AndroidHealthClinic

Peiling Advies nodig voor lichaamshouding

Bezoekers in dit topic

Maikkeyy

Novice
Lid geworden
26 aug 2018
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
74kg
Vetpercentage
13%
Hoi allemaal,

Ik heb al bijna een jaar last van een milde schouderblessure. Ik ben toen naar een fysiotherapeut geweest en die zei dat het niet iets ergs was, maar dat het wel iets ergs zou kunnen worden. Dus op advies van hem maar even gestopt met trainen(een maand).

Bij geen training gaat het gevoel weg, maar het kwam direct weer terug bij het hervatten van de training. Mijn conclusie is in ieder geval dat stoppen ook geen optie is. Het is vaak een lichte steek en mijn linkerschouder is gewoon veel sneller uitgeput dan de rechter schouder bij veel oefeningen.

Zoals ik altijd doe ga ik dan zelf op onderzoek uit en zo kwam ik scapular winging tegen. Ik heb een GIF hiervan gemaakt en ik zou graag willen weten van jullie of ik hier inderdaad last van heb(want dan weet ik dat ik dat aan moet gaan pakken):

imgur.com/LFTkPTu

Misschien is ook op het GIFje het verschil te zien tussen linker- en rechterschouder qua wings, wat de blessure aan mijn linkerschouder misschien zou verklaren.

Daarnaast denk ik dat ik ook anterior pelvic tilt heb. Kunnen jullie dit bevestigen? Want ik weet niet of de boog erg genoeg is om het anterior pelvic tilt te noemen. Je kunt in ieder geval wel zien dat mijn heupen naar voren draaien:

imgur.com/FcHhjA8

Alvast bedankt,

Mike
 
waar woon je? Interessante casus waar zeker wat aan te doen is op basis van wat ik zie maar wel door iemand moet worden gerevalideerd met kennis van zaken!
Je verhaal mag wel iets uitgebreider...waar heb je last in de schouder, hoe voelt dit aan, heb je in je voorgeschiedenis al eerder schouderklachten gehad, Hoe heftig is de pijn, naast schouderklachten nog andere lichamelijke klachten? etc

Waarom wil je eigenlijk weten of je een pelvic tilt hebt of niet? Is in principe helemaal niet erg.
 
Laatst bewerkt:
In de omgeving van Eindhoven. Ik denk dat het bij het bench pressen een keer fout is gegaan, want toen ging ik net iets te zwaar. Hierdoor ging mijn linkerschouder te veel compenseren, waardoor ik nu die steek heb(denk ik dan). Deze schouderklachten heb ik sinds driekwart jaar en daarvoor nooit problemen gehad. De mate van ernst is verschillend. Ik heb op advies van de fysiotherapeut even niet getraind, maar dat mocht niet op lange termijn baten. Ik heb wel dagen gehad dat het veel meer pijn deed, omdat ik toen even niet oplette met trainen. Maar over het algemeen is het meer een lichte zeurende steek. Ik denk dan ook dat als ik op die momenten dat het wel echt zeer deed door zou trainen, dat het dan wel naar een ontsteking zou kunnen gaan(want dat voelde echt niet goed haha).

Ik krijg/kreeg de steek juist vaak bij bij een neergaande beweging van de arm en dus niet bij het omhoog heffen van de arm. Ik diagnosticeerde het zelf als een 'milde' shoulder impingement, want het voelt wel alsof er iets licht pinched. We zijn inmiddels al driekwart jaar verder en ik merk gewoon dat er iets niet klopt in mijn linkerschouder(veel stijver en snel vermoeid). Vandaar dat ik mezelf eens onder de loep heb genomen en me afvroeg aan de hand van de foto's of ik wellicht winged scapulas heb(zou namelijk iets verklaren). Ik zelf zou zeggen van wel, maar altijd fijn om bevestiging te horen :).

Misschien inderdaad ook een goed idee om weer terug te gaan naar de fysio om naar winged scapulas te kijken, aangezien dat toen niet gedaan is.

