MuscleMeat

Advies omtrent keuze schema

Bezoekers in dit topic

PSYCH955

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
28
Waardering
40
Lengte
1m80
Massa
88kg
Een tijdlang heb ik StrongLifts 5x5 en Madcow gevolgd, daarna een eventjes een aantal van Candito zijn gratis schema's. Maar door omstandigheden volg ik nu voorlopig geen vast programma.

Ik wil de draad terug oppikken en een nieuw schema starten, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik vind het ook nogal moeilijk om in te schatten of ik nog beginner of intermediate ben, of ik voor een full-body of toch een split moet gaan, etc...

Mijn huidige krachtstats:
  • Squat: 170 x 1
  • Deadlift: 170 x 1
  • Overhead Press: 65 x 5
  • Bench Press: 90 x 1 (touch and go) / 80 x 7

Persoonlijk zou ik graag mijn presses wat verbeteren, want die lijken me laag in verhouding met mijn squat/DL.

Nog wat extra info:
  • Mijn huidige focus ligt op kracht.
  • Kan tot 5 keer per week trainen, maar de sessies moeten vrij kort zijn (+- 1u tijd) vanwege het trainen tijdens middagpauzes.

Kan iemand me verder helpen bij de keuze van een nieuw schema?
 
Ik denk dat je het beste over kunt stappen naar een intermediate schema. Als je graag powerlifting gericht traint zijn er wel wat gratis opties:

Bedankt voor je antwoord. Ik train inderdaad liefst de big three, en dan kom je nogal snel uit op schema's toegelegd op powerlifting.


Tijdens men zoektocht had ik 'The Bridge' al tegen gekomen. Maar ik moet zeggen dat het gebruikt van RPE me wat afschrikt, ik vind het namelijk nogal moeilijk om in te schatten welke gewichten te kiezen. Misschien moet ik het gewoon eens kans geven en proberen.


Hmm, deze ziet er ook interessant uit. Een aantal oefeningen kan ik niet (bvb de bench press met bands, board press) doen in men huidige gym, maar daar kan ik wel alternatieven op verzinnen. Van de drie is het wel het langste qua cycle, dus daardoor misschien niet zo'n goeie keuze?


Ziet er ook goed uit, ik zou opnieuw een aantal oefeningen moeten vervangen (geen Reverse Pec Deck in de gym). Op de main lifts worden nog steeds percentages gebruikt, wat ik persoonlijk makkelijker vind.
 
Tijdens men zoektocht had ik 'The Bridge' al tegen gekomen. Maar ik moet zeggen dat het gebruikt van RPE me wat afschrikt, ik vind het namelijk nogal moeilijk om in te schatten welke gewichten te kiezen. Misschien moet ik het gewoon eens kans geven en proberen.
The bridge komt met een PDF erbij waarmee je vrij goed je RPE kan inschatten aan de hand van percentages, Het is even wennen, maar ik vind RPE heerlijk trainen.

Hmm, deze ziet er ook interessant uit. Een aantal oefeningen kan ik niet (bvb de bench press met bands, board press) doen in men huidige gym, maar daar kan ik wel alternatieven op verzinnen. Van de drie is het wel het langste qua cycle, dus daardoor misschien niet zo'n goeie keuze?
Board press kan je meestal wel wat op verzinnen, sommigen hier gebruiken zelfs gewoon hun bidon. Je kunt altijd de piek fase skippen natuurlijk.

Ziet er ook goed uit, ik zou opnieuw een aantal oefeningen moeten vervangen (geen Reverse Pec Deck in de gym). Op de main lifts worden nog steeds percentages gebruikt, wat ik persoonlijk makkelijker vind.
Dit is inderdaad een lekker kant en klaar schema, zonder guess werk erin. Reverse peckdeck kan je gewoon vervangen met facepulls of rear delt raises.
 
Back
Naar boven