds je eigen testosteron productie plat wat dus weer hersteld moet worden. hier gaat een tijd overheen en vaak raak je dan na een anavar kuurtje in deze periode alles weer kwijt.

Als je het gevoel hebt vast te zitten weet ik zeker dat ik nog heel veel tools heb om alsnog jouw vetpercentage te verlagen en eventueel tegelijk zelf progressie te maken kwa spiermassa/krachtgainz.

Dus mocht je interesse hebben ben je welkom om mij een berichtje te doen en het een en ander te bespreken.

• Like
Waarderingen: Tommyx, K82, CerebralGains en 1 andere persoon
Je testosteron is prima.
Je traint.
Maar hoe zit t met je voedingsschema? Is dat 100% op orde? Weet je wat je elke dag binnenkrijgt in kcal en macros?

Je kan je inlezen en info krijgen. Maar ik zou niet "spelen" met je hormonen nog en eerst alles echt op orde krijgen.

Niets is zonder risico. En zeker niet op zo hoog vet%. Je gaat hier geen extra voordeel uit halen wat je niet kan halen uit optimale voeding en training.

Er is heel veel info hier voor jou om verder te komen dan nu een kuurtje doen.

We voorzien je graag van advies. Maar wel gedegen advies.

Dus deel je voedingsschema en training eens. 🙂
Dit is voor jou momenteel echt het beste advies @RookieUser

Beter gaan eten. Daar staat en valt resultaat mee.
Volgens mij word je vrije test ook hoger als je bf lager word.

Weten wat je eet is een pré.
A. Wat verbrand je in rust?
B. Wat is je activiteitenniveau?
C. Wat krijg je binnen qua kcal.
D. Hoe zijn die kcal opgebouwd?

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de feedback, iedereen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn voedingsinname niet nauwkeurig track. Gemiddeld haal ik echter zo’n 140 gram eiwit per dag. Meestal zit ik daar zelfs boven, maar er zijn ook dagen waarop ik slechts 70-80 gram binnenkrijg, wat mijn gemiddelde wat naar beneden haalt.

Qua calorie-inname probeer ik stabiel te blijven rond de 2300 kcal per dag, aangezien mijn gewicht de laatste maanden ongeveer gelijk is gebleven. Ik ben in ieder geval blij dat ik ben begonnen met fitnessen. Hoewel ik na 16 maanden niet helemaal tevreden ben met de resultaten (voor mijn gevoel), zie ik wel verbeteringen op verschillende vlakken.

Toch vraag ik me af: mijn eiwitinname en mijn consistente trainingen zouden me toch eigenlijk meer spiergroei moeten opleveren? Ik zit nu al enkele maanden vast op hetzelfde gewicht. Vaak denk ik dat ik niet hard genoeg train, maar in de gym geef ik echt alles wat ik heb. Meer dan wat ik nu doe, lijkt niet haalbaar.

Wat mijn vetpercentage betreft, heb ik dit zelf ingeschat, maar het is waarschijnlijk wat aan de hoge kant. Ik vermoed dat mijn werkelijke vetpercentage rond de 20% ligt.

Over Anavar: mijn idee was dat dit een "milde" optie is om mee te beginnen. Stel dat ik besluit het te gebruiken, waarschijnlijk zou dat pas over 1-2 jaar zijn. Zou dit een goede keuze zijn voor een eerste keer? Ik wil benadrukken dat het verminderen van de risico's voor mij het allerbelangrijkste is. Zelfs als Anavar slechts 5% helpt en een middel als Tren 100%, zou ik nog steeds voor Anavar kiezen vanwege het kleinere risico.
Met betrekking tot mijn testosterongehalte: is dit echt "normaal"? Gezien het feit dat ik een man van 25 ben, zou dit toch aanzienlijk hoger moeten zijn, of niet?

Hopelijk hebben jullie nu een beter beeld van mijn situatie.

Niet alleen je eiwitten en je consistente training brengen je waar je wil. Wil je "snel" resultaten boeken zou je allereerst ook je marco's eens uit kunnen zoeken en daar je voeding op afstemmen. Hierdoor weet je veel beter wat je binnen krijgt en is het elke dag ongeveer hetzelfde.

Zoals je aangeeft wil het nog wel eens wisselen met je eiwit inname, ik schat de kans vrij groot in dat dit met de rest ook gebeurt. Dit zit je progressie in de weg, hierdoor boek je naar jou idee geen/niet snel genoeg vooruitgang.

Als je je voeding en rust naast het trainen niet op orde hebt zullen anabolen je niks brengen. Of misschien wel minder. Als je stopt met het gebruik zal je eigen testosteron productie stil liggen. Hierdoor is de kans aanwezig dat je sneller vet aanzet(je verbranding ligt lager) dan ben je weer terug bij af.

Paar bijwerkingen van een laag testosteron niveau:
Erectieproblemen.
Verminderde zin in seks.
Vermoeidheid.
Klachten van depressiviteit of somberheid, ernstige onzekerheid.
Minder spierkracht.

Daar moet je ook mee om kunnen gaan. De meeste bij mij in de sportschool die ik zie die een kuurtje deden, komen meestal opeens niet meer opdagen zodra ze stoppen met anabolen. Die zijn straks weer terug hij af.

Mijn advies: zet de anabolen uit je hoofd. Verdiep je in voeding en zoeg eerst de komende jaren dat alles klopt.

Als jij niet afvalt op 2300kcal bij jou stats, denk ik dat er iets niet klopt aan je kcal inname track dit eerst maar eens goed.