Verder heb ik een overactieve bekkenbodem, wat mij zeer beperkt in mijn fitnessdoelen. Veel eten is lastig, omdat het gaat ontstoppen vanwege die hoge spierspanning. Ontlasting lukt namelijk minder goed. Ik vroeg me daarom ook af of dit probleem wellicht zorgt voor mijn anterior pelvic tilt(als ik die heb?). Wat verder nog een aanleiding is is het feit dat ik altijd erg krom zit(ICT-werk), maar ook gewoon altijd als ik zit zit ik voorover gebogen met kromme rug. Ik probeerde toen de staff pose uit van yoga en merkte gelijk dat ik me zelf niet kon rechtstrekken in mijn rug:

imgur.com/m9oxrws

Volgens mij heb ik een zwakke onderrug, omdat ik die best vaak voel van gewoon het zitten. Dit zou ook een reden kunnen zijn waarom ik die niet kan aanspannen om goed recht te zitten. Verder met squats heb ik het idee dat ik mijn rug te ver hol maak(hyperextend).

Bedankt voor je reactie!
 
De winged scapula opzich zegt niet zoveel. In ongeveer 86% van de schouderproblemen zien we dat de scapula anders gaat bewegen, dit hoeft dus geen oorzaak te zijn van het probleem maar is in veel gevallen een gevolg van de pijn.

Dat de neergaande beweging vaak gevoeliger is zou meerdere oorzaken kunnen hebben, hiervoor heb je een goed onderzoek nodig van een therapeut die goed bekend is met schoduerproblematiek. Op basis van je korte filmpje zie ik in ieder wat veranderingen in het bewegingspatroon die waarschijnlijk anders zijn geweest in het verleden, zoals bijvoorbeeld de aanspanning van de latissimus dorsi tijdens je neergaande beweging. Dit zou kunnen duiden op een instabiliteitsverhaal van de schouder (moet bevestigd worden met ander onderzoek etc etc)
Mocht je nog een goede fysiotherapeut voor schouders zoeken in die regio zou je eens kunnen overwegen om contact te zoeken met Maarten Hulshof in 's Hertogenbosch.(https://fysiom.uwpraktijkonline.nl/medewerker/maarten-hulshof/) Mocht je dit doen doe hem dan de groeten van zijn neef.
 
Laatst bewerkt:
Jij ook fysiotherapeut? :p
Nee, maar het klopt wel. De beste reden om als fysio dit soort uitspraken in de praktijk misschien niet te doen is vanuit het oogpunt van je eigen portomennee.

Ik ben de afgelopen jaren door middel van allerlei cursussen en bezoekjes aan de fysio ook aardig gedrild dat een slechte houding en lichte afwijkingen in je lichaamsstructuur de hoofdbron van allerlei klachten lijken te zijn. Inmiddels kijk ik daar wel wat genuanceerder tegen aan.

Heb je de artikelen gelezen?
 
En dit zegt een fysiotherapeut. :sad:
fuck yeah :D:D:D zouden er meer moeten doen!
35bwp6p.jpg

Posture-meakins.jpg

aaeaaqaaaaaaaafzaaaajgi0yme0njm1lte1njmtngnmmi1hn2vjltayyzzmndblyzc4ng-jpg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar het klopt wel. De beste reden om als fysio dit soort uitspraken in de praktijk misschien niet te doen is vanuit het oogpunt van je eigen portomennee.

Ik ben de afgelopen jaren door middel van allerlei cursussen en bezoekjes aan de fysio ook aardig gedrild dat een slechte houding en lichte afwijkingen in je lichaamsstructuur de hoofdbron van allerlei klachten lijken te zijn. Inmiddels kijk ik daar wel wat genuanceerder tegen aan.

Heb je de artikelen gelezen?
Ok dan is het niet zo erg dat je dit standpunt inneemt.
En nee niet gelezen. Heb mijn pelvic tilt verholpen en dus zijn deze klachten incl schouder klachten ook verholpen.
Ik besteed mijn tijd met het lezen van andere materie.

fuck yeah :D:D:D zouden er meer moeten doen!
Dat doen er ook meer. Heb ze per dozijn versleten in het verleden tot ik eindelijk een tegen kwam die het wel als een probleem zag en al mijn klachten verhielp. :thumbup:
 
Nee, maar het klopt wel. De beste reden om als fysio dit soort uitspraken in de praktijk misschien niet te doen is vanuit het oogpunt van je eigen portomennee.

