Fitness Seller

Advies UB/LB split bij 5-6x per week? (v)

Bezoekers in dit topic

aarbei00

Novice
Lid geworden
23 jul 2020
Berichten
6
Waardering
1
Lengte
1m69
Massa
62kg
Hi allemaal,

Achtergrond: Ik ben 22 (v) en heb redelijk wat ervaring met krachttraining, alleen niet altijd even consequent en had van januari tot mei bijna niet/1x per week gesport. Sinds half mei ben ik wel weer goed bezig met sporten, toen 3x per week buiten full body (elastieken/bodyweight/wat lichte gewichten). Let sinds toen ook weer goed op voeding en 5 kilo afgevallen. Het liefst wil ik nog een beetje door cutten zodat buik/benen iets droger worden en vind het wel mooi om meer spieren/definitie te zien, mijn gewicht lijkt me nu op zich wel ok maar gaat meer om hoe het eruit ziet. Ik eet nu 1600-1700 kcal per dag en ga over een maand op vakantie, zit eraan te denken om kcal daarna langzaam te uppen en een tijdje op onderhoud te eten.

Sinds de sportschool weer open is train ik 5-6 keer per week en hanteer ik een upper/lower body split (ik heb vroeger bij deze frequentie wel eens push/legs/pull/legs/buik+schouders gedaan). Ik doe overal 3 sets met een gewicht waarbij ik net 8 reps netjes kan uitvoeren. Meeste vrije gewichten (wel vrij veel apparatuur aanwezig in de sportschool). Nu mijn vraag: wat vinden jullie van dit schema/nog tips? En is deze split nog oké bij 5-6x per week trainen of niet handig qua herstel? Spierpijn is prima te doen, als het een keer wat erger is plan ik dan de rustdag in maar vaak is het als ik eenmaal bezig ben wel weer verdwenen. Ook niet onbelangrijk, vind het zo wel handig omdat niet veel gedoe met plannen en de trainingen zijn ook leuk en gaan lekker!

Upper body:
- Bench press
- Pull ups (assisted dmv elastiek)
- Overhead press
- Incline dumbell press
- Seated cable rows/T-bar row
- Side raise
-> meestal aan het einde nog 1 buik oefening, hanging leg raises bijv.
->misschien wel verstandig om iets voor rear delts erbij te doen standaard?

Lower body:
- Deadlift
- Squat
- Hip thrust
- Leg extensions
- Leg curl
- Hip abductor
- Feet elevated hip thrust met elastiek om bovenbenen (zonder gewicht, hier 3 sets van ong 20 reps)

Alvast heel erg bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
Het liefst zou ik nog een beetje vet kwijt willen op mijn buik en benen

Cardio toevoegen en eventueel verder gaan met cutten , gewicht is al laag maar wil je meer vet kwijt zul je daarin toch iets moeten dalen
Plaatselijk vet verbranden ( geconcentreerd op buik ) gaat "helaas" niet
 
Cardio toevoegen en eventueel verder gaan met cutten , gewicht is al laag maar wil je meer vet kwijt zul je daarin toch iets moeten dalen
Plaatselijk vet verbranden ( geconcentreerd op buik ) gaat "helaas" niet
Thanks voor je antwoord! Dat het plaatselijk niet kan wist ik helaas al haha, maar gaat al de goede kant op. Gewicht blijft nu wel omlaag gaan alleen niet heel hard, zie het ook wel in de spiegel al. Cardio had ik hiervoor nog niet gedaan, maar is misschien wel een goede als het een beetje begint te stagneren of misschien nu al idd!
 
Iemand misschien nog een antwoord op de ub/lb vraag of een mening over het schema? :)
 
Hoe doe je dat zes dagen per week? Van maandag tot zaterdag dan?
 
Waarom doe je geen oefeningen voor je kuiten? Zijn die van zichzelf al huge?
 
Hoe doe je dat zes dagen per week? Van maandag tot zaterdag dan?
Geen vaste dagen maar meer wanneer het handig uitkomt/lichaam moe aanvoelt, heb vrijdag voor het laatst rustdag gehad, en neem er woensdag weer een bijvoorbeeld, dus komt zo uit op gemiddeld 5-6 x per week! (Meestal lb/ub/lb/ub/rust)
 
Laatst bewerkt:
Waarom doe je geen oefeningen voor je kuiten? Zijn die van zichzelf al huge?
Ze zijn best aanwezig voor een vrouw al haha, maar voor de balans misschien ook niet helemaal netjes om het echt nooit te trainen?
 
De rust om de 2 dagen trainen bij UB/LB is erg belangrijk kan ik ook onderstrepen. Buik en schouders kunnen makkelijk mee met die twee dagen toch?

4x is ook makkelijker om er een lifestyle van te maken - 5-6x houden meeste mensen ook niet 10+ jaar vol.

Setjes van 3*8 voelt fijn aan? Meestal als ik dat idee een week lang heb, dan gooi ik het om. Andere oefeningen, Gewicht omhoog, reps omhoog of varieren met gewicht en herhalingen. Beetje 'shock the muscle' principe, want gewenning zorgt voor minder progressie.

Als ik het goed inschat als je op dat gewicht zit met jouw lengte, zegt gewicht ook niet veel meer. Een dunne dame zonder spieren kan zomaar onder de 60 duiken een andere met spieren kan zomaar weer op de 70 zitten, die spiegel word steeds belangrijker merk ik.
 
Thanks voor jullie antwoorden! Denk dat ik inderdaad maar eens ga proberen om ub/lb/rust aan te houden. Kan op rustdagen wel gewoon wandelen ofzo of evt cardio als ik alsnog even bezig wil zijn :)
Als 8 reps een paar keer goed gaat doe ik inderdaad het gewicht omhoog, of als dat niet lukt bijv eerst 12 met oude gewicht of 6 met nieuwe tot het weer goed lukt met het nieuwe gewicht tot 8 en dan weer verhogen
 
Back
Naar boven