Als je even googled zie je dat je testosteron waardes mooi in het midden gebied liggen.
Ref waarde zou zijn:
21-49 jaar5.7 – 26.1nmol/L.
Een testosteronwaarde van boven de 12 nmol/l wordt als normaal beschouwd, een waarde onder de 8 nmol/l betekent een tekort.

• Like
Waarderingen: Maximum Effort en Brownie88
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn voedingsinname niet nauwkeurig track. Gemiddeld haal ik echter zo’n 140 gram eiwit per dag. Meestal zit ik daar zelfs boven, maar er zijn ook dagen waarop ik slechts 70-80 gram binnenkrijg, wat mijn gemiddelde wat naar beneden haalt.

Qua calorie-inname probeer ik stabiel te blijven rond de 2300 kcal per dag, aangezien mijn gewicht de laatste maanden ongeveer gelijk is gebleven. Ik ben in ieder geval blij dat ik ben begonnen met fitnessen. Hoewel ik na 16 maanden niet helemaal tevreden ben met de resultaten (voor mijn gevoel), zie ik wel verbeteringen op verschillende vlakken.

Toch vraag ik me af: mijn eiwitinname en mijn consistente trainingen zouden me toch eigenlijk meer spiergroei moeten opleveren? Ik zit nu al enkele maanden vast op hetzelfde gewicht. Vaak denk ik dat ik niet hard genoeg train, maar in de gym geef ik echt alles wat ik heb. Meer dan wat ik nu doe, lijkt niet haalbaar.

Als je het niet trackt, is da kans klein dat je stabiel rond de 2300 kCal per dag zit.

Omtrent je tweede statement: je voeding gaat alles bepalen. Dit is de volgorde van impact: RUST --> VOEDING --> TRAINING.
Pas als je die drie dingen in balans hebt en resultaat boekt, pas dan komen anabolen (eventueel) in beeld.

Zoals eerder gezegd is je FFMI 17.8, dat is heel erg weinig spiermassa. Als jij je voeding op punt zet en monitort, dan garandeer ik je dat resultaat volgt.

• Like
Waarderingen: Brownie88
Bedankt voor de feedback, iedereen.

Wat mijn vetpercentage betreft, heb ik dit zelf ingeschat, maar het is waarschijnlijk wat aan de hoge kant. Ik vermoed dat mijn werkelijke vetpercentage rond de 20% ligt.

Over Anavar: mijn idee was dat dit een "milde" optie is om mee te beginnen. Stel dat ik besluit het te gebruiken, waarschijnlijk zou dat pas over 1-2 jaar zijn. Zou dit een goede keuze zijn voor een eerste keer? Ik wil benadrukken dat het verminderen van de risico's voor mij het allerbelangrijkste is. Zelfs als Anavar slechts 5% helpt en een middel als Tren 100%, zou ik nog steeds voor Anavar kiezen vanwege het kleinere risico.
Met betrekking tot mijn testosterongehalte: is dit echt "normaal"? Gezien het feit dat ik een man van 25 ben, zou dit toch aanzienlijk hoger moeten zijn, of niet?

Hopelijk hebben jullie nu een beter beeld van mijn situatie.

Wat betreft 'de milde optie'. Zoals andere jongens hier ook al zeiden. Als je anabolen/hormonen gaat gebruiken, leg je je eigen testosteronproductie plat. Dit komt omdat Anavar (oxandrolon), de androgeen receptor activeert (net als gewoon testosteron) en dit een negatieve feedback geeft op de HPG-as. Deze HPG-as reguleert testosteron productie via FSH en LH. Allemaal een beetje technisch verhaal, maar het is dus niet echt een milde optie maar gewoon grotendeels een zelfde werking als testosteron (natuurlijk of toegediend).

De normale range van testosteron is tussen de 8,6 en 29,0 nmol/l (zie https://olvglab.nl/voor-zorgverlene...rden/endocrinologie-bloed-testosteron-totaal/). Dus je dit met een waarde van van 16 nmol/l gewoon goed.

Wat betreft minder risico, dat ligt ingewikkelder. Aangezien je met Anavar (en ook met testosteron en vergelijkbare middelen) je een belangrijk systeem in je lichaam sterk beïnvloed. Naast natuurlijk de positieve effecten op spiergroei, zijn er ook allerlei andere effecten zoals verminderde zaadcelproductie. Je loopt gewoon een risico als je hieraan begint, en zeker op jouw leeftijd niet wenselijk (kinderwens?). Daarnaast is er kans op verslaving (1/3 van gebruikers wordt verslaafd), door het optreden van onthoudingsverschijnselen zoals depressie en slapeloosheid (https://tmedweb.tulane.edu/pharmwiki/doku.php/anabolic_androgens_-_pharmacology_abuse).

Hoop dat je hier iets aan hebt.

• Like
Waarderingen: Brownie88
Als je het niet trackt, is da kans klein dat je stabiel rond de 2300 kCal per dag zit.

Omtrent je tweede statement: je voeding gaat alles bepalen. Dit is de volgorde van impact: RUST --> VOEDING --> TRAINING.
Pas als je die drie dingen in balans hebt en resultaat boekt, pas dan komen anabolen (eventueel) in beeld.

Zoals eerder gezegd is je FFMI 17.8, dat is heel erg weinig spiermassa. Als jij je voeding op punt zet en monitort, dan garandeer ik je dat resultaat volgt.
FFMI nooit van gehoord en even opgezocht en uitgerekend🤭

Terug
Naar boven