Ik ben de afgelopen jaren door middel van allerlei cursussen en bezoekjes aan de fysio ook aardig gedrild dat een slechte houding en lichte afwijkingen in je lichaamsstructuur de hoofdbron van allerlei klachten lijken te zijn. Inmiddels kijk ik daar wel wat genuanceerder tegen aan.

Heb je de artikelen gelezen?
Dit! Ik heb er totaal geen financieel belang bij om dit soort uitspraken te doen. Uberhaupt kun je je afvragen of je vanuit financieel oogpunt ervoor moet kiezen om fysiotherapeut te worden maar dat is een heel ander verhaal :D
 
Ok dan is het niet zo erg dat je dit standpunt inneemt.
En nee niet gelezen. Heb mijn pelvic tilt verholpen en dus zijn deze klachten incl schouder klachten ook verholpen.
Ik besteed mijn tijd met het lezen van andere materie.
Jammer, dacht dat je daar wel open voor stond, ondanks dat het niet helemaal in lijn is met jouw visie. Gewoon uit interesse.

Dit! Ik heb er totaal geen financieel belang bij om dit soort uitspraken te doen. Uberhaupt kun je je afvragen of je vanuit financieel oogpunt ervoor moet kiezen om fysiotherapeut te worden maar dat is een heel ander verhaal :D
Mensen "lezen zich goed in" op internet en laten zich vervolgens graag naar de mond praten. Je zou wel gek zijn als je iemand op eigen verzoek bijvoorbeeld geen dry needling behandeling zou geven ondanks dat het eigenlijk niets doet.:p
 
Dit! Ik heb er totaal geen financieel belang bij om dit soort uitspraken te doen. Uberhaupt kun je je afvragen of je vanuit financieel oogpunt ervoor moet kiezen om fysiotherapeut te worden maar dat is een heel ander verhaal :D
Idd precies hoe de zorgverzekeraar het graag ziet en zo krijg je ook geen aantekening, brave fysio :sukkeltje:. Met de toestroom van clienten heb je dat ook niet nodig dus hou hier de schijn maar niet op.

Al met al heeft die ene fysio het in minder behandelingen opgelost dan alle andere bij elkaar die aan symptoom bestrijding deden.
 
Idd precies hoe de zorgverzekeraar het graag ziet en zo krijg je ook geen aantekening, brave fysio :sukkeltje:. Met de toestroom van clienten heb je dat ook niet nodig dus hou hier de schijn maar niet op.
je hebt mij volledig door
 
Idd precies hoe de zorgverzekeraar het graag ziet en zo krijg je ook geen aantekening, brave fysio :sukkeltje:. Met de toestroom van clienten heb je dat ook niet nodig dus hou hier de schijn maar niet op.

Kazamafury is hier toch anoniem? Dan hoeft hij toch ook geen schijn op te houden. Zijn zaak profiteert daar dan immers niet van. Is het niet veel waarschijnlijker dat hij daadwerkelijk meent wat hij zegt, ipv dat bijna alle fysio's in een complot zitten om mensen met klachten uit te knijpen?

Verder is het niet zo dat als jouw pelvic tilt klachten opleverde, dat bij iedereen met pelvic tilt zo moet zijn. Let maar eens op hoe veel mensen met imperfecte postures rondlopen en vergelijk dat maar eens met hoe veel mensen ergens last van hebben. Dan zul je zien dat vrijwel iedereen een imperfecte houding heeft en dat het aantal mensen met klachten toch aanzienlijk minder.
 
je hebt mij volledig door
Dat is helaas waar alle fysio's mee te maken hebben, niet alleen jij. Ik hoef jou niet uit te leggen dat je als zorgverlener niet vrij bent een client langdurig te behandelen zonder dat de zorgverzekeraar hier maatregelen tegen zal nemen. Binnen 9 sessie moet een client 'beter' zijn en zo niet dan toch.
 
