MuscleMeat

Peiling Advies nodig voor lichaamshouding

Bezoekers in dit topic

Iets met een klok en een klepel.
Ik ben geheel vrij om een cliënt langdurig te behandelen wanneer ik dit als zinnige zorg kan verklaren, zo ook jouw fysiotherapeut. Ik weet niet goed waar je het verhaal van 9 behandelingen vandaan hebt, dit staat in geen enkel contract voor zover ik weet.

Helaas is het een feit dat veel fysiotherapeuten overbehandelen, indien je op een onderbouwde manier volgens een afgestemd plan behandelt zal je niet snel gezeur krijgen met de zorgverzekeraar. Misschien is het juist goed dat de zorgverzekeraar scherper begint te worden wanneer ze denkt dat er sprake is van overbehandeling. Het is tijd dat het kaf van het koren wordt gescheiden, wanneer de prutsers verdwijnen denk ik dat wordt ingezien dat fysiotherapie heel wat te bieden heeft binnen de huidige gezondheidszorg, iets waar ze op DIT moment nog niet voldoende voor wordt beloond.
Ben je eigenaar van een praktijk of in dienst van een praktijk. Is het laatste het geval dan begrijp ik je antwoord.

De belangen van zorgverzekeraars zijn niet de gezondheid van clienten, dat zal ze eerlijk gezegd een worst wezen. Het gaat om geld en de kosten laag houden. Een fysiotherapeut moet goede cijfers laten zien bij de zorgverzekeraar (een prestatie) waar een zorgverzekeraar blij van wordt. Clienten die binnen een paar sessie zijn uitbehandeld scoren top maar clienten die meer zorg nodig hebben (complexe zaken) die scoren zeer slecht. Wanneer een praktijk te veel van dit soort zaken behandeld dan worden de cijfers van de praktijk (de prestatie) negatief. Zak je onder een bepaald niveau (afspraken in contract) dan daalt het percentage van vergoedingen can alle behandelingen in de praktijk van bijvoorbeeld 100% naar 80%. Ik heb in totaal 4 eigenaren van fysiopraktijken door de jaren heen gesproken en die vertellen allemaal hetzelfde verhaal dus vind ik het bijzonder dat jij hier niet van op de hoogte bent.

Even terug kerend op de uitbehandeling van clienten. Wat veel therapeuten doen is een client bijvoorbeeld 3 of 4 keer behandelen en dan het dossier willen sluiten terwijl de klachten nog niet verholpen zijn. Als client krijg je het verhaal van de therapeut 'kijk de komende weken/maanden maar eens aan hoe het gaat, het is niet goed om je maar verder te behandelen en er moet zicht zijn op einde van de behandeling.' Dat klinkt allemaal heel nobel maar hiermee kan de praktijk goede cijfers laten zien daar in de ogen van de zorgverzekeraar een client is genezen in slechts 3 sessie (mooie prestatie). Komt de client na 4 weken terug met het verhaal dat er terugval plaatsvond of het probleem niet opgelost is dan begint de behandelsessie weer opnieuw maar ditmaal kan de praktijk het opvoeren als een totaal nieuwe zorgvraag en worden de sessies van enkele weken terug hier niet in meegenomen.

Bovenstaande kan zo een tijd door blijven gaan waardoor op de lange termijn de behandelingen stiekem flink oplopen maar niet negatief uitpakken voor de praktijk en de zorgverzekeraar echter is de client niet geholpen bij deze werkwijzen daar de zorg steeds weer wordt onderbroken op wellicht cruciale momenten waarin echte stappen genomen hadden kunnen worden. Vaak stappen clienten maar over naar andere praktijken omdat ze niet geholpen zijn en de therapeut aangeeft dat de client uitbehandeld is en deze niks meer voor client kan doen. Ook deze werkwijze heb ik van verschillende praktijkeigenaren gehoord (niet zelf verzonnen) ze geven aan dat ze niet anders kunnen daar de machtspositie van de zorgverzekeraars te groot is en fysiopraktijken zich niet goed hebben verenigd om hier tegenstand tegen te geven. Zelfde geld voor de tarieven van de geleverde diensten van therapeuten want dat is helemaal een triest verhaal hoe zich dat de laatste jaren heeft ontwikkeld. De marges zijn zo laag dat het hard werken is om winst te behalen uit je praktijk maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat Uncompress zich mee heeft laten slepen door een bepaalde theorie en vervolgens een beetje verbitterd is geraakt door de reacties op zijn topic en dat is jammer.
Dat mag je zeker denken als je het niet eens met elkaar bent en een verklaring zoekt waarom dat het geval zal zijn daar het verhaal wat wordt verkondigd onzinnig is in je ogen. Dat begrijp ik heel goed. Maar niets in minder waar. Ik ben juist erg positief en optimistisch de laatste jaren terwijl ik me daarvoor erg ellendig voelde wat te verklaren was omdat het destijds fysiek erg slecht met me ging.

