XXL Nutrition

Advies: Trainen en Cut/Bulk. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wessert

Novice
Lid geworden
12 aug 2022
Berichten
6
Waardering
3
Lengte
1m84
Massa
80kg
Vetpercentage
17%
Hallo!

Sinds een half jaartje ben ik serieuzer begonnen met sporten.
Hiervoor wilde ik ook werken aan mijn lichaam, maar daar had ik de discipline niet voor. Ik was dan 2 maanden serieus bezig en greep dan alweer naar het ongezonde voedsel.

Hieronder wat ik afgelopen half jaar heb bereikt:

Stats van 01/08/22 (Stats toen in begon.)
Leeftijd: 18 jaar.
Lengte: 182 CM.
Gewicht: 104 KG.

Stats van 01/03/23 (Huidige stats.)

Leeftijd: 19 jaar.
Lengte: 184 CM.
Gewicht: 80KG .

Dit heb ik gedaan door een calorietekort te hanteren en door krachttraining te doen om zo minder spiermassa te verliezen.
De laatste paar weken is mijn tekort wel erg groot, ik zit dan tussen de 1600 en 1200 kcal met af en toe een uitschietertje.
Ja, dit is veel te weinig, hiervan ben ik me bewust. Maar het is prima vol te houden en ik zie geen extreme verlies in spiermassa.

Verder Cutten of Bulken

Het lijkt me gewoon heel fijn om na jaren er een beetje netjes bij kan lopen op het strand.
Mijn doel was om door te gaan met dit tekort tot ik op 1 sept. 70 kilo weeg.
Ik kreeg van anderen het advies om te beginnen met bulken, maar omdat ik rond de 17.5% vp zit lijkt me dat niet heel handig.

Uiteindelijk wil ik een beetje richting het physique van Dylan Mcknight.
Zichtbare spieren, maar niet heel laag in vp.

Wat denk jij dat in mijn situatie het beste is?


Manier van trainen
Sinds deze week sport ik bij een serieuze sportschool: Basic-Fit > Gold's Gym.
Bij de Basic-Fit heb ik altijd getraind met een 3 daagse split:
Maandag: Back, Bicep.
Woensdag: Chest, Tricep.
Vrijdag: Legs, Shoulders.

Ik wil nu dus ook een dag extra gaan trainen: van 3 dagen > 4 dagen.

Wat voor schema raad je mij aan? En waarom?

Andere tips / interessante info is ook altijd welkom!
 
 
Wie zijn die anderen die je het advies geven om te bulken ??
 
1600 en 1200 kcal met af en toe een uitschietertje.
Ja, dit is veel te weinig, hiervan ben ik me bewust. Maar het is prima vol te houden en ik zie geen extreme verlies in spiermassa.
Dan train je niet hard genoeg. Of je hebt geen spiermassa om te verliezen.
Dit is ruim onder brm, kan nooit lang goed gaan. Kan het zijn dat je niet alles goed bijhoud, of een rekenfout maakt?
 
1600-1200 van wat ?
 
Zelf zat ik inderdaad ook al naar dit schema te kijken. Ik zal het eens proberen, dankjewel!

Wie zijn die anderen die je het advies geven om te bulken ??
Een vriend van me die een sportopleiding doet en collega van mij die zelf ook bodybuilding heeft gedaan verteld me dat ik mijn tijd voldoe om tijdens mijn 'newbie gains' fase af te vallen.
Hij adviseerd me om lekker lean te gaan bulken en volgende zomer ready te zijn.

Dan train je niet hard genoeg. Of je hebt geen spiermassa om te verliezen.
Dit is ruim onder brm, kan nooit lang goed gaan. Kan het zijn dat je niet alles goed bijhoud, of een rekenfout maakt?
Ik hou altijd netjes mn eten bij. Vet waarin ik het bak, kcal in drinken etc. etc.
Wel moet ik zeggen dat mijn tekort eerst minder groot was en ik hier elke keer wat vanaf heb gehaald.

1600-1200 van wat ?
Vooral rijst, kip en groenten. Af en toe een eitje gaat er ook in.
Ook eet ik vaak soep en neem elke dag WHEY.
 
Vanaf gister ben ik begonnen om mijn kcal. tekort wat te verminderen.
Deze week wil ik rond de 1800kcal. gaan zitten en dan elke week 200kcal erbij tot ik op 2600kcal zit.

Zo is m'n tekort niet al te groot, heb ik lekker veel energie om te trainen en zal ik minder spiermassa verliesen.
Ik heb nog een half jaar om 10 kilo af te vallen. geen haast dus...
 
Post een foto anders krijg je een oneindige discussie.
Die beginner gains komen nog wel, als je pens nu nog over je boxer hangt dan gewoon cutten.
 
Post een foto anders krijg je een oneindige discussie.
Die beginner gains komen nog wel, als je pens nu nog over je boxer hangt dan gewoon cutten.
Snapchat-1078493918.jpg

Hierbij een foto van de huidige status. Mag dus nog wel wat vanaf zoals je ziet.
 
Als je écht 1200-1600 calorieën eet zou ik dat eerst wat trachten te verhogen zonder al te veel bij te komen.

Je hebt geen ruimte om te verlagen zo.
 
Yes, denk het ook idd. thnx!

Als je écht 1200-1600 calorieën eet zou ik dat eerst wat trachten te verhogen zonder al te veel bij te komen.

Je hebt geen ruimte om te verlagen zo.
Ja dit is nu mijn doel.
Ik wil langzaam meer gaan eten, dan kan ik ook meer geven in de gym.

Goeie basis, denk dat je met nog ff cutten dat laatste spek zo weg hebt en dan lekker kunt gaan verder bouwen. Goed bezig zo!
Dankje! idd nog even een klein half jaartje cutten, laatste 10KG eraf en dan einde jaar lean bulken!
 
  • Like
Waarderingen: ak
Dan train je niet hard genoeg. Of je hebt geen spiermassa om te verliezen.
Dit is ruim onder brm, kan nooit lang goed gaan. Kan het zijn dat je niet alles goed bijhoud, of een rekenfout maakt?

Meer eten en harder trainen. Er blijft niets over als je nu gaat cutten tot je buikspieren kunt zien. En probeer goed te eten, geen suiker geen alcohol etc.
 
Wessert als 19 jarige moet je niet gaan cutten !

Je moet rond onderhoud eten en keihard trainen. Je praat over 1600-1200 te kort en ik vroeg je van wat !
1600 te kort van 4000Kcals of 2600Kcals
 
Meer eten en harder trainen. Er blijft niets over als je nu gaat cutten tot je buikspieren kunt zien. En probeer goed te eten, geen suiker geen alcohol etc.
Meer eten is denk ik sws verstandig op dit moment. Toch denk ik dat het voor nu verstandig is om nog door te gaan met cutten omdat ik nu in dit patroon zit.
Tekort iets minder groot maken en uiteraart alleen maar gezond voedsel erin stoppen.

Wessert als 19 jarige moet je niet gaan cutten !

Je moet rond onderhoud eten en keihard trainen. Je praat over 1600-1200 te kort en ik vroeg je van wat !
1600 te kort van 4000Kcals of 2600Kcals
Richting m'n onderhoud werken is inderdaad wel verstandig nu.
Ik eet nu 1200 - 1600 kcal in totaal. Veelste weinig dus.
Dit wil ik langzaam op gaan bouwen tot ik rond de 2600 kcal zit.
 
Blijf deze even goed volgen. Ben benieuwd welk plan/advies TS hier uit haalt.

Het meeste hardnekkige vet zit rond zijn middel. Wat is in dit geval de manier om uiteindelijk toch buikspieren te zien en niet veel spiermassa te verliezen.

Zou zelf denken , heel clean eten net onder maintenance. Of gwn onderhoud eten, mschn zelfs net iets meer en wat extra stappen op een dag te zetten of meer cardio.

Wat eet je nu eigenlijk , Macro's?
 
Meer eten is denk ik sws verstandig op dit moment. Toch denk ik dat het voor nu verstandig is om nog door te gaan met cutten omdat ik nu in dit patroon zit.
Tekort iets minder groot maken en uiteraart alleen maar gezond voedsel erin stoppen.


Richting m'n onderhoud werken is inderdaad wel verstandig nu.
Ik eet nu 1200 - 1600 kcal in totaal. Veelste weinig dus.
Dit wil ik langzaam op gaan bouwen tot ik rond de 2600 kcal zit.
Je BMR is al ~1850Kcals. Ik dacht dat je schreef aantal Kcals onder je onderhoud. maar goed zou nu naar ~2300kcals gaan en dat een tijdje aanhouden

70g vet
160g eiwit, rest carbs
 
Blijf deze even goed volgen. Ben benieuwd welk plan/advies TS hier uit haalt.

Het meeste hardnekkige vet zit rond zijn middel. Wat is in dit geval de manier om uiteindelijk toch buikspieren te zien en niet veel spiermassa te verliezen.

Zou zelf denken , heel clean eten net onder maintenance. Of gwn onderhoud eten, mschn zelfs net iets meer en wat extra stappen op een dag te zetten of meer cardio.

Wat eet je nu eigenlijk , Macro's?

Ts is jong 19 jr en naturel. Eerst bouwen, die spieren heb je eigenlijk ook nodig om droger te worden. Kan ook nu cutten, maar zitten er dan zichtbare buikspieren onder.
Het advies om te cutten komt van jongens die wedstrijden doen en gear gebruiken.
Misschien niet wat ts nodig heeft, misschien zelfs contra productief.

Maar misschien kunnen ak en wovano dit toelichten.
 
Lang verhaal kort, hoe hoger je huidige BF% hoe meer je aankomt in vetmassa ipv spier indien je door bulkt.
Cut duurt daardoor ook langer en gezondheid aspect laat ik in het midden.

Iemand die bulkt vanaf 10% bf heeft uiteindelijk meer spiermassa aangemaakt indezelfde periode als iemand die bulkt met 15+% bf, ook al geeft de weegschaal in beide gevallen aan dat persoon a en b 10kg zijn aangekomen.
 
Back
Naar boven