Kazamafury is hier toch anoniem? Dan hoeft hij toch ook geen schijn op te houden. Zijn zaak profiteert daar dan immers niet van. Is het niet veel waarschijnlijker dat hij daadwerkelijk meent wat hij zegt, ipv dat bijna alle fysio's in een complot zitten om mensen met klachten uit te knijpen?

Verder is het niet zo dat als jouw pelvic tilt klachten opleverde, dat bij iedereen met pelvic tilt zo moet zijn. Let maar eens op hoe veel mensen met imperfecte postures rondlopen en vergelijk dat maar eens met hoe veel mensen ergens last van hebben. Dan zul je zien dat vrijwel iedereen een imperfecte houding heeft en dat het aantal mensen met klachten toch aanzienlijk minder.
:lol: dit is geen complot. Dit staat in de contracten die zorgverzekeraars fysiotherapeuten aanbieden. Je hebt het te accepteren anders krijg je geen contract.

Dat schrijf ik nergens. Het was de uitspraak van onze fysio hier waar ik :sad: van word.
 
Dat is helaas waar alle fysio's mee te maken hebben, niet alleen jij. Ik hoef jou niet uit te leggen dat je als zorgverlener niet vrij bent een client langdurig te behandelen zonder dat de zorgverzekeraar hier maatregelen tegen zal nemen. Binnen 9 sessie moet een client 'beter' zijn en zo niet dan toch.
Iets met een klok en een klepel.
Ik ben geheel vrij om een cliënt langdurig te behandelen wanneer ik dit als zinnige zorg kan verklaren, zo ook jouw fysiotherapeut. Ik weet niet goed waar je het verhaal van 9 behandelingen vandaan hebt, dit staat in geen enkel contract voor zover ik weet.

Helaas is het een feit dat veel fysiotherapeuten overbehandelen, indien je op een onderbouwde manier volgens een afgestemd plan behandelt zal je niet snel gezeur krijgen met de zorgverzekeraar. Misschien is het juist goed dat de zorgverzekeraar scherper begint te worden wanneer ze denkt dat er sprake is van overbehandeling. Het is tijd dat het kaf van het koren wordt gescheiden, wanneer de prutsers verdwijnen denk ik dat wordt ingezien dat fysiotherapie heel wat te bieden heeft binnen de huidige gezondheidszorg, iets waar ze op DIT moment nog niet voldoende voor wordt beloond.
 
Laatst bewerkt:
Uncompress heeft, gelukkig voor hem, (grotendeels?) zijn klachten kunnen verhelpen. Dat moet goed voelen en vertrouwen geven. Echter valt het op dat sindsdien vrijwel iedereen de les wordt gelezen, inclusief mensen die dit beroepsmatig doen en enkel willen helpen zonder anderen zwart te maken. Wel erg vermoeiend inmiddels, en soms aanmatigend. Dat moet toch op een andere manier kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Uncompress heeft, gelukkig voor hem, (grotendeels?) zijn klachten kunnen verhelpen. Dat moet goed voelen en vertrouwen geven. Echter valt het op dat sindsdien vrijwel iedereen de les wordt gelezen, inclusief mensen die dit beroepsmatig doen en enkel willen helpen zonder anderen zwart te maken. Wel erg vermoeiend inmiddels, en soms aanmatigend. Dat moet toch op een andere manier kunnen.
Dat zou je inderdaad denken, maar hij neemt helaas niet eens meer de moeite om goed onderbouwde artikelen te lezen en houdt zich liever bezig met het creëren van "power postures" door middel van het "herprogrammeren van het lichaam", wat dat ook moge betekenen: er is namelijk helemaal geen normaal mens ter wereld die voldoet aan de eisen van dat zogenaamde "power posture"...

Uiteindelijk is volgens deze theorie dus vrijwel alles het gevolg van een foute lichaamshouding en niet functionele lichaamsdelen. Alsof iedereen die veel zit, niet recht vooruit met zijn voeten staat of ook maar een beetje krom loopt gebukt gaat onder allerlei klachten en verdoemd is tot een onvolwaardig leven.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat Uncompress zich mee heeft laten slepen door een bepaalde theorie en vervolgens een beetje verbitterd is geraakt door de reacties op zijn topic en dat is jammer.
 
Back
Naar boven