Verbitterd zou ik zijn wanneer ik geen progressie had geboekt, zoals ik vaker aangeef voel ik mij momenteel 10 jaar jonger dan 5 jaar geleden en daar kun je alleen maar blij van worden. Het is niet verbitterdheid waarom ik geen aandacht meer steek in het posture topic maar omdat het geen zin heeft om steeds weer in herhaling te moeten vallen. Ik kan het hele verhaal naar een hoger niveau brengen daar het allemaal niet stil heeft gestaan. Maar wanneer de basis niet wordt begrepen of uitgevoerd dan heeft het geen zin om met nog complexere zaken bezig te zijn. Ik ben juist erg blij met het topic en alle reacties daarin want daarmee heeft het voldoende aandacht gekregen. Het verhaal staat online voor iedereen om zelf te lezen en ermee te doen wat ze willen, dat was het doel. Als je denkt dat ik had verwacht dat het door iedereen hier zou worden omarmd dan ben je naïef.
 
Laatst bewerkt:
UnCompress wat is jouw trauma met fysio's? Zodra er een topic is dat met fysiotherapie van doen heeft sta je vooraan en blijf je maar discussiëren, om het zo te noemen. Serieuze vraag btw, voor ik weer boze pm's krijg over mijn voorbeeldrol etc.
 
Vanwaar die focus op mij, je kan dezelfde vraag stellen aan diegene die aan het andere kant van het spectrum staan. Ik reageer in dit topic op een verhaal van een fysio welke simpelweg niet klopt en onderbouw dat grondig.

En vanwaar al die aannames als trauma en verbitterdheid? Voor alle duidelijkheid zijn dit jullie denkwijzen en niet de mijne. Ik uit simpelweg kritiek zoals dat omgekeerd ook wordt gedaan, is dat tegenwoordig dan een probleem? Daarnaast zwem ik ook graag tegen de stroom in. :D
 
Laatst bewerkt:
Zou je mij kunnen vertellen wat er niet klopt wat ik zeg? Volgens mij weet ik als fysiotherapeut voldoende over de contracten...het is mijn vak weet je wel en ik bepaal mede of de contracten worden getekend binnen onze (plus)praktijk. Je mag er dus vanuit gaan dat ik weet waar ik het over heb.

De trukendoos die praktijken die zich in het nauw gedreven voelen uitvoeren beschrijf je perfect, zoals het punt dat eenzelfde patient verschillende trajecten krijgt toegewezen om zo trajectgemiddeldes laag te houden. De praktijken die dit soort dingen toepassen zie ik liever snel verdwijnen omdat deze doorgaans geen kwalitatief hoogstaande zorg bieden, vaak omdat ze niet goed wetenschappelijk onderlegd zijn. Wetenschap binnen fysiotherapie is iets van de laatste ~15 jaar en veel hebben hier de boot gemist, ook worden beroepsmatige richtlijnen bedroevend weinig correct toegepast. Dat is vaak de reden waarom dit soort praktijken ruimschoots boven behandelgemiddeldes binnen Nederland vallen en de zorg onnodig duur maken. Geen wonder dat wij als fysiotherapeut niet worden beloond met dit soort prutsers.
Wanneer dit soort grappen verdwijnen en wordt ingezien dat goede fysiotherapie ongelofelijk veel kosten kan besparen in de vorm van bijvoorbeeld het voorkomen van operaties en werkverzuim wordt de beloning ook meer.

Nogmaals, ik ervaar niet de enorme druk van de zorgverzekeraar zoals de praktijkeigenaren die jij hebt gesproken wel voelen en heb enorm veel plezier in mijn vak. Wanneer andere praktijkeigenaren zo'n hoge druk ervaren en wel vertrouwen hebben in de kwaliteit van de zorg die ze leveren kunnen ze altijd overwegen om contractloos te werken, mijn ervaring is dat patienten best bereid zijn om zelf geld bij te leggen wanneer ze weten dat ze goede zorg krijgen.


Tot zover mijn tirade over de huidige staat van fysiotherapie in Nederland.:emo:
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven